آب آشامیدنی گیلان از ترکیب آب چاه و سطحی تامین می شود/ افزایش حجم آب تولیدی از منابع زیرزمینی

مدیر عامل آب و فاضلاب شهری گیلان گفت: هم اکنون آب آشامیدنی استان از طریق ۲۱۴ حلقه چاه پراکنده بصورت فعال و رزرو و همچنین آب های سطحی از قبیل رودخانه سفیدرود، شهربیجار، سفیدآب رودسر و بهارستان آستارا تامین می شود.

آب آشامیدنی گیلان از ترکیب آب چاه و سطحی تامین می شود/ افزایش حجم آب تولیدی از منابع زیرزمینی

حمید روشن روان در مصاحبه تفصیلی افزود: پس از استحصال آب از طریق منابع زیرزمینی (چاه ها)، فرآیند تصفیه بوسیله فیلتراسیون و کلرزنی کنترل می شود.

وی در خصوص آب های سطحی نیز با احداث و بهره برداری از چهار تصفیه خانه در سطح استان فرآیند تامین آب آشامیدنی بهداشتی انجام و در مجموع آب با بالاترین حد کیفیت استاندارد به شبکه توزیع منتقل می شود.

مدیر عامل آب و فاضلاب شهری گیلان با اینکه همه روزه آزمایشات فیزیکی، شیمیایی، بیولوژی و میکروبی برروی آب انجام می شود، گفت: این شرکت با داشتن ۲۴ آزمایشگاه شیمیایی، میکروبی و بیولوژی در سطح استان توانایی کنترل مستمر سلامت آب آشامیدنی را دارد.

وی  افزود: آزمایشگاه مرکزی ستاد این شرکت ضمن کنترل آزمایشگاه های مناطق به صورت نامحسوس تمامی پارامترهای فیزیکی، شیمیایی، میکروبی و بیولوژی با نمونه برداری دوره ای و پایش آزمون های مربوطه از منابع تولید، مخازن ذخیره آب و شبکه شهری (ماهانه) کل استان انجام می گیرد تا سلامت آب آشامیدنی شهروندان تامین شود.

روشن روان در ادامه تعداد تصفیه خانه های آب و فاضلاب استان را به ترتیب  ۱۴  و ۴ مورد  اعلام کرد و اظهارداشت:  تصفیه خانه های فاضلاب در شهرهای رشت، انزلی، لاهیجان و منجیل ایجاد شده اند.

تصفیه خانه های فاضلاب مسکن مهر رشت، شرق انزلی و تصفیه خانه فاضلاب آستارا  در حال ساخت است

وی اذعان داشت: تصفیه خانه های فاضلاب مسکن مهر رشت، شرق انزلی و تصفیه خانه فاضلاب آستارا نیز در حال احداث است.

مدیر عامل آب و فاضلاب شهری گیلان  گفت: با نصب ۸۹۴ فقره انشعاب آب در رشت حجم آب تولیدی از منابع زیرزمینی نسبت به ماه گذشته بیش از ۱۹ هزار  متر مکعب افزایش یافت و به منظور کنترل کیفی آب آشامیدنی بیش از سه هزار و ۱۰۰ مورد کلرسنجی و ۲۹۸ مورد آزمایش میکروبی در ماه های تیر و مرداد انجام شد.

وی همچنین تعویض ۱۴۸ فقره کنتور خراب مشترکان، توسعه و اصلاح هزار و ۴۲۳ متر شبکه توزیع آب در مناطق رشت را از مهترین اقدامات این شرکت طی دو ماهه اخیر دانست  و  افزود: رفع نقص فنی در پمپ چاه شماره پنج تصفیه خانه اضطراری آب و همچنین چاه دانشکده تربیت بدنی از سوی اکیپ امانی آبرسانی امور و تعویض پمپ و رفع نقص تابلو برق برای وارد مدار کردن چاه ها از دیگر فعالیت های این شرکت به شمار می رود.

روشن روان شستشو و لایروبی ۱۴ کیلومتر از شبکه فاضلاب این شهرستان را از دیگر اقدامات برشمرد و اظهار داشت: با توجه به طراحی شبکه های فاضلاب و برآورد مربوطه برای اجرای هزار و ۶۱۵ متر شبکه در این راستا شبکه فاضلاب در شهر رشت به میزان ۵۸۳ متر توسعه یافت تا مقدمات لازم برای نصب انشعابات جدید انجام گیرد.

وی همچنین از عملیات پایش شبکه توزیع آب در رودبار و جلوگیری از هدررفت ۲۰ لیتر در ثانیه  این مایه حیاتی خبر داد و افزود: با افت فشار آب در شهر رودبار و عدم سر ریز شدن مخزن ذخیره دو هزار متر مکعبی خلسر طی عملیاتی هوشمندانه با همکاری دفتر مدیریت مصرف و کاهش آب پس از چندین مرحله بازرسی شبکه و بررسی نیاز آبی شهر رودبار، بدون قطعی آب عملیات نشت یابی شبکه توزیع بصورت گسترده انجام گرفت که در این زمینه ضمن پایش نقاط مشکوک در محله کوشک و خلسر و کوی حسینی با استفاده از دستگاه ژئوفن نسبت به نشت یابی اقدام شد.

مدیر عامل آب و فاضلاب شهری گیلان با اشاره به حفاری در محله خلسر بالا و کوی حسینی در پی عملیات نشت یابی اظهار داشت: با مشاهده خوردگی موجود در خط انتقال آب لوله چدن داکتیل ۳۰۰ میلیمتری و ۲۰۰ میلیمتری فولادی در چندین نقطه به دلیل نداشتن حفاظت کاتدی و در نتیجه ایجاد شکاف که منجر به هدررفت آب می شد با تلاش همکاران این شرکت نسبت به ترمیم آن اقدام و از هدررفت ۲۰ لیتر بر ثانیه آب جلوگیری به عمل آمد.

اتمام عملیات اجرای شبکه های فاضلاب در شهرهای رضوانشهر و کیاشهر

وی یادآورد شد: به دنبال ترمیم نقاط آسیب دیده پس از چهار روز مخزن ذخیره دو هزار متر مکعبی خلسر سرریز شده و مشکل افت فشار در کوی حسینی رفع  شد.

روشن روان  به تصفیه خانه رشت اشاره کرد و گفت: با هدف حفظ و نگهداری از تاسیسات این تصفیه خانه نسبت به تعویض کوپلینگ شکسته گیربکس هواده، تنظیم شانه آشغالگیر و تنظیم و ترمیم چنگک های آشغالگیراقدام شد.

وی افزود: همچنین دریچه های چربی گیری در انتهای دانه گیری اصلاح و گرفتگی لوله خروجی لجن موجود در منهول چربی گیری و گرفتگی لجن در لجن برگشتی مربوط به تانک ته نشینی ثانویه رفع شد.

مدیر عامل آب و فاضلاب گیلان نصب دریچه بتنی ساخته شده در تصفیه خانه در منهول تاکسیرانی و انحراف فاضلاب به سمت تصفیه خانه را از مهمترین اقدامات این شرکت برشمرد و اظهار داشت: به منظور راه اندازی پکیج های مربوط به تصفیه فاضلاب مسکن مهر، نمونه های آزمایشگاهی تهیه و مورد بررسی قرار گرفتند تا در صورت مناسب بودن بار آلی آن نسبت به راه اندازی پکیج ها اقدام شود.

وی نصب و رفع گیرپاژ پمپ چربی گیری در انتهای دانه گیری و نصب شیر چهار اینچ پروانه ای به جهت کنترل چربی خروجی کانال چربی گیر به سمت منهول کفاب ته نشینی را از دیگر اقدامات انجام گرفته در راستای بهره وری مناسب از این تصفیه خانه دانست و گفت: مشکلات موجود در پست پاساژ KV20 که در اثر رطوبت موجب خرابی سرکابل ها، آسیب دیدن دژنکتورهای و تولید آرک بین اتصالات شده بود نیز رفع و نسبت به ساخت دریچه برای منهول پل تاکسیرانی اقدام شد.

روشن روان در خصوص اتمام عملیات اجرای شبکه های فاضلاب در شهرهای رضوانشهر و کیاشهر اشاره کرد و گفت: با توجه به حساسیت موضوع از نظر رعایت مسائل زیست محیطی برای تصفیه فاضلاب در این دو شهر و همچنین اجرای شبکه فاضلاب و مکانیزم تصفیه فاضلاب ۱۸۸ واحد مسکن مهر سیاهکل، استفاده از پکیج های تصفیه فاضلاب در شهرهای مزبور بسیار حائز اهمیت است.

آبفای گیلان ملزم به نصب پکیج های تصفیه فاضلاب برای مسکن مهر رضوانشهر، کیاشهر و سیاهکل شد

وی اذعان داشت:  شرکت آب و فاضلاب استان  ملزم به تهیه و نصب پکیج های تصفیه فاضلاب برای پروژه های مسکن مهر ۷۶ واحدی رضوانشهر ، ۲۰۰ واحدی کیاشهر و ۱۸۸ واحدی سیاهکل شد که با تامین منابع مالی آن از طریق اعتبارات استانی و بنیاد مسکن استان اجرا خواهد شد.

مدیرعامل شرکت آبفای گیلان با اعلام اینکه تاسیسات آبرسانی در پروژه های مسکن مهر شهرهای رضوانشهر، کیاشهر و سیاهکل از سوی  این شرکت به پایان رسیده است و ساکنان می توانند از این خدمات بهره مند شوند، افزود: با تکمیل تاسیسات فاضلاب نیز در شهرهای مزبور امکان بهره مندی خانوارهای مسکن مهر از خدمات دفع بهداشتی و تصفیه فاضلاب فراهم خواهد شد.

وی در ادامه با اشاره به فعالیت های انجام گرفته در بخش فاضلاب مسکن مهر رشت، اجرای ۵۵۰۰ مترخطوط انتقال و شبکه فاضلاب و احداث یک واحد ایستگاه پمپاژ فاضلاب با پیشرفت فیزیکی ۶۰ درصد را از اهم آن دانست و بیان داشت:با اجرای ۱۰ کیلومتر ویدئو متری و بهره برداری از شبکه های فاضلاب غیر فعال دو هزار و ۴۸۰ واحد از خدمات دفع فاضلاب بهداشتی بهره مند شدند.

روشن روان  اجرای چهار هزار و ۳۲۰ متر خطوط انتقال و شبکه فاضلاب، احداث دو واحد ایستگاه پمپاژ فاضلاب در شهر های رشت و انزلی، نصب ۱۱۲ مورد سپتیک تانک فاضلاب را از دیگر اقدامات این شرکت در راستای ارائه خدمات دفع بهداشتی فاضلاب به ساکنان پروژه مسکن مهر در دیگر شهرهای استان برشمرد و ابراز امیدواری کرد: با پرداخت به موقع هزینه های انشعابات آب و فاضلاب که باید طبق توافق وزارت نیرو و راه و شهرسازی با شروع پروژه انجام گیرد و همچنین تخصیص و جذب اعتبارات مورد نیاز برای اجرای تصفیه خانه فاضلاب به میزان ۳۵۰ میلیارد ریال و احداث مخزن هوایی  هزار و ۵۰۰ متر مکعبی آب به میزان ۵۰ میلیارد ریال مشکلات موجود در روند پیشرفت پروژه رفع شد.

وی همچنین از واگذاری ۱۰ خدمت این شرکت به دفاتر پیشخوان دولت در رودسر خبر داد و افزود: با هدف  تسریع در ارائه خدمات ، تمرکز زدایی و حذف مراجعات غیرضروری ، بخشی از خدمات حوزه مشترکان این شرکت در شهرهای رودسر ، کلاچای و واجارگاه به دفاتر پیشخوان دولت واگذار شد که شامل فروش انشعاب آب و فاضلاب خانگی ، تغییر نام ، قبض المثنی ، ترکیدگی لوله ، جابجایی کنتور ، تست کنتور ، جمع آوری کنتور، تعویض کنتور و تغییر کاربری فروش است.

مدیر عامل آبفای گیلان  در خصوص مشکل افت فشار قسمتی از شبکه توزیع آب رودسر اظهار داشت: با گزارشات مردمی در خصوص افت فشار شبکه و قطعی آب، اکیپ واحد امداد و حوادث با حضور در منطقه و بررسی شبکه توزیع آب ، به ورود ریشه درخت داخل لوله شبکه توزیع آب از محل کمربند و تجمع رسوبات در اطراف آن پی برده که منجر به مسدود کردن مسیر عبور آب و در نتیجه قطعی آن شده بود.

وی تصریح کرد: این حادثه در حوزه خطوط فرعی شبکه آبرسانی از جنس آزبست ۱۰۰ میلیمتری رخ داد و برای رفع انسداد شبکه از دستگاه واترجت استفاده شد.

روشن روان در ادامه اجرای دو هزار و ۲۰۰ متر شبکه و خطوط انتقال آب و همچنین هزار و ۷۰۰ متر شبکه جمع آوری فاضلاب را از اقدامات این شرکت در بخش مسکن مهر کیاشهر برشمرد که افزون بر چهار میلیارد ریال از محل اعتبارات داخلی و استانی هزینه شده است.

واگذاری ۱۰ خدمت شرکت آب و فاضلاب به دفاتر پیشخوان دولت در رودسر

وی گفت: کلنگ مسکن مهر کیاشهر خرداد ماه سال ۱۳۸۹ به زمین خورد که با بهره برداری از فاز نخست این پروژه ۷۲ خانوار از آن بهره مند شدند.

مدیر عامل آبفای گیلان از آبرسانی به منطقه اوتارمحله حویق و بهره مندی ۸۰ خانوار از آب آشامیدنی سالم و بهداشتی خبر داد و افزود: با پیگیری های فراوان برای آبرسانی به خیابان های قائم و پاسداران شهر حویق و بهره مندی اهالی اوتار محله از آب آشامیدنی سالم و بهداشتی، پروژه بصورت امانی اجرا و در این زمینه به منظور توسعه شبکه توزیع آب منطقه، با لوله پلی اتیلن به اقطار۱۱۰ ، ۹۰ و ۶۳ میلیمتر هزار و ۴۰۰ متر لوله گذاری شد.

وی در ادامه با اشاره به تامین اعتبار خرید اتصالات و شیرآلات مورد نیاز اظهارداشت: با صرف هزینه ۷۵ میلیون ریال از محل اعتبارات جاری شرکت آب و فاضلاب اقلام مورد نیاز خریداری و همچنین با توجه به عدم بضاعت مالی ساکنان منطقه برای پرداخت هزینه آبرسانی، با همکاری بخشداری و شهرداری حویق، حفاری مسیر با استفاده از یک دستگاه بیل مکانیکی به صورت امانی انجام شد و ۸۰ خانوار منطقه که از چاه های آب خانگی با امکان آلودگی میکروبی استفاده می کردند اکنون از آب آشامیدنی سالم و بهداشتی بهره مند شدند.

منبع: مهر

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه