برنامه‌های جامع کنترل کم‌آبی در گیلان تدوین می‌شود

استاندار گیلان با بیان اینکه برنامه‌های جامعی برای کنترل کم‌آبی در گیلان تدوین می‌شود، گفت: بیمه محصولات کشاورزی در استان در بین کشاورزان بیشتر ترویج یابد.

برنامه‌های جامع کنترل کم‌آبی در گیلان تدوین می‌شود

به گزارش هشت دی نیوز، محمدعلی نجفی ظهر امروز در پنجمین جلسه شورای حفاظت از منابع آب استان گیلان در این شهرستان، با بیان اینکه در شهرستان رودبار یکی از مهمترین برنامه‌ها احداث سد دیورش  است، اظهار داشت: در تلاش هستیم که اقدامات لازم برای اجرایی شدن این سد انجام شود.

وی با تاکید بر اینکه همه اختیارات اجرایی این کار در دست استان نیست بنابراین نمی‌توانیم به مردم قول دهیم، افزود: کار احداث این سد آغاز شده است.

استاندار گیلان با اشاره به سمینار استانداران که با حضور وزیر نیرو و وزیر کشور برگزار شد، گفت: گله‌مندی خود را به وزیر نیرو در این زمینه که در برنامه‌ها استان‌های شمالی کمتر دیده شده‌اند ابراز کردیم.

نجفی با تاکید بر اینکه برنامه‌های جامعی برای کنترل کم‌آبی در گیلان تدوین می‌شود، تصریح کرد: سد شفارود علاوه بر تمام تلاش‌هایی که انجام شد وزارت نیرو استان را در مقابل محیط‌زیست قرار می‌دهد بحثی که ربطی به مسائل استانی ندارد اما مدیران استانی را درگیر می‌کنند.

وی با تاکید بر اینکه باید سدهای لاستیکی مورد توجه باشند، خاطرنشان کرد: از وزارت نیرو انتظار داریم تا حامی احداث سدهای لاستیکی باشد، سد پلرود که هر ساله اندکی اعتبار برای آن در نظر گرفته می‌شود باید بیشتر مورد توجه باشد این اعتبارات راه گشا نیست.

استاندار گیلان افزود: یکی از آسیب‌هایی که در بهره‌برداری از آب دیده می‌شود استفاده نامناسب از منابع آبی است با صرفه‌جویی در مصرف آب ۱۰ درصد افزایش منابع آبی را شاهد هستیم، بهره‌برداران باید جدی‌تر در استفاده از منابع آبی عمل کنند و حضور قوی‌تری داشته باشند.

نجفی گفت: فرمانداران تلاش ویژه‌ای در سال گذشته انجام دادند و با جدیدیت در این حضور داشته باشند مشکل آب باید با همکاری همه مسئولان حل شود و به همه دستگاه‌های اجرایی تاکید می‌کنم که همکاری در این زمینه فعالیت داشته باشند.

وی با بیان اینکه گیلان مانند گلستان نیست که به جای برنج، پنبه بکارند، تصریح کرد: گیلان برای برنج‌کاری تعیین شده و باید  آب مورد نیاز به موقع تامین شود و به کشاورزان برسد.

استاندار گیلان با تاکید بر اینکه وضعیت پمپاژ‌های کشاورزی و آب‌بندان‌های مورد توجه باشد، افزود: باید تمام زمین‌های کشاورزی مانند سال گذشته به زیر کشت برود و نباید یک متر از زمین‌ها کشاورزی استان در سال زراعی جدید بدون کشت باقی بماند.

نجفی با بیان اینکه برروی ارقام مناسب و توسعه بخش کشاورزی دقت و  ارقام دیررس حذف شود، گفت: بانک کشاورزی تسهلات مناسب را برای کشاورزان فراهم کند و اداره کل هواشناسی در تمام کمیته‌های مدیریت آب حضور داشته باشد.

وی از کشاورزان خواست به موقع محصولات کشاورزی را بیمه کنند و خاطرنشان کرد: بخشی از مشکلات کشاورزان عدم پوشش بیمه‌ای است و نیاز به ترویج دارد.

استاندار گیلان تاکید کرد: کشاورزان را به شخم زمستانه تشویق کنید و در آنها نگرانی از کم‌آبی ایجاد نکنید، مدیریت منابع آبی در قالب یک برنامه آموزشی از طریق سیما پخش و مشکلات کشاورزان برطرف شود باید همه دست به دست دهند تا کشاورز به مزرعه ورود کند.

نجفی افزود: کشاورزان را برای شخم زمستانه تشویق کنید در غیر این صورت باید این مهم اجباری شود زمینه‌ای فراهم کنید تا کشاورز مجبور شود اقدام اولیه را انجام دهد، با برنامه کشاورزان را هدایت کنید اینگونه نیست که کشاورز هر گونه می‌خواهد و هر کشتی را که خواست انجام دهد.

وی خواستار استفاده از ظرفیت ائمه جمعه و نمایندگان  مجلس شد و گفت: آنها سال گذشته در مدیرت آب کمک موثری انجام دادند.

استاندار گیلان با تبریک هفته منابع طبیعی، افزود: باید قدر منابع طبیعی استان را بدانیم و برای حفظ آن برنامه داشته باشیم برنامه‌های آموزشی و هدایتی در زمینه حفظ و احیای منابع طبیعی مورد توجه مسئولان قرار بگیرد.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه