مذاکرات ایران و ۱+۵ آغاز شد

نمایندگان ایران و گروه ۱+۵ که از دیروز دوشنبه وارد شهر ژنو سوئیس شده‌اند قرار است امروز دور جدید مذاکرات خود درباره برنامه هسته‌ای ایران را از سر بگیرند. نظر به اهمیت این مذاکرات، اخبار لحظه به لحظه از ژنو و حواشی آن را در اختیار مخاطبان محترم قرار می‌دهیم.

مذاکرات ایران و ۱+۵ آغاز شد

به گزارش ۸دی نیوز، نمایندگان ایران و گروه ۱+۵  که از دیروز دوشنبه وارد شهر ژنو سوئیس شده‌اند قرار است امروز دور جدید مذاکرات خود درباره برنامه هسته‌ای ایران را از سر بگیرند.

نظر به اهمیت این اخبار، اخبار لحظه به لحظه از این مذاکرات و حواشی آن را در اختیار مخاطبان محترم قرار می‌دهد.

zhenev

۱۲:۱۴  یو اس ای تودی: فضای “خوش‌بینانه‌ای” بر مذاکرات ژنو حاکم است
روزنامه آمریکایی یو اس ای تودی در گزارشی درباره نشست جاری ایران و ۱+۵ در ژنو نوشت: تحلیگران معتقدند “خوش بینی” بر فضای این نشست حاکم است

۱۱:۴۰  نیویورک تایمز مدعی شد: چالشی سخت کاهش سرعت برنامه اتمی ایران
روزنامه نیویورک تایمز مدعی شد : وجود هزاران سانتریفیوژ پیشرفته و نیروگاه پلوتونیوم، چالشی سخت برای کاهش سرعت برنامه اتمی ایران است .

۱۱:۳۷ وزارت خارجه آمریکا: برنامه ای برای دیدار با مستقیم با دیپلمات های ایرانی نداریم
معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد که هیأت آمریکایی حاضر در مذاکرات هسته‌ای ایران در ژنو برنامه‌ای برای دیدار مجزا با هیأت ایرانی ندارد.

۱۱:۳۶  فرانس۲۴: تعلیق غنی سازی اورانیوم خط قرمز ایران است
خبرنگار شبکه تلویزیونی فرانس۲۴ در ژنو گفت: مذاکرات هسته ای بین ایران و گروه پنج به علاوه یک در ژنو، از امروز به مدت دو روز آغاز می شود.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در فرانسه گفت با روی کارآمدن آقای روحانی در ایران فرصتی برای گروه پنج به علاوه یک به منظور تفاهم با این کشور به دست آمده است.
روزنامه انگلیسی ایندیپندنت از آغاز دور جدید مذاکرات هسته ای ایران وگروه ۱+۵ در فضایی امیدوارانه برای پیشرفت در این موضوع خبر داد.
مذاکرات هسته ای نمایندگان ایران و گروه ۱+۵ دقایقی پیش در مقر اروپایی سازمان ملل در ژنو آغاز شد.
شورای وزیران رژیم صهیونیستی روز سه شنبه از موافقت این رژیم با حل وفصل دیپلماتیک موضوع پرونده هسته ای ایران خبر داد.
روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال افشا کرد که واشنگتن در اندیشه دادن اجازه نگهداری و حفظ دستگاه‌های غنی سازی اورانیوم به ایران است که هم اکنون آنها را در اختیار دارد.
هیئت جمهوری اسلامی ایران به ریاست وزیر امورخارجه دقایقی پیش وارد مقر اروپایی سازمان ملل در ژنو شد.
سخنگوی اشتون در مصاحبه ای در آستانه نشست ژنو گفت: ایران باید جامعه جهانی را مطمئن کند.
یک دیپلمات بلندپایه اروپایی از عدم مخالفت گروه ۱+۵ با دستیابی ایران به فناوری صلح آمیز هسته ای خبر داد.
خبرگزاری شین هوا با انتشار گزارشی از تهران به تاریخچه ای از رویدادهای مهم در یک دهه گذشته برسر برنامه هسته ای ایران اشاره کرده که به شرح زیر است:
مقامات امریکایی در آستانه دور جدید مذاکرات هسته‌ای گروه ۱+۵ با تهران می‌گویند، این کشور برای لغو سریع تحریم‌های تحمیلی بر ایران آماده است.
در آستانه مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ رژیم صهیونیستی از روز گذشته حملات و انتقادات شدید اللحنی را علیه آمریکا و برنامه هسته‌ای ایران آغاز کرد.
مذاکره کننده‌های هسته‌ای ایران در حاشیه مذاکرات دو روزه در ژنو احتمالا با دیپلمات‌های آمریکایی دیدار خواهند کرد.
یک مسئول بلند پایه آمریکایی در آستانه نشست ژنو، با اشاره به اینکه منتظر اقداماتی ملموس و قابل بررسی است، اعلام کرد ما آماده برای پیشرفت هستیم اما بستگی به این دارد که آنها چه چیزی روی میز بگذارند.
حسین موسویان مقام ارشد سابق تیم مذاکره کننده ایران در سخنانی بر لزوم پیشبرد این دور مذاکرات ایران با غرب بر مبنای ۴ اصل اساسی تاکید کرده و با اشاره به آمادگی کامل تهران در این راستا، کنگره آمریکا را مانعی بر سر راه موفقیت مذاکرات ژنو دانست.
رئیس کمیته سیاست خارجی مجلس نمایندگان آمریکا و عضو حزب جمهوری‌خواه خواستار افزایش تحریم ها علیه ایران شد.
“شیرین هانتر” استاد دانشگاه جرج تاون در مصاحبه با شبکه تلویزیونی بی بی سی گفت:با کاهش تحریم های ایران درهای زیادی به روی غرب بازخواهد شد و تنش های منطقه ای به سرعت از بین خواهد رفت.
محمد صالح صدقیان، مدیر مرکز عربی تحقیقات و پژوهش‌های ایرانی گفت: دکتر حسن روحانی ،‌ رئیس جمهوری ایران بر وجود اصول و ضوابطی جدید درباره پرونده هسته‌ای ایران که بر انعطاف پذیری جهت از بین بردن بیم و هراس‌های غرب درباره این پرونده باشد، تاکید کرده است.
یک روز پیش از برگزاری مذاکرات ژنو میان ایران و گروه ۱+۵ نخست وزیر رژیم صهیونیستی از یک سو و چند سناتور آمریکایی از سوی دیگر به سنگ اندازی در مسیر مذاکرات پرداخته و نسبت به کاهش فشارها علیه ایران هشدار داده اند.
برخی از شبکه های تلویزیونی سوئیس از آغاز اولین دور مذاکرات ایران هسته ای و ۱+۵ تا ساعاتی دیگر خبر می دهند.
منبع: باشگاه خبرنگاران

 

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه