پاسخ‌ امام به خاطره‌ بدون سند هاشمی/ «آرزو داریم شعار مرگ بر آمریکا از کعبه و کلیساهای جهان سرداده شود»

نقل قول‌های اخیر هاشمی از امام(ره) مبنی بر موافقت با حذف شعار مرگ بر آمریکا، واکنش‌های فراوانی را به همراه داشت ولی با نگاهی به سخنان امام خمینی (ره) می‌توان بهترین پاسخ را برای اظهارات هاشمی پیدا کرد.

پاسخ‌ امام به خاطره‌ بدون سند هاشمی/ «آرزو داریم شعار مرگ بر آمریکا از کعبه و کلیساهای جهان سرداده شود»

به گزارش ۸دی نیوز،‌ اظهارات اخیر هاشمی رفسنجانی درباره حذف شعار مرگ بر آمریکا و نقل خاطره‌‌ای بدون سند مبنی بر موافقت امام(ره) با این موضوع طی روزهای گذشته حاشیه های فراوانی را ایجاد کرد.

خاطره‌هایی جنجالی از هاشمی

مساله از آنجا آغاز شد که در کتاب خاطرات هاشمی با نقل چند اظهارنظر از رهبر کبیر انقلاب این موضوع که امام(ره) موافق حذف شعار مرگ بر آمریکا بودند،‌ مطرح می شود.

بنابر این گزارش، با نگاهی به خاطرات هاشمی مشخص می شود که وی در بخش هایی از خاطرات خود موضوع حذف شعار مرگ بر آمریکا و  بررسی های صورت گرفته در این‌باره را مطرح و البته تصریح می‌کند که امام(ره) نیز با این تصمیم موافق ولی منتظر فرصت مناسب بودند.

هاشمی: امام موافق حذف شعار مرگ بر آمریکا بود/ یادم نیست دقیقا چه نوشتم!

پس از انتشار این اظهارنظر که با توجه به شرایط پیش روی کشور و ذوق زدگی برخی رسانه ها پس از مذاکره تلفنی روسای جمهور ایران و آمریکا،‌ واکنش های فراوانی را به همراه داشت، هاشمی در بخشی از صراحت نامه خود با یادآوری حذف شعار «مرگ بر آمریکا» و با تاکید بر اینکه مطلب نقل شده از امام درباره حذف شعار مرگ بر آمریکا صحیح است، گفت: «تمام مطلب همان بود که نوشته بودم. الان هم دقیقاً یادم نیست که چه نوشتم. به هرحال موافق نبودیم که در مجامع عمومی مرگ کسی را شعار دهیم.

وی ادامه داد: مثلاً در اجتماعات ما «مرگ بر بنی صدر» شعار داغ مردم بود که در نماز جمعه خواهش کردم که نگویند. «مرگ بر بازرگان» بود که خواهش کردم نگویند. «مرگ بر شوروی» بود که گفتم الان با شوروی مشکل آنچنانی نداریم. درباره آمریکا هم گفته بودم. من ذاتاً با حرف‌های تند و فحاشی‌ها مخالفم و آن‏ها را مفید نمی‌دانم.»

البته هاشمی برای اینکه محکم بودن مطالب مطرح شده توسط خود در کتابش را اثبات کند به صورتی هدف دار در پاسخ به این سوال که شما آیا کتاب های شما هم ممیزی می شود یا خیر پاسخ می دهد: «به سه جا می‌دهیم؛ یکی به وزارت ارشاد می‌دهیم. البته آنها باید بگویند موافقیم یا مخالف که می‌گویند موافقیم و چیز دیگری نمی‌گویند و دخالت نمی‌کنند. یکی هم به مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (ره) می‌دهیم تا اشاراتی یا بیاناتی که از امام آمده با مستندات تطبیق داده شود. یک نسخه را هم قبل از چاپ به رهبری می‌دهم. هدفم این است که به دلیل آنکه ایشان در همه کارها با من شریک بودند تا اگر در موردی اشتباه کردم یا توضیحات اضافی لازم است به من بگویند.»

موضع گیری دفتر نشر آثار امام/ «موضوع حذف شعار مطرح نبود»

بالاخره و پس از چند روز کش مکش بر سر این خاطره بالاخره موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی در این مورد موضع گیری کرد.

حمید انصاری قائم مقام موسسه تنظیم و نشر آثار امام با اشاره به حواشی چند روز گذشته درباره اظهارنظرهای هاشمی و خاطره نقل شده از وی، گفت: خاطره‌ای که آقای هاشمی رفسنجانی در موضوع حذف شعار نسبت به امام ذکر کرده است، مربوط به موافقت و دستور امام بر قطع این شعار از رسانه‌های دولتی است. مطلبی که در سال ۶۲ روی میز بررسی و تصمیم‌گیری مسئولین نظام و رهبری انقلاب قرار داشت همین بود نه بحث بر سر دستور و یا توصیه به مردم برای حذف این شعار.

 

بنابر این گزارش، البته هاشمی رفسنجانی در ۴ فروردین ۱۳۶۶ در نامه ای به امام(ره) خواستار تصمیم‌گیری درباره رابطه با آمریکا شده بودند.

این نامه که ظاهرا در ۴ صفحه بوده و در موسسه حفظ و نشر آثار اما(ره)م موجود است، اما پاسخی از سوی ایشان را به همراه نداشته است.

 

ولی امام خمینی(ره) در موضع گیری های بعدی در قالب سخنرانی و پیام های مختلف پاسخ های شفافی را به درخواست هاشمی برای تعیین تکلیف رابطه با آمریکا و همچنین مساله حذف شعار مرگ بر آمریکا را می دهند.

امام در پاسخ به هاشمی چه می گوید؟

آرزو داریم شعار مرگ بر آمریکا از کعبه و کلیساهای جهان سرداده شود

اما در این میان شاید روشن ترین موضع درباره شعار «مرگ بر آمریکا» از سوی شخص امام گرفته شده باشد؛ اظهارنظر هایی که در سال های پایانی عمر با برکت ایشان نقل شده مشخص می کند رهبر کبیر انقلاب اسلامی چه نظری درباره آمریکا و شعار علیه آن داشته اند.

بنابر این گزارش، مطالب آورده شده در این گزارش به نقل از امام دقیقا مطالب منتشر شده در صحیفه امام بوده و به اظهارنظر امام درباره آمریکا در آخرین سال های عمر ایشان اختصاص دارد که نشان می دهد نظر امام تا آخرین لحظه درباره شعار مرگ بر آمریکا چه بوده است.

امام خمینی در پیامی به مناسبت سالگرد کشتار خونین مکه و قبول قطعنامه در ۲۹ تیر ۱۳۶۷ با اشاره به ادعاهای آل سعود برای توجیه کشتار حج گذاران، می فرماید: دست‏نشاندگان امریکا آتش زدن پرچم امریکا را به حساب آتش زدن حرم، و شعار مرگ بر شوروی و امریکا و اسرائیل را به حساب دشمنی با خدا و قرآن و پیامبر گذاشته‏اند؛ و نیز مسئولین و نظامیان ما را با لباس اِحرام به عنوان رهبران توطئه معرفی کرده‏اند!

ایشان در اظهارنظری که نشان از برنامه استراتژیک جمهوری اسلامی برای برداشتن نشان دادن چهره ننگین آمریکا است،‌ تصریح می کنند: از خدا می‏خواهیم که این قدرت را به ما ارزانی دارد که نه تنها از کعبۀ مسلمین، که از کلیساهای جهان نیز ناقوس مرگ امریکا و شوروی را به صدا درآوریم.

امام خمینی شعار مرگ بر آمریکا را مایه امید مردم فلسطین برای حرکت به سمت آزادی قدس دانسته و می فرمایند: این همان فریاد ملت ماست که در ایران شاه را و در بیت‏المقدس غاصبین را به نومیدی کشاند و این تحقق همان شعار برائت است که ملت فلسطین در تظاهرات حج دوشادوش خواهران و برادران ایرانی خود فریاد رسای آزادی قدس را سر داد و «مرگ بر امریکا، شوروی و اسرائیل» گفت؛ و بر همان بستر شهادتی که خون عزیزان ما بر آن ریخته شد او نیز با نثار خون و به رسم شهادت آرمید.

ما شعار مرگ بر آمریکا را در عمل ثابت کرده‌ایم

امام خمینی در پیامی که به منشور روحانیت مشهور است، در ۱۳ اسفند سال ۱۳۶۷ می فرمایند: ما شعار سرنگونی رژیم شاه را در عمل نظاره کرده‏ایم، ما شعار آزادی و استقلال را به عمل خود زینت بخشیده‏ایم، ما شعار «مرگ بر امریکا» را در عمل جوانان پرشور و قهرمان و مسلمان در تسخیر لانۀ فساد و جاسوسی امریکا تماشا کرده‏ایم، ما همۀ شعارهایمان را با عمل محک زده‏ایم.

ایشان در ادامه تصریح می کنند: انقلاب به هیچ گروهی بدهکاری ندارد و ما هنوز هم چوب اعتمادهای فراوان خود را به گروهها و لیبرالها می‏خوریم، آغوش کشور و انقلاب همیشه برای پذیرفتن همۀ کسانی که قصد خدمت و آهنگ مراجعت داشته و دارند گشوده است ولی نه به قیمت طلبکاری آنان از همۀ اصول، که چرا مرگ بر امریکا گفتید!

رهبر انقلاب همچنین با موضع گیری جدی درباره رابطه ذلیلانه با آمریکا فرمودند: تا من هستم دست ایادی امریکا و شوروی را در تمام زمینه‏ها کوتاه می‏کنم و اطمینان کامل دارم که تمامی مردم در اصول همچون گذشته پشتیبان نظام و انقلاب اسلامی خود هستند

آمریکا لحظه ای از دشمنی با اسلام دست بر نمی دارد

رهبر فقید انقلاب اسلامی همچنین در پیامی به مناسبت سالروز تاسیس بسیج در دوم آذرماه ۱۳۶۷ به کینه عمیق آمریکا و شوروی نسبت به انقلاب اشاره کرده و می فرمایند: چه در جنگ و چه در صلح بزرگترین ساده‏اندیشی این است که تصور کنیم جهانخواران خصوصاً امریکا و شوروی از ما و اسلام عزیز دست برداشته‏اند؛ لحظه‏ای نباید از کید دشمنان غافل بمانیم. در نهاد و سرشت امریکا و شوروی کینه و دشمنی با اسلام ناب محمدی ـ صلی‏اللّه‏ علیه و آله و سلم ـ موج می‏زند.

امام خمینی در پیام دیگری که به منشور برادری مشهور شد در ۱۰ دیماه ۱۳۶۷ درباره لزوم هوشیاری جریان های سیاسی کشور دربرابر آمریکا با تاکید بر اینکه موضع گیری ها باید علیه آمریکا باشد،‌ می فرمایند: موضعگیری ها باید به گونه‏ای باشد که در عین حفظ اصول اسلام برای همیشۀ تاریخ، حافظ خشم و کینۀ انقلابی خود و مردم علیه سرمایه‏داری غرب و در رأس آن امریکای جهانخوار و کمونیسم و سوسیالیزم بین‏الملل و در رأس آن شوروی متجاوز باشند.

ایشان ادامه می دهند: دو جریان با کمال دوستی مراقب امریکای جهانخوار و شوروی خائن به امت اسلامی باشند؛ هر دو جریان از حیله‏گری های این دو دیو استعمارگر غافل نشوند و بدانند که امریکا و شوروی به خون اسلام و استقلالشان تشنه‏اند.

نظر امام درباره خاطره های بی سند!

آما روشن ترین موضع گیری رهبر فقید انقلاب در وصیت نامه ایشان مطرح می شود که ایشان تند ترین مواضع را درباره آمریکا می گیرند.

امام خمینی در بخش ابتدایی وصیت نامه خود می فرمایند: ملت ما بلکه ملتهای اسلامی و مستضعفان جهان مفتخرند به اینکه دشمنان آنان که دشمنان خدای بزرگ و قرآن کریم و اسلام عزیزند، درندگانی هستند که از هیچ جنایت و خیانتی برای مقاصد شوم جنایتکارانه خود دست نمی‌کشند و برای رسیدن به‌ ریاست و مطامع پست خود دوست و دشمن را نمی‌شناسند. و در رأس آنان امریکا این تروریست بالذات دولتی است که سرتاسر جهان را به آتش کشیده و هم پیمان او صهیونیست جهانی است که برای رسیدن به مطامع خود جنایاتی مرتکب می‌شود که قلمها از نوشتن و زبانها از گفتن آن شرم دارند.

ایشان با اشاره به جنایات امریکا و همپیمانان آن علیه مسلمین جهان به ویژه جنایت آل سعود در حج سال ۶۶ تصریح می کنند: در این عصر که عصر مظلومیت جهان اسلام به دست امریکا و شوروی و سایر وابستگان به آنان و از آن ‌جمله آل‌سعود، این خائنین به ‌حرم بزرگ الهی _ لعنه الله و ملائکته و رسله علیهم ـ است به طور کوبنده یادآوری و لعن و نفرین شود.

تاکید امام در وصیت نامه خود (به عنوان آخرین یادگار ایشان برای ملت ایران)  بر لزوم لعن و نفرین آمریکا و یاران منطقه ای و جهانی،‌ نشان از موضع شفاف وی درباره آمریکای جهان خوار است.

البته رهبر انقلاب با هوشیاری تمام در وصیت نامه خود با هوشیاری چند قید را اضافه کرده اند که مهمترین آن درباره اظهارنظرهایی است که پس از فوت امام به نقل از ایشان منتشر می شود.

ایشان در یکی از قید های وصیت نامه خود تصریح می کنند: اکنون که من حاضرم، بعض نسبت‌های بی‌واقعیت به من داده می‌شود و ممکن است پس از من در حجم آن افزوده شود؛ لهذا عرض می‌کنم آنچه به من نسبت داده شده یا می‌شود، مورد تصدیق نیست مگر آن‌که صدای من یا خط و امضای من باشد، با تصدیق کارشناسان؛ یا در سیمای جمهوری اسلامی چیزی گفته باشم.

بنابر این گزارش؛ مواضع شفاف امام درباره امریکا آنهم در آخرین سال های عمر ایشان نشان می دهد که رهبر فقید انقلاب هیچگاه موضع خود را دربرابر دشمنی های آمریکا تغییر نداده و موضع صریح ایشان درباره شعار مرگ بر آمریکا، تحت تاثیر نقل قول ها و خاطره های بدون سند قرار نمی گیرد.

خاطره نقل شده از هاشمی حتی اگر ( به گفته قائم مقام موسسه تنظیم و نشر آثار امام) مبنی بر موافقت امام بر حذف مرگ بر امریکا و شوروی از رسانه ملی هم باشد با اظهارات صریح امام آنهم در پیام های رسمی که از رادیو تلویزیون پخش شده است، در تناقض و تضاد جدی قرار دارد.

حال باید به این سوال جدی پاسخ داده شود که چرا دقیقا در شرایط کنونی کشور که برخی با ذوق زدگی رابطه مستقیم با آمریکا را بدون رعایت پیش شرط های ایران از سوی این کشور  مطرح می کنند،‌ باید خاطره های اینگونه از امام آنهم بدون سند دقیق منتشر شود؟

منبع: فارس

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه