اعتیادی که بیشتر با جوانان سروکار دارد

این روزها سخن از نوعی اعتیاد تازه به گوش می رسد که روانشناسان از آن با نام اعتیاد شنیداری یاد می کنند اعتیادی که در میان جوانان وابسته به اینترنت شایع است.

اعتیادی که بیشتر با جوانان سروکار دارد

به گزارش هشت دی نیوز به نقل از جام نیوز، ساعت یازده و نیم شب است. بسیار خسته است، طوری که چشمانش باز نمی شود. از همان اول صبح فردا کلی کار دارد، اما مگر می تواند بدون چک کردن ایمیل هایش بخوابد؟ پای رایانه اش می نشیند و به اینترنت وصل می شود. با خود می گوید فقط نیم ساعت، بعد می خوابم. چند ایمیل چک می کند و چند تا هم جواب می دهد.
دو سه نفر از دوستانش آن لاین هستند. شروع به صحبت با آنها می کند. همزمان مشغول خواندن خبرهای روز در سایت های گوناگون است. ناگهان به طور تصادفی چشمش به گوشه پایین سمت چپ مانیتور می افتد و ساعت سیستم را می بیند. ساعت دو و نیم بامداد است و او هنوز بیدار است.

 

متوجه شدید اوضاع از چه قرار است. فاجعه جدیدی در راه است و این روزها هشدار برخی روانشناسان نسبت به پیامد حضور بیش از حد در فضای مجازی و اینترنت بیشتر به گوش می رسد. مراقب افتادن جوان ها به دام اعتیاد اینترنتی باشید!

 

اعتیاد به اینترنت در دنیا از سال ۱۹۹۵ مطرح شد و در سال ۱۹۹۶ توسعه یافت و از آن پس مراکز درمانی از این مساله به عنوان یک اختلال روانی یاد می کنند. روانشناسان می گویند: اعتیاد به اینترنت یک اختلال جدی در عملکرد افراد محسوب می شود که می تواند تاثیرات مخربی در روابط اجتماعی آنها بگذارد. در این میان جوانان آسیب پذیر از سایر اقشار هستند.

 

بنابراین که اعتیاد به اینترنت در میان جوانان در حال گسترش است، والدین باید بیشتر به کنترل آنها بپردازند.
اما اعتیاد به اینترنت هم انواع مختلفی دارد که یکی از آنها مخدرهای شنیداری فایل‎های صوتی هستند که با ارسال فرکانس‎هایی به گوش و در نهایت مغز منجر به ترشح آنزیم‎ها و هورمون‎هایی می‌شوند که در صورت تکرار منجر به اعتیاد شده و علائمی شبیه به مخدرهای صنعتی و سنتی از خود به‌جا می‎گذارند. در این فرآیند مغز تحت تأثیر قرار گرفته و شنونده دچار نوعی سرخوشی، توهم، تشنج و حالات غیرطبیعی می‎ گردد.

برای در این راستا و برای تحت کنترل گرفتن چنین موضوعی بهتر است محیط‎های مجازی مانند وایبر از حالت خصوصی خارج‌شده و تا حدودی از جانب والدین مورد محدودیت و کنترل قرار گیرد. این در حالی است که کنترل فرزند رنج سنی خاصی ندارد و در واقع والدین باید در تمام سنین روابط مجازی و حقیقی فرزند خود را به شکل نامحسوس کنترل کنند.

احمدی قلعه افزود: علاوه بر موارد عنوان‌شده، تخلیه هیجان افراد از طریق راه‎های هنجار زمینه‎ساز اصلی در سوق نیافتن به سمت مخدر محسوب می‌شود. در این خصوص می‎توان ورزش، پیاده‌روی، گردش، خرید و پر کردن اوقات فراغت با شرکت در مجامع عمومی و کلاس‏‌های آموزشی را نام برد.

این روانشناس با اشاره به اینکه احساس مهم‌بودن و برخورداربودن از جایگاه اجتماعی خاص از علائم توهم شنیداری است، خاطرنشان کرد: متأسفانه از روزی که بازی و تفریحات سنتی جای خود را با لب‌تاپ و تبلت عوض کردند پدیده‎های روانی جدید پا به جامعه معاصر و مدرن امروزی گذاشتند که مقابله با آن‎ها توجه و اهتمام بیشتر والدین و افزایش روزافزون سطح آگاهی آن‏ها را می‌طلبد.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه