«کسی که صله رحم را ترک کند به مرز کفر نزدیک می‌شود»

حجت الاسلام ادیب یزدی درباره اهمیت صله رحم به ذکر در روایتی از امام سجاد (ع) پرداخت که در آن آمده است: «کسی که صله رحم را ترک کند به مرز کفر نزدیک می‌شود؛ به خدا پناه می‌برم از تارک صله رحم.»

«کسی که صله رحم را ترک کند به مرز کفر نزدیک می‌شود»

به گزارش هشت دی نیوز به نقل از ایران اسلامی، حجت‌الاسلام و المسلمین مرتضی ادیب یزدی کارشناس مسائل مذهبی، در گفتگو با ایران اسلامی، با بیان اینکه صله رحم از سفارشات اکید رسول خدا (ص) و مورد اهتمام خاندان بزرگوار آن حضرت بوده، اظهار داشت: در روایتی به نقل از امام سجاد (ع) آمده است: «کسی که صله رحم را ترک کند به مرز کفر نزدیک می‌شود؛ به خدا پناه می‌برم از تارک صله رحم.»

وی افزود: دلایل متعددی برای اهمیت این سنت ستوده نبوی وجود دارد که یکی از مهمترین آن، جایگاه والای صله رحم در ادامه نسل بشر است. تداوم نسل و حتی طهارت نسل از برکات صله رحم است و انسان تنها موجودی در عالم است که این امر را رعایت می‌کند و برای ارتباطات سببی و نسبی به شدت ارزش قائل است؛ چون صله رحم یک سجیه انسانی و نبوی است و در میان هیچ موجودی به این شدت و حدت وجود ندارد. البته اتصال رحم و نزدیک شدن گونه ها به یکدیگر ممکن است در طبیعت سابقه داشته باشد، اما تنهخا انسان با اراده اینکار را انجام را می‌دهد در حالی که بر حکمتش هم واقف است.

این کارشناس مذهبی یکی دیگر از دلایل توجه اسلام به صله رحم اهمیت خانواده عنوان و اظهار کرد: اسلام جایگاه خانواده را والاترین جایگاه می داند. توجه به این جایگاه جهات متعدد دارد که یک جهت آن همین است که انسان رحم و فامیل را شناسایی و حقوق آنها را رعایت کند تا بتواند در جایگاه والای انسانی قرار بگیرد.

برکات صله رحم

حجت الاسلام ادیب یزدی در ادامه به ذکر چند نمونه از برکات صله رحم در زندگی پرداخت: صله رحم موجب از بین رفتن افسردگی می‌شود، اوقات عالی انسان را به بهترین نحو پر می‌کند، از عبادات بسیار پسندیده الهی محسوب می‌شود، موجب طول عمر انسان و ازدیاد رزق و روزی می‌شود، مناسبات ناهنجار و زشت را از بین می‌برد، مناسبات الهی را ایجاد می‌کند و موجب اشاعه خوبی ها و برکات و حسنات در زندگی می‌شود. اینها همه از برکات صله رحم است و برای همه ی این موارد روایات هم وجود دارد.

وی ادامه داد: در روایات آمده است اگر در زندگی‌تان گرفتار هستید و گره ای در زندگی دارید، صله رحم کنید؛ یعنی ارتباطاتی را که بر اساس طبقات هشتگانه ای که در ارث داریم، قرار دهید. اول پدر و مادر، همسر و فرزندان، خواهران و برادران، درجه بعد خواهرزاده ها و برادر زاده ها، درجه بعد دایی و عمو، عمه، خاله، درجه بعد پسرخاله ها همین طور تا به آخرین درجه فامیل برسد.

این کارشناس مذهبی با تاکید بر اینکه در صله رحم باید طبقات اول را در اولویت قرار داد، افزود: انسان وقتی با برادر و خواهر خود ارتباط ندارد معنی ندارد با پسرعمه ها و پسر خاله ها ارتباط داشته باشد. اول باید سراغ برادر و خواهر ها برود. البته رعایت این امر در صله رحم جنبه وجوب ندارد ولی جنبه اختلاف نیت دارد. انسان اول باید با خواهر و برادرش گرم بگیرد بعد با خواهرزاده ها و برادرزاده ها چون خواهر و برادر با یک رتبه دیگر به انسان نزدیک هستند.

وی تصریح کرد: صله رحم برکات زیادی دارد که اصلا قابل شمارش نیست، آنقدر که عموم گره‌های فکری و ذهنی انسان با صله رحم باز می‌شود و آنچنان گشایشی در کار ایجاد می‌کند و اخلاق حسنه ای به انسان اهدا می‌کند که عجیب و غریب است. باید بدانیم بسیاری از ناهنجاری‌های اجتماعی، بسیاری از بدخلقی‌ها‌، غضبناکی ها و خشم‌هایی که در جامعه شاهد هستیم، به دلیل قطع صله رحم است.

حجت الاسلام ادیب یزدی افزود: انسان‌ها مانند ظرف‌هایی هستند که گاهی پر از محبت می‌شوند و باید برای سرریز کردن عواطف، فرصتی را پیدا کنند که اسلام فامیل را به این منظور معرفی می‌کند. انسان اگر به این عواطف توجهی نکند، به تدریج فکر‌های شیطانی در او نفوذ می‌کند و نسبت به دیگران بدبین می‌شود و در جامعه به یک عنصر خشمگین تبدیل می‌شود. اینکه در جامعه گاهی اوقات می بینیم بعضی از افراد همیشه عبوس هستند، به دلیل این است که متاسفانه سجیه صله رحم را به جا نمی‌آورند و به مرض های روحی و روانی مبتلا می‌شوند.

وی تلاش برای رفع مشکلات دیگران را از دیگر برکات صله‌ رحم بیان کرد و اظهار داشت: صله رحم یک رفتار شکلی و ظاهری نیست که ما سالی یکبار به خانه فامیل برویم و برگردیم. به طور مثال باید انسان درد‌های عمه را، ناراحتی‌های دایی را، گرفتاری‌های عمو را بداند، دخالت کند، سازنده باشد و گره فامیل را باز کند. صله رحم یک ارتباط ماهوی است نه یک ارتباط شکلی و ظاهری.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه