آیا روحانی می‌توانست به احمدی‌نژاد اجازه سفر ندهد؟

اگر احمدی نژاد یا هر شهروند دیگری، از نظر قانونی منعی برای سفر خارجی نداشته باشد، آیا “اجازه” روحانی برای سفر او معنایی دارد و افتخاری برای روحانی به شمار می‌رود؟!

آیا روحانی می‌توانست به احمدی‌نژاد اجازه سفر ندهد؟
به گزارش هشت دی نیوز به نقل از صراط، زیباکلام، رفتار روحانی را با رفتار مشابه احمدی نژاد مقایسه کرده و یادآور شده است که “آقای احمدی‌نژاد زمانی که رئیس‌جمهور بود و آیت‌ا… هاشمی رفسنجانی به عنوان رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام قصد داشتند از یک نقطه‌ای به نقطه دیگر سفر کنند، به استانداران و مسئولین محلی دستور داده می‌شد که هیچ گونه هماهنگی و استقبالی از آیت‌ا… هاشمی صورت نگیرد وجالب اینکه آقای احمدی‌نژاد در یک مقطع زمانی، استاندار کرمان را به دلیل اینکه در فرودگاه از رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام استقبال کرده بود، عزل کرد. همچنین زمانی که آیت‌ا… هاشمی قصد سفر به کربلا و عربستان برای دیدار با آیت‌ا… سیستانی و ملک عبدا… را داشت، آقای احمدی‌نژاد در آن زمان رسما علیه سفرهای آیت‌ا… هاشمی موضع‌گیری و اعلام ‌کرد که ایشان نباید سفر خارجی یا داخلی داشته باشد.”

فارغ از اینکه تمامی نوشته های زیباکلام درست بوده یا خیر و از سوی مقامات وقت تایید شده است یا نه، موضوعی که زیباکلام آن را تلویحا افتخاری برای روحانی دانسته است، ابهامات فراوانی دارد.

آیا روحانی می‌توانست به احمدی‌نژاد اجازه سفر ندهد؟

معلوم نیست منظور از “روحانی و دیگران اجازه می‌دهند احمدی‌نژاد به ترکیه یا هر کشوری که تمایل دارد سفر کند” چیست؟ اگر احمدی نژاد – یا هر شهروند دیگری – برای سفر خارجی منع قانونی داشته باشد، طبیعی است که او اجازه سفر نداشته و این ماجرا ربطی به روحانی پیدا نمی کند و حتی اگر رییس جمهور نیز بخواهد – یعنی اجازه دهد! – باز هم احمدی نژاد اجازه سفر نخواهد داشت.

اما حالت دوم آن است که احمدی نژاد – یا هر شهروند دیگری-، منع سفر خارجی از نظر قانونی نداشته باشد. در این حالت هم طبیعی است که “اجازه” روحانی برای سفر احمدی نژاد بی معناست و رییس جمهور نمی تواند کسی را که منع قانونی برای سفر خارجی ندارد، از این کار بازدارد.

واضح است که اشاره به اقدامات احمدی نژاد مانند مثلا اظهارمظر درباره سفرهای رفسنجانی یا دستور (؟) او به استانداران و مقایسه آن با رفتار رییس دولت یازدهم، افتخاری برای روحانی به شمار نمی رود.

به بیان ساده تر، بر فرض که احمدی نژاد در گذشته رفتار غیرعرف یا غیرقانونی در این خصوص انجام داده باشد، آیا عدم تکرار آن رفتارها و اقدامات از سوی روحانی، افتخارآمیز است؟!

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
امیر
من نمی دانم چرا اینقدر دوستان از زیبا کلام می نویسند . لطفا سوابق اجرایی ایشان چیه . تازه حرفهایش چقدر منطقیه من اصلا اصولگرا نیستم ولی برای اصلاح طلب ها متأسفم که زیبا کلام از اونا حمایت می کنه
در حاشیه