وزیر خارجه آلمان: محدودیت غنی سازی باید دائمی شود

وزیر خارجه آلمان خواستار دائمی شدن محدودیت ها بر برنامه غنی سازی ایران شد.

وزیر خارجه آلمان: محدودیت غنی سازی باید دائمی شود

به گزارش هشت دی نیوز به نقل از جهان نیوز، فرانک والتر اشتاین مایر، وزیر خارجه آلمان پس از دیدار با محمد جواد ظریف در بیانیه ای مطبوعاتی اعلام کرده است که از نظر وی محدودیت ها بر برنامه غنی سازی ایران باید دائمی شود.

اشتاین مایر گفته است: «هرگونه توافق باید تضمین کننده عدم دستیابی ایران به بمب اتمی باشد. به همین دلیل، محدود سازی دائمی ظرفیت غنی سازی اورانیوم و همچنین بستن راه دستیابی احتمالی ایران به پلوتونیوم مورد نیاز برای تولید بمب باید، در توافق اعمال شود».

این نخستین بار است که یک مقام غربی خواستار دائمی شدن محدودیت ها در برنامه غنی سازی ایران می شود.

پیش از این ادعای غربی ها این بود که محدودیت ها بر برنامه غنی سازی ایران موقتی است و پس از طی دوره توافق نهایی این محدودیت ها برچیده خواهد شد.

دیپلمات ها می گویند این چرخش در موضع ۱+۵ کاملا ناگهانی است و اگر غربی ها بر آن اصرار کنند قطعا مذاکرات شکست می خورد.

یک دیپلمات در تهران به «ایران هسته ای» گفت: «موقت بودن محدودیت ها اساس هرگونه توافق است. در غیر این صورت توافقی وجود نخواهد داشت».

وی اضافه کرد: «حدس می زنم این موضوع غربی ها بیشتر نوعی چانه زن ید ردقیقه ۹۰ است و نهایتا مذاکرات به این دلیل شکست نخواهد خورد».

به نوشته تابناک، در این میان، سخنگوی کاخ سفید نیز درباره روند مذاکرات هسته‌ای جاری میان ایران و گروه ۱+ ۵ ‌موضع‌گیری کرده است. به نوشته خبرگزاری کویت، جاش ارنست گفته، باراک اوباما در حال ‌چانه‌زنی بسیار دشواری در موضوع هسته‌ای ایران است.

وی ضمن تلاش برای انداختن توپ به زمین ایران گفته، ایران باید تعهدات بسیار سفت و سخت و مشخصی را به منظور حل نگرانی‌های جامعه بین‌المللی درباره فعالیت‌های هسته‌ایش ارائه دهد و همچنین با مجموعه‌ای از بازرسی‌های سرزده از تأسیسات هسته‌ای موافقت کند. ارنست گفته، این تنها راهی است که بر اساس آن می‌توان به یک توافق در موضوع هسته‌ای دست یافت.

به هر حال، این حمایت عمومی از مذاکرات در حالی است که جمهوری‌خواهان در آمریکا همچنان بر موضع مخالفت خود با توافق هسته‌ای ایران اصرار می‌ورزند. به نوشته «واشنگتن پست»، نمایندگان جمهوری‌خواه کنگره مصمم هستند به رویکرد تهاجمی خود در زمینه به چالش کشیدن تلاش‌های اوباما برای دستیابی به توافق هسته‌ای با ایران ادامه دهند.

در همین راستا، آن‌ها نه تنها از تصمیم خود برای دعوت از نتانیاهو جهت سخنرانی در کنگره و همچنین ارسال نامه برای ایران پشیمان نیستند، بلکه در قبال موضوع انتخابات در رژیم اسرائیل نیز عملاً جانب نتانیاهو را گرفته و از وی حمایت می‌کنند.

مقام آمریکایی: هرگونه چارچوب تعیین‌شده در مذاکرات باید حاوی جزئیات و ارقام باشد

به گزارش تسنیم به نقل از رویترز، یک مقام آمریکایی که نخواست نامش فاش شود، گفت: مشخصاً پیشرفت‌هایی در تعیین گزینه‌های فنی برای هریک از حوزه‌های اصلی داشته‌ایم.

وی در ادامه گفت: ما همچنان کارهایی برای انجام داریم… اما حتی در این فضا نیز باید با مسائلی جدی مواجه می‌شویم.

این مقام آمریکایی اعلام کرد هرگونه چارچوب تعیین شده در ماه جاری باید حاوی جزئیات و ارقام باشد. وی دراین‌باره گفت: اگر توافقی در کار باشد نمی‌دانم چطور بدون ابعاد کمّی می‌تواند معنی‌دار تلقی شود.

به‌گفته این مقام شش قدرت جهانی که از اکتبر ۲۰۱۳ درحال مذاکره با ایران هستند روش‌های خود در ارزیابی زمان گریز هسته‌ای برای تهران را علنی نکرده‌اند، اما همه به نتیجه‌ای یکسان دست یافته‌اند.

وی به جزئیات ابعاد بحث‌های هسته‌ای اشاره‌ای نکرد اما مذاکره‌کننده‌ها اعلام کرده‌اند که به‌دنبال کاهش حداکثری تعداد سانتریفیوژها، اندازه زرادخانه‌های آتی و محدودیت‌های دیگری برای تهران طی حداقل ۱۰ سال آتی هستند.

“علی‌اکبر صالحی” رئیس سازمان انرژی اتمی ایران نیز در مصاحبه‌ای که در لوزان سوئیس انجام داده بود، گفت در حالی که تیم‌های آمریکا و ایران پیشرفت‌هایی در مذاکرات حاصل کرده‌اند اما این مذاکرات به‌کندی به پیش می‌رود. وی در ادامه گفت: گفت‌وگوها سخت بوده اما پیشرفت‌هایی حاصل شده است. حتی در ناامیدی نیز امید وجود دارد.

شواهد نشان می دهد ایران و ۱+۵ تا روز ۱۱ فروردین در آستانه اعلام چارچوب یک توافق خواهند بود.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه