نرخ ارز سه هزار تومانی منطقی است/ قیمت مرغ را ۷ هزار تومان نگه می‌داریم

وزیر صنعت، معدن و تجارت نرخ منطقی برای ارز را سه هزار تومان دانست و گفت: تعیین این نرخ در شرایط کنونی زمینه هرگونه واسطه‌گری و رانت را در بازار ارز از بین خواهد برد.

نرخ ارز سه هزار تومانی منطقی است/ قیمت مرغ را ۷ هزار تومان نگه می‌داریم

به گزارش ۸دی نیوز، محمدرضا نعمت‌زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان مطلب بالا در برنامه پایش که شب گذشته پخش شد گفت: با تأمین به موقع نهاده‌های دامی و عرضه زیاد آن در بازار قیمت مرغ را حول و حوش ۷ هزار تومان برای هر کیلو نگه می‌داریم.

وی افزود: براساس صلاحدید مسئولان نهاده‌های دامی با ارز مبادله‌ای وارد کشور می‌شود و دولت سعی دارد با عرضه زیاد نهاده‌ها در بازار اجازه افزایش قیمت مرغ را ندهد.

وزیر صنعت معدن تجارت با اشاره به ترخیص کالاهای لوکس از جمله گوشی‌های گران قیمت از گمرکات کشور گفت: این واردات در گذشته صورت گرفته و ما تصمیم گرفتیم به جای آنکه این اجناس در انبارهای گمرکات باقی بماند ترخیص شده و وارد کشور شود.

نعمت‌زاده ادامه داد: البته بنای دولت این است که به طور کلی محدودیت واردات برداشته شود ولی واردات اجناس لوکس با ارز متقاضی صورت گیرد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت در پاسخ به این پرسش که اولویت وزارت صنعت معدن تجارت مهار قیمت‌ها یا افزایش تولید می‌باشد اظهار داشت: یکی از علل اصلی تورم در جامعه عدم موازنه عرضه و تقاضاست که البته این عدم توازن موجب بالارفتن تورم و بیکاری می‌شود.

وی با تأکید بر اهتمام دولت بر افزایش تولید اظهار داشت: باید تمام کوششمان را جهت بالا بردن میزان تولید در جامعه داشته باشیم تا از این طریق میزان تورم کاهش یابد.

وزیرصنعت، معدن و تجارت با اشاره به افزایش قیمت خودرو ظرف یک سال و نیم گذشته گفت: مهمترین علت افزایش قیمت خودرو در سال ۹۱ کاهش تولید خودرو در کشور بوده است به گونه‌ای که در سال ۹۱ نسبت به سال ۹۰، ۴۵ درصد با کاهش تولید خودرو سبک روبرو بوده‌ایم.

وی با تأکید بر کاهش قیمت خودرو گفت: سعی داریم با بالا بردن میزان تولید خودرو قیمت این کالا را در کشور تا حدودی کاهش دهیم.

وی با اشاره به برنامه ۵ ساله پنجم توسعه اقتصادی که در آن رشد ۸ درصدی اقتصاد پیش‌بینی شده است گفت: برای نخستین بار از زمان انقلاب تاکنون ایران درسال گذشته با رشد منفی روبرو بوده است.

نعمت‌زاده با بیان اینکه همچنین رشد اقتصادی در کشور منفی ۵.۸ درصد بوده اظهار داشت: ما امیدواریم در پایان برنامه پنج ساله پنجم به رشد ۱۲ درصدی اقتصاد برسیم که در صورت عدم تحقق این هدف کشور با مشکلات بسیار زیادی روبرو خواهد شد.

وی در خصوص هدایت سرمایه‌گذاری مردم به سمت تولید و اشتغال گفت: ما باید با ایجاد انگیزه در بین مردم زمینه هدایت سرمایه‌های جامعه را به سمت سرمایه‌گذاری‌های پایدار، دراز مدت، اشتغال آفرین و ارزآور فراهم کنیم.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اینکه در حال حاضر بین ۱۵۰ تا ۲۰۰ میلیون تومان هزینه ایجاد یک شغل صنعتی در کشور است گفت: در جلسه ما با خودروسازان پیشنهاد افزایش تولید ۹۰۰ هزار دستگاه خودرو به خودروسازان که البته خودروسازان اعلام نمودند تا سقف ۶۰۰ هزار دستگاه در شرایط فعلی توان افزایش تولید را دارند.

وی ادامه داد: برای افزایش میزان تولید خودرو همچنین سیاست تولید قطعات خودرو در داخل کشور و خودکفایی آن با جدیت دنبال می‌شود.

وی با اشاره به عرضه کالا در بورس گفت: ما در بورس کالا به فکر مصرف کننده جزء هم باید باشیم و از صنعت فولاد و پتروشیمی نیز خواسته‌ایم که در عرضه مواد اولیه خود در بورس کالا زمینه تأمین مواد مورد نیاز مصرف کننده جز را نیز فراهم کند.

نعمت‌زاده با اشاره به واردات گسترده کالا ظرف چند سال گذشته گفت: در چند سال اخیر ما با فراوانی ارز روبرو بودیم و به جای اینکه ارز وارد شده به کشور صرف تولید و بسترسازی برای صنعت و اقتصاد کشور باشد؛ متأسفانه صرف واردات گسترده کالا از کشورهای مختلف از جمله چین شده است.

وی ادامه داد: با این کار از یک طرف انگیزه تولید در جامعه را پایین آوردیم و از طرف دیگر زمینه مصرف گرایی، کاهش تولید را ایجاد کردیم.
وزیر صنعت، معدن و تجارت در پاسخ به این پرسش که به نظر شما قیمت واقعی و منطقی ارز چقدر باید باشد گفت: به نظر من قیمت ۱۲۲۶ ارز قیمت واقعی منطقی نیست چرا که با این قیمت میزان واردات به کشور افزایش می‌یابد.

وی قیمت واقعی و منطقی ارز را در شرایط کنونی بین دو هزار الی سه هزار تومان اعلام کرد و گفت: سعی ما براین است ارز با این قیمت در شرایط کنونی به وفور در اختیار تولیدکننده و مصرف‌کننده تا زمینه رانت و واسطه‌گری در تأمین ارز در کاملا از بین برود.

نعمت‌زاده با تأکید براینکه نرخ ارز یک نرخ قراردادی و دستوری نیست اظهار داشت: نرخ ارز نیز باید براساس شرایط بازار تعیین شود و من نرخ سه هزار تومان را برای ارز نرخی منطقی می دانم.

وی با اشاره به میزان واردات و صادرات در شش ماهه سال جاری اظهار داشت: ایران در شش ماهه گذشته نزدیک به ۱۹ میلیارد دلار واردات و ۱۶ میلیارد دلار صادرات غیرنفتی داشته و چنانچه بتوانیم موازنه‌ای بین صادرات و واردات برقرار کنیم بسیاری از مشکلات اقتصادی کشور حل می‌شود.

وی با تأکید بر خرید کالای ایرانی توسط مردم اظهار داشت: باید بدانیم که با خرید یک کالای خارجی که مشابه آن در کشور تولید می‌شود در واقع یک یا چند نفر از هم وطنانمان را بیکار کرده‌ایم.

نعمت‌زاده با تأکید بر نقش صدا و سیما برای نهادینه کردن فرهنگ خرید کالای ایرانی گفت: در زمان تصدی من در وزارت صنایع توافقی با صدا و سیما صورت گرفت که کالاهای خارجی در این رسانه تبلیغ نشود.

وی ادامه داد: البته برای افزایش انگیزه مردم جهت خرید کالای ایرانی باید صنعت گران بر روی کیفیت و قیمت تولیدات خود نیز بسیار کار کنند.

وزیر صنعت با اشاره به محدودیت واردات گروه ۱۰ کالایی گفت: با اعمال محدودیت بر واردات گروه ۱۰ کالایی، به گفته رئیس انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی، میزان تولید این کالاها در کشور به شدت افزایش یافته است.

وی همچنین خواستار استفاده دستگاه‌های دولتی از کالاهای ایرانی شد و گفت: من پیشنهاد می‌دهم که دستگاه‌های دولتی ملزم به استفاده از کالاهای ایرانی شوند البته برای این کار باید ذهنیت افراد نسبت به خرید کالای ایرانی کاملا تغییر کند.

وزیر صنعت، معدن و تجارت همچنین به دیدار خود با سفیر کره جنوبی در زمان تصدی ایشان بر وزارت صنایع اشاره کرد و گفت: در این دیدار من از سفیر کره جنوبی پرسیدم که چطور صنعت خودروسازی شما از صنعت خودروسازی ایران پیشی گرفت که وی تنها به بیان این جمله اکتفا کرد که علت پیشی گرفتن صنعت خودروی کره جنوبی از خودگذشتگی ملت کره در خرید خودروهای تولید داخل بود.

نعمت زاده با تأکید بر مکانیزم آزادسازی واردات نیز گفت: برای اینکه تولیدکننده داخلی کالای خود را کاملا قابل رقابت با کالاهای خارجی تولید کند بایستی مکانیزم واردات آزادسازی واردات کالا در کشور نیز اجرایی شود.

وی همچنین در خصوص تولید خودرو در کشور گفت: ما موظف هستیم برای کاهش قیمت خودرو طبق توافقات و تصمیماتی که با شورای رقابت داشته ایم با افزایش تولید خودرو تا حدودی بالا رفتن قیمت این کالا را در کشور جبران کنیم.

وی تأکید کرد: ایران در زمینه تولید خودروهای پراید، پژو، ۲۰۶ و ۴۰۵ هیچگونه مشکلی نداریم چرا که اغلب قطعاتش در کشور ساخته می شود.

وزیر صنعت، معدن و تجارت در خصوص قیمت گذاری دارو اظهار داشت: قیمت گذاری دارو به طور کامل در اختیار وزارت بهداشت است و هیچ دخالتی از سوی وزارت صنعت معدن تجارت و نیز سازمان حمایت از حقوق مصرف کنندگان و تولید کنندگان در این باره نمی شود.

نعمت‌زاده همچنین در خصوص توقف طرح شبنم اظهار داشت: متأسفانه طرح شبنم در ماه های گذشته یک جواز رسمی برای قاچاق کالا بوده است و براساس گزارشات رسیده این طرح، طرح موفقی نبوده است.

وی همچنین در خصوص متوقف کردن طرح ایران کد نیز گفت: ایران کد واقعا مشکل بزرگی را برای گمرکات ایجاد کرده و به همین خاطر در شرایط کنونی ما در حال جمع آوری ایران کد هستیم.

منبع: باشگاه خبرنگاران

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه