آب سد سفیدرود دهه نخست اردیبهشت رهاسازی می‌شود

مدیرعامل شرکت سهامی آب منطقه‌ای گیلان از رهاسازی آب سد سفیدرود به منظور تامین آب شالیزارهای استان از دهه نخست اردیبهشت ماه امسال خبر داد.

آب سد سفیدرود دهه نخست اردیبهشت رهاسازی می‌شود

به گزارش هشت دی نیوز به نقل از زیتون خبر، سیف‌الله آقابیگی  با اشاره به اینکه ذخیره‌سازی آب سد سفیدرود به ۷۱۰ میلیون متر مکعب رسیده است اظهار کرد: امسال ۹۰ میلیون متر مکعب آب پشت سد سفیدرود به دلیل کاهش روان‌آب‌های سطحی کمتر از مدت مشابه سال گذشته است.

وی به استفاده از سد آیت‌الله بهجت برای مصارف آب شرب در گیلان اشاره کرد و افزود: دی ماه سال گذشته آب سد آیت‌الله بهجت برای مصارف شرب رهاسازی شده و این روند ادامه دارد.

آقابیگی با بیان اینکه ۶۰ میلیون متر مکعب آب سد سفیدرود برای مصارف شرب در نظر گرفته شده بود، تصریح کرد: آب سد آیت‌الله بهجت سبب صرفه‌جویی آب مذکور و استفاده آن در شالیزارها شده است.

مدیرعامل شرکت سهامی آب منطقه‌ای گیلان از استفاده آب شرب ۱۳ شهر و ۲۲۰ روستای استان از آب سد آیت‌الله بهجت خبر داد و بیان کرد: آب سد آیت‌الله بهجت از کیفیت بالایی برخوردار است.

وی با اشاره به رهاسازی آب سد سفیدرود برای آبیاری شالیزارها در دهه نخست یا نیمه اردیبهشت ماه سال جاری، خاطرنشان کرد: امسال شاهد بارندگی خوبی در استان هستیم و کشاورزان از این ظرفیت باید بیشترین استفاده را داشته باشند.

آقابیگی لایروبی انهار اصلی را به عهده شرکت سهامی آب منطقه‌ای گیلان عنوان کرد و گفت: اکنون ۶۱ دستگاه ماشین‌آلات سنگین لایروبی انهار اصلی استان را انجام می‌دهند.

*لایروبی ۸۳۰ کیلومتر انهار اصلی در گیلان

مدیرعامل شرکت سهامی آب منطقه‌ای گیلان از لایروبی ۸۳۰ کیلومتر انهار اصلی استان خبر داد و یادآور شد: دهه سوم بهمن ماه سال ۹۳ لایروبی انهار اصلی آغاز شده است.

وی خواستار لایروبی انهار فرعی توسط کشاورزان شد و اظهار کرد: لایروبی اصولی در رسیدن سریع‌تر آب به شالیزارها موثر است.

آقابیگی با بیان اینکه لایروبی انهار اصلی قبل از رهاسازی آب سد سفیدرود به یک‌هزار کیلومتر می‌رسد، تصریح کرد: تاکنون ۳۱۰ سردهنه برای آبیاری شالیزارها آماده‌سازی شده است.

مدیرعامل شرکت سهامی آب منطقه‌ای به انحراف مسیر رودخانه‌ها به منظور آماده‌سازی شالیزارها برای کشت اشاره کرد و افزود: ۳۶۰ ایستگاه پمپاژ و ۱۳۰ حلقه چاه آب در نقاط مختلف گیلان آماده‌سازی شده است.

وی بتنی کردن انهار اصلی را از جمله وظایف شرکت سهامی آب منطقه‌ای گیلان دانست و بیان کرد: هشت پیمانکار در حال بتنی کردن انهار در شرق و غرب استان هستند.

آقابیگی با اشاره به اینکه کشاورزان الگوی موفقی در همراهی با مسئولان در سال گذشته ارائه کردند، بیان کرد: امسال تلاش می‌شود همراهی کشاورزان با مسئولان تداوم داشته باشد.

مدیرعامل شرکت سهامی آب منطقه‌ای گیلان بر مدیریت آب در شالیزارها تاکید کرد و گفت: جلوگیری از تلفات آب در شالیزار حائز اهمیت است.

وی با بیان اینکه نیازی به غرق‌آبی شالیزار برای کشت محصول نیست، خاطرنشان کرد: امسال نوبت‌دهی آب بین کشاورزان در دستور کار است ضمن اینکه با حجم کمتری از آب می‌توانیم محصول بهتری داشته باشیم.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه