شیطنت در ژن دولتمردان آمریکایی نهفته است/ ایران از تمامیت ارضی عراق حمایت می‌کند

خطیب موقت نماز جمعه تهران با اشاره به کارشکنی غرب و آمریکا در مذاکرات هسته‌ای گفت: شیطنت در ژن دولتمردان آمریکایی نهفته است.

شیطنت در ژن دولتمردان آمریکایی نهفته است/ ایران از تمامیت ارضی عراق حمایت می‌کند

به گزارش هشت دی نیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران، آیت‌الله سید احمد خاتمی خطیب موقت نماز جمعه تهران در خطبه اول نماز جمعه تهران گفت: در خطبه اول به مناسبت این که در آستانه سال جدید قرار داریم به سبک زندگی دینی در زندگی اجتماعی می‌پردازیم.

وی با اشاره به کلمه قصار ۲۸۰ نهج البلاغه از حضرت علی(ع) تصریح کرد: مولا علی(ع) فرموده‌اند اگر کسی یادش باشد که سفری طولانی در پیش دارد خودش را آماده خواهد کرد و معنای این جمله آن است که در این دنیا همه رفتنی هستیم و تنها خداوند است که ماندگار است.

خطیب موقت نماز جمعه تهران افزود: سفر انسان از دنیا طولانی است و در آیه ۱۹۷ سوره بقره به این موضوع اشاره شده است که تنها توشه برای ابدیت تقواست پس برای این راه باید توشه خود را آماده کنیم.

آیت‌الله خاتمی با بیان این که اصل مواسات یکی از اصول مهم در اسلام است، ادامه داد: در آستانه سال نو توجه به اصل مواسات بسیار ضروری است و این اصل به معنی همدردی و کمک به دیگر مسلمان‌ها است.

وی بیان داشت: در عرصه دگراندیشی و دگر دوستی ۳نوع آدم وجود دارد که یک نوع از آن‌ها آدم‌هایی هستند که فقط به خود می‌اندیشند و این مناسب جامعه اسلامی نیست.

خطیب موقت نماز جمعه تهران تصریح کرد: در روایات آمده است که یکی از محک‌هایی که شیعیان را با آن امتحان خواهیم کرد این است که ببینیم در اموال خود اهل مواسات هستند یا خیر؟ اگر نیستند با آن‌ها دوست نشوید.

آیت‌الله خاتمی با بیان روایتی از پیامبر اسلام (ص) اظهار داشت: نبی مکرم اسلام (ص) فرمودند که نامسلمان است آن کسی که شب سیر بخوابد ولی همسایه‌اش گرسنه باشد.

وی تصریح کرد: در روایتی دیگر آمده است که اگر کسی شب را بدون فکر به مسلمانان صبح کند، مسلمان نیست.

خطیب موقت نماز جمعه تهران افزود: گروه دوم آدم‌هایی هستند که نمره متوسط می‌گیرند یعنی این که به فکر دیگران هم هستند و سعی می‌کنند دیگران را نیز در زندگی خود شریک کنند.

آیت‌الله خاتمی ادامه داد: در روایاتی آمده است که یکی از راه‌های قرب به خدا این است که اهل مواسات باشیم و این همدردی با مسلمانان دیگر باعث می‌شود که به خدا نزدیک‌تر شویم.

وی تصریح کرد: پیامبراکرم (ص) فرموده‌اند حتی اگر دو لباس دارید و می‌بینید که برادر دینی‌تان نیازمند لباس است یکی را خود بپوشید و دیگری را به وی دهید.

خطیب موقت نماز جمعه تهران خاطر نشان کرد: در ایران نهادهایی وجود دارند که وظیفه کمک به نیازمندان و فقرا را برعهده دارند و در طول این سال‌ها بسیار در این راستا تلاش کرده‌اند، اما این کافی نیست و مسلمانان باید نسبت به یکدیگر اهل مواسات باشند.

آیت‌الله خاتمی گفت: گروه سوم گروهی است که نمره‌ای بالاتر از نمره متوسط می‌گیرند و این گروه تنها شامل آن دسته از افرادی می‌شود که خود گرسنه می‌مانند و ترجیح می‌دهند دیگران سیر شوند.

وی افزود: آن‌هایی که سه روز روزه گرفته‌اند و در هر روز سفره افطار خود را به نیازمندی که درخواست کمک از آن‌ها کرده بود می‌بخشند و خود با آب افطار می‌کنند، این نمره عالی فقط مخصوص خانه علی (ع) است.

خطیب موقت نماز جمعه تهران در پایان خطبه اول به ذکر مصیبت‌های حضرت زهرا (ع) پرداخت.

امام جمعه موقت تهران در خطبه دوم نماز جمعه به دو مطلب در مورد مسائل خارجی و سه مطلب در مورد مسائل داخلی پرداخت.
وی درخصوص مسائل خارجی به حمایت مقام معظم رهبری از تیم مذاکره‌کننده اشاره کرد و یادآور شد: ایشان تیم مذاکره‌کننده را امین خود دانستند، و می‌گفتند “نگرانم چون ما با یکسری آدم مکار طرف هستیم نه با یک عده آدم درست و حسابی”
امام جمعه موقت تهران با اشاره به آیه ۸ سوره توبه اظهار داشت: آنها اگر پیروز شوند دیگر هیچ قراردادی را نمی‌شناسند، اگرچه ما نمی‌دانیم آینده مذاکرات چه می‌شود ولی می‌دانیم پیروز نهایی ملت ایران است.
وی با بیان اینکه در این مذاکرات که حدود یک‌سال‌واندی می‌گذرد ملت ایران و دنیا چهره پیمان‌شکنانه و مکار آمریکا را دیدند، تصریح کرد: شما به کسانی که چهره آمریکا را زیبا جلوه می‌دادند، نشان دادید اینطور نیست و آنها در زیر دستکش مخملی دست چدنی دارند.
وی افزود: شما به کسانی که می‌گفتند به آمریکایی‌ها بهانه ندهید نشان دادید شیطنت در ژن دولتمردان آمریکایی نهفته است.
این عضو خبرگان رهبری تأکید کرد: این مذاکرات که یکسال‌واندی از آن می‌گذرد بار دیگر سخن اول انقلاب امام را که فرمودند: «آمریکا شیطان بزرگ است» را تأیید کرد.
وی افزود: دنیا فهمید که آمریکا با اساس نظام اسلامی ما مخالف است و شما نشان دادید که ملتی هستید که خسته‌ نمی‌شوید ولی به فضل خدا دشمن را خسته می‌کنید و من به شما بشارت قرآنی می‌دهم که پیروز نهایی شما هستید.
امام جمعه موقت تهران مطلب دیگر خارجی  خود را به موضوع پیروزی ارتش و مردم عراق در استان صلاح‌الدین اختصاص داد و این پیشروی‌ها را به آنها تبریک گفت.
وی در ادامه از خدا خواست تا به این رزمندگان مجاهد صبر و نشاط دهد تا ریشه داعش را از عراق بکنند.
آیت‌الله خاتمی با اشاره به حمایت‌های جمهوری اسلامی از دولت قانونی عراق در مبارزه با تروریست‌های داعش خاطر نشان کرد: دنیا و خدا می‌دانند که ایران اسلامی دولتی است که در عرصه مبارزه با تروریست‌ها آنگاه که کشورهای مستکبر کمک می‌کردند ایران اسلامی در عرصه مبارزه به صحنه آمد.
امام جمعه موقت تهران تأکید کرد: ایران اسلامی خواهان تمامیت ارضی عراق است و کمک‌های ایران برای این است که دشمنان را برای تجزیه عراق ناکام بگذارد.
وی افزود: ما نه تنها مرزهای عراق را به رسمیت نمی‌شناسیم، به غیر از رژیم جعلی صهیونیستی همه مرزها را محترم دانسته و به رسمیت می‌شناسیم.
آیت‌الله خاتمی بیان داشت: برادران عراقی بدانند ما همراه آنها هستیم و همراه آنان برای ساختن عراقی سرافراز آنها را یاری خواهیم کرد.
این عضو مجلس خبرگان رهبری به مناسبت فرا رسیدن ۲۴ اسفند یادی از مرحوم مرتضایی‌فر وزیر شعار کرد و گفت: در ۲۴ اسفند ۶۳ منافقان همکار صدام جنایتکار در نماز جمعه تهران بمب منفجر کردند و ۱۴ نفر از عزیزان را به شهادت رساندند و ۸۷ نفر را مجروح کردند و در آن روز که آیت‌الله‌العظمی امام خامنه‌ای خطیب نماز جمعه بود مرحوم مرتضایی‌فر دست آقا را از تریبون کنار کشیدند ولی این خطیب شجاع به پشت تریبون برگشت و با صلابت گفت: همین جنایت صدام را هم با قاطعیت پاسخ می‌دهیم .
آیت‌الله خاتمی ادامه داد: اما آن خطیب گرانقدر امروز زعامت ایران و راهنمایی جهان اسلام را به عهده دارد.
امام جمعه موقت تهران همچنین به مناسبت فرا رسیدن روز بنیاد شهید و بزرگداشت شهدا تصریح کرد: بیعت با شهیدان یعنی پاسداری از آرمان بلندشان که نظام اسلامی است و کسانی که در عرصه اقتصادی و فرهنگی و سیاسی به این نظام خیانت می‌کنند بی‌تردید به خون شهیدان خیانت کردند.
وی خاطر نشان کرد: باید سنت‌های حسنه ملت ما همچون یادواره‌های شهدا با شکوه‌تر ادامه یابد و دراین جلسات از آرمان‌های شهدا گفته شود.
آیت‌الله خاتمی همچنین به مناسبت فرا رسیدن ۲۶ اسفند سالگرد ارتحال حاج احمد خمینی بیان داشت: وی امین امام بود و خدمات شایانی به نظام اسلامی کرد و در تثبیت ولایت نقش ستودنی داشت.
امام جمعه موقت تهران با اشاره به خطبه ۱۸۸ نهج‌البلاغه و فرا رسیدن سال ۹۴ گفت مولا در این خطبه می‌فرمایند: “عمر به سرعت می‌گذرد و خوشا به حال آنان که از این سرمایه بهترین بهره را گرفتند” و گویا همین دیروز بود که شنیدیم سال ۱۳۹۳ آغاز شد و یک هفته دیگر هم می‌گویند سال ۱۳۹۴ آغاز شد.
آیت‌الله خاتمی با اشاره به مسئله سال نو تاکید کرد: سه نکته بسیار مهم است؛ نکته اول این که هفدهمین اجلاس مجلس خبرگان در این هفته برگزار شد و رئیس این مجلس توسط خبرگان رهبری انتخاب گردید.

وی گفت: رئیس سابق مجلس خبرگان رهبری یعنی مرحوم آیت‌الله مهدوی‌کنی مصداق یک عالم ربانی بود و رئیس فعلی یعنی آیت‌الله محمد یزدی سابقه درخشان علمی و مبارزاتی با طاغوت را دارد و از افتخارات ایشان ولایت‌مداری است.

خطیب موقت نماز جمعه تهران افزود: بنده دو دوره است که در مجلس خبرگان حضور دارم اما ما ۸ دوره انتخاب رئیس و هیئت‌رئیسه مجلس خبرگان را در گذشته داشته‌ایم، در هیچ یک از دوره‌های انتخابات ریاست مجلس خبرگان به اندازه این دوره بداخلاقی از رسانه‌ها، سایت‌ها و روزنامه‌ها ندیدیم.

وی ادامه داد: همان طور که شاهد بودیم کاندیدای محترمی که حائز اکثریت آرا نشد بلافاصله به کاندیدای پیروز تبریک گفت.

خطیب موقت نماز جمعه تهران تصریح کرد: نکته دوم این که سنت‌های خوب نوروزی مورد تایید است، سنت‌هایی مثل خانه تکانی، صله رحم و به دیدار بستگان رفتن، اما این به معنای شکستن خطوط قرمز خدا نیست و در این عید باید به خطوط قرمز الهی توجه کنیم.

آیت‌الله خاتمی ادامه داد: نکته سوم این که در پایان سال جاری قرار داریم و در چهارشنبه پایان سال، هر ساله مراسم آتش بازی انجام می‌شود، اما این آتش بازی از منظر حقوقی و شرعی نادرست و حرام است و دلیل آن این که باعث صدمه دیدن برخی می‌شود.

وی تصریح کرد: امسال عید نوروز در زمانی برگزار می‌شود که مصادف است با ایام فاطمیه باید این نکته را مورد توجه قرار دارد که بچه‌های فاطمه (س) امسال عزادارند و ان شاالله حریم فاطمه (س) را رعایت کنیم تا عاقبت به خیر شویم.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه