بروجردی: اظهارات یونسی مسبوق به سابقه است، دولت باید پاسخگو باشد / رسایی: راه تصحیح خطای یونسی عزل وی است

چنین سخنانی به هیچ وجه منطبق بر سیاست جمهوری اسلامی ایران نیست و مطالبی که از طرف آقای یونسی عنوان شده غیر قابل قبول و مردود می باشد.

بروجردی: اظهارات یونسی مسبوق به سابقه است، دولت باید پاسخگو باشد / رسایی: راه تصحیح خطای یونسی عزل وی است

به گزارش هشت دی نیوز به نقل از رجانیوز، اظهارات اخیر علی یونسی دستیار ویژه رئیس جمهور در امور اقلیت های مذهبی با واکنش منفی رسانه های خبری و مردم منظقه مواجه شده است.

به گزارش رجانیوز، علی یونسی روز یکشنبه ۱۷ اسفند در «همایش بزرگ هویت ایرانی» در «مرکز همایش‌های بین‌المللی رایزن» با بیان اینکه « در حال حاضر عراق نه فقط حوزه تمدنی نفوذ ماست بلکه هویت، فرهنگ، مرکز و پایتخت ماست و این مسئله هم برای امروز است و هم گذشته.» افزود: «چرا که جغرافیای ایران و عراق غیر قابل تجزیه است و فرهنگ ما غیر قابل تفکیک است. پس ما یا باید با هم بجنگیم و یا یکی شویم.»

دستیار ویژه حسن روحانی در امور اقوام و اقلیت‌های مذهبی در ادامه با تأکید بر این‌که «از منافع مردم منطقه دفاع می‌کنیم چرا که همه آنها مردم ایران هستند»، افزود: «همه کسانی که در فلات ایران زندگی می‌کنند مورد حمایت ما خواهند بود و از آنها در برابر خطر تحجر اسلامی، تکفیر و الحاد، سلطه عثمانی جدید، سلطه وهابیت، سلطه غرب و صهیونیستم دفاع می‌کنیم.»

وی در ادامه سخنان خود گفت که «ایران از زمان تولد جهانی بوده‌است و به صورت یک امپراطوری متولد شده‌است» وی به اظهارات اخیر نخست‌وزیر اسرائیل نیز اشاره کرده و گفت: «نتانیاهو صریحاً اعتراف به عظمت و نفوذ ایران کرده‌است و گرچه مدعی شده ایران ۴ کشور منطقه را بلعیده‌است اما ایران تلاش بر کمک به این کشورها داشته‌است.» بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، روز دوشنبه ۲۷ بهمن گفته‌بود که “امپراطوری ایران” در حال احیا است»

هر چند یونسی تلاش کرد در توضیحات خود اعلام کند که منظورش آنگونه که رسانه ها مطرح کرده اند، یعنی ایجاد امپراطوری ایرانی نبوده است، اما رسانه های سعودی با برجسته کردن این اظهارات مشکوک، پروژه ایران هراسی را با سرعت هر چه تمام تر در دستور کار خود قرار داده اند، به نحوی که در عرض چند ساعت، جریانات سیاسی رسانه ای وابسته به قطر و سعودی با محوریت الجزیره و العربیه، افکار عمومی منطقه خاورمیانه را تحت تاثیر شدید خود قرار داده اند.

این و اکنش حتی کار را به موضع گیری ابراهیم جعفری، وزیر امور خارجه عراق نیز کشاند تا اون نیز از این اظهارات ابراز گلایه کند.

بیان چنین سخنانی از فردی که در سال‌های نه چندان دور سکان هدایت یکی از مهمترین نهادهای امنیتی کشور را برعهده داشته است، را نباید اتفاقی تصور کرد.  بعید بود  سخنان نسنجیده دستیار ویژه روحانی درحالی که وی در دولت اصلاحات سمت وزارت اطلاعات را عهده دار بود با توجه به اوضاع بشدت بحرانی این روزهای منطقه و به اوج رسیدن تقابل محور مقاومت با تروریست‌ها و حامیان منطقه‌ای آنها به ویژه در تکریت بدون پیش زمینه مطرح شده باشد، حال آنکه این سخنان بهانه‌ای برای تبلیغات ضد ایرانی رسانه‌ها و شبکه‌های غربی و عربی تبدیل شده است همچنین موجب واکنش شدید مقامات کشور عراق علیه جمهوری اسلامی ایران گردیده است.

در این راستا علاءالدین بروجردی رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس و حجت الاسلام حمید رسایی نائب رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی در گفتگویی با خبرنگار رجانیوز ضمن واکنش به اظهارات خلاف واقع مشاور رییس جمهور خواستار برخورد جدی رئیس جمهور با وی شدند.

در همین راستا، علاالدین بروجردی به رجانیوز گفت: مقامات عراق از سیاست های جمهوری اسلامی ایران نسبت به کشور اسلامی همسایه غربی خود – عراق- آگاهند و به خوبی می دانند چنین سخنانی به هیچ وجه منطبق بر سیاست جمهوری اسلامی ایران نیست و مطالبی که از طرف آقای یونسی عنوان شده و یا منسوب به ایشان است هیچگونه تناسبی با این سیاست ها ندارد و حتما غیر قابل قبول و مردود می باشد و دولت باید نسبت به چنین سخنانی با توجه به مسئولیت آقای یونسی در دولت پاسخگو باشد.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تصریح کرد: من معتقدم که دولت هم حتما با چنین سخنانی مخالف هست. البته چندین نوبت از اینگونه سخنان از قول آقای یونسی در رسانه ها منتشر شده است.

حجت الاسلام حمید رسایی، نایب رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس نیز با اشاره به عملیات آزادسازی تکریت ، اظهار کرد که چنین خطای بزرگی با عذرخواهی حل نمی شود و بهتر است رئیس جمهور علی یونسی را از سمت خود عزل کند.

رسایی در این باره اظهار داشت: آقای یونسی سال های متمادی وزیر اطلاعات کشور بوده و یک چهره ناشناخته نسبت به امور بین‌المللی نیست و درحال حاضر نیز وضعیت جمهوری اسلامی را در منطقه به خوبی میداند، از طرفی وی به عنوان مشاور رییس جمهور نیز مشغول به فعالیت می باشد، علاوه بر این موضوع امروز نیروهای مردمی عراق با همت و تلاش خودشان و همچنین کمک های معنوی و دیپلماتیک کشورهای همسو به خوبی توانسته اند بحران داعش در عراق را خنثی بکنند و شهر تکریت را در آستانه آزادی قرار دهند، مواردی که بیان شد نشان دهنده آن است که  آقای یونسی به صورت خوشبینانه ناشی از غفلت وی و حالت بدبینانه اش ناشی از قرار گرفتن در یک بازی سیاسی که بیان آن مطالب منجر به سو استفاده دشمنان ما و دشمنان مردم عراق در منطقه قرار گرفته است.

وی در ادامه افزود: طبیعی است که چنین خطای بزرگی با بزرگترین عذر خواهی نیز حل نمی شود. همچنین اینگونه رفتارهایی که موجب هزینه برای کشور می‌شود و از یونسی مسبوق به سابقه نیز میباشد و برای آنکه از شیوع اینگونه مسائل گرفته بشود و این فتنه خاموش شود،بهتر است آقای روحانی ایشان را عزل کنند تا به مردم عراق و مردم منطقه و دولت هایی که در صدد سو استفاده هستند این پیام رسانده شود که این موضع نابجا وغلط آقای یونسی موضع جمهوری اسلامی ایران هرگز نمی باشد.

رسایی خاطر نشان کرد: علاوه براین دولتی ها جای آنکه سخن از از امپراطوری ایران بزنند بهتراست هویت گم شده ایران را که با سیاست های غلط دولت در عرصه بین المللی دچار خدشه شده است ترمیم نمایند.

نماینده مردم تهران در مجلس همچنین گفت: این نوع سخنان جنجالی اطرافیان، حامیان و مشاوران روحانی که مسبوق به سابقه نیز هست و در یک سال و نیم دولت یازدهم بسیار شنیده شده، تحلیلگران و خواص را به یاد مواضع اسفندیار رحیم مشایی و حاشیه سازی اش در دولت دهم می اندازد. مشایی در آن دوران هر از چندی با بیان یکی از اعتقادات دو پهلو و چند بعدی و بعضا انحرافی اش در خصوص اسلام و انقلاب حاشیه سازی می کرد و تلاش داشت اذهان را از سمت مسائل اصلی به سوی برخی مسائل فرعی جلب کند. طرح مکتب ایرانی، دوستی با مردم اسرائیل، اعلام پایان دوران اسلام گرایی، طرح برداشت های صوفی گرایانه و طریقت مآبانه از اسلام، بیان نوعی از پلورالیسم و دین جهانی و عقاید التقاطی فرهنگی (مانند نشریه خاتون) گرچه به خودی خود عقاید منحرف و خطرناکی هستند اما طرح آنها از سوی مشایی در جایگاه مشاور و همراه رئیس جمهور باعث ایجاد حاشیه سازی در مسیر خدمت و حرکت رئیس جمهور می شد آن هم رئیس جمهوری چون احمدی نژادی که بر اساس وعده خدمتگزاری با رأی بالا مورد اقبال مردم قرار گرفته بود.

امروز نیز در دولت یازدهم اگر نگاهی به مواضع برخی مشایی های دولت جدید بیندازیم ، شباهت های فراوانی در عقاید اشتباه آنها با اسفندیار مشایی می بینیم. بدون تعارف یکی از مشایی های دولت یازدهم را باید حجت الاسلام علی یونسی دانست. 

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه