گزینه های منفعلانه عربستان در مواجهه با توافق هسته ایران/ ناتوانی علمی و فنی آل سعود

عربستانی ها در مواجهه با پیشرفت های هسته ای ایران در موضعی منفعلانه همواره خرید تسلیحات نظامی و حتی هسته ای را پیش کشیده اند.

گزینه های منفعلانه عربستان در مواجهه با توافق هسته ایران/ ناتوانی علمی و فنی آل سعود

به گزارش هشت دی نیوز به نقل از جهان، عربستان سعودی سالهاست در مقابل پیشرفت های هسته ای ایران موضع منفعلانه ای دارد. این کشور بارها تاکید کرده در صورتی که ایران به پیشرفت های هسته ای خود ادامه بدهد، در مقابل نیز اقدامات هسته ای انجام خواهد داد.

به گزارش جهان نیوز، اما اقدام هسته ای متقابل آل سعود در مواجهه با کشورمان پاسخ فنی هسته ای نیست زیرا این کشور هیچ زیرساخت علمی هسته ای ندارد و در این باره بسیار ناتوان است. این در حالی است که فناوری هسته ای در کشورمان کاملا بومی است و آمریکایی ها بارها اذعان کرده اند که حتی در صورت نابودی کامل تاسیسات هسته ایران چون فناوری هسته ای در کشورمان بومی شده ظرف مدت ۳ تا ۵ سال بار دیگر ایران می تواند تولیدات هسته ای داشته باشد.

به همین دلیل عربستانی ها در مواجهه با پیشرفت های هسته ای ایران در موضعی منفعلانه همواره خرید تسلیحات نظامی و حتی هسته ای را پیش کشیده اند. حتی برخی منابع غربی معتقدند عربستان چند بمب هسته ای از پاکستان خریده و در این کشور نگهداری می کنند تا در موقع لازم آن را به عربستان منتقل کنند.

با این وجود با نزدیک شدن به توافق هسته ای میان ایران و گروه ۱+ ۵ یکبار دیگر عربستان منفعلانه با گزینه های خرید تسلیحات نظامی و هسته ای به دنبال مواجهه با پرونده هسته ای ایران هستند.

روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال در گزارشی خبر داد که با توجه به نزدیک شدن انعقاد توافق هسته‌ای احتمالی با ایران، عربستان سعودی در اندیشه داشتن سلاح هسته‌ای برای به حاشیه راندن ایران است.

هر چند به نظر می رسد این موضوع تنها جنبه عملیات روانی و برای تاثیرگذاری بر توافق هسته ای را دنبال می کند ولی عطش عربستانی ها برای داشتن سلاح هسته ای همواره به صراحت بیان شده است.

همچنانکه به گزارش وال استریت ژورنال “عبدالله العسکر” یکی از اعضای کمیته امور خارجی شورای مشورتی عربستان معتقد است: ما ترجیح می‌دهیم که خاورمیانه عاری از تسلیحات اتمی باشد اما اگر ایران این اقدام را انجام دهد هیچ چیزی حتی جامعه بین الملل نیز نمی تواند جلوی ما را بگیرد.

“ابراهیم الماریه” سرهنگ بازنشسته سعودی و تحلیلگر مسائل امنیتی در ریاض گفت: سران ما هرگز اجازه نخواهند داد که ایران سلاح اتمی داشته باشد و ما نداشته باشیم. اگر ایران اعلام کند که سلاح اتمی دارد ما نمی توانیم که ۳۰ سال برای دستیابی به آن صبر کنیم و باید قادر باشیم که طی یک هفته بدان دست یابیم.

از سوی دیگر روزنامه آمریکایی واشنگتن‌تایمز فاش کرد که دولت آمریکا در حال بررسی فروش بمب‌های بتن‌شکن «جی‌بی‌یو- ۲۸» به عربستان سعودی است تا از این طریق نگرانی‌های منطقه‌ای درباره توافق هسته‌ای احتمالی با ایران را کاهش دهد.

روزنامه «واشنگتن تایمز» به نقل از مسئولان آمریکایی نوشت دولت «باراک اوباما» رئیس‌جمهوری آمریکا، بی‌سر و صدا کشورهای عربی حوزه خلیج‌فارس را به ایجاد یک سامانه دفاع موشکی پیشرفته تشویق می‌کند.

این منابع خاطرنشان کردند دولت آمریکا درصدد است کشورهای عربی حوزه خلیج‌فارس را به همکاری از جمله در زمینه ایجاد سامانه دفاع ضد موشک بازدارنده موشک‌های بالستیک، متقاعد سازد.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه