تاکید امام راحل بر ایراد گرفتن شاگردان از ایشان بود

وی به خاطرات شخصی خود از امام خمینی(ره) اشاره کرد و گفت: آن موقعی که در قم خدمت امام (رحمه الله علیه) بودم روزی در درس فرمودند: همیشه گفتار استاد را با سوء ظن تلقی کنید. زود تسلیم نشوید و سعی کنید برآن ایراد و یک نه بگویید.

تاکید امام راحل بر ایراد گرفتن شاگردان از ایشان بود

به گزارش هشت دی نیوز به نقل از شبستان،  آیت الله سید مجتبی رودباری، نائب رئیس شورای مدیریت حوزه‌های علمیه گیلان با اشاره به سابقه تحصیل در محضر امام خمینی (رحمه الله علیه) اظهار کرد: در سال ۱۳۲۹ هجری شمسی که به قم مشرف شدم در مرحله سطح بودم. وقتی می‌خواستم درس خارج را شروع کنم بدواً خدمت آیت الله شیخ عباس شاهرودی و آیت الله العظمی بروجردی رفتم که دو سال افتخار تلمذ این بزرگواران را داشتم و بعد خدمت امام خمینی( رحمه الله علیه) رسیدم.  البته در حین اینکه خدمت آیت الله بروجردی می‌رسیدم خدمت امام خمینی(رحمه الله علیه) هم در مسجد سلماسی بودم.

وی خاطرنشان کرد: امام خمینی (رحمه الله علیه) صبح‌ها در این مسجد درس می‌فرمود و من خدمتشان شرفیاب می‌شدم و آشنایی من در نسبت به ایشان در ابتدا طی یک تشرفی که خدمتشان در بیت نائل شدم، حاصل شده بود.

مسئول مدرسه علمیه جامع رشت اضافه کرد: بهره‌برداری من از درس امام راحل تا سال ۱۳۴۳ ادامه داشت و بعد از تبعید ایشان به نجف در این شهر نیز ادامه داشت و ۱۴ سال که در نجف مشرف بودند خدمتشان می‌رفتم.

وی با بیان اینکه ویژگی‌های امام (رحمه الله علیه) به گونه‌ای است که من عاجزم آن ویژگی‌ها را توصیف کنم گفت: امام خمینی(ره) اجل شاناً هستند.

آیت الله رودباری، امام خمینی(رحمه الله علیه) را صاحب نفس زکیه دانست و گفت: امام (رحمه الله علیه) اسوه کامل مبارزه بودند و در ابعاد مختلف ویژگی‌های  خاص خودشان را داشتند که هیچ وقت یادم نمی‌رود.

وی همچنین اعلام کرد: امام (رحمه الله علیه) همین‌ که در سال ۱۳۴۳ به ترکیه تبعید شدند من هم به نجف رفتم. در موقع ورود امام (رحمه الله علیه) به کاظمین در مسجد هندی با آقای خائفی و آقای سید کاظم میرعبدالعظیمی در حال مباحثه بودم که از ورود امام به واسطه تلفنی که حاج آقا مصطفی به منزل آیت الله العظمی خویی کرده بود، خبردار شدیم.

نائب رئیس شورای مدیریت حوزه‌های علمیه گیلان افزود: بلافاصله به کاظمین رفتیم و جز اولین نفراتی بودیم که خدمت امام خمینی(رحمه الله علیه) در منزل عبدالامیر جلالی که صاحب مسافرخانه‌ای در کاظمین بود شرفیاب شدیم. امام (رحمه الله علیه) با سابقه‌ای که از ما در ذهن داشتند و فکر می‌کردند در قم هستیم از دیدن ما تعجب کردند که چطور آنجا هستیم.

وی به خاطرات شخصی خود از امام خمینی(ره) اشاره کرد و گفت: آن موقعی که در قم خدمت امام (رحمه الله علیه) بودم روزی در درس فرمودند: همیشه گفتار استاد را با سوء ظن تلقی کنید. زود تسلیم نشوید و سعی کنید برآن ایراد و یک نه بگویید. زیرا اگر گفتار استاد را بدون چون و چرا  قبول کنید، ملا نمی‌شوید.

مسئول مدرسه علمیه جامع رشت اضافه کرد: امام راحل مثال می‌زدند و می‌فرمودند آقا سید محمدعلی اراکی که آن موقع هنوز مرجع نشده بود، تقریرات شیخ عبدالکریم حائری را نوشت و به وی داد. شیخ نگاهی فرمود و گفت، بسیار خوب نوشتی ولی نوشتار تو یک بدی دارد، زیرا تو یک اشکال هم به گفتارم نکردی. مگر گفتارم وحی بود که قابل اشکال نباشد.

وی تاکید کرد: امام (رحمه الله علیه) به ما توصیه می‌فرمود همیشه در پذیرش استاد زود تسلیم نشوید البته این شیوه نه یک روش طلبه‌پروری بلکه شیوه مجتهد پروری وی بود.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
مسعود
خداوند ایشان را حفظ کند. از برکات این استان هستند.
در حاشیه