بدترشدن موضع گیری اوباما نتیجه گفتگوی تلفنی/ نفس مذاکره تعیین کننده رابطه با آمریکا نیست

مشاور عالی مقام معظم رهبری در امور بین‌الملل با بیان اینکه مطمئنا صرف مذاکره برای مذاکره اثر مثبتی ندارد، گفت: اوباما از یک طرف در گفت‌وگوی تلفنی مطالب مثبتی را بیان کرد، اما بعد رجزهای بیهوده‌ای را که ماه‌ها نخوانده بودند یعنی «گزینه نظامی روی میز» را تکرار کرد.

بدترشدن موضع گیری اوباما نتیجه گفتگوی تلفنی/ نفس مذاکره تعیین کننده رابطه با آمریکا نیست

به گزارش ۸دی نیوز، علی اکبر ولایتی مشاور عالی مقام معظم رهبری در امور بین‌الملل درباره ریشه‌های عدم اعتماد بین ایران و آمریکا اظهار داشت: آمریکایی‎ها هم خودشان به لحاظ سابقه‌ای که می‌توان از بعد از ۲۸ مرداد ۳۲ به این طرف روی آن تکیه کرد، سعی کردند حکومت‎هایی که در ایران روی کار می‎آید، تحت نفوذ آمریکا باشد و هر مجموعه‌ای که می‌خواست علیه نفوذ آمریکا مبارزه کند، آمریکایی‎ها با خشونت و سبعیت با او برخورد می‌کردند و یا دست رژیم پهلوی را باز می‌گذاشتند تا آنها را سرکوب کند.

ولایتی تصریح کرد: این بخشی از سابقه آمریکایی‎ها در ایران است که در واقع ریشه‌های جدی عدم اعتماد و مشکلات بین ایران و آمریکا محسوب می‌شود. از این دست مثال‎ها که ریشه در ماهیت امریکایی دارد فراوان است.

*نفس مذاکره تعیین کننده رابطه با آمریکا نیست

مشاور عالی مقام معظم رهبری در امور بین‌الملل در خصوص مذاکره با آمریکا گفت: نفس مذاکره تعیین کننده آینده وضعیت ایران در منطقه، صحنه بین‌المللی و رابطه با آمریکا نیست، چرا که این اولین بار نبود که مذاکره‌ای انجام می‌شد.

* رجزخوانی آمریکا بعد از گفت‌و‌گوی تلفنی سواستفاده تبلیغاتی بود

وی ادامه داد: مطمئنا صرف مذاکره برای مذاکره نه تنها اثر مثبتی ندارد که برخی آثار منفی هم بر آن مترتب است که همان سواستفاده تبلیغاتی طرف مقابل است که همین کار را هم انجام داد. یعنی از یک طرف در گفت‌وگوی تلفنی مطالب مثبتی را بیان کرد، اما بعد رجزهای بیهوده‌ای را که ماه‌ها نخوانده بودند یعنی گزینه نظامی روی میز را تکرار کردند.

* محتوای مذاکره تلفنی معمولی بود

ولایتی با بیان اینکه محتوای مذاکره تلفنی معمولی بود و مطلب جدیدی در این مذاکره مبادله نشد، خاطرنشان کرد: در این روند تنها صحبتهایی که دو طرف با واسطه به هم منتقل می‌کردند، مستقیم به یکدیگر انتقال دادند، هر چند که پیش از این گفتم که آنها از آن بهره تبلیغاتی بردند و ما هم باید تدابیر لازم را در این زمینه پیش بینی می‌کردیم. باید توجه داشت که طوری نباشد که آمریکایی‎ها به هر شکلی که می‌خواهند صحنه را بگردانند.

« آقای روحانی هم در سخنرانی و هم در مذاکره ای که روسای کشورها داشتند، کاملا بر مواضع اصولی جمهوری اسلامی پای فشردند، اما این یک نوع فریبکاری آمریکایی‎ها بود که یک بار دیگر نشان دادند که در مذاکرات حسن نیت ندارند و هدف شان حل مشکلات نیست.»

*نتیجه گفتگوی تلفنی بدترشدن موضع گیری اوباما بود

مشاور عالی مقام معظم رهبری در امور بین‌الملل بر همین اساس افزود: برخی که خوش باور بودند، تصور می‌کردند بعد از این مشکلات بین ایران و آمریکا حل می‌شود؛ اما اوباما بلافاصله در کنار رئیس رژیم صهیونیستی، تندترین حرف‎هایی که در طول دوره ریاست جمهوری خود زده بود را مجدداً تکرار کرد. یکی اینکه گزینه نظامی روی میز است و دیگر اینکه ایران به دنبال سلاح هسته‌ای است. ماه‌ها بود که چنین سخنی نگفته بود حالا آیا نتیجه گفت‌وگوی تلفنی باید این باشد که موضع گیری اوباما بدتر از گذشته شود؟ این فریبکاری آنها را نشان می‌دهد.

*کسانی که می‌گویند دست ما در رابطه با آمریکا بسته است طرح خود را ارائه کنند

ولایتی در خصوص اینکه به نظرشما با این مذاکره ای که صورت گرفت می‌توانند ادعا کنند که ما اختیار کافی نداریم؟گفت: آنهایی که می‌گویند دست ما در گفت‌وگو با آمریکا بسته است و اگر بسته نباشد مشکلات را حل می‌کنیم، درخواست می‌کنیم بگویند طرحی که مد نظر دارند چیست و به چه دلایلی می‌گویند ما اگر با دست باز برویم مشکلات را حل می‌کنیم. آنها طرح را مطرح کنند.

مشاور عالی مقام معظم رهبری در امور بین‌الملل در باره نظرسنجی درباره مذاکره با آمریکا تصریح کرد: کشورهایی که سابقه دیپلماسی‌شان از ما بیشتر است مثل انگلیسی‎ها، فرانسوی‎ها، روس‌ها و … آیا برای برقراری رابطه با کشوری به نظرسنجی متکی هستند؟ بعد هم بسیاری از تصمیم گیری‎ها در حکومت مبتنی بر مجموعه اطلاعات پنهان و آشکار است؛ برای اینکه شما یک تصمیم اساسی مثل همین برقراری رابطه با کشور مهمی مثل آمریکا را بگیرید، مبتنی بر اطلاعات آشکار و پنهان است. مردم، رئیس جمهور و نمایندگان مجلس را انتخاب می‌کنند تا بر اساس مصالحی که تشخیص می‌دهند تصمیم گیری کنند.

*تصمیم‌گیری درباره مسائل خارجی بر اساس قانون اساسی در اختیار رهبری است

وی خاطرنشان کرد:‌نکته دیگر اینکه بر اساس قانون اساسی تصمیم گیری در مسائل مختلف در کشورمان مصدرهای مختلف دارد. تصمیم‌گیری درباره مسائل اساسی کشور چه داخلی و چه خارجی و به خصوص خارجی بر اساس قانون اساسی در اختیار رهبری است.

* نرمش قهرمانانه قدرت مانور بین دو سر انعطاف و ایستادگی است

ولایتی درباره ابعاد نرمش قهرمانانه تاکید کرد: ملاحظه کنید که نرمش قهرمانانه یک کلام پیچیده و بسیار حساسی است که اگر درست تفسیر نشود از آن برداشت نادرست می‌شود. نرمش به معنای انعطاف یعنی در دیپلماسی و در برقراری و توسعه روابط با دیگر کشورها شما باید قدرت مانور داشته باشید، قدرت مانور بین دو سر یک طیف که یک سر آن انعطاف و یک سرش ایستادگی است.

* علت‌العلل حمایت از سوریه مقاومت در برابر صهیونیست‌هاست

مشاور عالی مقام معظم رهبری در امور بین‌الملل در خصوص علت حمایت ایران از سوریه متذکر شد: علت العلل حمایت جمهوری اسلامی ایران از دولت و ملت سوریه و شخص بشار اسد این است که آنها به مقاومت در برابر صهیونیست‎هاست.

وی گفت: علت دیگر این است که سوریه کشوری اسلامی است و یکی از اهداف دشمنان سوریه تجزیه این کشور است؛ تجزیه هر کشور اسلامی به معنای تضعیف مسلمانان و برانگیختن و تشدید اختلافات درونی ملت‎ها به قصد سواستفاده دشمنان جهان اسلام و امت اسلامی است.

ولایتی درباره اتفاقات مصر یادآور شد: در مصر اتفاقی که افتاده مبارک نیست و تاسف بار و نگران کننده است. بعد سال‎ها و دهه‎ها برای اولین بار در تاریخ مصر یک انتخابات آزادی صورت گرفت و فردی بر اساس رای مردم، به عنوان رئیس جمهور انتخاب شد.

*بیداری اسلامی به هیچ وجه منحرف نشده است

مشاور عالی مقام معظم رهبری در امور بین‌الملل در پاسخ به این سوال که اینکه می‌گویند بیداری اسلامی در منطقه منحرف شده است را قبول دارید؟تصریح کرد: به هیچ وجه اینطور نیست و بیداری اسلامی در بین مردم مسلمان است و مردم مسلمان بیدار شده‌اند و این حرکت‎های بیداری اسلامی ادامه خواهد یافت و اینطور نیست که بیداری اسلامی منحرف شده یا از خروش افتاده باشد؛ این تحولات منطقه ادامه خواهد یافت.

 

منبع: فارس

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه