مرضیه افخم، نخستین سخنگوی زن وزارت خارجه/منصوره شریفی، نخستین نماینده زن ایران در ژنو

مرضیه افخم مدیرکل دیپلماسی عمومی وزارت امور خارجه، سخنگوی وزارت امور خارجه در دولت یازدهم و منصوره ‌شریفی صدر، معاون سفیر ایران در توکیو و مدیرکل فعلی حقوق بشر و زنان وزارت خارجه، به عنوان نخستین سفیر و نماینده دایم زن ایران در ژنو منصوب خواهد شد.

مرضیه افخم، نخستین سخنگوی زن وزارت خارجه/منصوره شریفی، نخستین نماینده زن ایران در ژنو

به گزارش ۸دی، محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان تصمیم گرفته تا سه پست کلیدی را در اختیار سه زن قرار دهد؛ سخنگویی وزارت خارجه، نمایندگی ایران در ژنو و واگذاری مسوولیت یکی از سفارتخانه‌های ایران در خارج از کشور. تصمیمی که دیروز عباس عراقچی، سخنگوی فعلی وزارت خارجه مهر تایید بر آن زد. محمد جواد ظریف تصمیم دارد تا با بهره‌گیری از زنان در پست‌های کلیدی پیام و صدای جدید وزارت خارجه ایران را به گوش همکاران خارجی خود برساند. به گفته عباس عراقچی «در وزارت امور خارجه همکاران خانم در سطوح بالای مدیریتی و کارشناسی قرار دارند و حتما حضور خانم‌ها در عرصه سیاست خارجی می‌تواند تاثیرگذار و موفق باشد.» سخنگوی فعلی وزارت خارجه تاکید کرده که «هم‌اکنون سطوح مدیریتی از جمله مدیرکل حقوق بشر و مدیرکل دیپلماسی عمومی بر عهده دو نفر از همکاران خانم‌هاست که از تجربیات خوبی برخوردار هستند». «مرضیه افخم» و منصوره شریفی صدر دو زنی هستند که عباس عراقچی به آنها اشاره کرده است.

 
مرضیه افخم، نخستین سخنگوی زن وزارت خارجه
 
در حالی که از «پیمانه هسته‌ای» کارشناس ارشد وزارت امور خارجه و گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور مردمان بومی به عنوان یکی دیگر از کاندیداهای سخنگویی وزارت خارجه نام برده می‌شود اما سایت خبری تدبیر ۲۴ از مرضیه افخم به عنوان جدی‌ترین گزینه سخنگویی وزارت خارجه خبر داده و طی گزارشی مدعی شده است: «مرضیه افخم مدیرکل دیپلماسی عمومی وزارت خارجه و مدیرکل سابق اطلاعات و اخبار این وزارتخانه به عنوان سخنگوی دستگاه دیپلماسی منصوب شده است و از هفته آینده رسما کارش را آغاز خواهد کرد.» یک منبع مطلع در گفت‌وگو با «اعتماد» ضمن تایید این خبر اظهار داشت که حکم مرضیه افخم به زودی از سوی محمدجواد ظریف صادر خواهد شد. مرضیه افخم که از مدیران قدیمی وزارت خارجه محسوب می‌شود در دوران وزارت علی‌اکبر ولایتی مسوولیت اداره کل اخبار و مطبوعات وزارت خارجه را بر عهده داشته است. او همچنین در زمان تصدی کمال خرازی بر وزارت خارجه و سخنگویی حمید رضا آصفی در این سمت باقی ماند و برای مدتی در یکی از سفارتخانه‌های ایران در یکی از کشورهای آفریقایی اقدام به فعالیت کرد. او پس از بازگشت از آفریقا دوباره در وزارت خارجه مشغول به‌کار شد. مرضیه افخم هم‌اکنون مدیرکل دیپلماسی عمومی وزارت خارجه است. او به دو زبان انگلیسی و فرانسه تسلط دارد.
 
 
منصوره شریفی صدر، نخستین نماینده زن ایران در ژنو
 
همزمان با انتخاب یک زن برای پست سخنگویی وزارت خارجه برخی خبرها هم حکایت از آن دارد که محمد جواد ظریف پس از رایزنی با منصوره ‌شریفی صدر، معاون سفیر ایران در توکیو و مدیرکل فعلی حقوق بشر و زنان وزارت خارجه، حکم وی را به عنوان نخستین سفیر و نماینده دایم زن ایران در ژنو صادر خواهد کرد. منصوره شریفی در حالی که جدی‌ترین گزینه نمایندگی جدید ایران در ژنو است اما گفته می‌شود پیشنهادهای دیگری را هم روی میز خود دارد. به گزارش مهر، اگرچه هنوز محل ماموریت شریفی صدر مشخص نشده است اما با توجه به سوابق کاری او که در شرق آسیا بوده احتمالا روانه اندونزی یا بنگلادش خواهد شد که دوره ماموریت سفرای آنها خاتمه یافته است.
منبع: دانا

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه