نگاهی گیلانی به سفر آقای روحانی

اکثریت مردمان سرزمین گیلان، سالهاست به شغل انبیاء الهی اشتغال دارند، کارهایی که نزد پیامبران با ارزشترین اعمال بوده، چه اینکه با نگاهی اجمالی به سرگذشت رسولان حق در خواهیم یافت که شغل بسیاری از آنان کشاورزی و دامداری بوده.

نگاهی گیلانی به سفر آقای روحانی

به گزارش هشت دی نیوز، محمد کاظم نادم: سفر ریاست محترم جمهور به گیلان، قطعا ابعاد مختلفی خواهد داشت، ابعاد سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و… هر کدام در جای خود دارای اهمیت است، لکن اولویت های مدنظر دولت، که در حین و بعد از سفر، از آنها به عنوان مهمترین موضوعات برای گیلان و اولویت های کاری دولت در این استان یاد می شود از اهمیت به سزایی برخوردار است. این موارد تا حدودی به نوع نگاه مسئولین و دولتمردان بستگی خواهد داشت. حال تا چه اندازه این نگاه همزبانی با ملت است و هم دلی با آن،  باید در نظرات نخبگان و آحاد جامعه گیلانی و در خروجی عملکرد دستگاههای دولتی مشاهده شود. آنچه در این نوشته مد نظر است، می تواند خواسته بخش اعظم مردم گیلان زمین هم باشد، که لازم است به آن توجه ویژه با قید اولویت شود.

اکثریت مردمان سرزمین گیلان، سالهاست به شغل انبیاء الهی اشتغال دارند، کارهایی که نزد پیامبران با ارزشترین اعمال بوده، چه اینکه با نگاهی اجمالی به سرگذشت رسولان حق در خواهیم یافت که شغل بسیاری از آنان کشاورزی و دامداری بوده. لکن کشاورزی و دامداری در گیلان زمین، ابعاد گسترده تری نسبت به جای جای ایران اسلامی دارد؛ که در بعضی از ابعاد به تنهایی قادر به تأمین نیاز کل کشور و در برخی, توانایی صادرات در آن می باشد.

گیلان مناسب ترین بستر اقتصاد مقاوتی است. سالهاست اما، برنج این سرزمین که به رَنج های زیاد کاشت می شد و هیچ برنجی خوش خوراک تر از آن نیست رو به نابودی است، و شالیزارها دارند از بین می روند؛ چای و باغات آن فروخته  می شوند، دامداران کمرنگ شده کارشان و باغات مان هم که میوه و سبزی دارند همین گونه؛ مرغ و تخم مرغ سالم و…

خواسته مردم گیلان، فرموده رهبر انقلاب است: «اقتصاد درون زا؛ درون زا یعنی چه؟ یعنی از دل ظرفیتهای خود کشورما و خود مردم ما میجوشد؛ رشد این نهال و این درخت، متکی است به امکانات کشور خودمان؛ درون زا به این معناست»۱

در این جا فقط به چند نمونه از این منابع اقتصاد درون زا اشاره می شود:

۱-    تولید برنج و چای: اگر دولت محترم برای برنج و چای، حداقل واردات به گیلان را متوفق نماید و به خرید مناسب این دو محصول مبادرت ورزد، ضمن اشتغال زایی فراوان برای عده زیادی از مردم گیلان، به تولید داخلی و اقتصاد داخلی و حتی سلامت مردم کمک قابل توجهی خواهد نمود، بسیاری از محصولات برنج و چای وارداتی به گفته بسیاری از پزشکان، از سلامت کافی برخوردارنمی باشد. دولت می تواند با کمک به کشاورزان به  ارزان نمودن تولید برنج و چای مبادرت ورزد تا از بالا رفتن قیمت آن جلوگیری نماید.

۲-    دام و طیور: در بسیاری از خانه های روستایی که تعدادشان هم زیاد است به دلیل داشتن زمین مساعد و البته نیروی کار، بستر مناسبی برای این قبیل تولیدات می باشد، برای مثال تولید مرغ و تخم مرغ بومی و بوقلمون و…  گاو و گوسفند، هم گوشت و هم شیر آن،  که هرکدام نیاز ملزم جامعه امروز است و بجای تولید، بخش زیادی از گوشت آن وارد می شود؛ دولت می تواند با ایجاد تسهیلات مناسب و نظام مندکردن آن  ضمن اشتغال زایی نیاز کشور را نیز برطرف نماید.

۳-    علاوه بر این ها می توان به تولیدات باغات و مرکبات و همچنین شیلات و… هم اشاره نمود.

به جرأت می توان گفت در بسیاری از موارد که گفته شد و در برخی که حتی  گفته نشد، علاوه بر تأمین نیاز کشور به راحتی می توان صادرات داشت، و اقتصاد پویایی را ایجاد نمود، و البته به سیاست و فرهنگ کشور نیز کمک قابل توجهی نمود. امام راحل در این زمینه فرموده اند: « وابستگی اقتصادی مسئله ایست که وابستگی بسیاری را بدنبال میاورد. اگر مملکت شما در اقتصاد نجات پیدا نکند وابستگی اقتصادی داشته باشد همه جور وابستگی دنبالش می آید و وابستگی سیاسی هم پیدا میکنیم، وابستگی نظامی هم پیدا میکنیم، برای اینکه وقتی ما چیزی نداشتیم دستمان به طرف آمریکا دراز می شود و آمریکا همه چیز را به ما تحمیل می کند؛ ما وقتی می توانیم زیر بار او نرویم که قدرتمند باشیم».۲

القصه، آنچه در گیلان شاخص است، زیر ساخت آماده و خدادادی و پتانسیل شکل گیری سریع دیگر بستر های تولید و اقتصاد مقاومتی و درون زاست؛ دولت فقط باید نظام مند کند این تولیدات را تا تناسب عرضه و تقاضا رعایت شود. امام خامنه ای در این باره می فرماید:«این اقتصادی که بعنوان اقتصاد مقاومتی مطرح می شود، مردم بنیاداست؛ یعنی بر محور دولت نیست و اقتصاد دولتی نیست، اقتصاد مردمی است؛ با اراده مردم، سرمایه مردم، حضور مردم تحقق پیدا می کند. اما دولتی نیست به این معنا نیست که دولت در قبال آن مسئولیتی ندارد؛ چرا، دولت مسئولیت برنامه ریزی، زمینه سازی، ظرفیت سازی، هدایت و کمک دارد. کار اقتصادی و فعالیت اقتصادی دست مردم است، مال مرد است؛ اما دولت، به عنوان یک مسئول عمومی، نظارت می کند، هدایت می کند، کمک می کند. آنجایی که کسانی بخواهند سوء استفاده کنند و دست به فساد اقتصادی بزنند، جلوی آنها را میگیرد؛ آنجایی که کسانی احتیاج به کمک دارند، به آنها کمک می کند. بنابر این آماده سازی شرایط، وظیفه دولت است؛ تسهیل می کند»۳

اگر دولت محترم، با نگاه اقتصاد مقاومتی به اولویت های گیلان توجه داشته باشد، هم گیلان و هم کشور ایران اسلامی به پیشرفت های بزرگ در صنعت تولید و صادرات دست خواهد یافت.

محمدکاظم نادم – فومن

دانشجوی علوم سیاسی

۱-     khamenei.ir

۲-     صحیفه‌ی نور، همان، ج ۱۱، ص ۱۱۷

۳-     khamenei.ir

 

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه