دولت تا کی می‌خواهد مقابل‌ رفتار ضدایرانی آل‌سعود، به احضار کاردار اکتفا کند؟

بی‌شک در صورت ادامه انفعال دولت یازدهم و وزارت خارجه در مقابل تندروی و جسارت‌های عربستان، سرعت زیرگرفتن منافع جمهوری اسلامی از سوی خودروی آمریکایی آل‌سعود بیشتر می‌شود. دولتمردان کشورمان باید با دوری از محافظه‌کاری و دادن هشدارهای قاطع به مقامات ارشد دولت سعودی، بیش از این اجازه پایمال شدن ارزش‌ها و منافع کشور را ندهند و در صورت لزوم، گام بعدی خود را با اقدامات عملی روشن بردارند.

دولت تا کی می‌خواهد مقابل‌ رفتار ضدایرانی آل‌سعود، به احضار کاردار اکتفا کند؟

به گزارش هشت دی نیوز به نقل از جهان، “در هفته دوم تعطیلات، به هنگام بازرسی از یک کاروان عمره ایرانی، مأموران سعودی به بهانه مشکوک‌شدن به دو نوجوان ایرانی، آنها را از بقیه جدا کرده و در بخش دیگری مورد بازرسی بدنی قرار دادند که در اثنای بازرسی، سایر افراد کاروان متوجه شدند که مأموران خاطی قصد آزار و اذیت جنسی آن دو نوجوان را داشته‌اند و مسئولان امر را از این موضوع مطلع می‌کنند.”

این جملات روایت قشقاوی، معاون وزیر امور خارجه در امور کنسولی، پارلمانی ایرانیان از جسارت ماموران فرودگاه جده به دو زائر نوجوان ایرانی است.

هرچند به گفته وی “دو مأمور متخلف” از طرف دولت سعودی بازداشت شده‌اند و کاردار سفارت عربستان در تهران هم قول برخورد به متخلفان را داده است اما به نظر می رسد این واقعه دردناک با بازداشت و برخورد احتمالی با دو مامور جزء، قابل التیام نباشد؛ زیرا آزار اذیت زائران ایرانی ماه‌هاست که از سوی ماموران سعودی تشدید شده و در مواردی حتی به یک واقعه قابل پیش بینی تبدیل شده است؛ گویا از سوی مسئولان ما هم به صورت امری پذیرفتنی و قابل چشم پوشی درآمده است.

تاکنون و با وجود پیگیری‌های معمول سازمان حج و زیارت هم خبری از اصلاح رفتار ماموران سعودی نشده است؛ موضوعی که به نظر می رسد ناشی از سیاست‌های وهابیون افراطی و صاحب نفوذ و به ویژه رویکرد مقامات سعودی است.

البته آزار و اذیت زائران، تنها مشکل دولت سعودی با مردم و نظام جمهوری اسلامی نیست. عربستان در سال‌های اخیر سیاست‌های ضدشیعی و به ویژه ضدایرانی خود را آشکارتر کرده است. در جریان بحران سوریه، ریاض در کنار آمریکا و متحدانش در مقابل متحد استراتژیک جمهوری اسلامی قرار گرفت و تمام توان سیاسی، مالی و رسانه‌ای خود را در حمایت از تروریست‌های النصره، داعش و ارتش آزاد خرج کرد که البته ناکام مانده است.

در جریان تغییر دولت عراق و حمله داعش به این کشور هم عربستان نشان داده است که منافع خود را در نقطه مقابل منافع جمهوری اسلامی و در ناامنی عراق و حمایت از داعش جستجو می‌کند. از وقتی هم که تصور کرد، صنعا در جبهه حامیان ایران قرار گرفته است و یمن را از دست رفته دید، آنرا زیر آتش موشک و خمپاره گرفته است.

سران سعودی در سال گذشته و همزمان با اوج گیری مشکل تامین بودجه در ایران، کوشیدند تا با پایین کشیدن قیمت نفت، دولت یازدهم را زمین بزنند تا جایی که صدای رئیس جمهور کشورمان هم درآمد. آل سعود همزمان با این اقدامات، به جوسازی پیرامون مذاکرات هسته‌ای پرداخت و در اقدامی سیاسی ادعا کرد اگر گروه ۱+۵ به ایران امتیازی بدهد، ریاض هم خواهان همان امتیاز و دستیابی به فعالیت‌های هسته‌ای خواهد شد؛ تا شاید اینگونه زبان غربی‌ها را برای فشار به ایران درازتر کند.

اظهارات عجیب امام جمعه مکه

برآیند این سیاست‌ها اخیرا توسط عبدالرحمان السدیس، امام جماعت مکه، به زبانی روشن اعلام شد. وی چند روز پیش در سخنانی گستاخانه، تئوری اصلی عربستان و وهابیون را که همواره از سوی سعودی های تکذیب می شد را آشکار و عنوان کرد: جنگ ما با ایران فرقه است، جنگی بین سنی ها و شیعیان. جنگ ما با شیعیان جنگ بین ایمان و کفر است. ما با ایران و شیعه می جنگیم، چراکه آنها به ما اتهام وارد می کنند. ما باید از صلاح الدین الگو بگیریم که پیش از جنگ با مسیحیان و یهودیان با شیعیان جنگید.

به گزارش فیسکال تایمز، السدیس افزوده است:‌ آنها به کشورهای ما حمله کردند. آنها به عراق، بحرین، سوریه و یمن هجوم بردند. اولویت ما اکنون مبارزه با شیعیان است، نه یهودیان. ای مسلمانان گوش فرا دهید، جنگ ما با ایران و شیعه است. به خدا سوگند، ما این جنگ را تمام زمانیکه آنها روی زمین وجود داشته باشند ادامه می دهیم. جنگ ما با ایران به اوائل دوره شیعه گری باز می گردد، به ما اعتماد کنید، اول با شیعیان بجنگید، بعد از آن نوبت یهودیان و مسیحیان خواهد رسید، به خدا، نوبت به آنها خواهد رسید.

چند روز پیش تر هم، علی عواض عسیری، سفیر سعودی در لبنان در اظهاراتی گستاخانه از جمهوری اسلامی ایران خواست تا به “نصیحت”‌های عربستان گوش فرا دهد و در سیاست هایش در خاورمیانه بازنگری کند.

شعارهای دولت و هاشمی که هرگز عملی نشد

این سیاست‌های ضدایرانی در حالی است که مقامات دولت یازدهم و حامیان مطرح آن حتی پیش از روی کار آمدن، برادری خود را با دولت عربستان اثبات کرده بودند؛ طوری که تقریبا افکار عمومی تصور می کردند روابط ریاض- تهران به زودی به اوج می‌رسد و فرودگاه‌ پایتخت‌های دو کشور شاهد ترافیک مقامات سیاسی و رفت و آمدهای صمیمانه خواهد شد.

اما در حدود دو سالی که دولت یازدهم روی کار آمده است، ایران و عربستان شاهد بدترین روابط پس از زمان کشتار حجاج ایرانی در مکه بوده‌اند؛ البته روشن است که منشا اصلی تنش موجود سران آل سعود هستند که گویا منافع خود را در ناکامی جمهوری اسلامی و فشار به آن جستجو می‌کنند؛ طوری که حتی روابط صمیمانه خود با آقای هاشمی رفسنجانی را نادیده گرفته‌اند.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت که پیشتر قول پادرمیانی برای بهبود روابط با عربستان را داده بود، اکنون به تماشای یکه‌تازی سعودی‌ها در هجمه به منافع و ارزش‌های ایران نشسته است؛ گویا اعتبار سیاسی او نزد آل سعود، به همراه جسد ملک عبدالله زیر خاک رفته است.

وزارت خارجه پا را از احضار کاردار فراتر بگذارد

در این شرایط به نظر می‌رسد، راهی جز پایان دادن به رفتارهای  مبتنی بر مسامحه و حسن‌نیت یک‌طرفه وجود ندارد. دولت یازدهم در دو سال گذشته کوشیده است که اقدامات ضدایرانی عربستان را با خوش بینانه ترین نگاه‌ها تفسیر و حتی در مواقعی از آن چشم‌پوشی و روابط شکننده تهران-ریاض را ترمیم و توجیه کند. اما گویا سران سعودی برداشت متفاوتی از این حسن نیت کرده‌اند و‌ آن را نشانه ترس یا وابستگی ایران به خود تحلیل می‌کنند.

بی‌شک در صورت ادامه انفعال دولت یازدهم و وزارت خارجه در مقابل تندروی و جسارت‌های عربستان، سرعت زیرگرفتن منافع جمهوری اسلامی از سوی خودروی آمریکایی آل‌سعود بیشتر می‌شود. دولتمردان کشورمان باید با دوری از محافظه‌کاری و دادن هشدارهای قاطع به مقامات ارشد دولت سعودی، بیش از این اجازه پایمال شدن ارزش‌ها و منافع کشور را ندهند و در صورت لزوم، گام بعدی خود را با اقدامات عملی روشن بردارند.

حج و زیارت منفعل نباشد

البته مسئولان سازمان حج و زیارت هم به عنوان متولی امور مربوط به حج موظفند که رویه شفاف‌تر و صریح‌تری را در قبال همتایان عربستانی خود اتخاذ کنند و از کنار گستاخی‌های ماموران سعودی و آزار زائران کشورمان در مکه و مدینه، به راحتی نگذرند.

توقف اعزام زائران؛ چگونه؟

بی‌شک اگر اصلاح رفتار زشت سعودی‌ها با زائران کشورمان نیازمند کاهش و حتی توقف موقت یا طولانی اعزام حجاج به عربستان باشد، مقامات عالی و مراجع عظام تقلید تصمیم مناسب را در این زمینه اتخاذ خواهند کرد تا ریاض بفهمد درآمدش از حجاج ایرانی همیشگی نیست. البته این اقدام مشروط بر این است که مقامات مسئول در دولت و سازمان حج و زیارت نکات ابتدایی لازم را به همتایان سعودی گوشزد کنند و پا را از احضار کاردار و انتقال پیام‌های رسمی و مخفیانه که تاکنون بی اثر بوده، فراتر بگذارند.

زیرا با توجه به تاکیدات ائمه اطهار(ع) بر اهمیت برپاداشتن مناسک حج و اتحاد مسلمانان، توقف زودهنگام اعزام حجاج به عربستان پیش از انجام اقدامات سیاسی لازم، شاید کمی عجولانه به نظر برسد و حتما توقف اعزام حجاج در بی‌تحرکی کنونی مسئولان، اثربخش نیست و عربستان آنرا اقدامی جدی تلقی نمی کند.

ضمن اینکه ایران منافع سیاسی مهمی را هم از قبال حضور گسترده ملت ایران در عربستان به دست آورده است که تاثیر آشکار بر روند بیداری و آگاهی ملت‌های مسلمان یکی از مهمترین آنهاست. بنابراین بهتر است وضعیت نامطلوب کنونی با ابزارهای متعدد سیاسی و دیپلماسی مدیریت و موارد لازم به مقامات ریاض فهمانده شود.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه