یمن باتلاق آل سعود تحلیل رهبر عالی ایران دقیق است

رسانه‌های مطرح غربی و کارشناسان مختلف بین‌المللی، با تاکید بر ناکامی سعودی‌ها در حمله هوایی به یمن، تحلیل رهبر معظم انقلاب در مورد شکست سعودی‌ها در یمن را تأیید و تکرار کردند.

یمن باتلاق آل سعود تحلیل رهبر عالی ایران دقیق است

به گزارش هشت دی نیوز به نقل از کیهان، هفته گذشته رهبر معظم انقلاب با اشاره به تجاوز رژیم سعودی به یمن تاکید کردند: «سعودی‌ها در این ماجرا قطعاً ضربه خواهند خورد و بینی آنها  به خاک مالیده خواهد شد.» در این ارتباط رسانه‌های مطرح جهان واکنش‌های مختلفی نشان داده‌اند. در این میان واکنش نشریه «فارین پالیسی» قابل توجه‌تر است. این نشریه آمریکایی در تحلیلی نوشت: «تحلیلگران مستقل با پیش‌بینی «آیت‌الله خامنه‌ای»، رهبر عالی ایران درباره شکست نظامی عربستان در یمن موافقند. این نشریه آمریکایی از قول «المسلمی»، یکی از محققان مدعو در اندیشکده کارنگی می‌نویسد: «روزگاری که بتوان اداره یمن را به دست یک نفری سپرد که بتوان با او وارد معامله شد و در عین حال انتظار مراقبت از اوضاع را داشت، به سرآمده است. این (حمله به یمن) می‌تواند به ویتنام آنها تبدیل ‌شود.» روزنامه آمریکایی «واشنگتن پست»  نیز در این مورد نوشت: «تجاوز ارتش سعودی به یمن دستاورد چندانی نداشته و یمن احتمالا به باتلاقی برای سعودی‌ها تبدیل می‌شود.» همچنین خبرنگار شبکه تلویزیونی «بی بی‌سی» اعلام کرد: «حملات هوایی عربستان سعودی به خاک یمن، با هدف متوقف کردن پیشروی‌های حوثی‌ها (جنبش انصارالله)، تاکنون شکست خورده است.» در حالی که تقریبا اکثر کارشناسان و رسانه‌ها با قطعی بودن شکست رژیم آل‌سعود در یمن موافقند، خبرهایی از احتمال حمله زمینی ارتش اجاره‌ای آل‌سعود به یمن منتشر شده است!
اما متحدین عربی آل‌سعود در مورد شروع حمله زمینی به یمن بسیار مردد هستند. چرا که به خوبی می‌دانند توانایی پیروز شدن بر مردم و نیروهای انقلابی یمن را ندارند. کافی است نگاهی به دوشکست اخیر کشورهای عربی در یمن انداخت تا شکست ناپذیری مردم انقلابی یمن بیش از پیش تبیین شود. در سال ۱۹۶۲ مصر به رهبری «جمال عبدالناصر» رئیس جمهور اسبق علیه زیدی‌های این کشور حمله‌ای گسترده را تدارک دید. اما در پایان مجبور به عقب نشینی شد و اعلام کرد: «یمن برای مصر تبدیل به ویتنام شد». عربستان سعودی نیز در سال ۲۰۰۹ با کمک ارتش یمن و جنگنده‌های اردن و آمریکا علیه حوثی‌ها وارد نبرد شد اما در پایان نتوانست بر آنها پیروز شود. در شرایط کنونی نیز با توجه به این تجارب، هیچ کدام از کشورهای عربی جرات رویارویی زمینی با مردم یمن را ندارند و هر کدام برای شرکت نکردن در عملیات زمینی بهانه‌ای می‌آورند. تمام امید عربستان به ارتش پاکستان بود که آن هم با مخالفت قاطع پارلمان این کشور از بین رفت. از سوی دیگر کشورهایی مانند امارات یا کویت که در کنار عربستان علیه یمن متحد شده‌اند دارای ارتشی ضعیف هستند و توانایی نبرد با یمن را ندارند.  ضعف این کشورها به حدی است که به سختی می‌توان به آنها «ارتش کشور» نام نهاد. تنها کشوری که در این میان عربستان به آن امید بسته مصر است. مصر تنها در دهه ۵۰ و ۶۰ میلادی  ارتشی قدرتمند و موفق داشت. در دهه‌های بعد ارتش مصر با رژیم صهیونیستی و آمریکا هم پیمان شد و عملا محبوبیت و قدرت خود را در جهان عرب از دست داد. مقامات مصر به خوبی از خطرات ورود به جنگ علیه یمن آگاه هستند. از طرفی دستگاه استخبارات مصر شدیدا بر ارتش و نیروهای نظامی مصر کنترل دارد تا مبادا علیه ژنرال السیسی اقدامی صورت دهد. بنابراین امید به ارتش سابقا قدرتمند مصر نیز، امیدی واهی است.
محکومیت جهانی تجاوز سعودی ها
اما در میان بمباران جنگنده‌های سعودی، میلیون‌ها نفر از مردم استان‌های المحویت، الجوف، ذمار، حجه، اب،صنعا و تعز تظاهرات ضد صهیونیستی و سعودی برگزار کردند. مردم یمن با حمل پارچه نوشته‌هایی پیوند صهیونیسم، آمریکا و وهابیون سعودی علیه کشورشان را محکوم کردند. همگام با مردم یمن که روز جمعه این تظاهرات باشکوه را برگزار کردند مردم شهرهای مختلف روسیه و موریتانی نیز با یمنی‌ها اعلام همبستگی کردند. در روسیه  مردم به منظور محکوم کردن حمله عربستان با چراغ سبز آمریکا به یمن، در مسیر رود مسکو تظاهرات کرده و این سوال را مطرح کردند: «وقتی فلسطینی‌ها قربانی می‌شدند، هواپیماهای کشورهای عربی کجا بودند؟»
حسنین هیکل: عربستان اشتباه کرد
اما در ادامه واکنش‌های جهانی علیه تجاوز عربستان به یمن، تحلیلگر مطرح جهان عرب نیز موضع گیری کرد. «حسنین هیکل» در یک برنامه تلویزیونی با اشاره به اشتباه برخی کشورهای عربی در دامن زدن به جنگ شیعه و سنی تاکید کرد: «شیعیان در سوریه، لبنان، عراق و یمن دارای اکثریت مهمی هستند.» وی با بیان اینکه باید قبل از آغاز چنین جنگی به نتایج آن بیشتر اندیشید، افزود: «جنگ با شیعیان، جهان عرب را تقسیم خواهد کرد.»

وی دامن زدن به جنگ مذهبی را اشتباهی تاریخی دانست که کسی نمی‌تواند در صورت شعله ور شدن، جلوی آنرا بگیرد. این تحلیلگر عرب در ادامه به ایران هم پرداخت و اظهار داشت :«ایران مانند دیگر کشورها منافع و اهدافی دارد و کشوری قوی در منطقه است که تاثیرگذار است.» وی با اشاره به اینکه کشورهای عربی باید به زمینه‌های مشترک با ایران دست پیدا کنند، اظهار داشت:«ما در گذشته زمینه‌های مشترکی با ایران پیدا کرده بودیم ولی شرایط گذشته تغییر کرده است.» این تحلیلگر مطرح، با اشاره به اینکه ایران، ترکیه و مصر سه کشور اثرگذار خاورمیانه هستند و ایران کشوری قدرتمند در منطقه است، اظهار داشت: «چطور اعراب توانستند با اسرائیل زمینه حل سیاسی اختلافات را به دست آورند اما با ایران را نه؟».
پاسخ عربستان را می‌دهیم
اما در حالی که جنگنده‌های سعودی همچنان به تجاوز خود علیه یمن ادامه می‌دهند سخنگوی رسمی جنبش مردمی انصارالله به متجاوزین هشدار داد مقابله به مثل می‌کند. به گزارش خبرگزاری ایرنا، «محمد عبدالسلام» اعلام کرد: «شورای امنیت عالی یمن با توجه به تحولاتی که این کشور شاهد آن است تصمیم گرفته که هر تجاوزی را مقابله به مثل کند.»

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه