روحانی کدام آمار را فراموش کرد؟/ تورم در ۵ ماه سال ۹۳ منفی بود!

با معیار جدید حسن روحانی، نرخ تورم در ماه های اردیبهشت، خرداد، مرداد، شهریور و آبان ۹۳ منفی بوده است که ظاهرا در آن ماه ها، معیار جدید هنوز ابداع نشده بود!

روحانی کدام آمار را فراموش کرد؟/ تورم در ۵ ماه سال ۹۳ منفی بود!

به گزارش هشت دی نیوز به نقل از صراط، حسن روحانی رئیس‌جمهور دیروز در همایش ملی روز مهندسی ادعای عجیبی را مطرح و نرخ تورم بهمن ماه ۹۳ را صفر درصد اعلام کرد.

روحانی گفت: “ماه بهمن و اسفند دو ماهی است که در طول سال بیشترین تورم را دارند. سال گذشته تورم بهمن و اسفند را خیلی پایین آوردیم. هیچ کس پیش‌بینی نمی‌کرد تورم ما در بهمن صفر باشد و دیروز مرکز آمار این عدد را اعلام کرد. این کار بزرگی است که با تلاش و حمایت همه به دست آمد و باید از همه قدردانی کرد.”

آنچه روحانی بدان استناد کرده گزارش مرکز آمار ایران است که بر اساس آن، افزایش شاخص کل نسبت به ماه مشابه سال قبل به (تورم نقطه به نقطه) ۱۴.۴ درصد رسیده که نسبت به همین اطلاع در ماه قبل (۱۴.۴) بدون تغییر است. درصد تغییرات شاخص کل (نرخ تورم شهری) در ۱۲ ماه منتهی به بهمن ماه سال ۹۳ نسبت به دوره مشابه سال قبل ۱۵.۲ درصد است که نسبت به همین اطلاع در دی ماه ۱۳۹۳ (۱۵.۸) کاهش یافته است.

۱۶۸۱۴۰_۳۲۹

پر واضح است که بر اساس مرجع مورد استناد رییس جمهور، هم تورم نقطه ای و هم تورم سالیانه به ترتیب ۱۴.۴ و ۱۵.۸ هستند و خبری از رقم “صفر” نیست. اما ظاهرا منظور روحانی عدم تغییر تورم نقطه ای بهمن ماه نسبت به دی ماه است که هر دو روی عدد ۱۴.۴ متوقف مانده اند.

استناد عجیب روحانی به این رقم، یک ابداع کم نظیر در اعلام نرخ تورم به شمار می رود. بسیاری از اقتصاددانان حتی رقم تورم نقطه ای را هم دقیق و مورد استناد نمی دانند اما این رقم سال هاست در بازی مسئولان تاقتصادی کشور با اعداد، جایگاه خود را پیدا کرده است!

حال حسن روحانی پا را از این هم فراتر گذاشته و عدد جدیدی را به جای تورم اعلام می کند. خود رییس جمهور در پاسخ به اعتراضاتی که کاهش تورم را محسوس نمی دانستندف بارها و بارها به آموزش (!) این درس پرداخته بود که کاهش تورم به معنای کاهش قیمت ها نیست و صرفا کاهش سرعت رشد قیمت ها را نشان می دهد. با همین استدلال، تورم صفر درصد مورد استناد رییس جمهور، بدان معناست که قیمت ها ثابت مانده اند!

حال آنکه واقعیت آن است که عدد جدید روحانی، نه سرعت رشد قیمت ها بلکه سرعت رشد تورم آن هم تورم نقطه ای نسبت به ماه قبل را نشان می‌دهد و نه چیز بیشتری!

نگاهی به نرخ تورم نقطه ای در سال ۹۳ نشان می دهد  که در فروردین ماه ۱۷.۶ درصد، اردیبهشت ۱۷.۲ درصد، خرداد ۱۴.۷ درصد، تیر ۱۴.۸ درصد، مرداد ۱۴.۷ درصد، شهریور ۱۴.۲ درصد، مهر ۱۴.۲ درصد، آبان ۱۳.۲ درصد، آذر ۱۴.۹ درصد، دی ۱۴.۴ درصد و در نهایت بهمن ماه هم ۱۴.۴ درصد تورم نقطه ای داشته ایم.

با معیار جدید حسن روحانی، نرخ تورم در ماه های اردیبهشت، خرداد، مرداد، شهریور و آبان ۹۳ منفی بوده است که ظاهرا در آن ماه ها، معیار جدید هنوز ابداع نشده بود!

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه