انقلاب اسلامی و چالش های فرارو

مهمترین چالشی که ایران اسلامی از پیروزی انقلاب تا هم اکنون با آن مواجه بوده و هست، استکبار جهانی است.

انقلاب اسلامی و چالش های فرارو

به گزارش ۸دی نیوز/ کمیل کاسپور: وقوع انقلاب اسلامی در ایران نظم نوین جهانی را به گونه ای با چالش مواجه نمود، چالشی که هم اکنون نظام بین الملل با آن دست و پنجه نرم می کند، انقلابی که بر خلاف تمام انقلاب های دنیا، انقلابی فرهنگی بود و کم تر رنگ و بوی اقتصادی داشت، مهر تایید بر همین ادعا را تنها می توان با بررسی شعار های مردم در تظاهرات علیه رژیم پهلوی جستجو نمود. انقلاب اسلامی ایران همچون شوکی ناگهانی تمام جهان از غرب تا شرق را در اغما فرو برد تا همگان را به این قسمت از دنیا-ایران-جلب کند، ‌انقلابی که ستونش دین بود و  سقفش ولایت. این دگرگونی آنقدر ریشه ای بود که یک امپراطوری چند هزار ساله را متلاشی نمود و ستونش را آنچنان قوی ساخت که گویی آمده است تا برای همیشه باقی بماند.

چنین انقلابی که با یک پشتوانه تئوری و عملی بسیار قوی پا در عرصه حظور نهاده بود، قصد متلاشی نمودن نظام های سلطه گر و فاسد را داشت، واساس نامه اش را هم با تکیه بر متون و نصوص دینی و سیره بزرگان و معصومان شریعت پایه گذاری نموده بود و تمام تبصره های این اساس نامه برپایه صلح و محبت و دفاع در مقابل ظلم نهادینه شده بود و اصولاً حرفی نو و جدید را در عرصه زندگی فردی و اجتماعی بشریت عرضه نمود. انقلاب اسلامی ایران با گذشت بیش از سی و چند سال  از عمر کوتاهش همچنان در مسیر اصلی خود که صدور انقلاب است حرکت می کند و خود را در مقیاسی وسیع تر از نقشه گربه ای شکل ایران می بیند. در این سی و شش سال از عمر این انقلاب، صدور انقلاب اسلامی با تمام ابعاد فرهنگی و آرمانی اش با فراز و فرود هایی همراه بوده است.

تمام نظام ها و انقلاب هایی که چه در طول تاریخ  و چه هم اکنون موجود بوده و هستند به گونه ای با چالش ها و خطرهایی روبرو بوده اند که انقلاب اسلامی ایران نیز از آن مستثنا نیست و نخواهد بود. اهداف و آرمان های انقلاب توسط حضرت امام از چندین سال قبل از پیروزی انقلاب پی ریزی شده بود و با همراهی مردم در سال ۱۳۵۷ به اوج تکامل خود رسید. به بعضی از مهمترین چالش هایی که انقلاب اسلامی ایران و اهداف والای آن را مورد تهدید قرار می دهد، اشاره خواهیم کرد:

۱- مهمترین چالشی که ایران اسلامی از پیروزی انقلاب تا هم اکنون با آن مواجه بوده و هست، استکبار جهانی است

 نظام های زورگو و فاسد از زمان پیروزی انقلاب به گونه ای یک خطر جدی و جدیدی را تحت عنوان ایران اسلامی احساس می کردند که برای آنها بعنوان یک ابر  قدرت چنین نظام متفاوتی قابل هضم نبوده و نیست. با بروز انقلابی اسلامی در ایران که استکبار ستیزی از اصول لاینفک آن بوده و هست، باعث شد که نظام های سلطه گر برای فروپاشی انقلاب اسلامی ایران برنامه ها و توطئه هایی که هرکدام از آن توطئه ها به تنهایی  قادر به فروپاشی بسیاری از کشورها بود- برنامه ریزی نمایند. و عمدتاً تمام مشکلاتی که انقلاب اسلامی از آن رنج می بَرد نیز به گونه ای به کشورهای سلطه گر متصل می شود. هر چند این چالش با اتحاد و همدلی آحاد مردم جامعه قابل درمان می باشد.

۲-کاهش روحیه انقلابی در بین مسئولان ارشد و میانه نظام

یکی دیگر از چالشهای فراروی انقلاب اسلامی که از شتاپ انقلاب اسلامی می کاهد و یا در روند آن خلل ایجاد می کند، کاهش روحیه انقلابی در بین مسئولان ارشد نظام است،  کسانی که از آنها امروز بعنوان انقلابی های خسته نامیده می شود که دیگر در شرایط کنونی انقلابی بودن را محور نمی دانند و معتقداً انقلابی بودن صرفاً برای سال ۵۷ بود و بس و امروز انقلابی بودن را با افراطی گری مساوی می دانند. از دیدگاه بسیاری از مدیران و مسئولین ارشد نظام که در محدوده مسئولیت شان موفق نبوده و نیستند می توان عدم اعتقاد به روحیه انقلابی را یکی از دلایل اصلی دانست چرا که انقلابی بودن را فقط با شرکت در راهپیمایی ۲۲ بهمن و  شعار مرگ بر آمریکا معنی می کنند. متاسفانه عدم اعتقاد راسخ به روحیه ی انقلابی در انجام وظایف بعضی از مسئولین بسیاری از مشکلات جبران نشدنی را در جامعه پدیدار کرده است.

۳-تغییر سبک زندگی در جامعه

انقلاب اسلامی ایران که در زمره انقلاب های فرهنگی به حساب می آید بعضاً در صدور فرهنگ انقلاب اسلامی به درون جامعه ضعیف عمل کرده است و باتوجه به تلاش های شبانه روزی دشمنان انقلاب،  سبک زندگی مردم در بعضی موارد به سمت و سوی غیر از انقلاب اسلامی حرکت کرده که این امر باعث انحراف اصلی و اساسی در مسیر اصلی انقلاب می شود. تغییر در سبک زندگی مردم در جامعه ای که با شعائر اصیل اسلام ناب محمدی شکل گرفته است در واقع انقلاب را با یک تهدید جدی روبرو می سازد که اندیشمندان نظام اسلامی و مسئولین انقلاب طی یک غفلت عظیمی که بارها از سوی مقام معظم رهبری تذکر داده شده، جامعه را به این چالش اساسی گرفتار نموده اند که هرچند، زمان برای درمان این بیماری وجود دارد. یکی دیگر از اهداف اصلی انقلاب اسلامی که با همراهی بی نظیر مردم در سال ۵۷ در ایران و به تبع انقلاب، در بسیاری از کشورها دنبال می شد،‌ سبک زندگی جدید با تکیه بر دین، جهت تامین سعادت دنیا و آخرت برشمرده می شود که تمام نظام های زندگی دنیوی و مادی محض را نفی و مورد حمله قرار می داد که همین امر دنیاپرستان را بر آن داشت تا تمام برنامه های اصلی خود را به این سمت، که تغییر سبک زندگی اسلامی-انقلابی به life style  مورد نظرشان، هدایت کنند که همواره در این مورد سخت درگیر چالش تغییر سبک زندگی هستیم.

۴-عدم برنامه ریزی صحیح جهت تربیت نیروی جدید هم طراز انقلاب اسلامی

عدم تربیت نیروی جدید و کارآمد، هر انقلابی را روبه انحلال و نابودی می کشاند. و انقلاب اسلامی ایران نیز از این قاعده مستثنا نیست و با توجه به اهمیت دوچندان نیروی جوان وابسته به مبانی انقلاب، حساسیت ها را به این امر افزایش می دهد. در صورت عدم توجه ویژه به تربیت نیروی کارآمد برای انقلاب اسلامی، آینده انقلاب تاریک و ناامید کننده می شود، در ایران اسلامی پس از گذشت عمر پربرکت ۳۶ ساله انقلاب هرجا که پیشرفتی چشمگیر دیده می شود،‌ نتیجه اعتماد به اندک جوانان تربیت شده انقلاب است که در هر سنگر و جبهه ای خورشید وار می درخشند. و خطری دردناک و منافق گونه که در این زمین مشاهده می شود این است که بعضی از مسئولین ارشد نظام اعتقادی به تربیت جوان انقلابی ندارند و پرورش جوانان را فقط در گرو ایجاد کنسرت های مبتذل و رنگارنگ می دانند و از بازنشر فرهنگ شهیدان و فرهنگ انقلاب واهمه دارند چرا که روحیه انقلابی و علی الخصوص جوان انقلابی، سستی و طنبلی و فساد و ظلم را نمی پذیرد و به جد به مبارزه با آن ها می پردازد و آقایانی که منافع شان در خطر است به هیچ وجه من الوجوع در این مسیر-تربیت نیروی جدید برای انقلاب-قدم نمی گذارند.

۵-کاهش توان اقتصادی و معیشتی

یکی دیگر از چالشهایی که امروزه انقلاب اسلامی در داخل با آن روبرو و مواجه می باشد، مسائل اقتصادی کشور است. امروزه توان اقتصادی هر کشوری میزان قدرت آن کشور را در مناسبات بین المللی و داخلی تعیین می کند. افزایش قدرت اقتصای هر کشوری به مثابه ثابت بودن نظام حاکم  مستقر است و کاهش قدرت اقتصادی هر کشوری به مثابه احساس خطر نظام حاکم بر کشور است. هر چند این مسئاله تماماً بر انقلاب اسلامی ایران صدق نمی کند ولی از آن می توان امروزه بعنوان یکی دیگر از چالش های اساسی و مهم نام برد و ایستادگی مردم در این سی و شش سال خود گواه بر این مسئله است که انقلاب ما انقلابی فرهنگی بوده و هست ولی این دلیل بر آن نمی شود که مسئولین ارشد نظام، شرایط رفاه اقتصادی را برای مردم فراهم نکنند و نسبت به این امر غافل باشند، چرا که مسئله اقتصادی در جامعه امروز به بسیاری از چالش های فوق الذکر مرتبط و متصل است و سستی در این زمینه، انقلاب را از درون با چالش های خطرناکی مواجهه خواهد نمود. هر چند انقلاب اسلامی با تکیه بر ظرفیت های درونی خود به راحتی قادر به رفع این چالش به ظاهر بزرگ با پشتکار انقلابی خواهد بود.

فرجام:

در سخنان حضرت امام (ره) بارها شنیده و خوانده ایم که نگذارید انقلاب به دست نا اهلان بیافتد و این خطر افراد به ظاهر خودی ها را بارها و بارها در سخنرانی هایشان اشاره کرده اند و این چالش به ظاهر پنهان و تماماً آشکار منافق، گویی در صدر این چالشهای به ظاهر خطرناک نمایان است که تا مکتب علی هست، ناکثین و قاسطین و مارقین هم هست، و این افراد به ظاهر خودی درصدد جویدن انقلاب، همچون موریانه اند که در تخیلشان پوسته ای از انقلاب را طراحی می کنند (زهی خیال باطل). باید ترسید از افرادی که آرمان های شان نم پیدا کرده است، و انقلاب اسلامی را فقط نظامی می دانند برای اداره بهتر کشور و پیشرفت را در دست دیگران می بینند. بعضی ها بدانند، انقلاب اسلامی، انقلاب دیروز نیست انقلاب امروز است و تا زمانی که انقلاب هست، آمریکا شیطان بزرگ است و بس!

به امید تکمیل انقلاب

اللهم عجل لولیک الفرج

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه