با دروغ از تیم هسته ای دفاع نکنید!

عدم شفافیت مذاکرات هسته ای برای مردم ایران، کار را به جایی رسانده است که رسانه های مدعی حمایت از دولت، با بی اخلاقی سعی در اعلام حمایت از تیم مذاکره کننده نموده اند.

با دروغ از تیم هسته ای دفاع نکنید!

به گزارش هشت دی نیوز به نقل از فرهنگ نیوز، تیم مذاکره کننده هسته ای با تمام اقداماتی که انجام می دهد، به دلیل عدم شفاف سازی های لازم برای افکار عمومی در داخل ایران با انتقادات فراوانی روبروست و با بی محلی و بی پاسخ گذاشتن انتقادات نیز، شائبه های موجود(در رابطه ها عدم توافق مناسب و در راستای منافع ملی) را تقویت می کند.

از همین جهت شاهد آن بودیم که رسانه های همسو با دولت از ابتدای شروع مذاکرات در صدد ترمیم وجهه عمومی دولت و تیم مذاکره کننده و بودند و با انتساب خبر حمایت برخی چهره ها از مذاکرات هسته ای، در پی آن بودند تا به یاری تیم مذاکره کننده بشتابند و در همین راستا خبری در صدر رسانه های اصلاح طلب قرار گرفت که شگفتی بسیاری را برانگیخت.

 خبر «تشکر پدر شهید احمدی روشن» از بیانیه لوزان در خطبه های پیش از نماز جمعه تهران، در حالی میان رسانه های اصلاح طلب دست به دست شد که اولا مواضع ایشان پیش از این هم کاملا واضح بوده است و ثانیا با رجوع به متن سخنان ایشان در نماز جمعه درمی یابیم که مفاهیم و مضامین سخنرانی ایشان با این تیتر هیچ همخوانی ندارد.

پدر شهید مصطفی احمدی روشن در سخنان پیش از خطبه نماز جمعه تهران در این‌باره، گفت:

«اولین سوالی که مردم بزرگوار ایران بالأخص دانشجویان از ما می‌پرسند این است که آیا ما از جمله کسانی بودیم که نامه نوشتیم و از وزیر محترم خارجه تشکر کرده‌ایم؟ من می‌خواهم خدمت همه شما عرض کنم که ضمن تشکر از این برادران گرامی، چنین نامه‌ای ننوشته، امضا نکرده و برای ایشان نفرستاده‌ایم اما از ایشان تشکر می‌کنیم.»

وی افزود:

«مسأله بعدی این است که نظر ما را به عنوان پدر یک شهید هسته‌ای می‌پرسند. نظر ما همان نظر رهبر انقلاب است. اولین چیزی که فرمودند این است که ما خوشبین نیستیم. واقعیت هم همین است. این حتی برای بنده حقیر یک تجربه است و این یک تجربه بزرگ از شناخت عمقی از دشمن اسلام و ایران است.»

وارونه سازی پیام؛ از ژنو تا لوزان

همانطور که در متن بالا کاملا واضح بود، پدر شهید احمدی روشن در ابتدا یک خبر را تکذیب کرد و پس از آن تاکید ورزید که موضع مت همان موضع رهبری است و رهبر معظم انقلاب نیز در دیدار با مداحان کشور اعلام داشتند که تشکر و تایید در شرایط فعلی و با توجه به مشخص نبودن آینده، هیچ معنایی ندارد.

با نگاهی به عملکرد تیم رسانه ای دولت در می یابیم که انتشار هدفمند سخنان چهره های ملی برای نخسین با در کارنامه ایشان دیده نمی شود و این کار ناشایست از زمان توافق ژنو دارای سابقه است.

نخستین بار سوءاستفاده از چهره هنرمندان بود که می خواست به کمک تیم مذاکره کننده هسته ای بیاید و بر همین اساس انتشار خبر به وجود آمدن کمپینی از سوی شش هنرمند سرشناس با شعار «هر توافقی بهتر از عدم توافق است»  در دستور کار رسانه های همسو با دولت قرار گرفت که این موضوع بلافاصله از سوی هنرمندان مورد تکذیب قرار گرفت.

مجید مجیدی(به عنوان یکی از اعضای آن کمپین ۶ نفره) در توضیح سوءاستفاده برخی رسانه ها در گفتگو با خبرنگار مهر با تاکید بر اینکه از این حرکت هنرمندان سوءتعبیر شده است، بیان کرد:

«چند روز پیش[پس از توافق ژنو] از سوی آقای جواد ظریف وزیر امور خارجه با ما تماسی گرفته و خواسته شد که عده‌ای از هنرمندان که وجهه بین‌المللی دارند در مسیر مذاکرات هسته‌ای و برای احقاق حقوق حقه مردم ایران، دولت را یاری رسانند و به همین منظور پوستری از سوی وزارتخانه آماده شد که ما نیز آن را تایید کردیم و موکدا تشکیل یک کمپین را رد می‌کنم.»

وی افزود:

«همه ما بارها در سخنان مقام معظم رهبری شنیده‌ایم که ایشان فرموده اند به مذاکره‌کنندگان هسته‌ای اعتماد دارند و با چنین تاکیدی دیگر حجت بر همه ما تمام است. ما هم با علم به اینکه تیم مذاکره کننده هسته ای امین مردم و نظام هستند به این حرکت پیوستیم و هدف اول و آخرمان هم حفظ منافع ملی بوده است.

من به شدت این تعبیرِ غلط که شعار «هیچ توافقی بدتر از عدم توافق نیست» را به حرکت ما نسبت داده است، رد می کنم و این سوال را می‌پرسم که کدام عقل سلیمی می پذیرد که ایران به هر قیمتی بر سر پرونده هسته ای با غرب به توافق برسد که اگر قرار بود هر آنچه آنها می گویند ما بپذیریم، مذاکرات تاکنون چندین باره به نتیجه رسیده بود.»

پس از ناکام ماندن این پروژه و عدم حمایت اقشار مختلف از توافق ژنو، دیگر خبر خاصی نبود تا اینکه پس از تفاهم لوزان، محمدجواد ظریف در برنامه “نگاه یک” شبکه اول سیما که به صورت زنده پخش شد، در لابه لای مطالبی که ارایه می کرد، از نامه محبت آمیز خانواده شهدای هسته ای نسبت به وی برای توافق لوزان تشکر کرد؛ نامه ای که البته قبل از سخنان ظریف، تکذیب شده بود.

آقای ظریف از نامه ای سخن می گفت که خانم بهجت قاسمی همسر شهید شهریاری در گفت‌وگو با تسنیم،‌ درباره انتساب آن به خانواده شهدای هسته‌ای اظهار داشت:

«یک سایت خبری از قول ما و همسران شهدا نامه‌ای مبنی بر تشکر از تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای منتشر کرده که امضای ما در زیر نامه وجود دارد…ما نامه‌ای را یک سال و نیم قبل یعنی در زمان توافق‌نامه ژنو تهیه کرده بودیم؛ بنابراین اخلاقی نبود که برخی این نامه را همزمان با بیانیه لوزان منتشر کنند.»

 همچنین، همسر شهید مسعود علی محمدی با رد هرگونه نامه‌نگاری تشکرآمیز درباره بیانیه لوزان از سوی خانواده‌های شهدای هسته ای گفت:‌

«قضاوت در این رابطه فعلا زود است… ما اصلا هیچ بیانیه و نامه ای نداده ایم و این موضوع برای سال ۹۲ بوده است. ما معتقدیم الان برای قضاوت کردن درباره مذاکرات و این بیانیه زود است و باید تا زمان مشاهده نتیجه عملی آن صبر کنیم.»

گفتنی است که عدم حمایت قاطع اقشار مختلف از روند و محتوای مذاکرات هسته ای، بارها و بارها موجب ناراحتی دولتمردان شده است و حتی رییس جمهور نیز از عدم حمایت اساتید دانشگاه نسبت به توافق هسته ای به شدت گلایه مند شده بود؛ گلایه مندی که حتی پس از آن نیز موجب ابراز حمایت از سوی اساتید کشور نشد.

لازم به ذکر است که این عدم حمایت همه جانبه از محتوای مذاکرات هسته ای در حقیقت چیزی است که در نتیجه عدم شفافیت مذاکرات برای مردم بوجود آمده است و درصورت درمیان گذاشتن محتوای مذاکرات با مردم بدون سانسور، قطعا همه مردم ایران از یک توافق خوب و عزتمندانه حمایت خواهند نمود.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه