راه‌آهن رشت‌ـقزوین تا سال ۹۳ نیز به بهره برداری نمی‌رسد

ریل‌گذاری‌ها از قزوین آغاز شده اما این پروژه با تنگناهای مالی مواجه است و البته قرار بود تا پایان امسال صدای سوت قطار در گیلان شنیده شود اما برخی از مسئولان اعتقاد دارند که این خط ‌آهن در سال ۹۳ نیر افتتاح نمی‌شود.

راه‌آهن رشت‌ـقزوین تا سال ۹۳ نیز به بهره برداری نمی‌رسد

به گزارش ۸دی نیوز پروژه ملی راه‌آهن قطار که از سال ۸۵ قطعه رشت‌ـقزوین آغاز شده و اکنون حدود ۷۵  درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

مسیر ریلی قزوین به رشت ۲۰۵ کیلومتر است که ۷۵ کیلومتر آن در استان قزوین بوده و قرار است ۴۰ کیلومتر نیز از منطقه کوهین تا لوشان به صورت دوخطه احداث ‌شود.

این مسیر کریدور مهم شمال به جنوب کشور است و تا انزلی و آستارا ادامه می‌یابد و در این مسیر ۱۷ کیلومتر پل و ۲۲ کیلومتر تونل احداث شده که تعداد پل‌ها ۵۲ دهنه است که ۱۷ پل آن  ابعاد بزرگ دارد.IMG_6235

پروژه ملی راه‌آهن قزوین به رشت در ۹ قطعه اجرا می‌شود که هشت پیمانکار و چهار مشاور در اجرای آن مشارکت دارند و یک‌چهارم این مسیر ریلی را تونل و پل تشکیل می‌دهد و صعب‌العبور و کوهستانی بودن بخش‌هایی از مسیر موجب کندی اجرای این پروژه در فصولی از سال شده است.

راه‌آهن قزوین‌ـرشت با اتصال به بندر انزلی و آستارا به جمهوری آذربایجان و اروپای شرقی ادامه می‌یابد که مسیری مطمئن برای جابه‌جایی مسافر و کالا در منطقه است.

اعتبار برآورد شده برای ساخت راه‌آهن‌ قزوین‌ـرشت ۸۰۰ میلیارد تومان اعلام شده و تاکنون برای اجرای این طرح ۳۵۰ میلیارد تومان هزینه شده است.

*صدای سوت قطاری که در رویا ماند

ریل‌گذاری‌ها از قزوین آغاز شده اما این پروژه با تنگناهای مالی مواجه است و البته قرار بود تا پایان امسال صدای سوت قطار در گیلان شنیده شود اما برخی از مسئولان اعتقاد دارند که این خط ‌آهن در سال ۹۳ نیر افتتاح نمی‌شود.

راه‌آهن گیلان از نظر کارشناسان فن و متخصص، در زمینه تأسیسات فنی و مهندسی و نیز عملیات اجرایی دارای ویژگی‌های منحصر به‌فردی است که از آن جمله می‌توان به بزرگ‌‌ترین پل ریلی کابلی کشور به طول ۵۶۰ متر در حاشیه سد منجیل اشاره کرد.

ساخت راه‌آهن رشت‌ـقزوین به طول ۲۰۵ کیلومتر است که با بهره‌برداری از آن سالانه ۱۰ میلیون تن کالا و ۳ میلیون مسافر جا به‌جا می‌شود.

راه‌آهن قزوین‌ ـ ‌رشت ـ ‌انزلی‌ ـ آستارا را می‌توان یکی از بزرگ‌‌ترین پروژه‌های ملی کشور دانست که نقش مهمی در توسعه عمران و آبادانی کشور دارد.

راه‌آهن قزوین‌ ـ ‌رشت‌ ـ ‌انزلی ـ آستارا کشورهای آسیای میانه، روسیه و اروپا را به اقیانوس هند و کشورهای حاشیه خلیج فارس و شمال کشور را به جنوب کشور وصل می‌کند و ظرفیت خوب حمل و نقل ترانزیتی ایجاد می‌شود و درآمد سرشار و اشتغال مولد را فراهم می‌کند.

مردم گیلان سال‌هاست که در آرزوی پیوستن به شبکه حمل و نقل ریلی کشور هستند و در انتظار روزی هستند که این رویا به واقعیت تبدیل شود.

*راه‌آهن رشت‌ـقزوین تا سال ۹۳ نیز به بهره برداری نمی‌رسد

نماینده مردم انزلی در مجلس شورای اسلامی در گفت‌‌وگو با خبرنگار فارس، کمبود منابع مالی را از مهم‌‌ترین مشکلات پیش روی پروژه راه‌آهن گیلان عنوان کرد.

حسن خسته‌بند اظهار کرد: راه‌آهن گیلان حدود ۲۰۵ کیلومتر همزمان با پروژه راه‌آهن اصفهان و شیراز مصوب شد که مسئولان آنها خط آهن خود را به بالای ۹۰ درصد رساندند و مال گیلان به ۲۶ درصد رسیده بود.

وی، با بیان اینکه پروژه راه‌آهن استان‌های مذکور با همکاری مسئولان خود راه‌اندازی شد، افزود: ما این کار را نکردیم و درگیر مسایل سیاسی شدیم و در سالی که می‌توانستیم منابع مالی آن را فراهم کنیم این کار صورت نگرفت.

نماینده مردم انزلی در مجلس با اشاره به اینکه تاکنون حدود ۸۵۰ میلیارد تومان برای راه‌آهن هزینه شده است، افزود: این پروژه اکنون ۷۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و گفته بودند مسیر قزوین‌ـرشت در سال ۹۲ به پایان می‌رسد اما در سال ۹۳ نیز این پروژه تمام نمی‌شود.

*۴۵۰ میلیارد تومان اعتبار مورد نیاز مسیر راه‌آهن قزوین‌ـ رشت

وی با اشاره به اینکه مسیر از قزوین به رشت به ۴۵۰ میلیارد تومان نیاز است، تصریح کرد: ۱۵۰ میلیارد تومان هزینه ریل و دیگر تجهیزات و بالغ بر ۳۵۰ میلیارد تومان زیرساخت‌ها است.

خسته‌بند با اشاره به اینکه تکمیل این طرح ملی ۸ هزار میلیارد ریال اعتبار می‌خواهد، خاطرنشان کرد: برای تکمیل کامل این پروژه باید از محل فروش اوراق مشارکت و سهام شرکت‌های دولتی و فروش اموال دولتی استفاده کرد.

وی کمبود منابع را از مشکلات کشور خواند و یادآور شد: اعتبارات عمرانی تنها ۱۰ درصد ابلاغ شده و سه درصد تخصیص یافته است.

این نماینده، ورود سرمایه‌گذار بخش خصوصی را در اجرای پروژه‌های عمرانی به ویژه راه‌آهن تأثیرگذار خواند و متذکر شد: می‌توانیم از بانک‌ها نیز برای سرمایه‌گذاری این طرح استفاده کنیم.

وی با تصریح بر اینکه راه‌آهن قزوین ‌ـ رشت ظرفیت جابه‌جایی ۱۰ میلیون تن حمل بار و ۳ میلیون نفر مسافر را دارد، خاطرنشان کرد: کاهش ۳۰ تا ۳۵ درصد هزینه از ویژگی‌های این پروژه است که می‌تواند برای سرمایه‌گذار توجیه اقتصادی داشته باشد.

وی با بیان اینکه پیمانکاران پروژه مذکور نیاز به پول دارند، افزود: باید با هماهنگی مسئولان استان منابع آنها را تامین کنیم.

*مطالبات ۸ پیمانکار پروژه راه‌آهن قزوین‌ـرشت قابل توجه است

معاون عمران استاندار گیلان نیز با بیان اینکه از سال ۹۰ پروژه راه‌آهن بودجه خوبی پیدا کرد، گفت: در یکی دو سال گذشته انتشار اوراق مشارکت کمک خوبی برای این پروژه بود.

محمد آقاجانزاده، میزان پیشرفت زیرساخت‌های پروژه راه‌آهن گیلان را ۷۵ درصد عنوان کرد و افزود: مطالبات هشت پیمانکار این پروژه قابل توجه و حدود ۷۰ میلیارد تومان بوده و به ۴۵۰ میلیارد تومان هزینه لازم است.

وی با بیان اینکه پروژه راه‌آهن قزوین‌-رشت دارای ۱۱ ایستگاه است، اظهار کرد: هفت ایستگاه در محدوده گیلان قرار دارد.

این مسئول از ساخت یک ایستگاه در رستم‌‌آباد و رشت خبر داد.

*تکمیل پروژه راه‌آهن نیاز به اعتبار دارد/ضرورت استفاده از فروش اوراق مشارکت و سهام شرکت‌های دولتی

مدیر کل راه و شهرسازی گیلان نیز تامین منابع مالی پروژه راه‌آهن را مهم دانست و اظهار کرد: برای تکمیل پروژه راه‌آهن مسیر قزوین‌ـرشت به اعتبار نیاز داریم که در صورت تامین تا سال ۹۳ به پایان می‌رسد.

حجت شعبان‌پور افزود: پیمانکاران توانمندی داریم که می‌توانند در سه شیفت کار کنند و به دلیل نبود منابع مالی کارها کند است.

وی، استفاده از فروش اوراق مشارکت و سهام شرکت‌های دولتی راه تنها راه برون‌رفت از مشکل کمبود منابع مالی پروژه راه‌آهن قزوین‌ـ رشت ذکر کرد و یادآور شد: باید به دنبال این مسئله باشیم./فارس

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه