برداشت حدود ۲۰ تن گل گاوزبان در اشکورات رودسر

مدیر جهاد کشاورزی رودسر از برداشت حدود ۲۰ تن گل گاوزبان در باغ‌های اشکورات این شهرستان خبر داد.

برداشت حدود ۲۰ تن گل گاوزبان در اشکورات رودسر

به گزارش هشت دی نیوز به نقل از فارس ، احسان‌الله مشتاق با اشاره به اینکه اشکورات رودسر به عنوان پایتخت تولید گل گاوزبان ایران است، اظهار کرد: مساحت زیر کشت گل گاوزبان ایران حدود یک هزار و ۳۵۰ هکتار و سهم گیلان بیش از ۶۴۰ هکتار و رودسر ۴۷۰ هکتار با ۴ هزار نفر بهره‌بردار است.

وی متوسط عملکرد کشور در هر هکتار را تولید ۲۶۵ کیلوگرم گل گاوزبان عنوان کرد و افزود: به طور متوسط تولید سالانه گل گاوزبان در اشکورات رودسر حدود ۲۰۰ تا ۲۲۰ تن با توجه به شرایط آب و هوایی در نوسان است.

مدیر جهاد کشاورزی رودسر گفت: این شهرستان به لحاظ سطح زیرکشت و میزان تولید گل گاوزبان در کشور مقام نخست را به خود اختصاص داده است.

وی با اشاره به اینکه درصد سطح زیر کشت گل گاوزبان گیلان نسبت به کل کشور حدود ۵۰ درصد و مساحت زیر کشت رودسر نسبت به استان حدود ۷۵ درصد است، تصریح کرد: رودسر، املش، سیاهکل، رضوانشهر، رودبار و آستارا از شهرستان‌های تولید گل گاوزبان در گیلان هستند.

مشتاق با اشاره به اینکه برداشت گل گاوزبان از ۲۵ فروردین ماه آغاز شده و تا نیمه مرداد ماه امسال ادامه دارد، افزود: از ابتدای آغاز برداشت گل‌گاوزبان تاکنون حدود ۲۰ تن از باغ‌های اشکورات رودسر برداشت شده است.

به گزارش فارس، خانواده گل گاوزبان جزو گیاهان علفی، درختچه و یا درختی است که از قدیم در مناطق اشکورات رودسر در ارتفاعات ۳۰۰ تا ۲ هزار و ۵۰۰ متر از سطح دریای آزاد در قطعات چند صد تا چند هزار متر برای هر خانوار بهره‌بردار به صورت زراعی کشت و کار می‌شود.

تکثیر گل گاوزبان با بذر به دو صورت دست‌پاش یا درهم و خطی یا ردیفی انجام می‌شود که برای کاشت بذر زمین را به عمق ۲۰ سانتی‌متر شخم زده و کود پوسیده دامی را با آن مخلوط می‌کنند و پس از اوایل شهریور تا اواخر آذر ماه و اواخر اسفند تا اوایل فروردین زمین برای کاشت آماده می‌شود.

اصولاً بذرهایی که در پاییز کشت می‌شوند در بهار سال اول ۶۰ تا ۷۰ درصد گل می‌دهد اما اگر در بهار کشت شود در همان سال گل نمی‌دهند و یا بسیار جزئی است.

زمان گل‌دهی گل گاوزبان که بیشتر تحت تاثیر شرایط آب و هوایی منطقه قرار دارد معمولاً در نیمه فروردین آغاز می‌شود و تا نیمه مرداد ماه ادامه می‌یابد.

گل گاوزبان و فرآورده‌های آن در ناراحتی‌های دستگاه تنفس به‌ویژه اعصاب و دستگاه تصفیه خون مفید است و نحوه مصرف آن به صورت دم‌کرده و برای نرم کردن سینه کاربرد دارد.

 

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه