لزوم تأکید بر استانی شدن انتخابات در سال آخر مجلس چیست؟

در چنین شرایطی تقویت حزب گرایی در موضوع انتخابات مجلس پیامدهایی از قبیل کاهش نمایندگان مستقل در مجلس، فداشدن حقیقت در برابر تصمیمات حزبی، حرکت استانها به سمت اداره فدرالی و … در بر خواهد داشت.

لزوم تأکید بر استانی شدن انتخابات در سال آخر مجلس چیست؟

به گزارش هشت دی نیوز به نقل از دانا،  طرح استانی شدن انتخابات سالها قبل در صحن علنی مجلس مطرح شده بود که به دلیل خارج شدن از دستور کار مجلس تاکنون راکد مانده است، طرحی که بر اساس آن، انتخابات در حوزه‌ها مشمول قانون یک مرحله‌ای است و از هر حوزه فرعی داوطلب یا داوطلبانی که بالاترین رای را در کل استان به دست آورده اند، نماینده یا نمایندگان استان از آن شهرستان محسوب می‌شوند. در واقع حوزه‌های انتخاباتی به قوت خودشان باقی می‌مانند ولی به جای اینکه نماینده یک شهر فقط از این منطقه رای بگیرد، کل استان می توانند به او رای دهند.

کلیات طرح استانی شدن انتخابات مجلس شورای اسلامی در ابتدای اردیبهشت ماه جاری با توجیهاتی چون رفع نگاه های محلی و منطقه ای در میان نمایندگان مجلس و تمرکز نمایندگان بر لوایح و قوانین مطروحه در ساختمان بهارستان به تصویب رسید.

رفع نزاع های قومی و منطقه ای و تبدیل آن به رقابت های ناسالم میان شهرستان های یک استان یکی از احتمالاتی است که موافقان طرح جهت تکمیل طرح باید بدان توجه داشته باشند.

در این زمینه باید توجه داشت که مردم یک شهرستان با توجه به تصورات و انتظاراتی که از نماینده مجلس وجود دارد، بومی بودن نماینده را بر اصلح بودن آن ترجیح می دهند و احتمالا هیچ فردی از شهرستان الف به نامزدی از شهرستان ب رای نخواهد داد.

این مسائل منجر به شکاف بیشتر و رقابتهایی با حجم بالاتر از چیزی که اکنون در شهرستانها وجود دارد در موضوعات ردیف بودجه، تقسیم اعتبارات استانی و … رخ داده است که در صورت وقوع از تبعات ضدامنیتی طرح استانی شدن انتخابات قلمداد می شود.

در حال حاضر مخصوصا در شهرستانهای کوچک، نماینده پل ارتباطی و صدای رسای مردم روستاها و قبایل مختلف در سازمانها و نهادهای دولتی و مسئولین کشوری است. توجه به نقش قانونگذاری نماینده در مجلس نباید مزاحم نقش نظارتی و ارتباط مردمی وی باشد؛ چیزی که متاسفانه امروزه خلاف آن مشاهده می شود.

برخی از نمایندگان به خاطر ناتوانی در مدیریت برنامه های خود و یا دنبال گیری منافع شخصی و گروهی خود بیشتر وقت خود را در حوزه های انتخابیه به سر می برند و به نقش خود در قانونگذاری و امور ملی مجلس بی توجهی می کنند.

علاوه بر این موارد، کم رنگ شدن حضور نمایندگان در حوزه های انتخابی و کاهش التفات و توجه آنها به حل مسائل و مشکلات منطقه و به احتمال زیاد پایین آمدن سطح مشارکت در انتخابات را در پی خواهد داشت.

هرچند باید به این موضوع هم اشاره کرد که تقویت احزاب در کنار بالا بودن هزینه های مالی عضویت در حزب نیز از عوامل کاهش مشارکت خواهد بود امروزه احزاب بیشتر از اهداف و منافع مردم و جامعه به دنبال منافع حزبی و گروهی خود و حامیان خویش هستند.

در چنین شرایطی تقویت حزب گرایی در موضوع انتخابات مجلس پیامدهایی از قبیل کاهش نمایندگان مستقل در مجلس، فداشدن حقیقت در برابر تصمیمات حزبی، حرکت استانها به سمت اداره فدرالی و … در بر خواهد داشت.

به هر حال تصویب طرح عدم نیاز به تایید صلاحیت نمایندگان فعلی مجلس درصورتی که بخواهند مجددا کاندیدا شوند که در هفته اخیر اتفاق افتاد نشان داد که عزیزان نماینده بیشتر از آنکه بخواهند با یک برنامه ریزی صحیح و همت جهادی هم به  وظایف نظارتی خود برسند و هم برای امور تقنینی و لوایح مختلف وقت بگذارند می خواهند با دادن یک رای به چنین طرح هایی مشکل را حل کنند!!

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه