کسی جرأت حمله به ایران ندارد/ معماری تحریم‌ها فرو ریخته/ فکت شیت ایرانی وجود ندارد/اجازه نمی‌دهیم از اسرار ما مطلع شوند

وزیر امور خارجه ایران گفت: کسی جرأت حمله به ایران را ندارد، حتما گروهی دلشان پر می‌زند به ایران حمله کنند نه توانش را دارند و نه جرأت آن را. در فردو هزار سانتریفیوژ است که هر لحظه می‌تواند به کار گرفته شود.

کسی جرأت حمله به ایران ندارد/ معماری تحریم‌ها فرو ریخته/ فکت شیت ایرانی وجود ندارد/اجازه نمی‌دهیم از اسرار ما مطلع شوند

به گزارش هشت دی نیوز، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان امشب (شنبه) در برنامه نگاه یک شبکه اول سیما به مدت ۲ ساعت و ۱۰ دقیقه به تشریح آنچه در ۹ روز رایزنی هسته‌ای در لوزان گذشت و پرداخت.

وی در ابتدا فرارسیدن نورزو و میلاد حضرت فاطمه زهرا را تبریک گفت و نسبت به سالی پر برکت ابراز امیدواری کرد.

ظریف از رسانه‌ ملی و سایر دستگاه‌های خبر رسانی داخلی تشکر و بیش از همه از مردم تشکر کرد و گفت: اگر امروز می‌‌توانیم در مقابل ۶ قدرت بزرگ جهانی با صلابت به یاری خدا بایستیم و از حقوق ملت دفاع کنیم به این دلیل است که مردم امید کسانی که می‌خواستند از طریق فشار و تحریم مردم را به تسلیم وادراند، ناامید کردند.

وی با بیان اینکه ما همواره آماده بودیم پای میز مذاکره باشیم، اظهار داشت: اینکه ما توانستیم در حد بسیار کوچکی اهداف کشور را پیش ببریم بیش از هر چیز مرهون حضور مردم بود و اینکه نشان دادند این مردم را نمی‌شود از نظام، دولت و کشورشان جدا کرد و هیچ راهی نیست، جز اینکه با این مردم با زبان تکریم صحبت کرد نه تحریم و فشار.

ظریف از دلواپسان نیز قدردانی کرد و گفت: امیدواریم با دیدگا‌هی واقع گرایانه بتوانیم با سر افراخته و افراشته در جهان امروز حضوری مقتدر داشته باشیم.

رئیس دستگاه دیپلماسی درباره خستگی در مذاکرات گفت: من عادت دارم شب‌ها زود بخوابم، ولی تمام عمرم را در دیپلماسی چندجانبه به سر بردم و اکثر جلسات دیپلماسی چندجانبه در شب‌هاست. مذاکره در ۱۲ فروردین ماه ساعت ۹ شب شروع و ۱۰ دقیقه به ۶ صبح تمام شد. رکورد خواب من و دوستان سه ساعت بود.

وی ادامه داد: مذاکرات مفهومی، محتوایی، کلمات و عبارات و مذاکرات سنگینی بود. این ۹ ساعت من از اتاق بیرون نرفتم. شام و نمازمان را خوانده بودیم ولی آمریکایی‌ها شامشان را در مذاکرات خوردند. مذاکرات خیلی پیچیده و سخت و تکراری است. اگر بخواهید روی مواضعتان استقامت کرده و مانع از پایمال شدن حقوق مردم شوید، ممکن است مجبور شوید یک موضوع را صدها بار تکرار کنید.

ظریف ادامه داد: از زمانی که توافق ژنو در آذر ماه ۱۳۹۲ تصویب شد، چندین دور مذاکره نفس گیر داشت و از آن زمان به بعد ۱۶ ماه است مذاکره می‌کنیم. مواضع آنها تا قبل از توافق ژنو می‌خواستند اراک را با بولدوزر خراب کنند، در فردو را گل بگیرند و محدودیت‌های ۲۰ ساله و … باشد، اما این مواضع تغییر کرد.

وی گفت: آنها فهمیدند که نمی‌توانند برنامه هسته‌ای ایران را تعطیل کنند.

ظریف اضافه کرد: ما قبل از تحریم هم پای میز مذاکره بودیم. زمانی که در دولت هشتم آقای روحانی مسئول مذاکره بودند و من هم سرپرستی تیم مذاکره را داشتم پای میز مذاکره بودیم، تحریمی هم نبود. سنگین‌ترین تحریم‌ها علیه ایران اعمال شد. نه برای اینکه ایران را پای میز مذاکره بکشانند چون ایران پای میز مذاکره بود، آنها می‌خواستند ایران را تسلیم کنند.

وزیر خارجه به اظهارات کری بعد از مذاکرات لوزان مبنی بر اینکه نمی‌توانیم مردم ایران را به زانو در آوردیم، اشاره کرد و افزود: چه مذاکرات به نتیجه برسد و چه در مرحله نگارش زیاده خواهی کنند، مقاومت خواهیم کرد.

* هیچگاه دنبال بمب نبوده و نیستیم

وی درباره زیاده‌خواهی‌های طرف مقابل عنوان کرد: ما بیشتر از حقوقمان چیزی نمی‌خواهیم. ما هیچگاه دنبال بمب نبوده و نیستیم. دنبال هژمونی در منطقه هم نیستیم. دنبال روابط خوب با همسایگان در منطقه هستیم و امنیت و آسایش همسایگان را امنیت و آسایش خود می‌دانیم. ما رنج می‌بریم از تروریسم و افراط در منطقه.

*امنیت همسایگان را با کسی معامله نمی‌کنیم

ظریف افزود: ما منافع مشترک زیادی با همسایگان در منطقه داریم. هیچ چیز فراتر از حقوقمان نمی‌خواهیم. این بحران ساختگی نگرانی برای منطقه ایجاد کرده بود. ما هیچگاه مشکلاتمان را به هزینه همسایگان حل نخواهیم کرد. امنیت همسایگان را با کسی معامله نمی‌کنیم.

رئیس دستگاه دیپلماسی با اشاره به فتوای مقام معظم رهبری درباره حرام بودن سلاح هسته‌ای، گفت: یکی دو بار با غرور گفتند ما از طرف شورای امنیت صحبت می‌کنیم. من به آنها گفتم شورای امنیت، شورای امنیتی است که به عنوان یک کاردار جوان از سفیر شما وقت خواستم که بگویم عراق علیه ایران سلاح شیمیایی استفاده می‌کند ولی به من وقت ندارد و آن شورای امنیت شماست. ما با این شورای امنیت شما کار کردیم.

وی با اشاره به استفاده صدام از سلاح شیمیایی علیه ایران، افزود: به آنها گفتم شما آنجا ساکت نشستید و حتی حاضر نشدید صدام را به اسم محکوم کنید.

* از روز اول گفته‌ام مذاکره یعنی بده بستان

وزیر خارجه گفت: از روز اول گفته‌ام مذاکره یعنی بده بستان. اینگونه نیست که بروید و طرف مقابل تسلیم شود. افتخارمان این است که برابر شش قدرت بزرگ جهان بایستیم و خودشان گفتند ما نتوانستیم ایران را تسلیم کنیم.

رئیس دستگاه دیپلماسی ادامه داد: اینکه آمریکا با ما سر خصومت داشته و از حقوق ما حمایت نکرده، چیز جدیدی نیست. اینکه آمریکایی‌ها برای خوشامد همپیمانانشان حرف‌هایی را می‌زنند، اما ما مدیون انقلاب و خون شهدا هستیم و می‌توانیم سرمان را بالا بگیریم و از هیچ کس نترسیم و حرفمان را بزنیم.

وی گفت: دنیا دیگر دنیای زور نیست و زورگویی دیگر قدرت نیست.

*فکت شیت ایرانی وجود ندارد/آمریکایی‌ها آنچه خودشان مایلند در فکت شیت آوردند

مذاکره کننده ارشد هسته‌ای تصریح کرد: هیچ فکت شیت ایرانی وجود ندارد. چند نفر از دوستان ما یک رشته دستاوردها از مذاکرات را نوشتند. متن من و خانم موگرینی دو ساعت قبل از مصاحبه مطبوعاتی به انگلیسی مذاکره کردیم. یک بیانیه مطبوعاتی است. ما گفتیم فقط یک توافق داریم که حداکثر در تیر ماه صورت گیرد.

ظریف ادامه داد: راه‌حل‌هایی که ما بحث کردیم به شکل یک چکنویس است. این بیانیه که تدوین شد بین خود ما مذاکره شد و شش کشور دیدند. بچه‌ها عین آن را ترجمه کردند و قبل از آن من و آقای عراقچی ترجمه را چک کردیم. متاسفانه در صدا و سیما مترجم همزمان به دقت مطالب را منتقل نکرده است. هاموند، نمایندگان چین و روسیه و همه نشسته بودند کسی به ما نگفت که ترجمه شما را چک کنیم. آلن ایر نگفت ترجمه شما غلط است.

وی درباره فکت شیت آمریکایی‌ها عنوان کرد: در مذاکره ۹ ساعته ما درباره راه‌حل‌ها صحبت کردیم. آمریکایی‌ها آنچه خودشان مایلند در فکت شیت آوردند. نماینده موگرینی حتی به آمریکایی‌ها اعتراض کرده که چرا گفتید تحریم‌ها را تعلیق می‌کنیم.

* به کری اعتراض کردم

ظریف اضافه کرد: من حتی به خود کری در این زمینه اعتراض کردم.

مذاکره کننده ارشد هسته‌ای درباره بیانیه مطبوعاتی گفت: این بیانیه الزام آور نیست. چکنویسی که ما شروع به تدوین کردیم و یک سند حقوقی نیست. ما در نهایت یک توافق بین‌آلمللی در حداکثر ۱۰ تیر خواهیم داشت. هنوز تصمیم نگرفته‌ایم که آن را امضا می‌کنیم یا نه. براساس این توافق یک قطعنامه تحت فصل منشور صادر می‌شود و آن زمان توافق می‌شود توافق بین‌المللی. ما الان داریم راه‌حل‌های رسیدن به توافق بین‌المللی را بررسی می‌کنیم.

وی تصریح کرد: آمریکایی‌ها متنشان را روز چهارشنبه آماده کرده بودند. ما تا ساعت ۶ صبح کار می‌کنیم. آن متن آماده بود. آنها مشکل دارند، الان در داخل چه فشاری هست، نتانیاهو، کنگره چه فشاری دارند می‌خواهند به خیال خود چند روز دیگر تحریم کنند. آنچه برخی دوستان ما تهیه کردند، رسمی نیست.

ظریف اضافه کرد: تا ساعت ۱۱ و نیم شب هنوز یک متن تمیز نبود و پر از پرانتز بود.

وزیر خارجه افزود: راه‌حل‌ها همین است ولی طرز نگارش آن نیازمند زمان است. در بیانیه مطبوعاتی که من و خانم موگرینی خواندیم تعداد سانتریفیوژها نیامده در چرک نویس راه‌حل‌ها تعداد سانتریفیوژها آمده است. سانتریفیوژ‌هایی که در فردو هستند تصمیم نظام بوده و قرار نداریم با آنها غنی سازی نکنیم.

وی گفت: آمریکایی‌ها هیچ جا نگفتند هزار سانتریفیوژ در فردو باشد.

رئیس دستگاه دیپلماسی ادامه داد: ما می‌دانیم مردم حق دارند بدانند ولی نمی‌خواهیم کاری کنیم که مانع از به نتیجه رسیدن توافق شود. اطمینان می‌دهم روزی که توافق نهایی شود به عنوان سند بین‌المللی منتشر می‌شود. هیچ سند توافق شده‌ای صد در صد به نفع یک طرف نیست.

وی اضافه کرد: این کارهایی که انجام می‌دهیم در مسیر اعتمادسازی است و نه مانعی در مسیر پیشرفت هسته‌ای ما.

*  ما در مذاکره اهل دروغ و ریا نیستیم

وزیر خارجه گفت: در دنیا هفت هشت کشور بیشتر غنی سازی نمی‌کنند. این مذاکرات را باید با بزرگ منشی ایرانی پیگیری کنیم. ما در مذاکره اهل دروغ و ریا نیستیم. در داخل سالن مذاکره صادقیم در بیرون سالن مذاکره نیز صادقیم.

ظریف خاطرنشان کرد: گروهی بودند که می‌گفتند ایران نباید اصلا تحقیق و توسعه داشته باشد. ما از روز اولی که توافق اجرایی شود، روی بهترین ماشینمان که IR-8 است تحقیق و توسعه را انجام می‌دهیم.

وی در خصوص تحریم‌ها نیز عنوان کرد: این تحریم‌ها سه قسمت است. تحریم‌های شورای امنیت، تحریم‌های آمریکا و تحریم‌های اروپا. در آن چیزی که خانم موگرینی خواند، کلیه قطعنامه‌های شورای امنیت از روز توافق لغو می‌شود. شورای امنیت می‌شود ناظر بر اجرای توافق. موضوع ایران از یک موضوع به موضوعی دیگر تبدیل می‌شود. این نظارت برای ما نیز ضروری است.

وزیر خارجه ادامه داد: شورای امنیت در سابقه تاریخی‌اش هیچگاه از مردم ما دفاع نکرده ولی طبق موازین بین‌المللی این سند مورد تأیید شورای امنیت قرار می‌گیرد. تمام شش قطعنامه قبلی – قطعنامه ۱۹۲۹ یک فاجعه در حقوق بین‌الملل است- لغو می‌شود. ما گفتیم از این به بعد لغت Terminate استفاده شود. یک تعدادی از تحریم‌ها در شورای امنیت است که برخی مربوط به اقلام اشاعه‌ای است و تسلیحاتی از قطعنامه شورای امنیت خارج می‌شود. یعنی کلیه تحریم‌های شورای امنیت و قطعنامه‌ها لغو می‌شود.

ظریف درباره اظهارات اخیر ماری هارف درباره تحریم‌ها، گفت: روزی که قطعنامه را تصویب می‌کنیم طرفین باید یک رشته اقدامات انجام دهند. روز تصویب قطعنامه، روز اجرایی شدن توافق نیست. این فاصله را هنوز توافق نکرده‌ایم، چون هنوز نمی‌دانیم چقدر اقدامات ما و طرف مقابل طول می‌کشد. ما باید اقداماتی در اراک، فردو، نطنز، ذخایر و … انجام دهیم که همه مورد توافق مسئولان عالی نظام است و راجع به همه اینها صحبت کردیم. این اقدامات ما زمانبر است و یک روزه انجام نمی‌شود. باید بررسی کنیم. روزی که اقدامات ما انجام و آمریکایی‌ها مقدمات را انجام دادند.

وی اضافه کرد: خانم ماری هارف حدسشان را گفته است. تضمین ما قطعنامه شورای امنیت است که تأیید می‌کند کشورها باید در این مدت این اقدامات را انجام دهند. بعد از توافق می‌روند نیویورک توافق را نهایی، قطعنامه را تصویب و یک برنامه زمانبندی شده برای اقدامات ایران و طرف مقابل تدوین می‌کنند. روز اجرایی شدن آژانس تایید می‌کند ما این اقدامات را انجام می‌دهیم در همان روز آمریکا موظف است کلیه تحریم‌های فرامرزی اقتصادی و مالی‌ خود را که در متن تفاهم خواهد آمد، بانک، ممانعت برای انتقالات پولی، نفتی را از آن روز متوقف کند.

ظریف ادامه داد: سناتورها نامه‌ای که نوشتند خواستند ما را وارد دعوای داخلی خودشان کنند.

وی درباره تحریم‌های اتحادیه اروپا نیز عنوان کرد: شورای اروپا تصمیم می‌گیرد و بعد آن همه کشورها لغو می‌کنند.

وزیر خارجه درباره یک رشته تحریم‌های اشاعه‌ای اتحادیه اروپا نیز گفت: آنها هست و ما دنبال آن نبودیم که برداریم.

رئیس دستگاه دیپلماسی گفت: معماری داخلی تحریم‌ها همین الان فروریخته است. آنها به خاطر نگرانی‌شان بیانیه دادند. ما باید اینقدر هوشیاری داشته باشیم که بدانیم آنها برای مصرف داخلی با کنگره درگیرند و اینها را بیان می‌کنند.

*معماری تحریم‌ها فرو ریخته است

وی افزود: اینکه داخل آمریکا این حرف‌ها را بزنند چون می‌خواهند مانع تحریم‌های کنگره شوند. معماری تحریم‌ها فرو ریخته است.

ظریف گفت: همه طرف‌ها در این توافق می‌‌توانند در صورت نقض طرف مقابل، اقدامات خود را متوقف کنند. ما متن ۲ صفحه‌ای داریم. در صورتی که ایران ادعا کند، موردی را طرف مقابل نقض کرده است این اتفاقات می‌افتد.

وی افزود: آمریکایی‌ها ۳۵ سال است علیه ایران تحریم اعمال کردند، این تحریم‌ها هیچگاه تاثیر چندانی نداشته است. در دهه ۷۰ ما که اوج قدرت آمریکا بود، آمریکایی‌ها فکر می‌کردند جنگ سرد را بردند قانون داماتو را تصویب کردند که هر کس در صنایع نفت و گاز ایران سرمایه گذاری می‌کرد، آمریکا آن را تحریم می‌کرد. متحدانش به او گفتند ما با تو همراهی نمی‌کنیم.

وزیر خارجه با اشاره به ۶ قطعنامه تصویب شده علیه ایران، گفت: خاصیت این قطعنامه‌ها این بوده که آمریکا هر کاری می‌خواست انجام دهد در چارچوب این قطعنامه‌ها انجام داد. الان اگر آمریکا چنین اقدامی را کند نه تنها براساس قطعنامه شورای امنیت عمل نمی‌کند، بلکه بر خلاف قطعنامه شورای امنیت عمل می‌کند.

وی گفت: در بحث‌ها پیشنهاداتی داریم که نتوانند تحریم‌های کنونی را تحت عناوین دیگری وارد کنند.

ظریف افزود: ما خیلی چیزها به دست آوردیم. ما نطنز را حفظ کردیم.

رئیس دستگاه دیپلماسی گفت: الان در حال مذاکره هستیم. همین اندازه‌ای که الان می‌گویم به مذاکره ضرر می‌زنم. علت اینکه می‌گویم این است که حرف‌هایی طرف مقابل زده که مردم ما را نگران می‌کند. اگر به توافق برسیم حتما دو طرفه است.

وزیر خارجه ادامه داد: معتقدیم تعهداتی که می‌پذیریم هیچ برنامه ما را متوقف نمی‌کند و با اهداف خود پیش می‌رویم. آنها می‌گویند آنچه از این توافق به دست آوردند این است که ایران سلاح هسته‌ای نمی‌سازد، این در حالی است که ما اصلا نمی‌خواستیم بسازیم.

ظریف افزود: اسم آب سنگین تا یک ماه پیش مثل کفر بود برای آنها.

وی درباره گریز طرف مقابل از تعهداتش، گفت: ایران چون نمی‌خواهد گریز نخواهد داشت. خیلی دلشان را خوش نکنند. ما برای فتوای مقام معظم رهبری از هر سند بین‌المللی بیشتر اعتبار قائلیم.

وزیر خارجه اضافه کرد: ما کاری به دوربین آژانس نداریم. ما کاری نمی‌خواهیم انجام دهیم. دوربین آژانس الان هم هست. ما نوع نظارتی که می‌پذیریم براساس مصالح ملی خودمان است.

مذاکره کننده ارشد هسته‌ای گفت: هر کاری که در برنامه هسته‌ای داریم دوباره می‌توانیم برگردانیم. بعضی از اقدامات ما در جهت منافع ماست، برخی امکانات جدید را برای ما فراهم می‌کند. دانش ما بومی است و هیچ کس نمی‌تواند آن را از ما بگیرد.

وی همچنین عنوان کرد: قطعات راکتور اراک را از بازار سیاه می‌خریم.

ظریف گفت: آنها اگر تحریم‌ها را برگردانند در دنیا خریدار نخواهند داشت. اگر تصمیم بگیریم می‌توانیم برنامه خود را برگردانیم. ما هم توان برابر داریم که اقدام کنیم با یک تفاوت، اینکه به دنیا نشان دادیم که روی حرفمان ایستاده‌ایم. اگر آنها نشان دهند که اهل اجرای تعهداتشان هستند یک طرف متعهد جدی در مقابلشان خواهند بود. اگر بخواهند به تعهداتشان خیانت کنند ما تصمیم می‌گیریم. هر آن میزان آنها می‌توانند برگردند ما هم می‌توانیم برگردیم.

وزیر خارجه اضافه کرد: متن انگلیسی توافق ژنو را من به خبرنگاران آمریکایی دادم. به شما اطمینان می‌دهم روزی که توافق نهایی شود اصل آن را در اختیار مردم قرار می‌دهیم.

رئیس دستگاه دیپلماسی اظهار داشت: دروغ پایدار نمی‌ماند. ما با توافق دو مرحله‌ای مخالفت کردیم. این بیانیه توافق دو مرحله‌ای نیست. بیانیه دو صفحه‌ای توافق نیست.

به گزارش فارس، ظریف درباره سانتریفیوژها گفت: ۱۹۰ هزار سو زمانی است که بخواهیم سوخت بوشهر را تولید کنیم که بتوانیم میله سوخت را بسازیم. قرص‌های سوخت را بسازیم. میله‌ها و قرص‌های سوخت ما باید لیسانس بگیرد. از روز توافق می‌توانیم به IR-8 گاز تزریق کنیم که روندی را باید طی کند تا به تولید برسد.

وی از خانواده‌های شهدای هسته‌ای قدردانی کرد.

*محدودیت‌های غنی سازی ما ۱۰ ساله است

ظریف درباره عادی شدن پرونده هسته‌ای ایران بعد از ۱۰ سال گفت: محدودیت‌های غنی سازی ما ۱۰ ساله است و بعد از آن روند علمی خود را طی می‌کند. ما از یک زمانی حتی تولید IR-8 را تولید می‌کنیم. بحثی را مخالفان توافق مطرح می‌کنند که ایران بعد ۱۵ سال بمب تولید می‌کند که من آن را رد کردم و گفتم در تعهدات هسته‌ای ما زمان خاموش شدن نیست.

وزیر خارجه ادامه داد: برای ما آنچه مهم است این است که این برنامه صلح‌آمیز است.

وی درباره زمان عادی شدن پرونده هسته‌ای گفت: محدودیت‌هایی را برای مدتی پذیرفتیم که در حوزه غنی سازی ۱۰ سال است. ما مثلا قصد نداریم در حوزه بازفراوری پلوتونیم وارد شویم که این محدودیت ۱۵ سال است.

*هیچ تعهد اضافی بر کشور بار نخواهیم کرد

رئیس دستگاه دیپلماسی اضافه کرد: ما به ان پی تی و سی تی بی تی متعهدیم. ما هیچ تعهد اضافی بر کشور بار نخواهیم کرد. برنامه ما در یک بازه زمانی عادی خواهد شد.

وی خطاب به منتقدان گفت: نگران نباشند. نقد مفید است ولی ما وسط مذاکره و مشغول مذاکره هستیم. اگر بیش از این وارد جزییات شویم دستمان را در مذاکره باز کردیم. به نمایندگان و مذاکره کنندگان اعتماد کنند. ما هم دلمان می‌سوزد و برایمان سخت و دشوار است. سه ماه به ما اجازه دهید مذاکره کنیم. این هشت ۹ روز آخر از سخت‌ترین روزهای زندگی من بوده است.

ظریف اضافه کرد: ما هم اشتباه می‌کنیم ولی باور کردیم که آمریکا قدر قدرت نیست. آمریکا قابل اعتماد نیست. امیدواریم آمریکا و کشورهای غربی بتوانند اعتمادی که از مردم شکاندند و خیانت‌هایی که کردن قدری تخفیف دهند.

وی گفت: بی اعتمادی بین ایران و آمریکا یک فاجعه تاریخی است. مردم ما ضمن اینکه عزت و استقامت دارند، بزرگوار هستند. ما حواسمان جمع است. اگر نجیب نبودیم پای میز مذاکره نمی‌نشستیم.

* فردو یک سایت هسته‌ای باقی می‌ماند و از پیشرفته‌ترین فناوری‌ها در فردو استفاده خواهد شد

ظریف درباره فردو و تبدیل آن به مرکز تحقیق و توسعه خاطرنشان کرد: فردو یک سایت هسته‌ای باقی خواهد ماند و از پیشرفته‌ترین فناوری‌ها در فردو استفاده خواهد شد. ۱۰۴۴ سانتریفیوژ در فردو است و آماده هم هست ولی قرار نیست غنی سازی کند. فردو برای امنیت نطنز است. ۶ قطعنامه شورای امنیت می‌گفت نطنز باید تعطیل شود، اما الان می‌گویند ۵ هزار سانتریفیوژ داشته باشد.

وزیر خارجه ادامه داد: تا زمانی که طرف مقابل متعهد به تعهداتش است، هیچ کشوری بیش از ایران متعهد به تعهداتش نخواهد بود.

رئیس دستگاه دیپلماسی گفت: هر زمان مصالح ملی ما به خاطر نقض عهد طرف مقابل ایجاب کند، خودمان تصمیم می‌گیریم چگونه اقدام کنیم.

* کسی جرأت حمله به ایران ندارد

وی اضافه کرد: کسی جرأت حمله به ایران را ندارد. حتما گروهی دلشان پر می‌زند به ایران حمله کنند نه توانش را دارند و نه جرأت آن را. در فردو هزار سانتریفیوژ است که هر لحظه می‌تواند به کار گرفته شود.

ظریف گفت: بالاترین بازدارندگی ما این است که این مردم با فشار تسلیم نمی‌شوند.ما به دنیا ثابت کردیم و این برای ما بازدارندگی ایجاد می‌کند. نیروهای مسلح ما توان بازدارندگی خوبی دارند.

وی گفت: اگر آمریکا قدر قدرت بود من به جرأت به شما می‌گویم پای میز مذاکره با ایران ننشسته بود.

*باز طراحی راکتور اراک

ظریف درباره راکتور اراک گفت: راکتور آب سنگین اراک هنوز تا عملیاتی شدن فاصله دارد. این راکتور باز طراحی می‌شود. آخرین موضوعی که پذیرفته شده، آب سنگین اراک بود.

وی اضافه کرد: ما امیدی به دیگران نبسته‌ایم. ما به دنبال فناوری بومی هستیم. کشورهای صنعتی بارها ما را وسط راه گذاشتند.

وزیر خارجه گفت: ما وارد عرصه بالندگی هسته‌ای شدیم.

وی درباره نظام بازرسی‌ها و شفافیت و اجرای پروتکل الحاقی عنوان کرد: عبارتی که در توافق می‌آید این است که شما توافقی را قبل از اینکه مجلس تصویب کند داوطلبانه اجرا کنید. توافق زمانی اجرایی می‌شود که مجلس تصویب کند. ما قرار گذاشتیم به نظام‌های داخلی هم کاری نداشته باشیم.

رئیس دستگاه دیپلماسی ادامه داد: آن چیزی که در مورد پروتکل الحاقی است اجرای داوطلبانه و موقتی پروتکل الحاقی است و مجلس باید آن را تصویب کند.

ظریف خاطرنشان کرد: ما به مکانیسم‌های داخلی خود متعهدیم و قانونمند عمل می‌کنیم.

وی درباره جلوگیری از سوء استفاده کشورهای غربی از بازرسی‌ها و کد ۳.۱ خاطرنشان کرد: کد ۳.۱ مثل پروتکل الحاقی است. براساس پادمان امکاناتی هست که تا ۱۸۰ روز قبل از اینکه اورانیوم به دستگاهی تزریق نکنید به آژانس اطلاع ندهید. اکثریت قریب به اتفاق اعضای پادمان ۳.۱ را پذیرفته‌اند و شاید ایران تنها کشوری باشد که به دلیل نقض عهد آنها، این کد را نپذیرفته است.

ظریف درباره پروتکل الحاقی با بیان اینکه اجرای پروتکل الحاقی چندین سال طول کشید، عنوان کرد: وقتی مذاکره می‌شد انواع و اقسام سازوکارهای اطمینان سازی مطرح شد. تمام مواردی که ما می‌خواهیم بپذیریم بیشتر از آن را ژاپن اجرا می‌کند. الان جاسوسی صنعتی یکی از مهمترین موارد است. ما هم سازوکارهایی در اختیار داریم، از دسترسی کنترل شده و … که مانع از این شویم که سوء استفاده‌ای شود.

* توانمندی‌ها و امکانات دفاعی ما خارج از هرگونه بحث است

وی درباره توانمندی‌های دفاعی و بحث PMD، گفت: بحث PMD اصطلاح آنهاست و ربطی به توانمندی‌های دفاعی ما ندارد. ما می‌گوییم PPR (موضوعات گذشته و حال) ادعاهایی شده که دروغ است و ما پاسخ دادیم و آنها را رفع خواهیم کرد. این ادعاهایی است که اسرائیلی‌ها ساختند. ما گفتیم توانمندی‌ها و امکانات دفاعی ما خارج از هرگونه بحث است.

ظریف تصریح کرد: باید با دید و چشم باز بدون اینکه دنبال تئوری توطئه باشیم حواس خودمان را جمع کنیم. ما یک دولت مقتدر هستیم. تلاش کردند انواع وسایل را بفرستند ایران که در دانش هسته‌ای ما اخلال ایجاد کند که دانشمندان ما متوجه شدند.

* اجازه نمی‌دهیم به بهانه یک سازوکار بین‌المللی، از اسرار ما مطلع شوند

وی گفت: اجازه داده نخواهد شد به بهانه یک سازو کار بین‌المللی، از اسرار ما اطلاع یابند.

رئیس دستگاه دیپلماسی درباره اینکه آژانس مرجع اظهارنظر درباره پایبندی ایران به تعهداتش اعلام شده نیز گفت: پادمان فعالیت‌های اعلام شده را بررسی می‌کند. وقتی پروتکل الحاقی را اجرا کنید می‌تواند بگوید هیچ برنامه اعلام شده‌ای نیست.

وی گفت: ما آمادگی داریم با آژانس همکاری بسیار خوبی داشته باشیم. می‌خواهیم آژانس در ایران به عنوان سازمان بین‌المللی بی طرف فعالیت کند، ولی آژانس باید حواسش باشد که از آن سوء استفاده نکنند.

*قرار نبوده راجع به روابط دوجانبه با آمریکا صحبت کنیم

وزیر خارجه درباره اتهامات واهی مقامات آمریکایی درباره بحث حقوق بشر و تروریسم عنوان کرد: ما راجع به هسته‌ای مذاکره می‌کنیم. قرار نبوده راجع به روابط دوجانبه صحبت کنیم. همه می‌بینند که در منطقه ما چه کسی از تروریسم و افراط حمایت می‌کند.

ظریف گفت: ایران از حکومت قانونی عراق و حکومت قانونی سوریه حمایت می‌کند. ما در این سیاست‌ها با آمریکا اختلاف داریم. اگر آمریکایی‌ها با دیدگاه واقع بینانه به منطقه نگاه کنند می‌بینند آن کشوری که در منطقه ثبات ایجاد می‌کند، ایران است.

رئیس دستگاه دیپلماسی عنوان کرد: آمریکا امروز با کشورهایی هم پیاله است که از داعش حمایت می‌کنند. ایران دنبال روابط معقول با همه دنیاست. ایران به دنبال روابط بسیار نزدیک با همه همسایگان است. امنیت همسایگان در خلیج فارس، امنیت ماست. ما برای همه کشورهای خلیج فارس امنیت و اقتدار می‌خواهیم.

وی درباره ادامه نگارش متن توافقنامه جامع گفت: از الان شروع می‌شود قرار بوده یک هفته به افراد فرصتی بدهیم و از هفته آینده نگارش شروع شود.

ظریف گفت: منطقه ما نیاز به درگیری و مسابقات ندارد. تفرقه، فرقه گرایی آتشی است که دامنگیر کسانی می‌شود که آن را شعله ور می‌‌کنند. امیدواریم با همسایگان نزدیک‌تر کار کنیم.

وی در پایان نیز گفت که بحث هسته‌ای ما را از اولویت خود که سیاست خارجی است باز نداشته است./فارس

 

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
محسن پور
ظریف جان تو که همه چیزو فدی به آمریکا و غرب. هسته ای ماره نابود بوکودی. آخه چطو چطو ایسه که شیمی اطو همه چیزو به باد فدی؟! بره تو ۱+۵ هم کس به کس نیه. هر کی بوشو و اطو که خودش دوست داره توافق رو تفسیر کنه. جواد جان تو مسائل علمی هسته ای هم تانیم کمکتان کنیم. شماها باید از ظرفیت های علمی و فرهنگی بچه های سازمان دانشجویی درون هم استفاده کنین.کشور رو به امید آمریکا و غرب نباید دو دستی فدی. اونا بی شرف ایسن
در حاشیه