کار ۵۰۰ روزه را ۵۰ روزه کردیم/ منتقدان، سخنان نیشدار را کنار بگذارند

حسن روحانی با اشاره به موضوع سیاست خارجی و عملکرد دولت در این زمینه گفت: در ۵۰ روز در این زمینه به اندازه ۵۰۰ روز قدم‌هایی برداشتیم.

کار ۵۰۰ روزه را ۵۰ روزه کردیم/ منتقدان، سخنان نیشدار را کنار بگذارند

به گزارش ۸دی نیوز، حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی رئیس‌جمهوردر هفتمین همایش ملی نخبگان با اشاره به کلامی از حضرت علی (ع) مبنی بر اینکه علم، قدرت است و هر آن کس که از علم فاصله گیرد دیگران بر او غلبه خواهند کرد، گفت: من با همین احساس به این جمع پرشور نخبگان نگاه می‌کنم.

رئیس جمهور با بیان اینکه نخبه غیر از استعداد برتر، برنده مدال و شاگرد اول کنکور است، افزود: استعداد برتر، استعداد است هر زمان که به عینیت و فعلیت درآید و در جامعه تأثیرگذار باشد، آن واژه کلید تأثیرگذار بودن استعداد برتر و فرد توانمند علمی در رشد و توسعه و زندگی مردم است.

دکتر روحانی تصریح کرد: اگر استعداد برتر در نهایت به قدرت ملی یا ثروت ملی تبدیل شود آنگاه نخبه آفریده شده است.

رئیس‌جمهور افزود: اولین وظیفه ما این است که استعداد برتر را به نخبگی تبدیل کنیم، این بزرگ‌ترین وظیفه بنیاد ملی نخبگان کشور است.

وی از همه وزرا و سازمان‌ها و بخش‌های مهم تصمیم‌سازی در کشور خواست از نخبگان جوان استفاده کنند و ادامه داد: به همین منظور فردا در جلسه هیئت وزیران از آنها خواهم خواست تا ساز و کاری را پیش‌بینی کنند که در تصمیم سازی‌ها از نخبگان جوان استفاده شود.

رئیس‌جمهور در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اینکه با تدبیر می‌توان در برابر همه قدرت‌هایی که علیه منافع ملی ما حرکت می‌کنند، ایستادگی کرد، گفت: در دفاع مقدس نخبگان، فرهیختگان و اندیشمندان به صحنه آمدند، مقطعی بود که تقریباً سیستم پدافندی موشک ما قادر به فعالیت نبود و ما از همه دستگاه‌هایی که در سراسر کشور داشتیم فقط یک لامپ قدرت بود که کار می‌کرد و همه لامپ‌ها دوران حیات خود را تمام کرده بودند و در جلسه‌ای یک نفر از اساتید دانشگاه گفت اگر سه ماه زمان بدهید این لامپ را احیا می‌کنیم و آنها به اتفاق تیمی هم قسم شدند و دو ماه به خانه‌های خود نرفتند و توانستند اولین لامپ را احیا کنند.

وی با اشاره به اینکه دهها مورد از این مثال‌ها را در ذهن دارم، گفت: در زمینه مشکلات راداری هم آن زمان دانشگاه شریف به کمک آمد.

رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه امروز نیاز به نخبگانی داریم که آستین بالا بزنند، افزود: دولت تدبیر و امید دست نیاز به سوی همه نخبگان دراز می‌کند.

دکتر روحانی خطاب به نخبگان گفت: ما امروز نه تنها به بیوتکنولوژی، نانو و IT شما نیاز داریم بلکه در اقتصاد و سیاست هم به شما نیاز داریم، تدبیر از شما، امید از ما، شاید ناچار شوم جمله‌ام را اینگونه اصلاح کنم و بگویم که امید هم از شما.

رئیس قوه مجریه افزود: باید دست به دست هم یک پروژه مشترک را آغاز کنیم که از یک سمت دولت و از سمت دیگر نخبگان حلقه وصل بین ما و شما باشند.

وی گفت: اولین قدم دولت به سمت نخبگان این است که گوش شنوا داشته باشد و ایده‌ها و پیشنهادهای نخبگان را بشنود.

رئیس‌جمهور افزود: قدم دوم دولت این است که زمینه‌های حقوقی، مادی و معنوی را برای پیشرفت ایده‌های نخبگان مد نظر قرار دهد.

دکتر روحانی ادامه داد: سومین قدم ما این است که از همه شما می‌خواهیم در همه امور و تصمیم سازی‌ها مشارکت کنید.

وی با اشاره به جملاتی از “لویی پاستور” مبنی بر اینکه باید با روحی سرشار از امید در کتابخانه‌ها و آزمایشگاه‌ها فعالیت کرد، گفت: ما می‌خواهیم نخبگانمان احساس پاستور را داشته باشند و بگویند برای کشور چه کرده‌ایم نه اینکه بگویند کشور برای ما چه کرده است؟

رئیس قوه مجریه افزود: اگر ما برای رشد کشور تلاش کنیم، مردمی بزرگ و قدرشناس روبروی ما هستند و قدر خدمات ما را خواهند دانست.

وی در بخش دیگری از اظهاراتش گفت: اقتصاد ما در صادرات و واردات با اقتصاد جهان پیوند خورده است و تحقق حماسه اقتصادی نیاز به افق فکری باز دارد.

دکتر روحانی با اشاره به ضرورت حرکت استعدادهای برتر در مسیری درست افزود: استعداد برتر در یک محیط مناسب می‌تواند برای جامعه و رشد آن تأثیرگذار شود، استعداد برتر را باید مراقبت کرد تا استعداد برتر بماند.

رئیس قوه مجریه گفت: سالی که وارد دانشکده حقوق دانشگاه تهران شدم همه شاگرد اول‌ها در پایان سال چهارم جزو رتبه‌های ۲۰ به بعد بودند و وقتی در سال چهارم در سطوح مختلف دادگستری قبل از انقلاب به کارآموزی رفتیم، بسیاری از آنها که در امتحانات ترم نفر اول بودند در کارآموزی نفر اول نبودند و برخی از آنها که نفر اول کارآموزی بودند در فوق لیسانس اول نبودند.

دکتر روحانی افزود: پس باید ببینیم که چه کنیم استعداد برتر بتواند در مسیر برتر ماندن یا حتی برتر شدن از آنچه که هست، باقی بماند؟ و چگونه این استعداد در خدمت جامعه و کشور قرار گیرد؟

وی با اشاره به سال حماسه سیاسی و اقتصادی گفت: مردم ما حماسه سیاسی را با رهنمودهای رهبری خلق و در این زمینه دانشگاهیان، فرهنگیان و نخبگان نقش بسیار ارزشمندی ایفا کردند.

رئیس‌جمهور افزود: صدای نخبگان جامعه ما نه از محلات تهران و شهرهای بزرگ بلکه به دورترین روستاهای کشور رسید و با مشاهده رأی روستائیان و مرکز کشور به این نتیجه می‌رسیم که روستایی کشور گفته است که ما در فهم و تعقل نه با شهری و مرکز شریک‌ایم بلکه پیشرو هم هستیم.

وی با اشاره به اینکه ما به این روستائیان و نخبگان و ایرانی بودن خود افتخار می‌کنیم، گفت: حماسه اقتصادی آفریدنی است و بدون تلاش و انسجام و وحدت نمی‌توان این حماسه را خلق کرد و حماسه اقتصادی نیازمند افق فکری باز است.

دکتر روحانی افزود: آمار و ارقام نشان می‌دهد که بزرگترین درآمد ارزی و ریالی ما را صادرات می‌سازد.

وی گفت: باید توان اقتصادی با قدرت رقابت داشته باشیم، در غیر اینصورت واردات ارزان با کیفیت دیگران، تولید و ایده ما را از صحنه خارج خواهد کرد.

رئیس‌جمهور اظهارداشت: اگر می‌خواهیم توان رقابت با دنیا را داشته باشیم نمی‌توانیم دور کشور حصار بکشیم و باید خود را باور و به خود اعتماد کنیم و با تدبیر و نه شعار در برابر توطئه دیگران نهراسیم.

وی همچنین گفت: از آغاز کار دولت یازدهم قدم‌های بسیار مهمی از جمله در بحث دارو، درمان، صنعت و تولید برداشته شده است.

دکتر روحانی افزود: در این ۵۰ روز در زمینه اقتصادی قدم‌های تأثیرگذاری برداشته شد و در بخش کشاورزی تنها دولتی هستیم که همه بدهکاری‌ها به کشاورزی را تا چند روز پیش پرداخت کردیم.

وی اضافه کرد: تنها دولتی هستیم که در طول ۵۰ روز بیش از ۷۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای ماشین‌آلات کشاورزی در اختیار کارآفرینان کشاورزی قرار دادیم و در این مدت بیش از ۴۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای خرید کود در فصل پاییز اختصاص دادیم.

دکتر روحانی افزود: پیش از آغاز پاییز دولت قیمت تضمینی گندم و سایر محصولات کشاورزی را در شورای اقتصاد تصویب کرد تا کشاورزان با دلگرمی بیشتری فعالیت کنند.

وی اظهارداشت: در سیاست خارجی نیز در مدت ۵۰ روز به اندازه ۵۰۰ روز قدم برداشته شد.

رئیس‌جمهور در بخش دیگری از سخنانش خطاب به نخبگان افزود: ممکن است شما بگویید که در کشورهایی به نخبگان بیشتر احترام می‌گذارند و من رد نمی‌کنم؛ ممکن است شما بگویید در کشورهایی امکانات لازم برای پیشرفت بیشتر فراهم می‌کنند و این را نیز رد نمی‌کنم؛ ممکن است شما بگویید کشورهایی هستند که وسایل آسودگی خاطر در زندگی روزمره را برای نخبگان بیشتر فراهم کرده‌اند که این را نیز رد نمی‌کنم، اما امروز به ساختاری نیاز داریم که بتواند دولت، نخبگان و جامعه را به هم متصل کند.

رئیس قوه مجریه با اشاره به اینکه نخبگان باید کاری کنند که صنعت دنبال آنها بدود، گفت: بخش‌های دولتی و خصوصی باید زمینه را برای استفاده از فکر نخبگان مهیا کنند.

وی ادادمه داد: البته می دانم که باید در مواردی دولت، بخش‌های خصوصی، شرکت‌های دولتی، بانک‌ها و بیمه‌گران به کمک نخبگان بیایند.

رئیس جمهور بیان داشت: اگرچه سند راهبردی نخبگان در شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب شده و این سند لازم بوده است، اما کافی نیست و باید دید در این سند چه اقداماتی انجام شود تا تضمین اجرایی داشته باشد.

وی افزود: برای واقعی کردن این سند باید دست به دست هم دهیم و می‌توانیم حماسه اقتصادی را بیافرینیم.

دکتر روحانی گفت: دولت همه مشکلات جامعه را لمس می‌کند و با آمار و ارقام و با بدهکاری‌های کلان دولت آشناست، اما برای عبور از این راه پر پیچ و خم نیازمند تلاش و تدبیریم و دولت به آینده حل مشکلات با کمک مردم و نخبگان امیدوار است.

رئیس جمهور در بخش دیگری از سخنانش افزود: اقلیتی هستند که دولت هر کاری کند شمشیر انتقاد آنها برنده‌تر می شود، اما این دولت به انتقاد منتقدان هم افتخار می‌کند، به عزیزان منتقد عرض می‌کنم که انتقاد سازنده، خواسته ما و برای کشور مفید است، همه باید کاری کنیم که سخنان نیش دارمان کم شود و در چارچوب ادب و اخلاق باشد.

وی در پایان سخنانش خطاب به حاضران گفت: به شما قول می‌دهم دولت و بنیاد ملی نخبگان همه تلاش خود را در حمایت از شما خواهد کرد، دولت سال آینده کاری خواهد کرد که شرمنده نخبگان نباشد.

منبع: باشگاه خبرنگاران

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه