جان کری: نتانیاهو خواهان تمدید توافق ژنو است

جان کری، وزیر خارجه آمریکا در اظهارنظری اعتراف کرد بنیامین نتانیاهو نیز با مدل اوباما برای مقابله با ایران همراه است.

جان کری: نتانیاهو خواهان تمدید توافق ژنو است

به گزارش هشت دی نیوز به نقل از وطن امروز، جان کری، وزیر خارجه آمریکا در اظهارنظری اعتراف کرد بنیامین نتانیاهو نیز با مدل اوباما برای مقابله با ایران همراه است. جان کری در نشست استماع کمیته روابط خارجی سنای آمریکا از عملکرد خود در مواجهه با ایران و بویژه روند مذاکرات هسته‌ای که منجر به توافق ژنو شده دفاع کرد و گفت حتی بنیامین نتانیاهو نیز که در ابتدا مدعی بود توافق ژنو، توافق قرن است و به سود ایران تمام می‌شود، اکنون خود موافق این توافق شده و از تمدید آن نیز استقبال می‌کند.  جان کری در این نشست و در پاسخ به سوال خبرنگاری که از او درباره میزان پول‌هایی که طی توافق ژنو به ایران داده شده، پرسید،گفت: مجموع کل دوره‌ها حدود ۱۴ میلیارد دلار است. حقیقت این است که در آن زمان نیز بسیاری از اوقات پول به حسابی انتقال داده می‌شد که آنها نمی‌توانستند به آن دسترسی داشته باشند. من می‌گویم ۲۵ تا ۳۰ میلیارد دلار در هر سال کنار گذاشته می‌شد و آنها نمی‌توانستند به آن دسترسی داشته باشند. آنها اکنون بیش از صد و اندکی میلیارد دلار دارند. من رقم دقیق را ندارم. این رقم از دسترس دور شده است و آنها نمی‌توانند به آن دسترسی پیدا کنند.
تحریم‌ها را افزایش دادیم
دلیلی که آنها امروز مذاکره می‌کنند به خاطر این است که می‌خواهند از دست تحریم‌ها خلاصی یابند. آنها از تحریم‌ها خارج نشده‌اند بلکه ما در حقیقت تحریم‌ها را افزایش دادیم. فقط تحریم نفتی ما علیه ایران موجب شده است ایران بیش از ۴۰ میلیارد دلار از دست بدهد. ما در مجموع از سال ۲۰۱۲ مانع از دسترسی ایران به بیش از ۲۰۰ میلیارد دلار صادرات و وجوهی شدیم که آنها نمی‌توانند استفاده کنند و این درآمد در خارج از ایران در حساب‌های دارای محدودیت است.
این اظهارنظر کری البته در ایران از همان ابتدا مورد اشاره منتقدان قرار گرفت. پول‌هایی که در ازای تعطیلی یا توقف برنامه هسته‌ای ایران، آزاد شد؛ در حسابی است که سیستم بانکی اجازه انتقال آنها به درون ایران را نمی‌دهد اما نکته قابل تامل اینکه جان کری بلافاصله پس از این اظهارات، درباره اثرگذاری این توافق گفت و اذعان کرد که بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی که برخی مدعی هستند او مخالف و مانع توافق هسته‌ای است، اکنون یکی از حامیان توافق است، ضمن اینکه او از تمدید توافق ژنو نیز حمایت می‌کند.
نظر واقعی نتانیاهو
به گزارش ایران هسته‌ای، کری در این‌باره گفت: من فکر می‌کنم هر کسی که به توافق موقت نگاه کند، متوجه می‌شود این توافق واقعا سازنده بود که از آن جمله، بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل می‌خواهد این توافق موقت تمدید شود.
برنامه هسته‌ای ایران را متوقف کردیم
این در حالی است که وی ابتدا با آن مخالف بود و آن را توافق قرن برای ایران خطاب کرده بود. این توافق به این صورت نبود بلکه موجب جلوگیری از برنامه آنها و متوقف شدن فعالیت در اراک، تبدیل اورانیوم غنی‌شده در حد ۲۰ درصد به صفر، دسترسی ما به فردو و اراک و دسترسی به استخراج، کارخانه، تولید و سانتریفیوژها شده است.  اما نکته قابل تامل دیگر در اظهارات کری، اذعان او به افزایش تحریم‌ها علیه ایران پس از توافق ژنو بود. او در این‌باره گفت: ۴۰ شخص حقوقی به فهرست تحریم‌ها اضافه شده است. ۱۵ مورد براساس اختیارات مقابله با تروریسم و ۳۴ مورد نیز براساس اختیارات مربوط به نقض تحریم‌ها و حمایت مادی و ۳ مورد دیگر براساس اختیارات حقوق بشر، ۵ مورد موسسات مالی ایرانی و ۸ مورد دیگر بر فهرست تحریم اضافه شدند. این کار نسبتا تحسین‌برانگیزی برای افزایش تهدید ایران درباره هر نوع نقض احتمالی است.  اما این اظهارات جان کری درحالی است که روز گذشته او در اظهارنظری تعجب‌برانگیز و در آستانه دور جدید مذاکرات هسته‌ای در مونترو، ایران را تهدید به گزینه نظامی در صورت شکست مذاکرات کرد! به گزارش تسنیم، جان کری در سخنانی گفت:ما نمی‌توانیم تعهدی درباره توافق هسته‌ای نهایی با ایران بدهیم ولی این را به بوته آزمایش می‌گذاریم که آیا راهکار دیپلماتیک می‌تواند ما را از اقدام نظامی علیه ایران بی‌نیاز کند یا نه. این اظهارات کری در شرایطی است که او روز گذشته یک گفت‌وگوی تلفنی با نتانیاهو نیز انجام داد.  یک مقام آمریکایی درباره محتوای این تماس تلفنی گفت: گفت‌وگوی طرفین بر وضعیت کنونی مذاکرات هسته‌ای ایران، سفر نتانیاهو به واشنگتن و نگرانی کری از وضعیت مالی تشکیلات خودگردان فلسطین متمرکز بود.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه