آرامگاه شیخ زاهد گیلانی در محاصره آب + گزارش تصویری

به یقین اگر شیخ زاهد گیلانی میدانست که روزی در لاهیجان و بر فراز کوهی بلند مجددا مزارش را آب فراخواهد گرفت هرگز سلطان حیدر را خواب نما نمی نمود که تربت وی را برای در امان ماندن از گزند آب دریا از سیاورود به دامنه کوهی در شیخان ور لاهیجان انتقال دهند.

آرامگاه شیخ زاهد گیلانی در محاصره آب + گزارش تصویری

به گزارش ۸دی نیوز به نقل از لاهیجان، این بقعه در بیرون شهر لاهیجان در چهار کیلومتری شرق این شهر بر سر راه لاهیجان به لنگرود و بر دامنه کوه در میان مزارع سبز چای واقع شده است.

نام حقیقی اثر شیخ ” تاج الدین ابراهیم ” ملقب به زاهد گیلانی است، بانی بنا “سید مهدی باشکجانی ” پدر سید رضی الدین حسینی باشکجانی و صندوق آن کار ” عبدالله نجار ” است.

عمده ترین عنصر تزئینی که بر روی کالبد این بنا نقش بسته تزئینات کاشی کاری است، در ضلع های جنوب غربی و شمال غربی فضای گنبدخانه بر روی دیوارها، کاشی های از نوع هفت رنگ به ابعاد ۱۲×۱۲ سانتیمتر با نقش گل و بوته به رنگ های فیروزه ای، زرد، سفید و مشکی مشاهده می شود، تاریخ ساخت این کاشی ها متعلق به دوره قاجاریه است.

IF

به هر حال بقعه شیخ زاهد گیلانی با معماری بسیار زیبا و مسیری پر از جاذبه طبیعت گردی همه ساله در هر فصل از سال میزبان گردشگران زیادی است از این رو مسئولان فرهنگی گیلان و شهرستان لاهیجان باید این مهم توجهی ویژه داشته باشند.

در این باره مدیرکل وقت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان در مصاحبه ای که با خبرگزاری مهر درتاریخ ۱۰ اردیبهشت سال نود داشت از مرمت و تعویض کاشی‌ های گنبد و سقف چوبی به همراه سفال ‌های بقعه شیخ زاهد گیلانی خبر داد. وی در ادامه با تاکید بر این موضوع که با توجه به قرارداد بسته شده، کار مرمت و کاشی‌کاری این اثر تاریخی که با شماره ۸۲۴ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده، حدود یک سال به طول می‌انجامد.

IF

به گزارش لاهیجان ، متاسفانه بعد از گذشت بیش از دو سال از آغاز به کار این پروژه تاریخی همچنان مورد بی مهری متولیان و مسئولین وقت این شهرستان قرار گفته است به طوریکه که نه تنها این پروژه با اهمیت و ارزش کشوری با موفقیت به پایان نرسیده ، بلکه همانطور که  در تصاویر مشاهده می شود با شکسته شدن کاشی های سقف بقعه و ریزش قطرات باران به داخل آن سبب آب گرفتگی تربت شیخ زاهد گیلانی شده است.

به یقین اگر شیخ زاهد گیلانی میدانست که روزی در لاهیجان وبر فراز کوهی بلند مجددا مزارش را آب فراخواهد گرفت هرگز سلطان حیدر را خواب نما نمی نمود که تربت وی را برای در امان ماندن از گزند آب دریا از سیاورود به دامنه کوهی در شیخان ور لاهیجان انتقال دهند .

IF

با توجه به اینکه رسالت رسانه پیگیری مطالبات مردم است و تلاش دارد از طریق قدرت رسانه پاسخگویی و تعهد مسئولان را افزایش دهد، ازاین رو خبرنگار لاهیجان در تماسی که با مسئولین ذیربط در میراث فرهنگی لاهیجان و معاونت میراث فرهنگی استان گیلان داشته خواستار پاسخی جهت تنویر افکار عمومی و نقش میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری  در این رفع این مشکل داشته که متاسفانه موفق به دریافت پاسخ مناسبی  از سوی مسئولین ذیربط  نشده است.

IF

  IF

IF

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه