مواد مخدر تهدیدی آرام و پنهان/ پایین آمدن سن اعتیاد در گیلان

مواد مخدر تهدیدی آرام و پنهان است که حیات انسان را به نابودی می‌کشاند و بیشتر از هر سلاح کشنده و غیرفعال عمل می‌کند و زیان‌های جسمى، آثار روحى و روانی خطرناکى دارد.

مواد مخدر تهدیدی آرام و پنهان/ پایین آمدن سن اعتیاد در گیلان

به گزارش ۸دی نیوز، کشف بالغ بر ۲ تن مواد مخدر در گیلان در سال جاری نشان می‌دهد که بحث مبارزه با مواد مخدر جدی بوده و  مشارکت تمام آحاد جامعه در کنار ماموران پر تلاش انتظامی باید صورت گیرد.

تردیدی نیست که اعتیاد به مواد مخدر هر فرد از افراد جامعه را تهدید می‌کند و هیچ فاصله و تفاوتی بین فقیر و غنی و باسواد و بی‌سواد و مسئول و غیرمسئول، نمی‌گذارد و به هر کس که با آن در تماس باشد آسیب می‌رساند.

با افزایش غیر قابل کنترل افراد معتاد در اجتماع، خسارات و هزینه‌‌های فردی، خانوادگی، شغلی، اجتماعی و اقتصادی مواد مخدر، بر جامعه تحمیل می‌شود.

آشفتگی خانواده، محدودیت در روابط سالم خارج از خانواده، پایین آمدن سطح اقتصادی و اجتماعی خانواده، بی کفایتی در سرپرستی خانواده، طلاق و از هم‌پاشیده شدن کانون گرم خانواده از پیامدهای ناگواری است که گریبانگیر افراد معتاد به مواد مخدر می‌شود و اساس زندگی آنها را متلاشی می‌کند.

مواد مخدر شامل تمام ترکیبات و مشتقاتی است که کارکرد و فعالیت مغز را به صورت هیجان، افسردگی، رفتار نامناسب، عصبانیت یا اختلال در قضاوت و شعور تغییر می‌دهد و از نظر تعداد افراد معتاد و پیچیدگی و خلاصى از اعتیاد، یکی از مهم‌ترین آسیب‌های اجتماعی دنیاى معاصر محسوب می‌شود.

مصرف مواد مخدر علاوه بر تأثیرات فراوان صحی و خطرات جـانی که همراه دارد، تأثیرات قابل ملاحظه و غیر قابل جبران اقتصادی نیز برای افـراد معتاد، خانواده و جامعه به بار می‌آورد.

*هدر رفتن نیروی کار در مسیر انحراف به مواد مخدر

میزان نیروی انسانی که در جـریان کشت و زرع و برداشت محصول و تهیه مواد مخدر بیهوده تلف می‌شود مـعادل آن از تولیدات مفید صنعتـی و کشاورزی کاسته شده یعنی ضرر چند بـرابـر از آن می‌شود.

تعداد جوانان بسیار زیادی کـه در جـریان خرید و فروش مواد مخدر و قاچاق آن دست از کار کشیده‌اند و به سوی تباهی پیش رفته‌اند، ضرر به جامعه است.

مواد مخدر یکی از معضلات اصلى و جدی جامعه بشرى در جهان متمدن امروز است که می‌تواند از فردی به فرد دیگر و از نسلی به نسلی دیگر سرایت کند.

ابعاد وسیع عوارض ناشی از مصرف آن، زندگی جسمی و روانی فرد و خانواده، فرهنگ، اقتصاد و اجتماع را به شدت متأثر و متضرر می‌کند.

*مواد مخدر تهدیدی آرام و پنهان

مواد مخدر یک تهدید آرام و پنهان است که حیات بشر را به نابودی می‌کشاند و بیشتر از هر سلاح کشنده و غیرفعال، عمل می‌کند و زیان‌های جسمى، آثار روحى و روانی خطرناکى دارد.

استفاده از مواد مخدر، اعتبار فردی شخص معتاد را در جامعه به شدت خدشه‌دار می‌کند و فرصت و موقعیت شغلی وی را از بین می‌برد و شخص معتاد در صورت نرسیدن مواد مورد ضرورت دچار بحران روحی و جسمی شدید و غیر قابل تحمل می‌شود.

اعتیاد به مواد مخدر، علاوه بر تباهی زندگی فردی، ضررهای جبران‌ناپذیر اجتماعی، ضعف پای‌بندی به اصول اخلاقی و دینی، ارتکاب انواع انحرافات و جرایم مانند سرقت، فحشا، خشونت‌های اجتماعی و خانوادگی، تجاوز و قتل، افزایش شغل‌های کاذب و نامناسب، بیکاری، بی‌خانمانی و فقر، افزایش معتادان به ویژه دختران و پسران جوان به همراه دارد و سرایت اعتیاد به افراد خردسال جامعه، افزایش تعداد مرگ و میر ناشی از مصرف مواد مخدر و پیوند بین قاچاق مواد مخدر و مسایل سیاسی و امنیتی بر خانواده و جامعه و کشور تحمیل کرده و سلامت و امنیت اجتماعی را به شدت مخدوش و مغشوش می‌کند.

*نابودی شخصیت افراد بر اثر مصرف مواد مخدر/خشونت در خانواده و اجتماع نتیجه اعتیاد

استفاده از مواد مخدر در سطح فردی، از لحاظ اخلاقی و شخصیتی عواطف و احساسات را کمتر کرده و غرور و غیرت شخص را نابود می‌کند و هوش و حافظه و صفت‌هاى پسندیده انسانی را از بین می‌برد و سرانجام افراد معتاد را با فلاکت و بدبختی در گوشه‌های انزوا به هلاکت می‌رساند.

مواد مخدر عضلات بدن را آسیب می‌‌رساند و جگر و گرده را از کار می‌اندازد و افراد معتاد در استفاده از مواد مخدر همواره به تنهایی و پنهان‌کاری نیاز دارند و به تدریج به گوشه‌گیری و انزوا از جامعه و خانواده عادت می‌کنند و با احساس بی‌تفاوتی و نفرت از خانواده، رفتار و کردار ناسالم و نامناسب را بر می‌گزینند.

خشونت در خانواده مانند کودک و همسر آزاری، غفلت از تعلیم و تربیت فرزندان، ترک تحصیل و مخالفت با تحصیل فرزندان و اعضای خانواده؛، تهدید و بدرفتاری و در مواردی حتی خودکشی فرزندان، از جمله پیامدهای اعتیاد در خانواده‌ها است.

گیلان نیز مانند دیگر نقاط کشور از پدیده اعتیاد و گرایش جوانان به مواد صنعتی در رنج است و قاچاق مواد مخدر، بیکاری، ضررهای اقتصادی، اجتماعی، خانوادگی و… از پیامدهای این ماده ویرانگر و نابودگر است.

*پایین آمدن سن اعتیاد در گیلان

معاون پیشگیری بهزیستی گیلان در گفت‌‌وگو با خبرنگار فارس اظهار کرد: شیوع مواد مخدر با بحث اقتصادی و بیکاری ارتباط مستقیم دارد در حالی که حدود هفت درصد معتادان سابقه سیگار کشیدن ندارند.

سعید سادات‌منصوری، نقش خانواده و جامعه را از مهم‌‌ترین عامل گرایش به مصرف مواد مخدر ذکر کرد و افزود: آمار معتادان گیلان سال‌ها تغییر نکرده است و در حول ۵۰ هزار نفر می‌چرخد.

وی این تغییر نیافتن را نشانه انجام اقدام‌های پیشگیرانه در استان عنوان کرد و گفت: ۱۵ هزار نفر از این افراد به صورت تفننی مواد مصرف می‌کنند و بقیه نیز معتاد دایمی هستند.

معاون پیشگیری بهزیستی گیلان، ورود مواد صنعتی را از عمده دلیل آلودگی جوانان به مواد مخدر دانست و افزود: سن مصرف مواد مخدر در جامعه به ویژه در گیلان بسیار پایین آمده است و حتی شاهد مسمومیت تریاک در وجود بچه‌ها هستیم.

وی با اشاره به اینکه در تست اعتیاد مواد صنعتی باید تست‌های خاص درخواست شود، یادآور شد: در غیر این صورت با تست‌های معمولی اعتیاد صنعتی مانند مرفین تشخیص داده نمی‌شود.

سادات‌منصوری، کنترل مشکلات روحی و روانی فرد معتاد را مهم دانست و تصریح کرد: از هر روش تأیید شده علمی برای درمان فرد معتاد استفاده می‌کنیم.

وی درباره مراکز درمان اعتیاد استان، خاطرنشان کرد: مراکزی که از بهزیستی دارای مجوز هستند می‌توانند فعالیت کنند و فعالیت مراکز غیر مجاز مورد تأیید بهزیستی نیست.

این مسئول، یادآور شد:  در برخی از مراکز درمان نیاز به سم‌زدایی از بدن بیمار دارد که با تشخیص پزشک این کار انجام می‌شود و بیمارانی که سم‌زدایی شدند و جواب آزمایش آنها منفی باشد، در زمینه بازپروری شخصیت آنها کار می‌شود.

وی، یکی از روش‌های مهم ترک اعتیاد را عدم مصرف مواد مخدر دانست و تصریح کرد: ترک اعتیاد از مواد صنعتی بسیار سخت‌تر بوده و در برخی موارد درمانی برای آن وجود ندارد.

*ناخالصی ۳۰ درصد مواد مخدر صنعتی

رئیس مبارزه با مواد مخدر گیلان نیز با بیان اینکه گرایش مصرف مواد مخدر از سنتی به طرف مواد خطرناک و صنعتی رفته است، اظهار کرد: در آزمایشگاه پلیس مبارزه با مواد مخدر نمونه‌ها مورد آزمایش قرار می‌گیرد و بیش از ۳۰ درصد مواد مخدر دارای ناخالصی است.

فرهاد فلاح‌کریمی، روند ورود مواد مخدر به گیلان را نگران کننده خواند و اظهار کرد: در نیمه نخست امسال میزان کشفیات مواد مخدر نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۶۴ درصد افزایش داشته است.

وی، میزان مسمومیت ناشی از مصرف مواد در استان را نامشخص دانست و افزود: مصرف هروئین در بلند مدت موجب مرگ فرد می‌شود.

رئیس مبارزه با مواد مخدر گیلان، از افزایش ۱۸۶ کیلوگرم کشف مواد هروئین در سال جاری خبر داد و یادآور شد: امسال ۳۲ کیلوگرم شیشه با ۱۴۶ درصد رشد در گیلان کشف شده است.

وی، رئیس مبارزه با مواد مخدر گیلان ۳۰ درصد کشفیات را تریاک نامید و گفت: ۴۴ درصد دستگیر شدگان مواد مخدر به اتهام نگه‌داری و استعمال این مواد و ۶ درصد دستگیرشدگان در بحث حشیش هستند.

فلاح‌کریمی افزود: ۳۲ درصد افراد دستگیرشدگان به دلیل نگه‌داری و استعمال ماده‌ روانگردان شیشه است.

*زنگ خطر گیلان

وی از کاهش سن اعتیاد در گیلان ابراز نگرانی کرد و آن را از معضلات بزرگ استان خواند و خاطرنشان کرد: ۶۱ درصد دستگیرشدگان مواد مخدر در گروه سنی ۲۵ تا ۴۵ ساله هستند و این گروه سنی مشکل جامعه محسوب می‌شوند.

به گفته رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر گیلان، هفت درصد دستگیر شدگان بین سنین ۱۵ تا ۲۵ سال هستند که این امر زنگ خطری برای گیلان است.

وی، از اجرای ۱۷ طرح پاکسازی نقاط آلوده در گیلان خبر داد و تصریح کرد: در راستای اجرای این طرح تاکنون ۲ تن و ۱۶۰ کیلوگرم انواع مواد مخدر در گیلان کشف و ۴۶ باند عناصر ورود به عرصه مواد مخدر دستگیر و منهدم شده است.

فلاح‌کریمی، بیکاری را یکی از پیامدهای اعتیاد در گیلان نامید و یادآور شد: کشف ۳۵۰ کیلو گرم انواع مواد مخدر و دستگیری یک‌هزار و ۳۳۰ نفر از اقدام‌های طرح‌های عملیاتی است.

*کشف لابراتوار شیشه در صومعه‌سرا

فرماندار صومعه‌سرا نیز از کشف لابراتوار شیشه توسط ماموران انتظامی این شهرستان خبر داد و گفت: پلیس در راستای مبارزه با مواد مخدر جدی است.

میرزا حسینعلی‌زاده با بیان اینکه بحث آموزش جوانان باید جدی گرفته شود، تصریح کرد: باید به جایی برسیم که حتی یک نفر معتاد در جامعه وجود نداشته باشد.

*اعدام قاچاقچیان مواد مخدر در گیلان 

دادستان رشت نیز بحث قاچاق مواد مخدر از مسایل جدی دانست و اظهار کرد: برخورد با قاچاقچی امری جدی و مهم است.

حجت‌الاسلام علی مصطفوی‌نیا، افزود: سه نفر از قاچاقچیان مواد مخدر که به راحتی مواد را وارد گیلان و پخش می‌کردند اعدام شدند.

وی جرم یکی از دیگر از قاچاقچیان را نگه‌داری ۸۰ کیلوگرم کراک ذکر کرد و ضمن هشدار به قاچاقچیان و توزیع کنندگان مواد مخدر یادآور شد: نگه‌داری و دستگیری حتی ۳۰ گرم کراک برای بار دوم اعدام دارد./ فارس

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه