۹۰درصد جمعیت گیلان در بخش کشاورزی یا در صنایع مربوط به کشاورزی کار می‏ کنند

استاندار استان گیلان گفت: ۶۰۰ هزار خانوار روستایی گیلان در بخش کشاورزی کار می‏ کنند این در حالیست که بیشترین سرمایه‏ گذاری ما در بخش صنعت اتفاق می‏ افتد.

۹۰درصد جمعیت گیلان در بخش کشاورزی یا در صنایع مربوط به کشاورزی کار می‏ کنند

 به گزارش ۸دی نیوز، دومین همایش ملی برنامه ریزی و توسعه پایدار روستایی در ناحیه جنوبی دریای خزر امروز با حضور استاندار گیلان در تالار حکمت دانشگاه گیلان آغاز شد. کیهان هاشم‏ نیادر این همایش گفت: ۶۰۰ هزار خانوار روستایی گیلان در بخش کشاورزی کار می‏ کنند این در حالیست که بیشترین سرمایه‏ گذاری ما در بخش صنعت اتفاق می‏ افتد.

وی افزود: ۹۰ درصد جمعیت گیلان در بخش کشاورزی یا در صنایع مربوط به کشاورزی کار می‏ کنند اما توجه اساسی استان همواره به بخش صنعت بوده است ، البته ما معترض به خدمات بخش صنعت در گیلان نیستیم بلکه بسیار ضروری است.

استاندار گیلان ادامه داد: زمانی روستاییان دوست نداشتند که مرغ صنعتی استفاده کنند اما امروز برای آن صف کشیده‏ اند و پرورش مرغ بومی را در کنار خانه‏ های خود تحمل نمی‏ کنند.

کیهان هاشم‏ نیا با بیان اینکه در گیلان در هر صد کیلومترمربع ۷۸ کیلومتر جاده وجود دارد این در حالیست که میانگین این میزان در کشور ۲۱ کیلومتر به ازای هر صد کیلومتر است، تصریح کرد: این راهها باید باعث شوند تا مزارع پراکنده به هم متصل شوند نه اینکه برای شهری‏ ها تفرجگاه خوبی درست کنیم.

jpg119

 

وی با اشاره به اینکه ما مدیریت مبنی بر اقتصاد در روستاها نداریم، افزود: به همین دلیل است که شهری‏ ها در روستا ویلا می‏ سازند و روستاییان با تمیز کردن حیاط این ویلاها برای خود پراید می‏ خرند و  باید از ابزار مختلف به اقتضای زمان استفاده کرد و باید به دنبال بهبود مستمر در روستاها باشیم.

استاندار گیلان به ۴۴۰ هزار هکتار عرصه‌های کشاورزی و مرتع گیلان اشاره کرد و اظهار داشت : ۲۴۰ هزار هکتار شالیراز در استان داریم و سرانه مالکیت کشاورزان هفت‌دهم هکتار است.

هاشم‌نیا با بیان اینکه ۷۵۰ هزار خانوار روستایی طبق آمار سال ۹۰ در استان وجود دارد، گفت: پرداخت یارانه موجب شده تعداد خانوارهای گیلان به بیش از ۸۰۰ خانوار افزایش پیدا کند.

وی با اشاره به مساحت ۱۴ هزار کیلومتری گیلان، تصریح کرد: از هر متر مربع دریا می‌توان درآمدزایی معادل ۱۰ متر مربع در خشکی را داشت.

استاندار گیلان ۲۲۰ هکتار از تالاب‌های استان را بدون استفاده دانست و ادامه داد : رشد ماهیان گرمابی در تالاب‌ها دو برابر استخرها است.

هاشم نیا  به کمبود بودجه اشاره کرد و گفت: به هیچ عنوان ضعف در منابع را قبول ندارم و گیلان روی فرش طلا خوابیده است اما دائم می‌گوییم گرسنه‌ایم.

وی گیلان را روستاشهر بزرگ توصیف کرد و افزود : اقتصاد کشاورزی مبنای روستاشهرها است اما به مقررات شهری عمل می‌شود.

استاندار گیلان با اشاره به خرید و فروش املاک کشاورزی در استان‌های شمالی کشور، اظهار داشت: اعمال روش‌های شهری در مناطق مذکور در کالبد روستایی است.

هاشم‌نیا به مقاوم‌سازی خانه‌های روستایی توسط بنیاد مسکن انقلاب اسلامی اشاره کرد و افزود: بنیاد مسکن انقلابی در روستاها پدید آورده و مهاجرت معکوس به روستاهای گیلان آغاز شده است.

معاون حمایت و سلامت کمیته امداد کشور نیز  گفت : توانمندسازی از مهمترین عوامل توسعه یافتگی افراد تحت پوشش کمیته امداد بوده که در اولویت های مهم کاری این نهاد است .

jpg118

ذوالفقاری با بیان اینکه ۲۰۰ هزار مشاغل خانگی برای سالمندان در ۱۰ سال گذشته انجام شده است ، افزود : کمیته امداد سالانه میلیون ها تومان برای اشتغالزایی می کند ، چرا که اشتغالزایی موجب خودکفایی و توسعه یافتگی می شود .

وی اظهار داشت : آموزش خانواده ها برای توانمند سازی فکری و شغلی خانواده های تحت پوشش کمیته امداد دارای اهمیت است .

معاون حمایت و سلامت کمیته امداد کشور ادامه داد: ۴ میلیون نفر تحت پوشش کمیته امداد هستند که ۲ میلیون نفر در مناطق محروم زندگی می کنند .

ذوالفقاری با بیان اینکه فقر عامل بازدارندگی توسعه است، گفت : کمیته امداد در فضای کاری و راهبردی خود ، باسنجش برروی افراد ، در حال تبدیل افراد به محورتوسعه یافتگی و کاهش فقر در جامعه است .

در ادامه این همایش معاون عمران روستایی بنیاد مسکن کشور از مقاوم سازی سالانه ۲۰۰ هزار مسکن روستایی در کشور خبر داد وگفت : یک میلیون و ۶۵۰ هزار واحد مسکن روستایی در ۱۰ سال گذشته در کشور نوسازی شده است .

شاملو با بیان اینکه صدور سند برای املاک روستایی که اثرات توسعه و اجتماعی را به همراه دارد ، افزود : تاکنون بیش از ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار ملک روستایی دارای سند هستند .

وی با اشاره به آماده شدن ۲۴۵طرح ساماندهی روستایی ، اظهار داشت : طرح گردشگری روستایی که از سال گذشته آغاز شده ، قرار است در یک برنامه پنجم توسعه ،  ۱۵۰ روستا به عنوان هدف گردشگری آماده شوند .

معاون عمران روستایی بنیاد مسکن کشور ادامه داد : با همه تهدید ها و فرصت هایی که هرروستاها داریم عدم هماهنگی بین دستگاه های خدمت رسان در روستاها و کمبود منابع از جمله چالش های عمران ، رفع مشکلات جامعه روستایی نیازمند یک اراده جدی ملی است .

گفتنی است ؛ در این همایش دو روزه که با هدف تلاش در جهت کمک به  تحقق توسعه روستایی در برنامه پنجم توسعه در قالب ماده۱۹۴ در محور های کالبدی ، اجتماعی و فرهنگی برگزار شده ؛ از میان ۴۸۹ مقاله ارسالی به دبیرخانه همایش ۲۰۸ مقاله پذیرفته شده و از میان این مقالات ۵۹ مقاله بصورت سخنرانی ۵۱ مقاله دیگر بصورت پوستر ارائه خواهد شد.

jpg120

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه