چرا ترکیه به دوستش حمله کرد؛ ایران مقابل دشمنش سکوت؟!

در مقابل این واکنش “فعالانه” و تهاجمی اردوغان به جنایت چپل هیل، واکنش دولت روحانی “انفعالی” بود و محتاطانه. موضع گیری هم آنچنان دیرهنگام انجام شد که عملا ارزش خود را از دست داد…

چرا ترکیه به دوستش حمله کرد؛ ایران مقابل دشمنش سکوت؟!

به گزارش هشت دی نیوز به نقل از صراط، شامگاه سه‌شنبه ۲۱ بهمن ماه خبری منتشر شد با این مضمون که سه دانشجوی مسلمان آمریکایی «ضیاء» ۲۳ ساله، «یسر» ۲۱ ساله و «رزان» ۱۹ ساله – زن و شوهری که دو ماه از ازدواج آنها می‌گذشت و خواهرشان – در نزدیکی دانشگاه «کارولینای شمالی» در «چپل هیل» به ضرب گلوله «کریگ استفن هیکس» همسایه خود کشته شدند.

مهاجم ۴۶ ساله که پیش از این هم با اسلحه دو جوان همسایه‌اش را (ضیا و یسر) را تهدید می‌کرده، این بار با شلیک گلوله اقدام به قتل این سه نفر نمود و پس از آن خود را به پلیس معرفی کرد. هیکس به استناد صفحه شخص اش فردی با ماهیت ضداسلامی بوده و بارها مطالبی را علیه اسلام و مسلمانان در صفحه خود انتشار داده بود.

این اقدام ضد انسانی و بایکوت خبری آن از سوی رسانه‌های غربی و آمریکایی و وارونه جلوه دادن این حادثه، اعتراض مسلمانان را به همراه داشت.

در روزهای ابتدایی پس از این جنایت هولناک، باراک اوباما هیچ واکنشی به این موضوع نشان نداده بود و قابل تامل اینکه حسن روحانی هم موضع گیری خاصی در این خصوص نداشت. اما عجیب تر از آن انفعال دستگاه دیپلماسی دولت تدبیر و امید در این خصوص بود که حتی از صدور یک بیانیه یک خطی یا یک موضع گیری ساده توسط سخنگو نیز پرهیز کرده بود.

در این میان رجب طیب اردوغان که سیاست های او بارها و بارها از سوی دوست و دشمن مورد انتقاد قرار گرفته است و امروز مشخص شده است که بسیاری از سیاست های دولت او در خصوص جهان اسلام، بیراهه است، بلافاصله با واکنش به این موضوع، حتی باراک اوباما را به دلیل عدم موضع گیری درباره آن مورد شدیدترین انتقادات قرار داد.

اردوغان که در مکزیک به سر می‌برد گفت به رئیس‌ جمهور، معاون رئیس جمهور و وزیر امور خارجه آمریکا زنگ زده و از آن‌ ها خواسته تا به این قتل‌ ها واکنش نشان دهند.

همزمان با انتقاد اردوغان از مقامات آمریکایی، انتقادات داخلی از وزارت خارجه و حسن روحانی هم به دلیل عدم موضع گیری بالا گرفت تا سرانجام مرضیه افخم پنج روز بعد از حادثه مذکور و پس از واکنش اجباری اوباما به آن، جنایت مذکور را محکوم کرد.

به دنبال آن، حسن روحانی هم سرانجام پیامی صادر کرد و به جنایت قتل سه دانشجوی مسلمان واکنش نشان داد.

واکنش “فعالانه” اردوغان و اتخاذ موضع تهاجمی از سوی او یادآور واکنش او به شیمون پرز در اجلاس داووس در سال ۲۰۰۹ است. اردوغان در برنامه‌ای که پیرامون موضوع غزه برگزار شده بود شرکت کرده بود و پس از سخنرانی شیمون پرز علیه حماس، شروع به سخنرانی کرد و در مخالفت با این جنگ گفت: “جناب پرز! شما از من مسن‌تر هستی، صدایت هم خیلی بالا می‌رود. معتقدم که این طور بالا رفتن صدای شما ریشه در یک احساس روانی گناه دارد، اما مطمئن باش که صدای من این طور بالا نخواهد رفت. پای کشتار که وسط بیاید، شما خوب بلدید بکشید. من خوب می‌دانم که شما در سواحل چطور بچه‌ها را هدف می‌گیرید و می‌کشید…”

اردوغان سپس خشم آلود از جای خود برخاست و جلسه را ترک کرد و بلافاصله به ترکیه بازگشت و در پی بازگشت در فرودگاه قهرمانانه (!) مورد استقبال گروهی از مردم قرار گرفت.

با این حال بعدها مشخص شد که ترکیه روابط با رژیم صهیونیستی را با همان استحکام ادامه می دهد! اما شوی اجرا شده توسط اردوغان کشور ترکیه را به در جهان اسلام به شکل ویژه ای مورد توجه قرار داد تا جایی که از آن به عنوان پیشرو در میان مسلمانان هم یاد شد!

در مورد جنایت اخیر هم داستان به همین شکل پیش رفت. در شرایطی که منطقه خاورمیانه با تحولات گوناگون سیاسی مواجه شده و بسیاری از حکومت های آن تغییر کرده اند، محبوبیت ایران در میان مردم منطقه افزایش یافته و در مقابل مواضع عجیب ترکیه در خصوص کشورهایی چون مصر و سوریه، این کشور را از اعتبار گذشته انداخته است. اما باز هم اردوغان با یک “شو” به کمک دولتش رفته است.

در مقابل این واکنش “فعالانه” و تهاجمی اردوغان به جنایت چپل هیل، واکنش روحانی “انفعالی” بود و محتاطانه. با این حال، انتظار از دولت روحانی چندان زیاد نبود. قرار نبود با سیاست تهاجمی به آمریکایی ها بتازند که چرا موضع گیری نکردید. فقط یک محکومیت ساده لازم بود. اما این موضع گیری هم آنچنان دیرهنگام انجام شد که عملا ارزش خود را از دست داد.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه