بخوانید ۲۹۰۰ تومان، بخرید ۸۰۰۰ تومان!

در حالی که قیمت پرتقال در سطح پایتخت و اکثر شهرهای کشور افزایش یافته و تا قیمت ۸۰۰۰ تومان به مردم عرضه می‌شود، یک مقام مسئول ادعا کرد که پرتقال با قیمت ۲۹۰۰ تومان عرضه می‌شود.

بخوانید ۲۹۰۰ تومان، بخرید ۸۰۰۰ تومان!
به گزارش هشت دی نیوز، ماجرای گرانی عجیب پرتقال و مرغ، سوژه نوروز ۱۳۹۴ شده است. در شرایطی که پرتقال یکی از میوه‌های پرمصرف مراسم و مناسبت‌ها در کشورمان محسوب می‌شود، رشد شدید قیمت آن در شب عید امسال، سبب چشم‌پوشی بسیاری از خانواده‌ها از این محصول شده است.

با وجود وعده‌های فراوان مسئولان دولتی از یکی دو ماه پیش درباره برنامه‌ریزی مناسب برای جلوگیری از افزایش قیمت میوه‌های پرمصرف از جمله پرتقال در بازار شب عید امسال، متاسفانه گرانی پرتقال در روزهای پایانی سال ۱۳۹۳ به حدی بود که نمره منفی در کارنامه مسئولان ستاد تنظیم بازار به جا گذاشت.

قیمت پرتقال از چند هفته مانده به نوروز ۱۳۹۴ رو به صعود گذاشت، اما مسئولان دولتی بارها وعده توزیع پرتقال به قیمت ارزان دولتی را به مردم می‌دادند، اما سال ۱۳۹۴ تحویل شد و خبری از تنظیم بازار پرتقال نشد.

در سطح پایتخت و برخی شهرها پرتقال به قیمت دولتی در سطح محدودی عرضه شد که به هیچ وجه پاسخ‌گوی تقاضای مردم نبود. به همین دلیل قیمت پرتقال در روزهای پایانی سال ۱۳۹۳ در برخی نقاط به هر کیلو ۸۰۰۰ تومان هم رسید. این گرانی بی‌سابقه سبب شد بسیاری از خانوارها به علت کمبود بودجه، از خرید پرتقال برای نوروز ۱۳۹۴ خودداری کنند.

کاهش شدید تقاضا برای پرتقال در برخی شهرها خصوصا مناطق کم‌درآمد کشور به حدی بود که توزیع‌کنندگان و فروشندگان هم مجاب شدند از خرید و توزیع پرتقال بگذرند به طوری که اگر همین امروز در سطح این شهرها دنبال پرتقال بگردید، متوجه می‌شوید کمتر مغازه‌ای پرتقال عرضه می‌کند.

در سطح پایتخت هم با وجودی که در روزهای پایانی سال ستاد تنظیم بازار وعده داد تا این میوه را به قیمت دولتی در نقاط مختلف شهر عرضه کند و بر اساس همین وعده، شماری از فعالان بخش خصوصی اقدام به اجاره غرفه‌های فروش از شهرداری کردند، متاسفانه مسئولان دولتی این بار هم خلف وعده کردند و این غرفه‌داران را سر کار گذاشتند، تا آنها مجبور شوند اجاره سنگین شهرداری را بپردازند بدون آن که پرتقالی برای توزیع داشته باشند.

* نگاهی به وعده‌های مسئولان

از چند هفته به نوروز ۱۳۹۴ مسئولان دولتی وعده‌های مختلفی درباره تنظیم بازار میوه می‌دادند. از آنجا که امسال بخش عملیاتی تنظیم بازار محصولات کشاورزی به وزارت جهادکشاورزی واگذار شده بود، مسئولان این وزارتخانه بیش از مسئولان وزارت صنعت درباره تدابیر تنظیم بازار سخن می‌گفتند.

به عنوان مثال، حسین صفایی مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران چند هفته قبل از نوروز در اظهاراتی بیان کرد: تا اواخر بهمن ماه سیب و پرتقال مورد نیاز کشور در استان ها خریداری و در همان مبادی نگهداری شده بود که از روزهای پایانی بهمن ماه تاکنون این میوه ها به سردخانه های نزدیک تهران منتقل و توسط مباشرین توزیع می شود.

وی در سخنان دیگری هم اینطور وعده داد: برای تنظیم بازار میوه شب عید، پرتقال و سیب مورد نیاز کشور از ۲۰ اسفندماه سال جاری به میزان لازم روانه بازار خواهد شد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت جهاد کشاورزی ،حسین صفایی افزود: امسال دولت با تنظیم بازار میوه شب عید توانسته سیب و پرتقال مورد نیاز ایام نوروز را تامین و با قیمت مناسب عرضه کند، به طوری که تا اواخر فروردین ماه سال آینده کمبودی در این زمینه نخواهیم داشت.

این مسئول دولتی همچنین پیش از نوروز امسال وعده داده بود که پرتقال با قیمت ۲۹۰۰ تومان عرضه خواهد شد. مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران قیمت سیب درختی درجه یک را کیلویی ۲ هزار و ۷۰۰ تومان و پرتقال درجه یک شمال را ۲ هزار و ۹۰۰ تومان عنوان کرده بود. این در حالی است که کمتر کسی را می‌توان در اقصی نقاط کشور پیدا کرد که شب عید امسال پرتقال زیر ۵۰۰۰ تومان خریداری کرده باشد.

متاسفانه گویا مسئولان دولتی از واقعیات بازار پرتقال بی‌خبرند چرا که قائم مقام سازمان مرکزی تعاون روستایی در اظهاراتی که پس از نوروز امسال بیان کرد، مدعی شد که پرتقال با همان رقم وعده داده‌شده یعنی ۲۹۰۰ تومان عرضه می‌شود!

قائم مقام سازمان مرکزی تعاون روستایی در این اظهارات که سوم فروردین ۱۳۹۴ منتشر شد، تاکید کرده است: هم اکنون میوه شب عید پرتقال و سیب با قیمت تصویب ستاد تنظیم بازار در تمام میادین میوه و تره بار به هر میزان که نیاز باشد توزیع می شود و هیچ کمبودی نداریم.

با توجه به تصور مسئولان دولتی درباره این که پرتقال با قیمت ۲۹۰۰ تومان عرضه می‌شود، این انتظار که در روزهای آینده شاهد تدابیری برای ارزان کردن قیمت این محصول باشیم، انتظاری خلاف تدبیر است.
*مشرق

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه