از دست نتانیاهو می خواستم گریه کنم / سه شرط نتانیاهو برای توافق با ایران

رهبر دموکرات های مجلس نمایندگان با سرخوردگی از سخنان نتانیاهو اظهار داشت که نزدیک بود از دست حرف هایش گریه ام بگیرد.

از دست نتانیاهو می خواستم گریه کنم / سه شرط نتانیاهو برای توافق با ایران

به گزارش هشت دی نیوز به نقل از فرهنگ نیوز، بالاخره روز گذشته موعد سخنرانی جنجالی نخست وزیر رژیم صهیونیستی در کنگره آمریکا سر رسید، سخنانی که از پیش حواشی بسیاری را ایجاد نموده و پس از اتمام نیز با واکنش های متفاوت و متعددی روبرو شود. بنا بر آنچه بسیاری از ناظران بین المللی پیش بینی می نمودند، علی رغم هیاهوی نتانیاهو در این باره سخنان وی عملا فاقد مطلب جدیدی بوده و صرفا به انتقادهای پیشینش نسبت به هرگونه توافقی با ایران پرداخته است.

ایران در ۵ سال ۱۰۰ بمب اتم خواهد ساخت!

بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی در سخنانش بر سست بودن پایه های رژیمش تاکید نموده و اظهار داشته است که دستیابی ایران به تسلیحات اتمی برای اسرائیل بیش از همگان زیان آور خواهد بود.

 نتانیاهو با انتقاد از مذاکراتی که در سوئیس برای رسیدن به چارچوب توافق احتمالی با ایران جریان دارد گفت اساس چنین توافقی مبتنی بر بازرسی‌های بین‌المللی است حال آنکه ایران با زیرکی با بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی بازی می کند.

به گفته نتانیاهو، رسیدن به چارچوب توافق اتمی با ایران، تاسیسات زیربنایی اتمی این کشور را برای یک دهه دست نخورده باقی می گذارد و منجر به برداشتن تحریم ها می شود در نتیجه این توافق راه دستیابی ایران به بمب اتمی را مسدود نمی کند بلکه آن را هموار می سازد. نخست وزیر اسرائیل مدعی شد ایران می تواند با توافق احتمالی با قدرت‌های جهانی به ۱۰۰ بمب اتمی در پنج سال دست یابد. نتانیاهو گفت که پیشرفت برنامه اتمی ایران را تهدیدی علیه موجودیت اسرائیل می داند و ادامه داد روزهایی که یهودیان در برابر دشمنان خود منفعل بودند به پایان رسیده است.

نتانیاهو پیشتر در سال ۲۰۱۳  فاصله دستیابی ایران به بمب اتم را یک سال دانسته بود

اظهارات نخست وزیر رژیم صهیونیستی در این باره در حالی است که مقامات اسرائیلی از ابتدای دهه نود میلادی تا کنون بارها و بارها اقدام به تعیین زمانی جدید جهت دستیابی ایران به سلاح های اتمی می نمایند. شخص نتانیاهو در سال ۲۰۱۳ در سازمان ملل حضور پیدا کرده و بیان داشت که ایران تا سال ۲۰۱۴ چندین بمت اتمی را خواهد ساخت، امری که با گذشت زمانی موجب رسوایی بیش از پیش رژیم صهیونیستی  نزد جامعه بین المللی شد، تا جایی که نخست وزیر این رژیم هم اکنون از کمترین اعتبار در سطح جامعه بین المللی برخوردار است.

اوباما: نتانیاهو راه حل ارائه دهد

باراک اوباما رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا که بدلیل عدم اطلاع قبلی از حضور نتانیاهو در کشورش از این حضور دلسرد شده و حاضر به دیدار با او نشده است، اظهارات او را بی فایده خوانده و اظهار داشته که نتانیاهو به جای این حرف های تکراری به ارائه راهکار عملیاتی برای چگونگی مقابله با اتمی شدن ایران بپردازد.

باراک اوباما در کاخ سفید و به هنگام دیدار با وزیر دفاع آمریکا تصریح کرده است که سخنرانی نتایناهو را ندیده، اما متن این سخنرانی را خوانده است. رییس جمهوری آمریکا گفته است که نکته تازه ای در سخنرانی بنیامین نتانیاهو نبود. اوباما تصریح کرده است که نخست وزیر اسرائیل در خصوص توافق موقت ژنو نیز همین حرف ها را زد اما هیچ یک از پیش بینی هایش محقق نگردید. اوباما همچنین اظهار داشت که نخست وزیر اسرائیل راه حلی عملی و جایگزین برای مقابله با برنامه اتمی ایران ارائه نداد.

رییس جمهوری آمریکا با بی اعتنایی به موضع نتانیاهو گفت موضوع توافقی که هم اینک با ایران مذاکره بر سر آن ادامه دارد، می تواند حرکت برنامه هسته ای ایران را به تعویق بیاندازد.

اظهارات مکرر نخست وزیر رژیم صهیونیستی مبنی بر توافق بد احتمالی با ایران و فریب خوردن کشورهای درگیر گفتگو با کشورمان موجب افت چشمگیر اعتبار این رژیم حتی نزد هم پیمانان خود شده است، تا جایی که چندی پیش دیوید کامرون نخست وزیر بریتانیا صراحتا بیان کرد که به گفتگو با سناتورهای آمریکایی حامی نتانیاهو خواهد پرداخت تا نظر آنها در این باره را تغییر داده و به نظر رئیس جمهور نزدیک نماید.

نتایج یک تحقیق که توسط کرسی انور سادات برای صلح و توسعه در دانشگاه مریلند آمریکا انجام شده نشان می‌دهد که اکثر آمریکایی‌هایی که در نظرسنجی شرکت کرده‌اند (۶۱ درصد) از توافق هسته‌ای با ایران حمایت می‌کنند. طبق این نظرسنجی ۶۱ درصد جمهوریخواهان، ۶۶ درصد دموکرات‌ها و ۵۴ درصد افراد مستقل از این توافق هسته‌ای حمایت کرده‌اند. در مقابل گزینه پایان دادن به مذاکرات و افزایش تحریم‌ها علیه ایران که از سوی شماری از نمایندگان کنگره دنبال می‌شود، حمایت ۳۶ درصد پاسخ دهندگان به نظرسنجی را به دنبال داشته است.

اوباما اختلافش با نتانیاهو را بر سر چگونگی رفع معضل هسته ای ایران عمیق خوانده است

تمجید از اوباما در کنار تحقیر او

در حالی که بسیاری از ناظران بین المللی دعوت از نتانیاهو برای حضور در کنگره بدون اطلاع کاخ سفید را توهینی بزرگ به رئیس جمهور آمریکا قلمداد می کنند، اظهارات روز گذشته نتانیاهو همچون صحبت های پیشینش به نادیده گرفتن اوباما منجر شد. وی بدون نام بردن از اوباما، صرفا از نمایندگان کنگره خواست که با وضع قوانینی مانع از بوجود آمدن یک توافق بد با ایران گردند، امری که بر خلاف تمامی سرمایه گذاری های اوباما در زمینه تداوم گفتگوهای هسته ای با ایران می باشد.

در حالی که عناصر بلند پایه دولت آمریکا نظیر اوباما، جو بایدن و جان کری از دیدار با نتانیاهو به بهانه سیاسی بودن بواسطه انتخابات در پیش اسرائیل پرهیز نموده اند، عمده نمایندگان کنگره و سناتور ها به استقبال بی نظیری از نتانیاهو پرداختند. سناتورها و نمایندگان آمریکایی بارها در خلال سخنرانی بی محتوای نتانیاهو به تشویق وی پرداخته و به نشانه احترام از جای خود بر می خواستند، امری که در مورد سخنان رئیس جمهور آمریکا نیز کمتر به این شدت دیده شده است.

اکثریت نمایندگان کنگره در خلال سخنرانی نتانیاهو بشدت به تشویق او می پرداختند

با این حال نتانیاهو در خلال اظهاراتش گریزی نیز به اوباما زده و تلویحا از برخی اقدامات او در حمایت از اسرائیل تمجید نمود. نخست وزیر اسرائیل از اینکه سخنرانی او جنجال آفرین شده و عده ای فکر کرده اند او قصد بی احترامی به کسی را داشته ابراز تأسف کرد و بر رابطه دوستی مستحکم هر دو حزب اصلی آمریکا با اسرائیل تأکید کرد. نتانیاهو گفت که از آنچه باراک اوباما برای تقویت اسرائیل انجام داده است، سپاسگزار است و نمونه هایی از این کمک ها من جمله سیستم های دفاع ضد موشکی را ذکر کرد

ما مستقلیم اما نه بدون آمریکا

نخست وزیر رژیم صهیونیستی در سخنانش افزود که حتی اگر اسرائیل مجبور شود به تنهایی بایستد، به تنهایی خواهد ایستاد. اما می دانم که آمریکا در کنار اسرائیل خواهد ایستاد و از اسرائیل حمایت خواهد کرد.

نتانیاهو پیشتر نیز بارها بر این سخنان تکیه کرده که اسرائیل بدون اتکا به آمریکا و در راستای منافعش اقدام خواهد کرد. رسانه های خبری در روزهای گذشته و به نقل از نخست وزیر اسرائیل آوردند که وی اظهار داشته که ما در طول سه دهه گذشته دو مرتبه و بدون اطلاع آمریکا به دو کشور منطقه که تلاش داشتند فعالیت هسته ای انجام دهند حمله نموده ایم. اشاره نتانیاهو به حملات دهه هشتاد میلادی جنگنده های صهیونیستی به پایگاه الزورا عراق و حمله ی آنها در ابتدای قرن بیست و یکم به پایگاه دیرالزور سوریه می باشد. تل آویو مدعی است که رژیم های صدام حسین و بشار اسد در آن سال ها در پی دست یابی به تسلیحات اتمی بوده اند.

قدرت گسترده ایران و نفوذ آن در منطقه و بویژه حضور فعال عناصر جبهه مقاومت در نزدیکی مرزهای اسرائیل، سران تل آویو را هوشیار ساخته که امکان مقابله یک تنه با ایران را نداشته و لازم است که در این مسیر از حمایت واشنگتن برخوردار شود. نتانیاهو در سخنان روز گذشته اش در حالی بر موضع مستقل و تصمیم احتمالی اسرائیل تاکید کرده که مجددا خواستار حمایت آمریکا از این رژیم در برابر ایران شده است.

نتانیاهو در این باره اظهار داشت: « ریشه ایدئولوژیک حکومت ایران اسلامگرایی مسلح است و به همین دلیل همواره دشمن منافع آمریکا خواهد بود» او در مورد دشمنی ایران با داعش گفت که در این مورد «دشمن دشمن شما، دشمن شماست».

نتانیاهو در مورد دشمنی ایران با داعش خطاب به اوباما: « دشمن دشمن شما، دشمن شماست»

به گفته نتانیاهو، روابط آمریکا و اسرائیل باید فراتر از مسایل سیاسی باقی بماند و او انتظار دارد که آمریکا همواره در کنار کشورش باقی بماند. نخست وزیر اسرائیل با اشاره به اقدامات حکومت ایران در منطقه گفت سابقه نشان می دهد که این حکومت قابل اعتماد نیست و به کشورگشایی و ارعاب ادامه می دهد. نتانیاهو افزود: «حکومت ایران مثل همیشه تندرو است و ایدئولوژی آن در اسلام پیکارجویانه ریشه دارد. این حکومت همواره دشمن آمریکا خواهد بود

به گفته نخست وزیر اسرائیل، همکاری حکومت ایران در مقابله با داعش، این حکومت را به دوست آمریکا تبدیل نمی کند: «دشمن ِ دشمن شما، دوست‌تان نیست»

اذعان نتانیاهو به قدرت بلامنازع ایران

بنیامین نتانیاهو در خلال سخنان روز گذشته اش ضمن اتهاماتی مکرر در زمینه هسته ای بر علیه کشورمان، ایران را به حمایت از تروریسم متهم کرد. به گفته ی وی، ایران به حمایت از گروه های تروریستی در لبنان، سوریه و باریکه غزه می پردازد. به گفته ی نتانیاهو اگر تحریم ها برداشته شود، توانایی ایران برای گسترش نفوذش در منطقه بیشتر می شود و می تواند حمایت بیشتری از تروریسم بکند. اتهامات نخست وزیر رژیم صهیونیستی در حالی است که بنا به تایید شورای امنیت سازمان ملل متحد، این صهیونیست ها هستند که مناطقی از لبنان، فلسطین و سوریه را اشغال نموده و حاضر به عقب نشینی از این سرزمین های اشغالی نیستند.

نتانیاهو در فرآیند سخنانش به قدرت بلامنازع ایران در منطقه از نگاه منفی اش نیز اشاره کرد و خطاب به نمایندگان گفت هم اکنون آمریکا بدنبال مقابله با تروریست های داعش است و می خواهد با ایران توافق نماید در حالی که جمهوری اسلامی چهار کشور منطقه را بلعیده و به دنبال گسترش سیطره بیش از پیش خود در منطقه است. اشاره نتانیاهو به چهار کشور لبنان، سوریه، عراق و یمن می باشد که در آنها گروه های وابسته به جریان مقاومت در راس قدرت قرار گرفته و بر مقابله با رژیم صهیونیستی تاکید دارند.

نتانیاهو در سخنانش گریزی به مانور اخیر ایران و انهدام ماکت ناو هواپیمابر آمریکا در این رزمایش زده است

قدرت گیری و نفوذ روزافزون ایران در منطقه موجب نگرانی فزاینده صهیونیست ها شده است، تلاش برای جلب موافقت آمریکا و سایر قدرت ها برای اعمال فشار بیشتر بر ایران صرفا در راستای منافع اسرائیل محسوب می شود، از همین روست که نتانیاهو تلاش دارد با پررنگ نشان دادن خطر ایران موافقت جهانی را برای مقابله با تهران کسب نموده و بار این امر را از روی دوش خود بر داشته و بر آمریکا تحمیل نماید. نتانیاهو روز گذشته صراحتا اظهار داشت «ایران تهدیدی برای تمام جهان است و اگر به سلاح اتمی دست پیدا کند، دنیا را تهدید می کند.». نتانیاهو در همین زمینه مانور اخیر در خلیج فارس (حمله به ماکت ناو هواپیمابر آمریکایی) و نمونه های ضربات ایران به منافع آمریکا را یادآوری کرد.

سه شرط نتانیاهو برای توافق با ایران

بنیامین نتانیاهو در خلال سخنانش مکررا به مباحثی غیر واقعی جهت مستدل نمودن سخنانش استناد کرده و حکومت ایران را فریب کار نامیده است. به گفته ی نخست وزیر رژیم صهیونیستی در صورت وضع هر گونه توافقی، قبل از رفع تحریم ها باید ایران سه کار بکند: «اول تهاجم به همسایگان خود را متوقف کند، دوم از تروریسم در دنیا حمایت نکند، سوم باید تهدید به نابودی اسرائیل را متوقف کند.»

نتانیاهو تلاش نموده تا از وضع هر گونه توافقی در رابطه با مناقشه هسته ای کشورمان ممانعت به عمل آورد

اظهارات نخست وزیر اسرائیل در حالی است که رژیم صهیونیستی از معدود دولت هایی است که صراحتا تروریسم دولتی را اشاعه داده و بارها به ترور شخصیت های اسلامگرا در سطح خاورمیانه پرداخته است. عبدالعزیز الرنتیسی، فتحی شقاقی، شیخ احمد یاسین، حسان اللقیس و عماد مغنیه تنها بخشی از رهبران اسلامگرای جنبش مقاومتند که توسط جوخه های ترور رژیم صهیونیستی به شهادت رسیده اند.

‌نزدیک بود گریه ام بگیرد

نانسی پلوسی، رهبر دموکرات‌ها در مجلس نمایندگان آمریکا در واکنش به صحبت های نتانیاهو گفت: «در سرتاسر سخنرانی آقای نتانیاهو چیزی نمانده بود گریه کنم، از توهینی که او به شعور آمریکا به عنوان عضو گروه ۱+۵ کرد و از لحن تحقیرآمیزش در مورد آگاهی ما از تهدید ایران غمگین شدم

این در حالی است که رهبر دموکرات های امریکا در مجلس نمایندگان این کشور، به هنگامی که بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، برای ایراد سخنرانی جنجالی خود به محل وارد شد مودبانه از جایش بلند شد و به کف زدن برای وی مشغول شد. اما هر چه سخنرانی نتانیاهو ادامه می یافت،‌ از میزان هیجان پلوسی کاسته می شد.

پلوسی: نتانیاهو به شعور آمریکا توهین کرد

ماری هارف سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا نیز در این باره اظهار داشت که همکارانم ازجمله شخص رئیس جمهور آمریکا به برخی از نکات در این خصوص اشاره کرده اند. ما امروز هیچ نکته جدیدی را (در سخنرانی نتانیاهو) نشنیدیم. نکته مهمتر اینکه در سخنرانی امروز نخست وزیر اسرائیل حتی یک راه جایگزین عینی نشنیدیم درخصوص اینکه چگونه می توان به بازه زمانی دو رقمی (برای اجرای توافق هسته ای) رسید ، زمان رسیدن به فرار هسته ای را به یک سال رساند، و چهار مسیری را از بین برد که ایران می تواند از طریق آن به مواد شکافت پذیر برای استفاده در ساخت تسلیحات هسته ای استفاده کند. بنابراین، به نظرم نخست وزیر اسرائیل فقط به صورت کلی به این مسئله اشاره داشت که توافق بهتر چگونه باشد. این سخنانی که او مطرح کرد، به نوعی فرضی بود. این سخنان واقعا همگی لفاظی بود و چیزی بیش از این نبود. در پاسخ به سوالی که مطرح شد باید بگویم نخست وزیر اسرائیل امروز برخی مطالب را مطرح کرد که به نوعی گیج کننده بود.

حرف های صد من یک غاز

در همین رابطه یک مقام عالیرتبه دولت آمریکا در واکنش به اظهارات نتانیاهو به بی‌بی‌سی گفت: «منطق سخنان نخست وزیر اسرائیل، تغییر رژیم (در ایران) بود نه مسئله هسته ای. او از یک طرف می گوید که رژیم ایران قوی است و تغییر نمی کند، بعد می گوید که پیش شرط توافق هسته ای باید تغییر رفتار رژیم باشد، بعد می گوید که رژیم ضعیف و آسیب پذیر است، اینها با هم نمی خواند

جان بینر رئیس مجلس نمایندگان آمریکا بدون در جریان قرار دادن اوباما شخصا اقدام به دعوت از نتانیاهو کرده است

گفتنی است که سخنان نتانیاهو در کنگره با مخالفت هایی هم همراه بوده است، قریب به ۵۰ تن از نمایندگان کنگره از حضور در جلسه سخنرانی وی امتناع ورزیده اند.

این نمایندگان از جهات بسیاری با این سخنرانی مخالف بودند. اولین دلیل مخالفت آنها با سخنرانی نتانیاهو این بود که دعوت از نخست وزیر اسرائیل بدون هماهنگی با اوباما صورت گرفته است. از آن گذشته، این دسته از نمایندگان دموکرات مدعی بودند سخنرانی نتانیاهو در کنگره امریکا در آستانه انتخابات اسرائیل کار مناسبی نیست.

استیو کوهن، نماینده دموکرات از ایالت تنسی در مجلس نمایندگان امریکا، می گوید: «در این سخنرانی، نتانیاهو هم عرض رئیس جمهور امریکا قرار گرفت. این کار اشتباه بود

یان شاکوسکی ،‌ عضو دموکرات مجلس نمایندگان از ایالت ایلینوی که به هنگام سخنرانی نتانیاهو در محل سخنرانی حاضر نشد، می گوید:‌ «آن چه من امروز دیدم این احساس را به من می داد که تلاش می شود امریکا بار دیگر در یک جنگ وارد شود

جان یارموث ،‌ عضو دموکرات مجلس نمایندگان از ایالت کنتاکی، می گوید:‌ «(به نظر می رسد)‌این سخنرانی مستقیما از دست نوشته های دیک چنی اقتباس شده است. سخنرانی نتانیاهو سرشار از شعارهای جنگ طلبانه بود.»‌

از هراس افکنی بپرهیزید

فدریکا موگرینی رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا هم سه شنبه در سخنانی در ژنو که به نظر می رسید خطاب به بنیامین نتانیاهو باشد گفت: «هراس افکنی در این مرحله کمکی نمی کند» و افزود که ما در حال نزدیک شدن به یک توافق هستیم.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا از نتانیاهو خواسته که از هراس افکنی در زمینه توافق هسته ای بپرهیزد

او گفت:‌ «من می خواهم درخواست کنم، از همه بازیگران رسمی بخواهم که به جای به خطر انداختن تلاش های دیپلماتیک که بسیار مشکل بوده، نقشی تسهیل کننده ایفا کنند

نخست وزیر برای امنیت ما می جنگد/سرپوش نهادن بر معضلات داخلی

اظهارات روز گذشته نتانیاهو در داخل اسرائیل نیز با واکنش های گسترده ای روبرو شده است، عموم احزاب و جریان های اسرائیل به اظهار نگرانی از روابط آتی تل آویو-واشنگتن بواسطه اقدامات نتانیاهو پرداخته اند. برخی نیز هدف این سخنان را تاثیر گذاری در انتخابات پیش رو قلمداد کرده اند، انتخابات پارلمانی اسرائیل در کمتر از دو هفته آینده برگزار خواهد شد.

شماری از احزاب اسرائیلی نتانیاهو را متهم به بهره برداری انتخاباتی از این سخنرانی نموده اند

اسحاق هرتزوگ، رهبر حزب کارگر، حزب مخالف دولت اسرائیل گفت که سخنرانی بنیامین نتانیاهو نمی‌تواند مانع ادامه مذاکرات هسته‌ای قدرت‌های جهانی با ایران شود. او گفت: «من به صراحت گفته‌ام که اسرائیل هرگز ایران هسته‌ای را تحمل نمی‌کند، اما سفر نتانیاهو هیچ کمکی به هیچ چیز نمی‌کند. شاخ‌به‌شاخ شدن با دولت (آمریکا) … جز ضرر برای منافع بدیهی اسرائیل ثمری ندارد

مخالفان نتانیاهو می‌گویند او با به راه انداختن جنجالی بزرگ در واشنگتن، می‌خواهد افکار عمومی در اسرائیل را از بحث هزینه بالای مسکن و افزایش اختلاف طبقاتی به برنامه اتمی ایران سوق دهد و در عین حال ثابت کند رهبریست مقتدر که بر سر منافع ملی اسرائیل اگر لازم باشد با رئیس جمهوری آمریکا هم درگیر خواهد شد.

نفتالی بنت رهبر حزب افراطی خانه یهودی به حمایت از اظهارات نتانیاهو پرداخته است

در همین حال نفتالی بنت، رهبر حزب راستگرای خانه یهودی و وزیر اقتصاد اسرائیل گفت که نتانیاهو در سخنرانی‌اش موفق شد تمام دلایل طرفداران توافق با ایران را زیر سئوال ببرد. او به رادیوی ارتش اسرائیل گفت: «نمی فهم (اسحاق) هرتزوگ، (زیپی) لیونی و (یائیر) لپید (رهبران احزاب مخالف) وقتی دارند به سوی نخست وزیر سنگپرانی می‌کنند، با خود چه فکری می کنند. نخست وزیری که برای آنها می جنگد. این شرم آور است و ربطی به چپ و راست ندارد.»

قماری که نتانیاهو باخت

سخنرانی بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل در واشینگتن، مورد بحث و تحلیل گسترده قرار گرفته است. برخی از تحلیلگران، مانند بسیاری از اعضای دو حزب جمهوریخواه و دمکرات آمریکا با اقدام آقای نتانیاهو موافقند ولی تحلیلگران دیگری، این اقدام را در درازمدت، برای روابط اسرائیل با آمریکا زیانبار تلقی می‌کنند.

یکی از اهداف نخست‌وزیر اسرائیل برای این سخنرانی، انتخابات در پیش روی این رژیم است چرا که احزاب چپ در اسرائیل مورد اقبال بیشتر مردمی به نسبت شخص نتانیاهو قرار گرفته‌اند.

تحلیلگران از پیش معتقد بودند که اگر بنیامین نتانیاهو نتواند در کنگره سخن تازه‌ای بگوید ممکن است همین اقدام به ضررش تمام شود و حتی راه توافق اتمی با ایران را هموار کند، امری که با اظهارات بی محتوای روز گذشته اش به نظر این گونه به نظر می آید.

مئیر داگان، رییس سابق سازمان موساد اخیرا در مصاحبه‌ای به روزنامه یدیعوت آحارونوت گفته است، درگیری شدن با باراک اوباما فقط می‌تواند رییس جمهوری آمریکا را به مصالحه با ایران مصمم‌تر کند.

داگان می‌گوید: «با رفتاری که (نتانیاهو) با دولت اوباما داشته است، او دو دستی برای دولت آمریکا این انگیزه را ایجاد کرده که سریع‌تر به توافق دست پیدا کند. اوباما چطور می‌تواند توجیه کند که به توافق دست پیدا نخواهد کرد؟ اینکه نتانیاهو بر او غلبه کرده است؟ یا جمهوریخواهان بر او غلبه کردند؟»

رئیس پیشین موساد: رفتار نتانیاهو زمینه اشتیاق بیشتر اوباما جهت وضع توافق با ایران را فراهم خواهد کرد

وی می‌افزاید: «اسرائیل می‌توانست از آمریکا تضمین بگیرد که اگر ایران توافق هسته‌ای را نقض کند، ایالات متحده علیه ایران دست به اقدام نظامی بزند. اما حالا که روابط به این صورت درآمده بعید است که چنین تضمینی را بتوان کسب کرد

روزنامه نیویورک دیلی نوشت سخنرانی بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل در کنگره آمریکا فقط شکاف میان وی و کاخ سفید را بیشتر و به طور موقت توجه رسانه ها را در اسرائیل از مسائلی مانند فقر، وخامت وضع نظام بهداشت، مذاکرات به بن بست رسیده صلح با فلسطینی ها و بحران مسکن منحرف کرد.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه