امیدها در “چهارشنبه” زنده می شوند / فیلمی با پیام هایی از جنس انسان دوستی و امید

“چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت” فیلمی است در مسیر درست. فیلمی خوش‌ساخت و در بسیاری از لحظات و صحنه‌ها تاثیرگذار که احتمالا تا روزهای اخر نیز یکی از امیدهای اصلی بهترین فیلم اول جشنواره امسال خواهد بود.

امیدها در “چهارشنبه” زنده می شوند / فیلمی با پیام هایی از جنس انسان دوستی و امید

به گزارش ۸دی نیوز به نقل از فرهنگ نیوز، فیلم «چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت» اولین ساخته وحید جلیلوند، مجری، صدا پیشه، بازیگر تئاتر و تلویزیون در بخش نگاه نو سی و سومین جشنواره فیلم فجر حضور دارد.

نیکی کریمی، امیر آقایی، شاهرخ فروتنیان، برزو ارجمند، وحید جلیلوند  از بازیگران فیلم “چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت” هستند.

“چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت”  فیلمی است در مسیر درست. فیلمی خوش‌ساخت و در بسیاری از لحظات و صحنه‌ها تاثیرگذار که احتمالا تا روزهای اخر نیز یکی از امیدهای اصلی بهترین فیلم اول جشنواره امسال خواهد بود.

فیلم به زندگی سه شخصیت جلال،لیلا و ستاره؛ درکنار هم می پردازد. داستان درباره  سه شخصیت است که روایت هر کدام به صورت جداگانه بازگو می‌شود. سه شخصیت به دلیل انتخاب های گذشته و گاها آینده شان در موقعیت های مختلفی قرار می گیرند که هر سه شخصیت تلاش در حل آن به هر شیوه ای (چه منطقی و چه غیر منطقی)را دارند. مخاطب می تواند قضاوت کند ولی هیچ قضاوتی در فیلم رخ نمی دهد. هیچ شخصیتی مورد سرزنش و قضاوت و بررسی قرار نمی گیرد و اشخاص در رابطه با هم نظر نمی دهند.

farhangnews_113448-319765-1423386059

جلیلوند فقر و نداری و سیاهی را نشان می‌دهد، به تلخ‌ترین و گزنده‌ترین حالت ممکن هم نشان می‌دهد اما باز دریچه امیدی در انتها می‌گشاید، و همچنین سعی می‌کند  از ظاهر ماجرا کمی هم به عمق و باطن قصه برود، وقتی نوک پیکانش را به سمت برخی از همین مردم برمی‌گرداند و از رواج نزول‌خواری و کاسب‌مآبی و …. صحبت می‌کند و همین را عامل بیچاره‌گی بخش دیگری از مردم می‌نامد.

شاید بتوان گفت از نخستین نمایش فیلم های جشنواره امسال تاکنون هیچ فیلمی به اندازه«چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت» پر خاطب نبوده و نتوانسته رضایت مخاطب را کسب نماید.

درباره “چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت” چند نکته حائز اهمیت وجود دارد.

۱.            فیلمنامه دارای داستانی جذاب است که مخاطب و بیننده را به خود جذب می کند ، اما در بعضی مواقع و صحنه ها طولانی شدن پلان ها و سکانس ها موجب پایین آمدن سطح کیفی و از ریتم افتادن فیلم شده و بیننده را خسته می کند.

۲.            بازیهای در خور توجه امیرآقایی و برزو ارجمند و چهره های جدیدتر یعنی علی جلیلوند در نقش همسر نیکی کریمی و سحر احمدزاده در نقش ستاره از نقاط قوت بازیگری فیلم است.

۳.            استفاده از الفاظ رکیک در اکثر فیلم های این دوره به چشم میخورد و “چهارشنبه ۱۹اردیبهشت” نیز از این قاعده مستثنی نیست. چرا کارگردانان و نویسندگان ما به استفاده از الفاظ رکیک در صحنه های دعوا و یا پشیمانی کاراکترها روی آورده اند؟ با وجود داستان جذاب به نظر نمی آید این صحنه ها و الفاظ برای جذب مخاطب باشد، اما به راستی دلیل استفاده از این نوع دیالوگ ها چیست؟

۴.            محتوای فیلم “چهارشنبه ۱۹اردیبهشت” قابل ستایش و قابل احترام است. مذمت نزول خواری و امیدبخشی به جامعه در سرتاسر این فیلم به وضوح قابل مشاهده است. از همان ابتدای فیلم این حس به مخاطب القا می شود که “هنوز آدم خوب و خیر در جامعه زیاد است.” . در فیلم می بینیم با اینکه شخصی که میخواهد به دیگران کمک کند خودش در گذشته زمانی که به کمک نیاز داشته کسی به دادش نرسیده ، اما از کمک به دیگران با وجود نیاز شخصی غافل نمی شود.

farhangnews_113448-319764-1423386059

“چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت” همه چیزش سر جای خودش است . فلمبرداری و تدوین بسیار خوبی دارد.بازی ها، قابل قبول هستند.ریتم داستانی، یکنواخت و همواره در جریان است و جنس دغدغه، از داستان بیرون نمی زند و حالت شعاری نمی گیرد.

با این اوصاف باید فیلم وحید جلیلوند را یکی از اتفاقات قابل قبول سینمای اجتماعی این سال‌ها بدانیم و باید گفت: در کل فیلم«چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت» فیلم خوبی است.  اثری که حداقل سعی کرده است همان مسیر بی‌نتیجه‌ی فیلم‌های چندسال اخیر را نرود و کمی موثرتر، امیدوارتر و عمیق‌تر سخن بگوید.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه