شبکه های اجتماعی یا ستاد انتخاباتی کاندیداهای احتمالی مجلس؟

امروزه با وسعت دنیای ارتباطات ،صد ها شبکه اجتماعی در سرتاسر دنیا و به زبانهای مختلف وجود دارد که هر کدام از آنها کاربری تعریف شده و مخاطبان خاص خود را دارند ،بعصی از این شبکه ها تنها در گوشی تلفن همراه نصب می شوند و بعضی دیگر هم در رایانه شخصی و هم در گوشی تلفن همراه کاربرانی را به خود اختصاص داده اند.

شبکه های اجتماعی یا ستاد انتخاباتی کاندیداهای احتمالی مجلس؟

به گزارش هشت دی نیوز به نقل ازافق انزلی، امروزه با وسعت دنیای ارتباطات ،صد ها شبکه اجتماعی در سرتاسر دنیا و به زبانهای مختلف وجود دارد که هر کدام از آنها کاربری تعریف شده و مخاطبان خاص خود را دارند ،بعصی از این شبکه ها تنها در گوشی تلفن همراه نصب می شوند و بعضی دیگر هم در رایانه شخصی و هم در گوشی تلفن همراه کاربرانی را به خود اختصاص داده اند. شاید بتوان گفت این روزها زندگی بدون شبکه های اجتماعی برای بسیاری از مردم سخت و مشکل است ،چرا که علاوه بر تفریح ،سرگرمی و اوقات فراغت در پاره ای از مواقع  فعالیت های اداری خود را از طریق همین شبکه ها انجام می دهند. اما آیا تا به حال به این فکر کرده اید که یک شبکه اجتماعی چه کاربردهایی می تواند داشته باشد؟

images.jpg222

برای پاسخ به این پرسش با ما همراه باشید:

عموم مردم از شبکه های اجتماعی برای ارتباط بیشتر با دوستان و افراد خانواده و یا برای تبلیغات یک محیط کسب و کار استفاده می کنند و شاید برنامه ریزی سفرهای آخر هفته را در یکی از این شبکه های اجتماعی انجام دهند ،اما به نظر نمی رسد که قصد و نیت سیاست مداران و افرادی که چشمی به انتخابات دارند در استفاده از شبکه های اجتماعی تنها پر کردن اوقات فراقت و یا برنامه ریزی برای سفرهای آخر هفته باشد ،چرا که آنها نام نخبگان سیاسی و یا همان الیت را با خود به یدک می کشند و شاید بخاطر همین موضوع سبک کاربری آنها از شبکه های اجتماعی با سبک عموم مردم متفاوت باشد.چرا که الیت ها به دنبال کسب کرسی های نمایندگی مردم در سمتهای مختلف هستند.

images.jpg01013

برای روشن شدن چگونگی استفاده افراد سیاسی از شبکه های اجتماعی می توانید به خاطرات خود در انتخابات ایران در سال ۹۲ مراجعه نمایید ،یکی از دلایلی که موجب شد دکتر روحانی در بین کاندیداها با ۱۸ میلیون رای به عنوان رئیس جمهور ملت ایران انتخاب شود ،استفاده از شبکه های اجتماعی ،مشخصا شبکه اجتماعی فیسبوک بود. این تاثیر به گونه ای بود که سردمداران استکبار جهانی از مدیران شبکه های اجتماعی خواستند تا تعمیرات خود را تا پایان انتخابات ریاست جمهوری ایران به تعویق بیندازند.

دکتر روحانی در انتخابات سال ۹۲ ،ستادهای انتخاباتی چندانی نداشت و شاید هم در شهرستانها آنگونه که باید و شاید تشکیل ستادهای انتخاباتی بزرگ و گسترده انجام نشد ،اما نکته قابل توجه این است که رئیس جمهور ملت ایران در شبکه های اجتماعی پایگاه و ستاد انتخاباتی گسترده ای داشت ،که موجی سایبری را در حمایت از او به وجود آورد.و به جرات می توان گفت بخش اعظمی از آرای انتخاباتی دولت تدبیر و امید از طریق فیسبوک جمع آوری شد.

index

در ایام انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۲ ،خوانندگان ،بازیگران و ورزشکاران پس از نوشتن نام حسن روحانی بر روی برگه رای ،از خود عکس گرفته و در فیسبوک و سایر شبکه های اجتماعی منتشر می کردند ،این امر باعث شد تا علاقه مندان به آنها به دولت تدبیر و امید رای دهند و ما در این امر مبالغه نکرده ایم ،کافیست به آرشیو عکسهای افراد  مشهور در روزهای انتخابات ۹۲ نگاهی بیندازید.

اما کاربرد وسیع شبکه های اجتماعی در ایران به همینجا ختم نشد ،می توان گفت که انتخابات سال ۹۲ جرقه ای بود برای اینکه سیاستمداران از اهمیت و قدرت بالای شبکه های اجتماعی آگاه شده و به شیوه هایی نوین از آنها استفاده نمایند.

images.jpg22

حال کاندیداهای احتمالی انتخابات مجلس در سال ۹۴ به صورت گسترده در حال استفاده از این شبکه ها هستند و علاوه بر فعالیت در فیسبوک ،در شبکه های اجتماعی واتس آپ و وایبر نیز فعالیت هایی سازمان یافته و هدفمند انجام می دهند.

کاندیداهای احتمالی و حامیان آنها در شهر انزلی نیز با استفاده از شبک های اجتماعی در حال کسب مشروعیت و جمع آوری یار هستند و دقیقا از همان روشی که دولت تدبیر و امید استفاده کرد بهره می برند.

index.jpg+69

جناح ها و افراد احتمالی که قرار است به انتخابات سال ۹۴ در بندر انزلی ورود کنند با جمع آوری افراد نخبه و تحصیل کرده ،ورزشکاران و هنرمندان در شبکه های اجتماعی ،سعی دارند که رای طرفداران آنها را نیز به نفع خود مصادره نمایند.

می توان گفت هیچکدام از کاندیداهای احتمالی در بندرانزلی جرات فراخوان برای متینگهای عمومی سیاسی را در سطح شهرستان ندارند چرا که حتما از جانب دستگاه های امنیتی با آنها برخورد خواهد شد ،اما با دعوت از هم گروهی های خود و افراد فعال در شبکه های اجتماعی در جشن های ملی مذهبی ،مراسمات عذاداری، مسابقات ورزشی و یا حتی مجلس ختم سعی می کنند متینگهای سیاسی خود را به شکلی متفاوت و محافظه کارانه برگذار نمایند.

index.jpg212.jpg1

از جمله نکات جالب در مورد فعالیت سیاستمداران در شبکه های اجتماعی انزلی ،تعریف و تمجید ناشیانه از جناح خودی و تخریب مغرضانه جناح غیر خودی است ،و این قبیل حرکات به اندازه ای ناشیانه است که هر کسی می تواند دلایل انتخباتی آن را متوجه شود.

index.jpg22

البته از نکات ضعف کاندیداهای احتمالی در شبکه های اجتماعی می توان به اختلافات داخلی در بین تیم و جناح های همفکر خودشان اشاره کرد ،و این امر به قدری واضح است که به دلیل اختلاف نظر از جانب افراد جدا شده از این گروه ها صفحات و گروه های جدیدی در شبکه های اجتماعی انزلی ایجاد می شود.

با توجه به موارد ذکر شده می توان گفت که قدرت شبکه های اجتماعی انکار ناپذیر است ،و هرکسی می تواند به شیوه ای منحصر به فرد در راستای رسیدن به قدرت از آنها استفاده نماید.چرا که این شبکه ها علاوه بر جذاب بودن و دارا بودن پایگاه اجتماعی در میان مردم ،کم هزینه هستند.

images.jpg1

در پایان باید پرسید ،آیا کسانی که از شبکه های اجتماعی استفاده می کنند کرسی های نمایندگی مجلس را کسب می کنند یا کسانی که همچنان به روش های سنتی پایبند هستند؟

در پاسخ به این پرسش باید گفت : زمان همه چیز را مشخص می کند ،هرچند که تجربه ثابت کرده شبکه های اجتماعی تاثیر زیادی بر سیاست دارند و روی کاغذ بخت یار کسانی است که در فضای مجازی برای خود پایگاه ساخته اند ،اما در علم سیاست هیچ چیز مطلق نیست و ممکن است اتفاقاتی رخ دهد که تعجب همگان را در بر داشته باشد.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه