نباید از مسئله‌ی هسته‌ای برای انتخابات آخر سال استفاده شود

خطیب نمازجمعه تهران با تأکید بر اینکه سلاح‌های نظامی بازدارنده ما، محکم به راه خودش ادامه می‌دهد،‌ گفت: ذره‌ای نباید از توسعه نظامی کشور کاسته شود چرا که پیشرفت در عرصه نظامی بازوی اقتدار کشور ماست.

نباید از مسئله‌ی هسته‌ای برای انتخابات آخر سال استفاده شود
به گزارش هشت دی نیوز به نقل از فارس، آیت‌الله سیداحمد خاتمی خطیب نمازجمعه تهران در سخنانی در خطبه دوم نمازجمعه پایتخت با اشاره به نامگذاری امسال به نام سال «همدلی، همزبانی دولت و ملت» توسط رهبر معظم انقلاب، اظهار داشت:‌ با شرح و توضیحی که رهبر معظم انقلاب در آستان حضرت ثامن‌الحجج (ع) درباره این نامگذاری دادند باید بگویم که رهنمودهای اول سال رهبری راهبردی است که نباید دست‌کم گرفته شود؛ نامگذاری امسال حاصل یک کار کارشناسی عمیق است.
وی با اشاره به بیانیه لوزان و مذاکرات هسته‌ای،‌ افزود: در رابطه با مسئله هسته‌ای رهنمودهای بسیار روشنگرایانه مقام معظم رهبری روز گذشته همه ما استماع کردیم؛ موضع نظام به صورت شفاف توسط مقام معظم رهبری بیان شد و خدا را شاکریم که زمام امر این امت را در دست فقیهی اینچنین قرار داده است؛ به لطف خدا کشور با دین و حکمت به زیبایی اداره می‌شود.
خطیب موقت نمازجمعه تهران در بخش دیگری از سخنانش تصریح کرد: رهبر انقلاب در رابطه با بیانیه لوزان فرمودند که نه موضع موافق دارم و نه مخالف؛ هنوز اتفاقی نیفتاده است و خود مسئولان نیز گفتند که بیانیه لوزان تنها یک چک‌نویس است؛ بر این اساس چیزی که نه به بار است و نه به دار،‌ تبریک و تهنیت ندارد، برخی از ذوق‌زدگی‌ها چه بسا به زیان خود مذاکره‌کنندگان هم باشد و سبب سوءاستفاده دشمن خواهد شد.
وی ادامه داد: برای چندمین بار رهبر انقلاب در سخنان روز گذشته خود تیم مذاکره‌کننده را تأیید کردند و فرمودند که اعتماد دارند و اعضای تیم مذاکره‌کننده افراد صادقی هستند؛ ما هم چنین اعتقادی داریم تحلیلگران ما به گفتار خودمانی‌ها اعتماد کنند، اینکه حرف‌های خودمانی‌ها را نقد کنند فرزندان این ملت را نپذیرند و بیایند بگویند فلان فرد آمریکایی چنین گفته و سخنان او را محور قرار دهند به نظر می‌رسد اقدام نادرستی باشد.
خطیب نمازجمعه تهران بر همین اساس یادآور شد: مقام معظم رهبری هدایت کلی مسائل هسته‌ای را زیر نظر دارند یعنی خطوط کلان و خطوط قرمز را رهبر انقلاب مشخص می‌کنند و در جریان ریزه‌کاری‌ها موضوع را به خود مسئولان واگذار کردند بنابراین این سخن که کسی بگوید رهبر معظم انقلاب در ریز جریان مذاکرات هستند سخنی نادرست و سخنی خلاف واقع است، ایشان تنها کلیات را تعیین کردند و به مسئولان فرمودند که این کلیات را دنبال کنند.
وی در ادامه با اشاره به بیانیه لوزان،‌ گفت:‌ بیانیه لوزان چه بسا دست‌مایه اصلی قراردادی باشد که گفته می‌شود در تیرماه منعقد خواهد شد،‌ درباره بیانیه به این مهمی که سرنوشت‌ساز است باید اجازه اظهارنظر داد، باید مخالفان و موافقان صحبت کنند، دو طرف باید منصفانه و منطقی صحبت کنند، منتقدان واقعیات را ببینند و کاملا مقید باشند که حتی یک کلمه خلاف واقع نگویند، مسئولان محترم نیز منطقی به انتقادات پاسخ دهند و استدلال بیاورند، اینکه تحقیر کنند یا بدتر در برخی بیانات فحش هم ضمیمه آن شود، مثلا بگویند مخالفان همسو با دشمنان اسلام و صهیونیست‌ها هستند،‌ این اقدامی خلاف حکمت و تدبیر است، بهتر است میدان نقد و انتقاد را باز بگذارید و در این فضای باز چه بسا مطلبی روشن شود که در اصل قرارداد شما تأثیرگذار باشد.
آیت‌الله خاتمی تصریح کرد: اقدامی که سیمای جمهوری اسلامی هفته گذشته آغاز کرد،‌اقدامی بسیار خوب و شایسته تجلیل است، بیایند موافقان و مخالفان صحبت کنند اما نمی‌گویم هر طوری که رفتار شد درست است، عصبانیت‌ها در مسائل علمی راه به جایی نمی‌برد؛ هم از موافقان بیانیه و هم از مخالفان بیانیه انتظار می‌رود که طبقه‌بندی بودن مسائل را رعایت کنند، گاهی دیده می‌شود بعضا موافقان و مخالفان طبقه‌بندی مسائل را رعایت نمی‌کنند،‌مردم ما محرم هستند و ما هیچ بیگانگی با مردم نداریم، اگر حرفی را که به محرم می‌گوییم باید ببینیم که سخن ما به نامحرم می‌رسد، منافع ملی ما اقتضا می‌کند که هم مخالفان و هم موافقان مسئله طبقه‌بندی موضوعات را رعایت کنند.
وی افزود: رهبر انقلاب ضمن اینکه اعضای تیم مذاکره‌کننده را تأیید کردند، نکته‌ای را چندین بار با بیانات مختلف مطرح فرمودند و آن اینکه طرف مقابل طرف بسیار ناصالحی است، لجوج، بدعهد، اهل دبه درآوردن و اهل خنجر از پشت زدن است. هنوز جوهر بیانیه لوزان خشک نشده بود که اتحادیه اروپا تحریم‌های جدید وضع می‌کند یعنی آنان به کمترین قرارهای اخلاقی هم پایبند نیستند. رهبر انقلاب تأکید داشتند که مذاکره‌کنندگان به این نکته توجه کنند که ۱+۵ دشمن هستند و مطلقا قابل اعتماد نیست و مردم ما درست متوجه شدند که بعد از گذشت ۳۶ سال مانند شکوه سال‌های اول محکم می‌گویند «مرگ بر آمریکا».
آیت‌الله خاتمی اضافه کرد: رهبر انقلاب یک خط را اضافه کرد و آن این است که توافقی مورد قبول ملت است که همه تحریم‌ها یکجا در روز توافق لغو شود، حرف‌هایی مانند اینکه ۶ ماه دیگر یا یک سال دیگر بعد از راستی‌آزمایی سازمان انرژی اتمی تحریم‌ها را برمی‌داریم، همه این موارد دبه درآوردن است و به هیچ وجه مذاکره‌کنندگان ما زیر بار نخواهند رفت و این ملت بازی‌های آمریکا را شناخته است و تن به این موارد نخواهد داد.
وی ادامه داد:‌ اعضای تیم مذاکره‌کننده فقط در عرصه هسته‌ای حق مذاکره دارند و حق ندارند در رابطه با مسائل نظامی مذاکره کنند، ذره‌ای نباید توسعه نظامی کشور کاسته شود،‌توسعه نظامی بازوی اقتدار این ملت است و هیچ ربطی هم به آن فضول‌ها ندارد که ما چه سلاحی داریم چه سلاحی نداریم، سلاح‌های نظامی بازدارنده ما به حول و قوه الهی محکم به راه خودش ادامه می‌دهد و یک خط قرمز داریم و آن این است که بمب اتم نمی‌سازیم اما باقی این موارد حق ماست و همه‌اش را دنبال خواهیم کرد.
وی با بیان اینکه ماهیت انقلاب اسلامی ایران حمایت از مظلومان عالم است، تأکید کرد: اگر ما دست از حمایت از مظلومان عالم برداریم و کمک‌شان نکنیم، این انقلاب هویتش را از دست می‌دهد، نباید حاصل مذاکرات هسته‌ای این باشد که ما دست از حمایت از مظلومان عالم برداریم؛ در تنظیم قرارداد نهایی مسئولان هسته‌ای مواظب واژه‌ها باشند، مراقب باشند واژه‌های کش‌دار و تأویل‌دار در قرارداد نهایی نیاید،‌این دام دشمنان است؛ قرارداد نهایی باید کاملا شفاف و بدون تأویل تدوین شود.
خطیب موقت نمازجمعه تهران در ادامه سخنانش تصریح کرد: نباید خروجی مسائل هسته‌ای اختلاف باشد،‌نباید خروجی مذاکرات هسته‌ای دو قطبی کردن کشور باشد،‌مسئله هسته‌ای مسئله یک قوه نیست بلکه مسئله فراقوه‌ای است، مسئله نظام است و این موضوع مطلقا مسئله فردی نیست و مسئله یک جریان یا جناح خاص نیست و نباید اینگونه موضوعات دستمایه اختلاف در کشور شود؛ نباید افرادی از اینگونه موضوعات استفاده جناحی کنند، استفاده حزبی کنند و از حالا بذر بپاشند برای انتخابات آخر سال، چه موافقان و چه مخالفان اگر این اقدام را انجام دهند سوءاستفاده از سرمایه ملی کشور محسوب می‌شود.
وی خاطرنشان کرد: مذاکرات هسته‌ای فقط در موضوع هسته‌ای است و در هیچ عرصه دیگری مذاکره انجام نمی‌شود و رابطه با آمریکا اصلا مطرح نیست و هنوز آمریکا شیطان بزرگ است، باید ببینیم آمریکا در این مذاکرات چگونه امتحان خود را پس می‌دهد. بعدا تصمیم می‌گیریم اما تاکنون آمریکا نمره بدی گرفته است، آمریکایی‌ها تاکنون نشان دادند که اصلا قابل اعتماد نیستند.
خطیب موقت نمازجمعه تهران با اشاره به تجاوز آل سعود به یمن گفت: انقلابی که در یمن رخ داده از جنس انقلاب اسلامی ایران است،‌ شما ایرانی‌ها ۳۶ سال قبل شعار «استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی» سر دادید و امروز عین این خواسته توسط انقلابیون یمن مطرح شده است لکن دنیای استکبار که نان دموکراسی را می‌خورد و ریاکارانه و جنایتکارانه عمل می‌کند، باید بگوییم مستکبران مگر حاکمیت مردم بر کشورشان را نمی‌خواهند؟ شما (مستکبران) مگر دم از دموکراسی نمی‌زنید؟ دموکراسی این است که مردم به صحنه بیایند و سرنوشت کشورشان را خودشان تعیین کنند، امروز مردم یمن به صحنه آمدند و دنیا تظاهرات مردم این کشور را دیده است.
وی افزود:‌ اما امروز مستکبران از کشوری حمایت کردند که به مردم یمن تجاوز کرده است، این یعنی ریا، والله دنیای استکبار به دروغ دم از دموکراسی و حقوق بشر می زند، تنها چیزی که برای آنان مطرح نیست دموکراسی و حقوق بشر است و فقط به دنبال منافع خودشان هستند و جنایتکارانه و وحشیانه کودکان را می‌کشند، زنان را می‌کشند و بیمارستان‌ها را با کمال وقاحت منفجر می‌کنند و از متجاوزان به جای مظلومان حمایت می‌کنند.
آیت‌الله خاتمی همچنین گفت: جنس هجمه آل سعود به یمن از جنس هجمه صهیونیست‌ها به غزه است،‌ آل‌ سعود همانند صهیونیست‌ها در یمن عمل می‌کند، صدها مردم عادی در یمن توسط آل سعود به شهادت رسیدند و صدها کودک زیر ۵ سال کشته و مجروح شدند،‌صدها زن کشته و مجروح شدند، مساجد، مدارس و بیمارستان‌ها را ویران کردند؛ باید پرسید صهیونیست‌ها در غزه چه می‌کردند؟ آنان هم همین اقدام را انجام می‌دادند.
وی ادامه داد: جنگ عربستان در یمن جنگ نیابتی است، به نیابت از صهیونیست‌ها، عربستان یک کشور اسلامی را تبدیل به ویرانه می‌کند، به دنبال چه هستید؟ اگر به دنبال این هستید که یک رژیمی روی کار بیاید که همسو با شما باشد، واقعا باید بدانید که روز به روز نفرت مردم و حتی  هواداران عربستان در یمن بیشتر می‌شود، آل سعود با تجاوز به یمن وحشیانه مردم را می‌کشد، چه زمانی کشتن و جنایت کردن و آدم کشی محبوبیت آورده است؟ تردیدی نکنید که شما در این عرصه به هدف‌تان نمی‌رسید، البته به یک هدف که صهیونیست‌ها می‌خواهند می‌رسید و آن ویران کردن یک کشور است.
خطیب موقت نمازجمعه تهران همچنین گفت: آل‌سعود تردید نکند که شکست خورده این میدان خواهد بود، یک دلیلش همان است که رهبر معظم انقلاب فرمودند که قدرت شما قطعا از صهیونیست‌ها بیشتر نیست و غزه به مراتب کوچکتر از یمن است، صهیونیست‌ها در غزه شکست خوردند شما هم مطمئنا در این کشور شکست خواهید خورد، این کشور مردمی جنگجو دارد و بالفعل یک میلیون رزمنده بسیجی دارد. با جنگ‌های چریکی آشنا هستند، از ۲۰ استان یمن ۱۸ استان تماما بر تسلط انقلابیون یمن قرار دارد و دو استان دیگر نیز همچنان انقلابیون در آنجا حضور دارند. پیداست شما شکست‌خورده این عرصه هستید بنابراین تا دیر نشده پرونده‌تان را سیاه‌تر نکنید و عقب‌نشینی کنید.
وی خطاب به آل سعود با بیان اینکه کشتن مظلومان در یمن را پایان دهید و قطع کنید،‌گفت: بدانید که حق‌طلبان عالم رژیم عربستان و مسئولان آل سعود را جنایتکار جنگی خواهد شناخت و خواهان محاکمه و مجازات آنان خواهد شد.
آیت‌الله خاتمی با اشاره به حادثه فرودگاه جده و تعرض دو افسر آل سعود به دو نوجوان ایرانی، گفت: این اتفاق مسئله‌ای تلخ برای غیرت ایرانی و لکه ننگ برای دولت آل سعود است، شما اسم‌تان را خادم‌الحرمین الشریفین گذاشته‌اید، این چه خدمتی است که آمدید یک زائری که از زیارت خانه خدا برگشته، از زیارت حرم نبوی برگشته اینچنین رذیلانه با او برخورد می‌کنید؟!
وی در پایان خاطرنشان کرد: به لطف خدا از ساعت این اتفاق مسئولان ایرانی در جریان قرار گرفتند و به وظیفه‌شان عمل کردند به خصوص بعثه مقام معظم رهبری، این آخرین اهانت آل سعود به ایران نبود، خطبای مسجدالحرام و مسجدالنبی هر جمعه اهانت به تشیع می‌کنند، هر جمعه به ایران اسلامی اهانت می‌کنند، اجازه نمی‌دهند زائران ایرانی در بقیع زیارتنامه بخوانند، به روحانیون محترم کاروان اهانت می‌کنند. ما منتظریم طی روزهای آینده شاهد اشد مجازات برای این اراذل و اوباش آل سعود باشیم وگرنه از نظام اسلامی و مجلس شورای اسلامی و دولت اسلامی انتظار برخورد قاطع با این دولت سرکش آل سعود داریم.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه