چرا به مردم دروغ می گوئیم؟ این متن یک توافق بود نه بیانیه!/ دشمن دنبال نابودی همه مراکز هسته ای و نظامی ماست

نماینده مردم تهران در مجلس با بیان اینکه آن چیری که قرائت شد بیانیه نبود بلکه توافق بود، گفت: اگر این متن بیانیه است و هیچ الزامی وجود ندارد پس چرا همه جا اعلام شده که تحریم ها برداشته می شود.

چرا به مردم دروغ می گوئیم؟ این متن یک توافق بود نه بیانیه!/ دشمن دنبال نابودی همه مراکز هسته ای و نظامی ماست

به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی هشت دی نیوز، نشست سیاسی عماران ولایت با حضور حجت الاسلام سید محمد نبویان نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی و تحلیلگر مسایل سیاسی کشور در مسجد شهدا(امینی) لنگرود باحضور مردم ولایتمدار برگزارشد.

در این نشست حجت الاسلام نبویان ضمن تبریک میلاد خجسته حضرت امام جواد(ع) به بررسی مذاکرات هسته ای اشاره نمود وگفت: آنچه در لوزان سوئیس رخ داد بیانیه نبود بلکه توافق بود.

وی در خصوص توافقنامه لوزان گفت: باید در این مبحث نگاه کرد که نظر مقام معظم رهبری چیست و باید به این مسئله اشاره کنیم که هیئت دولت و اعضای تیم مذاکره کننده هسته ای تأکید دارند که توافقنامه لوزان یک توافقنامه نیست و بیانیه است ولی ما به این موضوع کار داریم که این موضوع و آنچه که بین دو طرف منعقد شده تعهدآور است. البته به صراحت در بیانیه ای که خودشان تعبیر می کنند نوشته has been agreed یعنی توافق شده پس این متن توافق است نه بیانیه چرابه مردم دروغ می گوئیم ما نزد امام وشهدا مسئولیم.

آنها تاکیدکردندکه همه مراکز هسته ای و نظامی را نابود کنید. متخصصان نظامی خود را به ما معرفی کنید دانشمندان هسته ای خودرا معرفی کنید. آیا این توافق درشان ملت غیور ایران است؟ آیا این توافق تحقیر آمیز نیست؟ آیا این توافق تاسف بار جای شادمانی دارد؟ آیا مردم از متن توافق لوزان اطلاع دارند؟ ملت ایران عزت خود را به مذاکرات هسته ای ترجیح می دهد. باید مردم را از این توافق ننگین آگاه کنیم. وبدانیم تحریمها برداشته نمی شود دروغ محض است.

حجت‌الاسلام نبویان با بیان اینکه در بیانیه لوزان وعده‌های نقد بدون عمل، کارهای نسیه و امور مبهم و نامشخص بسیار دیده می‌شود، گفت: دشمن در مذاکرات با سیاست و تدبیر کامل عمل می‌کند و در صدد است گام به گام سبد هسته‌ای را از ایران بگیرد.

وی با اشاره به فرمایشات رهبری در روز نخست سال ۹۴ از مشهد مقدس مبنی بر اینکه همدلی و همزبانی میان دولت و ملت منافی با انتقادهای سازنده و در چارچوب منطقی است، گفت: اعتماد به دولت و حمایت همه جانبه از دولت وظیفه مردم است و در مقابل خدمتگزاری و پیگیری مطالبات مردم از وظایف دولت جمهوری اسلامی است.

نماینده مجلس شورای اسلامی در ادامه به محتوای بیانیه لوزان پرداخت و گفت: محتوای که در بیانیه آمده شش الی هفت مطلب دارد نکته اول این است که آنها از خودشان تشکر کردند که البته من در جلسه ظریف با نمایندگان مجلس به این قضیه اشاره کردم که طبق سخنان مقام معظم رهبری ظریف دوباره بازگشت داشته است آنچه در بیانیه مهم است این است که می گویند این یک تصمیم مهم و سرنوشت سازی است که زمینه را برای متن نهایی آماده می کند این مسئله خود نشان دهنده آن است که جزئیاتی که در سه ماه آینده قرار است نوشته شود براساس کلیات این بیانیه است و من تا کنون بیانیه ای را با این ویژگی ها ندیده ام.

وی افزود: ما باید مواظب باشیم و به خط و خطوط واقعی مقام معظم رهبری توجه کنیم اما آنچه که می بینیم این است که هم در توافقنامه ژنو و هم این توافقنامه ملت ایران بدهکار امریکاست و همیشه تعهدات از ما آغاز می شود.

نبویان به سخنان مقام معظم رهبری اشاره کرد و گفت: مقام معظم رهبری فرمودند که دشمن با برنامه ریزی و حساب جلو آمده است شاید همین فرمان های اخیر بود که وقتی این امر امضاء شد کنگره امریکا به تیم مذاکره کننده خود تذکر و هشدار دادند جوابی که تیم مذاکره کننده امریکایی دادند بسیار دقیق و حساب شده بود آنها گفتند ما یک اهرم فشار و تحریم داشتیم ولی ایران هم یک اهرم فشاری داشت که آن هم وجود اورانیوم ۲۰ درصد و سانترفیوژهای جدیدی بود که نصب کرده اند و در حال پیشرفت بوده است ما با امضاء توافقنامه اهرم ۲۰ درصد آنها را گرفتیم و سانترفیوژها را اجازه استفاده ندادیم و حتی حق نصب سانترفیوژ را گرفتیم.

نماینده مردم تهران در ادامه تحلیل خود از متن بیانیه مشترک گفت: در مورد سایت هسته‌ای نطنز چند نکته قابل تأمل است، در دولت سابق این سایت مرکز غنی‌سازی بود و در توافق ژنو نیز بر این امر تاکید شده ولی در بیانیه لوزان سایت نطنز عنوان تنها مرکز غنی‌سازی ایران محسوب شده است که این امر خطرناک است.

 

وی توضیح داد: در سایت نطنز در دولت قبلی بالغ بر ۱۵ هزار سانترفیوژ نسل یک و ۱۰۰۰ سانترفیزوژ نسل ۲ نصب و راه‌اندازی شده بود ولی در توافق ژنو قرار بر توقف نسل ۲ و ادامه غنی‌سازی با سانترفیوژ نسل یک شد، متاسفانه در بیانیه لوزان عقب‌نشینی ایران ادامه یافت به نحوی توافق شده است که بیش از ۵ هزار سانترفیوژ باقی نماند و مابقی حتی زیرساخت‌های آنها جمع‌آوری شود و به مدت ۱۰ سال غنی‌سازی بدون داشتن خروجی توسط سانترفیوژها ادامه یابد.

عضو فراکسیون اصولگرایان مجلس خاطر نشان کرد: بر اساس بیانیه مشترک لوزان زیرسازی به طور کل بیش از ۳.۵ درصد تا ۱۵ سال ممنوع است.

وی اذعان کرد: متاسفانه عقب‌نشینی گام به گام تیم مذاکره کننده ایرانی را در بحث سایت هسته‌ای فوردو مشاهده می‌کنیم از جمله آن که در بیانیه لوزان توافق شده است سایت فوردو نباید مرکز غنی‌سازی باشد و باید به مرکزی هسته‌ای، فیزیکی و فناوری تبدیل شود.

نبویان افزود: بر اساس بیانیه مشترک لوزان، سایت فوردو به طور کامل غنی‌سازی خود را از دست داده و به تعبیر صحیح‌تر غنی‌سازی در فوردو ممنوع است.

این تحلیلگر مسائل سیاسی اضافه داشت: دشمن در مذاکرات هسته‌ای با سیاست و تدبیری بسیار دقیق‌تر از ما حرکت می‌کند چرا که پیشروی گام به گام ۱+۵ و به‌ویژه آمریکا در گرفتن سبد هسته‌ای بسیار مشهود است.

وی تصریح کرد: آب سنگین اراک یکی از خطوط قرمز نظام است چرا که برای ایران بسیار با اهمیت است، خروجی پلوتونیوم آن برای مصارفی چون تأمین برق، تولید رادیو ایزوتوپ برای مصرف پزشکی و بحث آموزشی و تخصصی برای پرورش دانشمندان هسته‌ای تنها بخش کوچکی از دلایل اهمیت آن است.

وی ابراز کرد: آب سنگین اراک بر اساس بیانیه مشترک لوزان باید با همکاری بین‌الملل طراحی و بازسازی شود و هرگونه بازفراوری در آن ممنوع بوده و قلب راکتور آب سنگین اراک باید نابود شود.

وی با تأکید بر اینکه توافقنامه لوزان از وادادگی هم چندین گام جلوتر است گفت: نگاه کنید که چه بر سر فوردو در توافقنامه ژنو و لوزان آمده است فوردو برای پدافند غیرعامل تأسیس شده است در دولت سابق این سایت را ایجاد کردیم، تعهد هفتم ایران در ژنو این بود که بیش از ۵ درصد از فوردو نباید کار کند و ظرفیت غنی سازی در فوردو افزایش نیابد و تقریبا سه چهارم فوردو غیرفعال شود.

نماینده مجلس شورای اسلامی در ادامه تصریح کرد: آنها می خواهند غیر از نطنز هیچ مرکز دیگری فعالیت نداشته باشد در توافق ژنو گفته شده که تحقیق و توسعه در مورد آنچه که دارید جایز است ولی در توافق لوزان گفته شده تابع محدودیت های است که بعدا تعیین می شود و آنها اجازه دادند که فقط روی نسل اول تحقیقات انجام شود.

وی به سخنان محکم و قاطع مقام معظم رهبری تأکید کرد و گفت: ۲۳ بهمن مقام معظم رهبری به هر دو طرف مذاکره فشار آوردند و با سخنان خود باعث شدند که در توافق لوزان حتی همین مقدار کم در توافق لحاظ شود من این سوال را دارم که اگر این متن بیانیه است و هیچ الزامی وجود ندارد پس چرا همه جا اعلام شده که تحریم ها برداشته می شود در توافقنامه لوزان ما فقط می توانیم از نسل یک استفاده کنیم تا قبل از دولت روحانی سالانه ۳۰۰ کیلو غنی سازی می شد.

وی به تحریم های طرف مذاکره کننده غربی اشاره کرد و گفت: روسیه تضمین کرده است که تا سال ۲۰۲۱ سوخت ما را تأمین می کند ولی سال ۲۰۲۲ اگر ذخیره نداشته باشیم سوختمان را از کجا تهیه کنیم آیا هر زمان که آنها اراده کنند که به ما سوخت ندهند کشور ما بدون برق و انرژی بماند و ما چگونه به نیاز سوخت بوشهر که ۱۹۰ هزار سوت است برسیم.

نبویان با اعلام اینکه از دست دادن منافع ملت در این توافق کاملا مشخص است گفت: در جلسه ای عراقچی می گفت که ۵-۶ کشور تکنولوژی ساخت راکتور هسته ای را دارند که یکی از آنها ایران است راکتور هسته ای پلوتونیوم تولید می کند و هم جنبه آموزشی دارد و هم برق و رازیوتوپ تولید می کند یکی از کاربردهای پلوتونیم این است که برای بمب هسته ای استفاده می شود اما این یکی از موارد استفاده آن می باشد و ایزوتوپ های دیگر آن نظامی و شیمیایی هستند.

وی به تشریح محتوای بیانیه لوزان پرداخت و گفت: در ادامه متن این بیانیه آمده است که راکتور تحقیقاتی آب سنگین مدرن شده در اراک باید بازطراحی شود که پلوتونیوم با درجه تسلیحاتی تولید نشود و بازفراوری ممنوع است و سوخت مصرف شده باید صادر شود یعنی ما خودمان هیچ حقی نداریم و این مایه تحقیر است.

وی در ادامه افزود: در توافق ژنو در تعهد دوازدهم فقط توقف تکمیل راکتور اراک بوده است ولی در حال حاضر توقف خواسته آنها نیست بلکه آنها تخریب را می خواهند.

این نماینده مجلس گفت: در مبحث نظارت در این بیانیه به صورت فاجعه واری امتیاز داده شده در توافق ژنو تقریبا تعهد داده شد که داروندار ایران در دست امریکا و مأمورین آژانس باشد ولی در این توافق نظارت سرزده و سرنزده هم قبول شده نظارت سرزده دو حالت دارد یکی با اطلاع قبلی به مدت دو ساعت قبل از نظارت و دیگری نظارت سرزده و بدون اطلاع ضمن آنکه دوربین هایی که در حال ضبط می باشند به صورت آنلاین از طریق مأمورین آژانس کنترل می شود و دشمن به راحتی می تواند دانشمندان و موقعیت های ما را شناسایی کند.

وی در ادامه افزود: در این توافقنامه ایران تعهد داد که اگر خواست سایتی را احداث کند پیش از آن به آنها اطلاع داده شود در حالی که تا کنون ما چنین رفتاری نمی کردیم اجازه استفاده از تکنولوژی مدرن در نظارت هم آنها در این بیانیه گرفتند که حتی می توانند نیروگاه های ما را پلمپ لیزری کنند.

وی در خصوص تحریم ها گفت: تحریم ها به چند دلیل در ایران وارده شده است یکی تحریم هسته ای دیگری به خاطر موشک ها و حقوق بشر و تروریست بوده است تحریم کنندگان ما اتحادیه اروپا، کنگره امریکا، شورای امنیت و رئیس جمهور امریکا می باشد. تحریم های که قرار است برداشته شود این است که هر چهار مورد که ما را تحریم کرده اند فقط می خواهند تحریم های هسته ای را بردارند که تحریم های هسته ای تنها یک چهارم تحریم ها است.

نبویان به سخنان عراقچی اشاره کرد و گفت: طی جلسه من با عراقچی حرف جدیدی زده شد که قرار است تنها یک پنجم از همین یک چهارم تحریم ها برداشته شود مثلا ما در بخشی ۱۷ تحریم داریم که فقط دو مورد آن مربوط به مسئله هسته ای است در این بیانیه فقط تحریم های مربوط به هسته ای برداشته می شود که دو شرط دارد که البته امریکا از لغت توقف استفاده کرده است.

وی به تحریم های اولیه و ثانویه اشاره کرد و گفت: این تحریم ها فرامرزی و درون مرزی است امریکا حرفی از مختومه کردن نزده و از توقف حرف زده است و از همین بخش هسته ای هم تنها تحریم های ثانویه را متوقف می کند.

نماینده مجلس شورای اسلامی به برگشت پذیری تعهدات اشاره کرد و گفت: اینکه آنها این تعهدات را برگشت ناپذیر می دانستند فاجعه ای بود که به غیرت ملت ایران برمی خورد و این سوال را به وجود می آورد که اساسا این مذاکرات به چه هدفی صورت گرفته است ما هسته ای نخواستیم امنیت کشور بر باد نرود اگر بیانیه امریکایی دروغ است باید بگویم که حتی اگر دورغ باشد باز هم کسی که می خواهد تحریم ها را بردارد که اگر بردارد امریکاست اما آنها در بخش تحریم ها همان نگاهی را دارند که بیانیه شان نشان می دهد.

نبویان به منشور سازمان ملل اشاره کرد و گفت: قرار است قطعنامه ای ذیل فصل هفت منشور سازمان ملل قرار بگیرد در فصل شش آمده است که اگر اختلاف بین کشورهاست صلح آمیز حل شود ولی در فصل هفت و در بند ۴۱ گفته شده اگر منازعه بین یک کشور با بقیه کشورها باشد می توان آن کشور را تحریم اقتصادی کرد و اگر تحریم اقتصادی اثر نکرد تصمیم به حمله نظامی گرفته می شود ما چرا تحریم شدیم چون ما را تحت بند ۴۱ فصل هفت منشور سازمان ملل بردند.

وی به سخنان متناقض عراقچی و ظریف اشاره کرد و گفت: عراقچی به من گفت که نقش گروه مذاکره کننده ناجی کشور است چرا که می خواهند بدون جنگ ایران را از ذیل فصل هفت بیرون بیاورند اما ظریف گفت ما می خواهیم در فصل هفت قرار بگیریم بنابراین به کدامین سمت گرایش دارید و قرار است چه کاری برای ملت انجام دهید.

وی در پایان خاطرنشان کرد: قطعنامه ۱۹۲۹ یکی از قطعنامه هایی است که به صورت بین المللی صادر شده که البته برای تقدیر از فتنه گران بوده است و به بحث موشکی پرداخت است قرار است قطعنامه ای در خصوص تحریم های شورای امنیت صادر شود که شورای امنیت سازمان ملل همه تحریم های که آمده است و قطعنامه های قبلی را مختومه اعلام کند ولی در این قطعنامه جدیدمحدودیت های جدیدی برای ایران وضع خواهد شد و ما می خواهیم با دست خودمان قطعنامه ای صادر کنیم که هر آنچه می خواهند به ایران تحمیل کنند آنها می توانند بر زنجیره تأمین هسته ای ما کاملا نظارت داشته باشند و حتی کانالی را برای تأمین ایران و موادی که استفاده دو منظوره دارند تعیین کنند.

آن چیزی که درشامگاه۱۳فروردین سال۹۴ ازسوی رئیس اتحادیه اروپا قرائت شد بیانیه نبود بلکه توافق بود چرا به مردم دروغ می گوئیم آیا این توافق ذلت بار وتحقیرآمیز شادمانی دارد. ماوظیفه داریم حقیقت رابه ملت شریف ایران بگوئیم البته دراین کشور تنها کسی که حامی ملت است حضرت امام خامنه ای است. همه ماباید باحمایت از ولی فقیه سایرمردم را ازاین توافق آگاه کنیم.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
مردم
شما و دوستانت تو ۸ سال حاکمیتتون چه گلی به سر ملت زدین؟! چرا میخواید در مقابل خواسته اکثریت ملت وایستید؟ به چه زبونی بگیم هسته ای نمیخوایم تورم ۵۰ درصدی نمیخوایم دلار ۳۵۰۰ تومانی نمیخوایم فقر و بیکاری نمیخوایم شما نفست از جای گرم در میاد برادر من
مردم واقعی نه الکی در پاسخ به مردم
شق القمر تو این ۲ سالو دیدیم واقعا
در حاشیه