صحبت های حیرت آور در مورد تبانی داوران

مربی بدنساز پرسپولیس افشاگری تازه ای در مورد پرونده داور محروم شده فوتبال ایران انجام داد: «محسن قهرمانی با من تماس گرفت و گفت بخشی از پولی که باید راه آهنی ها به وی می داده اند مانده و ازمن خواست برایش این پول را زنده کنم.»

صحبت های حیرت آور در مورد تبانی داوران

به گزارش ۸دی نیوز به نقل از جام ورزشی، در ابتدای برنامه این هفته ۹۰ پس از اشاره ای به محرومیت قهرمانی و کمک داوران بازی سپاهان و پرسپولیس، گوشه هایی از دیدار استقلال – اف سی سئول و حاشیه های قبل و بعد از این دیدار پخش شد.

فردوسی پور همچنین قهرمانی تیم والیبال ایران در آسیا را تبریک گفت و اظهار داشت: «در گذشته اگر یک ست از کشورهای شرق آسیا می گرفتیم در بوق و کرنا می کردیم اما حالا شرقی ها باید برای گرفتن یک ست از ما تلاش کنند.»

* کنایه فردوسی پور به بابک زنجانی!

در آیتم ۹۰ درجه فردوسی پور به بابک زنجانی کنایه جالبی زد!

اخیرا پروژه تجاری اداری خیابان ایران زمین واقع در شهرک قدس (غرب تهران)، متعلق به هلدینگ سورینت به دلیل نشست زمین و تخریب قسمتی از پروژه و خیابان‌های اطراف متوقف شد. در این حادثه بخشی از ضلع شمالی پروژه تخریب و آسیب قابل ملاحظه ای به خیابان و خانه های اطراف وارد شد. همچنین بر اثر این حادثه بخشی از آسفالت خیابان در مجاور قطعه زمینی به وسعت ۵ هزارمترمربع با عمق ۴۰ متر، نشست کرد و همچنین ترک های عمیقی در سطح خیابان و دیوارهای ساختمان های اطراف پدیدار شد.

 این اتفاق باعث شد بار دیگر بابک زنجانی به تیتر رسانه ها تبدیل شود و البته  فردوسی پور نیز با اشاره به این حادثه به مالک متمول راه آهن کنایه زد.

* پیشنهاد منشوری فردوسی پور به مهاجم برزیلی فولاد: چرا سامبا نمی رقصی؟

لوسیانو پریرا مهاجم برزیلی فولاد به دلیل گل های زیادی که در لیگ امسال زده است، به برنامه ۹۰ رفت تا از موفقیتش برای مردم بگوید.

وی در خصوص عملکرد خود در فوتبال ایران و شروع فوتبالش در برزیل گفت: «فوتبال خود را از شهر بایا و تیم ویتوریا آغاز کردم و از آنجا به تیم های دیگر رفتم.»

پریرا ادامه داد: «فرق فوتبال ایران و برزیل سبک بازی است، فوتبال ایران بسیار سریع است و شما بازیکنان بسیار قوی دارید اما در برزیل بیشتر بازیکنان تکنیکی هستند.»

مهاجم تیم فوتبال فولاد خوزستان گفت: «در این فصل، نخستین هدف ما در تیم رسیدن به سکوی قهرمانی است و من اگر بتوانم آقای گل هم شوم که بسیار ایده آل است.»

وی در مورد اینکه چرا به وی لقب “شیمبا” می دهند عنوان کرد: «این لقبی است که پدرم به من داده است. لوسیانو پریرا در پایان صحبت هایش گفت خانواده ای یازده نفره دارد که پنج برادر و سه خواهر دارد.»

عادل فردوسی پور همزمان با نمایش شادی بعد از گل یار برزیلی فولاد درباره پشتک و وارو هایش پرسید که او گفت: «به این پشتک ها می گویند پشتک مرگ. من این کار را از بچگی هایم در برزیل یاد گرفتم.»

عادل در ادامه از مهمانش پرسید چرا به رسم برزیلی ها سامبا (رقص محلی) اجرا نمی کنی که او گفت: «اتفاقا فکر خوبی است. چرا که نه. اتفاقا سامبا هم خوب بلدم. از گل های بعدی حتما!»

فردوسی پور بلافاصله گفت: «ای بابا منشوری شدی نگویی فردوسی پور گفت ها! راستی منشور اخلاقی را چه باید ترجمه اش کنند؟»

البته او فهمید که فردوسی پور چه می گوید و گفت: «سامبا مشکلی ندارد، خیلی هم رقص شادی است!»

* پس از حضور پریرا تصاویری در خصوص کارنامه مهرداد بیت آشور پخش شد و این بازیکن که تازه از فوتبال آمریکا به تیم ملی دعوت شده است، معرفی گردید.

* روایت حیرت آور مربی پرسپولیس درباره فوتبال پاک؛ قهرمانی گفت طلب در آوردن بازی را پرداخت کنیم

بحث فساد در فوتبال ایران بخش دیگر برنامه ۹۰ و در واقع اصلی ترین بخش این برنامه بود. محمدرضا مولایی در گفتگوی تلفنی با برنامه ۹۰ درباره اظهارنظر محمد مایلی کهن پیرامون اینکه در اتفاقات حاشیه ای اخیر پای یک مربی بدنساز وسط بوده است عنوان کرد: «این مساله که اظهر من الشمس بود. احتیاجی به کالبدشکافی مایلی کهن وجود نداشت. پس از صحبت هایی که من بیان کردم، مشخص بود که بحث من وسط است.»

وی درباره مواردی که در ستاد رسیدگی به تخلفات حرفه ای فوتبال عنوان کرده است گفت: «سال گذشته که در راه آهن بودم، مرتضی کریمی گفت قهرمانی از تو ناراحت است. گفتم چرا؟ او گفت که گویا قهرمانی طلبی از راه آهن از قبل دارد و من هم به او گفتم این مال زمانی بوده است که من آنجا نبودم. به قهرمانی زنگ زدم و او هم گفت که طلبی از راه آهن دارد و این موضوع را تایید کرد.»

مولایی درباره اینکه طلب قهرمانی از چه چیزی بوده است، گفت: «او می گفت که یک بازی را برای راه آهن در فصل قبلش درآورده است. بخشی از پولش را گرفت و بخش دیگرش مانده است. آن مسابقه زمانی بوده است که من در راه آهن نبودم و در کادر بدنسازی تیم استقلال کار می کردم. قهرمانی خواست این پول را پرداخت کنیم.

وی درباره اینکه مبلغ باقیمانده چقدر بوده است اظهار داشت: «فکر می کنم ۵ میلیون مانده بود.»

مولایی درباره اینکه سرمربی راه آهن در آن زمانی که قهرمانی گفته چه کسی بوده است گفت: «سرمربی تیم راه آهن در آن زمان علی دایی بود و سرپرست تیم جعفری نژاد بود.»

مربی تیم پرسپولیس درباره اینکه پس از این موضوع چه کرد گفت: «من این مساله را به سرمربی تیم راه آهن که دایی بود گفتم. او هم گفت که قبلی ها هر اشتباهی کنند، به من ربطی ندارد. به دوستت هم بگو اگر داوری در مسابقه بعدی ما خراب باشد، من می دانم چه کنم.»

وی درباره حکم ستاد رسیدگی به تخلفات حرفه ای فوتبال درباره خود اظهار داشت: «واقعیتش این است که من خودم شوکه شدم. تنها چیزی که به ذهنم رسید این بود که به دایی گفتم. من به عنوان مطلع در جلسه حضور داشتم ولی در ردیف متهم قرار گرفتم. ظهر دوشنبه پیش علیپور بودم. همه حرف هایم را امضا کردم. در این هفته صحبت خیلی ها چرخش داشت. عده ای گفتند تماس نداشتند در حالیکه دو هفته قبل از بازی سپاهان تماس داشتند. پرینت مکالمات من هست و رضایت می دهم این تماس ها دیده شود.»

مولایی افزود: «این وسط من نه پولی دادم، نه گرفتم. هیچ نقشی در اتفاقات نداشتم. تنها چیزی که در آن مقطع به ذهنم می رسید این بوده که به دایی بگویم. او هم خیلی بد با من برخورد کرد.»

* با آبروی من بازی کردند

علیرضا ایلدروم کمک داور محروم شده در بحث فساد فوتبال می گوید قربانی شده است و آبرویش را برده اند.

او از آن صحنه جنجالی شروع کرد و در برنامه ۹۰ گفت: «من اول راجع به آن صحنه جنجالی بگویم که اصلا آن صحنه را ندیدم. وقتی آن توپ سانتر شد، دو تا بازیکن با هم بلند شدند برای ضربه زدن. من باید به توپ نگاه می کردم و اصلا آن درگیری را ندیدم. اگر می دیدم حتما به آقای قهرمانی کمک می کردم. من ۳ سال است به لیگ برتر آمدم. در این ۳ سال فیلم هایم را ببینید بعد تصمیم بگیرید.»

او سپس درباره حکم محرومیتش هم گفت: «من از بعد از ظهر شنیدم که از کلیه فعالیت های ورزشی محروم شدم. گفتند به ما پیشنهاد رشوه داده شده است. ولی خدایی هیچ کس از فدراسیون به من زنگی نزده است و نه دعوت شدم تا بدانم چه اتفاقی افتاده است. یا اصلا نمی دانم چرا بدون اینکه از من بپرسند، این حکم برای من صادر شده است. دقیقه ۴ بازی، قهرمانی پنالتی گرفته و بازیکن پرسپولیس را اخراج کرده است. امروز با آبروی من و پدرم در این فوتبال بازی شده است. من نان حلال خوردم. آقای علیپور و بقیه به چه جرمی آبروی من و پدرم را بردند؟»

ایلدروم ادامه داد: «اگر من متهم هستم باید یک بار از من سئوال می کردند تا بروم برای دفاع ولی اصلا کسی از من نخواسته بود که بروم از خودم دفاع کنم. خوب است کسی با آبروی خود این ها بازی کند؟ ما مسلمان نیستیم؟ من از فردا سرم را چطور بالا بگیرم؟ مگر می شود با آبروی یک خانواده بازی شود. اگر بحث فنی باشد هیچ صحبتی نیست. من از خانواده ام زدم که بروم تمرین تا داوری کنم. برای چه باید با آبروی من بازی کنند.  پدر من ۲۰ سال در این فوتبال زحمت کشیده و یک کمک داور خوشنام بوده اما هم آبروی من و هم او را با یک حکم برده اند.»

* از پرداخت پول به قهرمانی بی اطلاع هستم

علی نیکجو سرپرست اسبق تیم فوتبال راه آهن نیز در خصوص این که آیا از پولی که به باشگاه راه آهن به محسن قهرمانی داده مطلع است، گفت: «زمانی که علی دایی وارد باشگاه راه آهن شد من از مسئولیت خودم کنار رفتم و اطلاعات زیادی در خصوص اتفاقات رخ داده در این باشگاه ندارم.»

وی ادامه داد: «در خصوص پولی که به قهرمانی از سوی باشگاه راه آهن داده شده است اطلاعاتی ندارم و نمی توانم اظهارنظری کنم.»

* قوه قضاییه به بحث فساد ورود کند

علیرضا یزدانی رییس کانون داوران نیز در این رابطه گفت: «مولایی بدنساز پرسپولیس می تواند پرینت مکالمات خود را بگیرد و ارایه دهد.»

رییس کانون داوران گفت: «ما در این کانون خواهان ورود قوه قضاییه شدیم تا خیلی سریع این مسایل ریشه کن شود زیرا ۳ سال است که چنین مسایلی را مطرح می کنند.»

وی تصریح کرد: «ما اسنادی در خصوص اهدا سکه به داور یک بازی که آن را پس داد به کمیته ارایه دادیم، آن زمان هیچ اتفاقی رخ نداد اما حالا یک کمک داور را بی دلیل و بدون هیچ سندی محروم می کنند.

* حکم صادر شده قانونی نیست

احمد رضا براتی معاون حقوقی اتحادیه فوتبال گفت: «صدور حکم در خصوص بحث فساد تنها در اختیار کمیته اخلاق است و این دوستان نمی توانستند چنین حکمی را صادر کنند.»

وی ادامه داد: «حتی کمیته انضباطی هم نمی تواند این رای را صادر کند و تنها کمیته اخلاق می تواند این حکم را صادر کند.»

معاون حقوقی اتحادیه فوتبال گفت: «مگر تشکیل کمیته اخلاق چقدر زمان نیاز داشت و عدم تشکیل این کمیته خودش یک ایراد است و کفاشیان می تواند فردا ستاد اخلاق را تشکیل دهد و افراد صالح به این مساله رسیدگی کنند و حکم دهند.»

وی در خصوص دلایل محرومیت محمد رضا مولایی تصریح کرد: «در نبود کمیته اخلاق چنین اتفاقاتی طبیعی است و ممکن است حق کسی هم از بین برود.»

* علیپور: پارسال به حساب قهرمانی پول واریز شده / قیمت غش کردن داور به سود حریف: ۲ میلیون تومان

علیرضا علیپور، دبیر ستاد تخلفات حرفه ای فدراسیون فوتبال می گوید اگر چه قهرمانی هر نوع دریافت پولی را تکذیب می کند اما این کمیته اسنادی دارد که ثابت می کند ۲ میلیون تومان از سوی علی حاتم و محمدرضا مولایی برای او واریز شده و این دو یار نزدیک دایی به همین دلیل محروم شدند اگر چه دایی هنوز نقشی در این پرونده ندارد!

حجت الاسلام علیرضا علیپور که از سوی محمدرضا مولایی متهم شده بود او را به دلیل افشای حقایق محروم کرده اند به جزئیات جدیدی از پرونده فساد و رشوه در فوتبال پرداخت که حالا نشان می دهد محسن قهرمانی اقلا ۲ میلیون تومان از تیمی که علی دایی مربیگری اش را بر عهده داشته به واسطه دو نفر از نزدیکان سرمربی پرسپولیس گرفته است.

او درباره ادعاهای مولایی گفت: «ما از اینکه آقایان افشای تخلف کردند تشکر داشتیم، حکمی که صادر شد به این دلیل است اما یک بخشی از حقایق را نگفتند. مثلا درباره همین طلب آقای قهرمانی اگر چه شخص داور همه چیز را انکار می کند اما ما از طریق یک نفر سوم توانستیم به اسنادی برسیم که نشان می دهد همان روز پولی هم با آگاهی آقای مولایی و حاتم رد و بدل شده است. ما هم شماره کارت ها را داریم و هم می دانیم رسید این دو میلیون تومان واریزی به دست آقایان رسیده است. یک نفر سومی در این پرونده هست که به زودی نام او هم مطرح می شود.»

مولایی اصرار داشت که در جریان پرداخت پول نیست و خواهان روبرو شدن با این نفر سوم ادعایی از سوی مسئولان فدراسیون بود اما علیپور اصرار داشت فعلا زمان این کار نیست. دعوای این دو بر سر این مسئله تایم زیادی از ۹۰ را گرفت اما بحث مهم این بود که این پول قبل از کدام بازی داده شده و بازی مورد نظر مولایی که قهرمانی احتمالا برایش از راه آهن طلب داشته چه زمانی بوده است.

ابتدا مولایی گفت سالی که استقلال بوده است که می شد سال اول مربیگری دایی در راه آهن با محمد حسن انصاری فرد. این یعنی علی دایی هم پایش به این اتفاقات باز می شده است.

بحث نیکجو سرپرست سابق این تیم مطرح شد اما او و همه سرپرستان بعدی تیم کلا انکار کردند که ربطی با چنین ماجرایی داشته باشند. بعد از این علیپور مطرح کرد که دایی پیشتر درباره این مسائل حرف زده و چیزی را پنهان نکرده و او زمان مورد ادعای مولایی را سال ۸۹ و مربیگری تارتار اعلام کرد.

علیپور برای مستندتر شدن حرف هایش از سال سقوط فجرسپاسی تیم مورد علاقه اش به لیگ یک اسم آورد و دو بازی جنجالی راه آهن با سایپا و فجر سپاسی را هم مطرح کرد. بعد از این اما مهدی تارتار با آمدن روی خط برنامه ۹۰ اعلام کرد در آن فصل و در بازی های حساس این تیم ممبینی و ترکی قضاوت کرده بودند.

او البته یک پرسش اساسی هم داشت. اینکه اگر او و همکارانش پول داور را نداده اند چرا داور بازی لجش را می خواسته سر علی دایی خالی کند و چرا این کار را با تیم های خود تارتار نمی کرده است؟

سئوالی که باعث شد تا علیپور بگوید: «ما هنوز زمان دقیق این اتفاقات را نمی دانیم و در حال بررسی دقیقه هستیم تا ببینیم چه اتفاقی می افتد! حقیقت هنوز برای خود ما هم دقیقا روشن نشده است.»

فردوسی پور از این می پرسید که به هر حال پولی که از طرف باشگاه راه آهن و قبل از بازی با آلومینیوم مسجل شده به داور داده شده از کجا تامین شده است از سوی خیرین که پرداخت نشده یا کادر فنی داده اند یا مدیریت راه آهن که باز علیپور گفت در این زمینه اطلاع مشخصی ندارد اما علی دایی در این زمینه در جریان نبوده یا مدرکی در این ارتباط در دسترس نیست.

مسئول کانون داوران هم از علیپور سئوال کرد چرا سال قبل که آنها با سند نشان دادند یک تیم به داوران سکه داده، هیچ حکمی صادر نشد که باز سکوت معنادار علیپور را بینندگان تلویزیونی ۹۰ دیدند و شنیدند و او البته پاسخی مشخص برای این نداشت که چرا از یک سال قبل به شکایت رویانیان برای اتهام اخاذی داوران از این تیم رسیدگی نشده است و باز جوابی که هیچ عایدی نداشت.

و اینگونه حرف های دبیر ستاد تخلفات پر بود از ابهامات جدید برای دوست داران فوتبال. حالا از دید آنها داور بین المللی ایران حداقل ۲ میلیون گرفته و در ازایش به سود آلومینیوم هرمزگان غش نکرده بوده تا علیه تیم دایی سوت بزند. اما یک سال بعد او که درخواستش برای انتقال یک تیم فوتسال به خراسان از سوی قرمزها رد شده بود، به سمت سپاهانی ها غش کرده است.

این یعنی قیمت پایه برای در آوردن یک بازی از سوی داور مبلغ ناچیز ۲ میلیون تومان است. مبلغی که با قرارداد بازیکنی مثل خلعتبری یا نکونام می توان با آن تا ۵ سال یک تیم را بدون نیاز به بازیکن یا کادر فنی قهرمان کرد!

* تارتار: زمان من پولی به قهرمانی داده نشده است

مهدی تارتار گفت: «محسن قهرمانی در هیچ یک از بازی هایی که من در راه آهن حضور داشتم داور مسابقات ما نبوده و فکر می کنم قهرمانی داور پاکی است و در این مساله شک ندارم.»

وی ادامه داد: «تنها باری که قهرمانی برای تیم من در راه آهن قضاوت کرد و مشکل ساز شد مربوط به بازی با مس کرمان بوده که یک گل ناسالم به ضرر تیم ما اعلام شد.»

سرمربی اسبق تیم فوتبال راه آهن گفت: «این مساله کاملا قابل بررسی است اما سه بازی که از سوی دوستان اعلام می شود در زمان سرمربیگری من نبوده است.»

وی تصریح کرد: «ما آن زمان در راه آهن حتی پول بازیکنان خود را هم نداشتیم بدهیم و ناداوری های زیادی بر علیه تیم ما شده است.»

محمد جعفری نژاد سرپرست سابق تیم فوتبال راه آهن گفت: «در آن زمان هیچ صحبتی با محسن قهرمانی نداشتیم و این اتفاقاتی که رخ داده در زمان حضور من در باشگاه راه آهن نبوده است.»

* رویانیان: چرا متهم و شاهد هر دو محروم می شوند

محمد رویانیان در خصوص مباحث مطرح شده گفت: «باید از علیپور به خاطر برخورد قاطعی که در بحث فساد فوتبال داشته تشکر کنم اما امیدوارم برخورد های قاطع تری را هم مشاهده کنیم.»

وی ادامه داد: «در قانون فیفا گفته شده که هرکسی از جرمی اطلاع پیدا کرد باید خیلی سریع بیاید و اطلاع دهد و عدم اطلاع یک جرم است.»

مدیرعامل باشگاه پرسپولیس گفت: «اگر من مدیرعامل متوجه شدم داوری از ما تقاضای پول کرده است آیا باید بگویم بروید پول را به داور بدهید تا سند بدست بیاورم یا باید بیایم قبل از هر اقدامی به مسئولان فدراسیون اطلاع دهم واقعا این مساله برای ما مشخص نیست.»

وی تصریح کرد: «اگر قرار است من به عنوان مطلع حرفی را مطرح کنم پس چرا باید متهم شوم و برای من محرومیت در نظر بگیرند.»

وی اظهار کرد: «در ماجرای محسن قهرمانی شخصا وارد شدم و حضوری به فدراسیون آمدم و نظرات خود را هم به صورت مکتوب ارایه دادم اما متاسفانه در حال حاضر دو نفر از باشگاه محروم شده اند که به عنوان شاهد در کنار ما به فدراسیون آمده بودند.»

* پروین: از صحبت های صالحی امیری لذت بردم

علی پروین گفت: «پس از دیدار با صالحی امیری از صحبت های او در خصوص حضور مردم در ورزشگاه ها لذت بردم و ۲۰ سال بود این حرف ها را مطرح می کردم.»

عضو هیات مدیره باشگاه پرسپولیس اظهار کرد: «او از ما می خواست که کاری کنیم هواداران به ورزشگاه بیایند و اگر اتفاقی هم رخ داد مساله خاصی نیست و این حرف های من بود.»

وی ادامه داد: «ما به صالحی امیری پیشنهاد دادیم پرسپولیس را به ما اجاره دهند و یک ریال هم پول نمی خواهیم زیرا کسانی هستند که حاضرند خیلی راحت برای این باشگاه هزینه کنند.»

 سرمربی اسبق پرسپولیس در خصوص این که آیا به گفته مرتضی فنونی زاده در یکی از دربی ها از استقلالی ها خواسته است به پرسپولیس گل نزنند، گفت: «این حرف ها در فوتبال صحیح نیست و تبانی در این رشته وجود ندارد و مطمئن باشید اگر استقلالی ها می توانستند ما را ۶ تایی می کردند.»

* نظرسنجی و پایان برنامه

علیپور و رویانیان در حال صحبت کردن بودند که تیتراژ برنامه نود پخش شد و برنامه این هفته ۹۰ بدون نتیجه گیری و حتی بدون نمایش آمار نظر سنجی در ساعت ۲:۲۵ بامداد سه شنبه به پایان رسید.

لازم به ذکر است نظرسنجی برنامه در خصوص گل برتر ۲ ماه اخیر فوتبال ایران بوده که گل آندو به بوریرام بیشترین رای را به خود اختصاص داد و پس از آن گل سیدصالحی که با پاس گل صادقیان همراه بود دوم شد.

جام ورزشی؛ در ابتدای برنامه این هفته ۹۰ پس از اشاره ای به محرومیت قهرمانی و کمک داوران بازی سپاهان و پرسپولیس، گوشه هایی از دیدار استقلال – اف سی سئول و حاشیه های قبل و بعد از این دیدار پخش شد.

فردوسی پور همچنین قهرمانی تیم والیبال ایران در آسیا را تبریک گفت و اظهار داشت: «در گذشته اگر یک ست از کشورهای شرق آسیا می گرفتیم در بوق و کرنا می کردیم اما حالا شرقی ها باید برای گرفتن یک ست از ما تلاش کنند.»

* کنایه فردوسی پور به بابک زنجانی!

در آیتم ۹۰ درجه فردوسی پور به بابک زنجانی کنایه جالبی زد!

اخیرا پروژه تجاری اداری خیابان ایران زمین واقع در شهرک قدس (غرب تهران)، متعلق به هلدینگ سورینت به دلیل نشست زمین و تخریب قسمتی از پروژه و خیابان‌های اطراف متوقف شد. در این حادثه بخشی از ضلع شمالی پروژه تخریب و آسیب قابل ملاحظه ای به خیابان و خانه های اطراف وارد شد. همچنین بر اثر این حادثه بخشی از آسفالت خیابان در مجاور قطعه زمینی به وسعت ۵ هزارمترمربع با عمق ۴۰ متر، نشست کرد و همچنین ترک های عمیقی در سطح خیابان و دیوارهای ساختمان های اطراف پدیدار شد.

 این اتفاق باعث شد بار دیگر بابک زنجانی به تیتر رسانه ها تبدیل شود و البته  فردوسی پور نیز با اشاره به این حادثه به مالک متمول راه آهن کنایه زد.

* پیشنهاد منشوری فردوسی پور به مهاجم برزیلی فولاد: چرا سامبا نمی رقصی؟

لوسیانو پریرا مهاجم برزیلی فولاد به دلیل گل های زیادی که در لیگ امسال زده است، به برنامه ۹۰ رفت تا از موفقیتش برای مردم بگوید.

وی در خصوص عملکرد خود در فوتبال ایران و شروع فوتبالش در برزیل گفت: «فوتبال خود را از شهر بایا و تیم ویتوریا آغاز کردم و از آنجا به تیم های دیگر رفتم.

پریرا ادامه داد: «فرق فوتبال ایران و برزیل سبک بازی است، فوتبال ایران بسیار سریع است و شما بازیکنان بسیار قوی دارید اما در برزیل بیشتر بازیکنان تکنیکی هستند.»

مهاجم تیم فوتبال فولاد خوزستان گفت: «در این فصل، نخستین هدف ما در تیم رسیدن به سکوی قهرمانی است و من اگر بتوانم آقای گل هم شوم که بسیار ایده آل است.»

وی در مورد اینکه چرا به وی لقب “شیمبا” می دهند عنوان کرد: «این لقبی است که پدرم به من داده است. لوسیانو پریرا در پایان صحبت هایش گفت خانواده ای یازده نفره دارد که پنج برادر و سه خواهر دارد.»

عادل فردوسی پور همزمان با نمایش شادی بعد از گل یار برزیلی فولاد درباره پشتک و وارو هایش پرسید که او گفت: «به این پشتک ها می گویند پشتک مرگ. من این کار را از بچگی هایم در برزیل یاد گرفتم.»

عادل در ادامه از مهمانش پرسید چرا به رسم برزیلی ها سامبا (رقص محلی) اجرا نمی کنی که او گفت: «اتفاقا فکر خوبی است. چرا که نه. اتفاقا سامبا هم خوب بلدم. از گل های بعدی حتما!»

فردوسی پور بلافاصله گفت: «ای بابا منشوری شدی نگویی فردوسی پور گفت ها! راستی منشور اخلاقی را چه باید ترجمه اش کنند؟»

البته او فهمید که فردوسی پور چه می گوید و گفت: «سامبا مشکلی ندارد، خیلی هم رقص شادی است!»

* پس از حضور پریرا تصاویری در خصوص کارنامه مهرداد بیت آشور پخش شد و این بازیکن که تازه از فوتبال آمریکا به تیم ملی دعوت شده است، معرفی گردید.

* روایت حیرت آور مربی پرسپولیس درباره فوتبال پاک؛ قهرمانی گفت طلب در آوردن بازی را پرداخت کنیم

بحث فساد در فوتبال ایران بخش دیگر برنامه ۹۰ و در واقع اصلی ترین بخش این برنامه بود. محمدرضا مولایی در گفتگوی تلفنی با برنامه ۹۰ درباره اظهارنظر محمد مایلی کهن پیرامون اینکه در اتفاقات حاشیه ای اخیر پای یک مربی بدنساز وسط بوده است عنوان کرد: «این مساله که اظهر من الشمس بود. احتیاجی به کالبدشکافی مایلی کهن وجود نداشت. پس از صحبت هایی که من بیان کردم، مشخص بود که بحث من وسط است.»

وی درباره مواردی که در ستاد رسیدگی به تخلفات حرفه ای فوتبال عنوان کرده است گفت: «سال گذشته که در راه آهن بودم، مرتضی کریمی گفت قهرمانی از تو ناراحت است. گفتم چرا؟ او گفت که گویا قهرمانی طلبی از راه آهن از قبل دارد و من هم به او گفتم این مال زمانی بوده است که من آنجا نبودم. به قهرمانی زنگ زدم و او هم گفت که طلبی از راه آهن دارد و این موضوع را تایید کرد.»

مولایی درباره اینکه طلب قهرمانی از چه چیزی بوده است، گفت: «او می گفت که یک بازی را برای راه آهن در فصل قبلش درآورده است. بخشی از پولش را گرفت و بخش دیگرش مانده است. آن مسابقه زمانی بوده است که من در راه آهن نبودم و در کادر بدنسازی تیم استقلال کار می کردم. قهرمانی خواست این پول را پرداخت کنیم.»

وی درباره اینکه مبلغ باقیمانده چقدر بوده است اظهار داشت: «فکر می کنم ۵ میلیون مانده بود.»

مولایی درباره اینکه سرمربی راه آهن در آن زمانی که قهرمانی گفته چه کسی بوده است گفت: «سرمربی تیم راه آهن در آن زمان علی دایی بود و سرپرست تیم جعفری نژاد بود.»

مربی تیم پرسپولیس درباره اینکه پس از این موضوع چه کرد گفت: «من این مساله را به سرمربی تیم راه آهن که دایی بود گفتم. او هم گفت که قبلی ها هر اشتباهی کنند، به من ربطی ندارد. به دوستت هم بگو اگر داوری در مسابقه بعدی ما خراب باشد، من می دانم چه کنم.»

وی درباره حکم ستاد رسیدگی به تخلفات حرفه ای فوتبال درباره خود اظهار داشت: «واقعیتش این است که من خودم شوکه شدم. تنها چیزی که به ذهنم رسید این بود که به دایی گفتم. من به عنوان مطلع در جلسه حضور داشتم ولی در ردیف متهم قرار گرفتم. ظهر دوشنبه پیش علیپور بودم. همه حرف هایم را امضا کردم. در این هفته صحبت خیلی ها چرخش داشت. عده ای گفتند تماس نداشتند در حالیکه دو هفته قبل از بازی سپاهان تماس داشتند. پرینت مکالمات من هست و رضایت می دهم این تماس ها دیده شود.»

مولایی افزود: «این وسط من نه پولی دادم، نه گرفتم. هیچ نقشی در اتفاقات نداشتم. تنها چیزی که در آن مقطع به ذهنم می رسید این بوده که به دایی بگویم. او هم خیلی بد با من برخورد کرد.»

* با آبروی من بازی کردند

علیرضا ایلدروم کمک داور محروم شده در بحث فساد فوتبال می گوید قربانی شده است و آبرویش را برده اند.

او از آن صحنه جنجالی شروع کرد و در برنامه ۹۰ گفت: «من اول راجع به آن صحنه جنجالی بگویم که اصلا آن صحنه را ندیدم. وقتی آن توپ سانتر شد، دو تا بازیکن با هم بلند شدند برای ضربه زدن. من باید به توپ نگاه می کردم و اصلا آن درگیری را ندیدم. اگر می دیدم حتما به آقای قهرمانی کمک می کردم. من ۳ سال است به لیگ برتر آمدم. در این ۳ سال فیلم هایم را ببینید بعد تصمیم بگیرید.»

او سپس درباره حکم محرومیتش هم گفت: «من از بعد از ظهر شنیدم که از کلیه فعالیت های ورزشی محروم شدم. گفتند به ما پیشنهاد رشوه داده شده است. ولی خدایی هیچ کس از فدراسیون به من زنگی نزده است و نه دعوت شدم تا بدانم چه اتفاقی افتاده است. یا اصلا نمی دانم چرا بدون اینکه از من بپرسند، این حکم برای من صادر شده است. دقیقه ۴ بازی، قهرمانی پنالتی گرفته و بازیکن پرسپولیس را اخراج کرده است. امروز با آبروی من و پدرم در این فوتبال بازی شده است. من نان حلال خوردم. آقای علیپور و بقیه به چه جرمی آبروی من و پدرم را بردند؟»

ایلدروم ادامه داد: «اگر من متهم هستم باید یک بار از من سئوال می کردند تا بروم برای دفاع ولی اصلا کسی از من نخواسته بود که بروم از خودم دفاع کنم. خوب است کسی با آبروی خود این ها بازی کند؟ ما مسلمان نیستیم؟ من از فردا سرم را چطور بالا بگیرم؟ مگر می شود با آبروی یک خانواده بازی شود. اگر بحث فنی باشد هیچ صحبتی نیست. من از خانواده ام زدم که بروم تمرین تا داوری کنم. برای چه باید با آبروی من بازی کنند.  پدر من ۲۰ سال در این فوتبال زحمت کشیده و یک کمک داور خوشنام بوده اما هم آبروی من و هم او را با یک حکم برده اند.»

* از پرداخت پول به قهرمانی بی اطلاع هستم

علی نیکجو سرپرست اسبق تیم فوتبال راه آهن نیز در خصوص این که آیا از پولی که به باشگاه راه آهن به محسن قهرمانی داده مطلع است، گفت: «زمانی که علی دایی وارد باشگاه راه آهن شد من از مسئولیت خودم کنار رفتم و اطلاعات زیادی در خصوص اتفاقات رخ داده در این باشگاه ندارم.»

وی ادامه داد: «در خصوص پولی که به قهرمانی از سوی باشگاه راه آهن داده شده است اطلاعاتی ندارم و نمی توانم اظهارنظری کنم.»

* قوه قضاییه به بحث فساد ورود کند

علیرضا یزدانی رییس کانون داوران نیز در این رابطه گفت: «مولایی بدنساز پرسپولیس می تواند پرینت مکالمات خود را بگیرد و ارایه دهد.»

رییس کانون داوران گفت: «ما در این کانون خواهان ورود قوه قضاییه شدیم تا خیلی سریع این مسایل ریشه کن شود زیرا ۳ سال است که چنین مسایلی را مطرح می کنند.»

وی تصریح کرد: «ما اسنادی در خصوص اهدا سکه به داور یک بازی که آن را پس داد به کمیته ارایه دادیم، آن زمان هیچ اتفاقی رخ نداد اما حالا یک کمک داور را بی دلیل و بدون هیچ سندی محروم می کنند.»

* حکم صادر شده قانونی نیست

احمد رضا براتی معاون حقوقی اتحادیه فوتبال گفت: «صدور حکم در خصوص بحث فساد تنها در اختیار کمیته اخلاق است و این دوستان نمی توانستند چنین حکمی را صادر کنند.»

وی ادامه داد: «حتی کمیته انضباطی هم نمی تواند این رای را صادر کند و تنها کمیته اخلاق می تواند این حکم را صادر کند.»

معاون حقوقی اتحادیه فوتبال گفت: «مگر تشکیل کمیته اخلاق چقدر زمان نیاز داشت و عدم تشکیل این کمیته خودش یک ایراد است و کفاشیان می تواند فردا ستاد اخلاق را تشکیل دهد و افراد صالح به این مساله رسیدگی کنند و حکم دهند.»

وی در خصوص دلایل محرومیت محمد رضا مولایی تصریح کرد: «در نبود کمیته اخلاق چنین اتفاقاتی طبیعی است و ممکن است حق کسی هم از بین برود.»

* علیپور: پارسال به حساب قهرمانی پول واریز شده / قیمت غش کردن داور به سود حریف: ۲ میلیون تومان

علیرضا علیپور، دبیر ستاد تخلفات حرفه ای فدراسیون فوتبال می گوید اگر چه قهرمانی هر نوع دریافت پولی را تکذیب می کند اما این کمیته اسنادی دارد که ثابت می کند ۲ میلیون تومان از سوی علی حاتم و محمدرضا مولایی برای او واریز شده و این دو یار نزدیک دایی به همین دلیل محروم شدند اگر چه دایی هنوز نقشی در این پرونده ندارد!

حجت الاسلام علیرضا علیپور که از سوی محمدرضا مولایی متهم شده بود او را به دلیل افشای حقایق محروم کرده اند به جزئیات جدیدی از پرونده فساد و رشوه در فوتبال پرداخت که حالا نشان می دهد محسن قهرمانی اقلا ۲ میلیون تومان از تیمی که علی دایی مربیگری اش را بر عهده داشته به واسطه دو نفر از نزدیکان سرمربی پرسپولیس گرفته است.

او درباره ادعاهای مولایی گفت: «ما از اینکه آقایان افشای تخلف کردند تشکر داشتیم، حکمی که صادر شد به این دلیل است اما یک بخشی از حقایق را نگفتند. مثلا درباره همین طلب آقای قهرمانی اگر چه شخص داور همه چیز را انکار می کند اما ما از طریق یک نفر سوم توانستیم به اسنادی برسیم که نشان می دهد همان روز پولی هم با آگاهی آقای مولایی و حاتم رد و بدل شده است. ما هم شماره کارت ها را داریم و هم می دانیم رسید این دو میلیون تومان واریزی به دست آقایان رسیده است. یک نفر سومی در این پرونده هست که به زودی نام او هم مطرح می شود.»

مولایی اصرار داشت که در جریان پرداخت پول نیست و خواهان روبرو شدن با این نفر سوم ادعایی از سوی مسئولان فدراسیون بود اما علیپور اصرار داشت فعلا زمان این کار نیست. دعوای این دو بر سر این مسئله تایم زیادی از ۹۰ را گرفت اما بحث مهم این بود که این پول قبل از کدام بازی داده شده و بازی مورد نظر مولایی که قهرمانی احتمالا برایش از راه آهن طلب داشته چه زمانی بوده است.

ابتدا مولایی گفت سالی که استقلال بوده است که می شد سال اول مربیگری دایی در راه آهن با محمد حسن انصاری فرد. این یعنی علی دایی هم پایش به این اتفاقات باز می شده است.

بحث نیکجو سرپرست سابق این تیم مطرح شد اما او و همه سرپرستان بعدی تیم کلا انکار کردند که ربطی با چنین ماجرایی داشته باشند. بعد از این علیپور مطرح کرد که دایی پیشتر درباره این مسائل حرف زده و چیزی را پنهان نکرده و او زمان مورد ادعای مولایی را سال ۸۹ و مربیگری تارتار اعلام کرد.

علیپور برای مستندتر شدن حرف هایش از سال سقوط فجرسپاسی تیم مورد علاقه اش به لیگ یک اسم آورد و دو بازی جنجالی راه آهن با سایپا و فجر سپاسی را هم مطرح کرد. بعد از این اما مهدی تارتار با آمدن روی خط برنامه ۹۰ اعلام کرد در آن فصل و در بازی های حساس این تیم ممبینی و ترکی قضاوت کرده بودند.

او البته یک پرسش اساسی هم داشت. اینکه اگر او و همکارانش پول داور را نداده اند چرا داور بازی لجش را می خواسته سر علی دایی خالی کند و چرا این کار را با تیم های خود تارتار نمی کرده است؟

سئوالی که باعث شد تا علیپور بگوید: «ما هنوز زمان دقیق این اتفاقات را نمی دانیم و در حال بررسی دقیقه هستیم تا ببینیم چه اتفاقی می افتد! حقیقت هنوز برای خود ما هم دقیقا روشن نشده است.»

فردوسی پور از این می پرسید که به هر حال پولی که از طرف باشگاه راه آهن و قبل از بازی با آلومینیوم مسجل شده به داور داده شده از کجا تامین شده است از سوی خیرین که پرداخت نشده یا کادر فنی داده اند یا مدیریت راه آهن که باز علیپور گفت در این زمینه اطلاع مشخصی ندارد اما علی دایی در این زمینه در جریان نبوده یا مدرکی در این ارتباط در دسترس نیست.

مسئول کانون داوران هم از علیپور سئوال کرد چرا سال قبل که آنها با سند نشان دادند یک تیم به داوران سکه داده، هیچ حکمی صادر نشد که باز سکوت معنادار علیپور را بینندگان تلویزیونی ۹۰ دیدند و شنیدند و او البته پاسخی مشخص برای این نداشت که چرا از یک سال قبل به شکایت رویانیان برای اتهام اخاذی داوران از این تیم رسیدگی نشده است و باز جوابی که هیچ عایدی نداشت.

و اینگونه حرف های دبیر ستاد تخلفات پر بود از ابهامات جدید برای دوست داران فوتبال. حالا از دید آنها داور بین المللی ایران حداقل ۲ میلیون گرفته و در ازایش به سود آلومینیوم هرمزگان غش نکرده بوده تا علیه تیم دایی سوت بزند. اما یک سال بعد او که درخواستش برای انتقال یک تیم فوتسال به خراسان از سوی قرمزها رد شده بود، به سمت سپاهانی ها غش کرده است.

این یعنی قیمت پایه برای در آوردن یک بازی از سوی داور مبلغ ناچیز ۲ میلیون تومان است. مبلغی که با قرارداد بازیکنی مثل خلعتبری یا نکونام می توان با آن تا ۵ سال یک تیم را بدون نیاز به بازیکن یا کادر فنی قهرمان کرد!

* تارتار: زمان من پولی به قهرمانی داده نشده است

مهدی تارتار گفت: «محسن قهرمانی در هیچ یک از بازی هایی که من در راه آهن حضور داشتم داور مسابقات ما نبوده و فکر می کنم قهرمانی داور پاکی است و در این مساله شک ندارم.»

وی ادامه داد: «تنها باری که قهرمانی برای تیم من در راه آهن قضاوت کرد و مشکل ساز شد مربوط به بازی با مس کرمان بوده که یک گل ناسالم به ضرر تیم ما اعلام شد.»

سرمربی اسبق تیم فوتبال راه آهن گفت: «این مساله کاملا قابل بررسی است اما سه بازی که از سوی دوستان اعلام می شود در زمان سرمربیگری من نبوده است.»

وی تصریح کرد: «ما آن زمان در راه آهن حتی پول بازیکنان خود را هم نداشتیم بدهیم و ناداوری های زیادی بر علیه تیم ما شده است.»

محمد جعفری نژاد سرپرست سابق تیم فوتبال راه آهن گفت: «در آن زمان هیچ صحبتی با محسن قهرمانی نداشتیم و این اتفاقاتی که رخ داده در زمان حضور من در باشگاه راه آهن نبوده است.»

* رویانیان: چرا متهم و شاهد هر دو محروم می شوند

محمد رویانیان در خصوص مباحث مطرح شده گفت: «باید از علیپور به خاطر برخورد قاطعی که در بحث فساد فوتبال داشته تشکر کنم اما امیدوارم برخورد های قاطع تری را هم مشاهده کنیم.»

وی ادامه داد: «در قانون فیفا گفته شده که هرکسی از جرمی اطلاع پیدا کرد باید خیلی سریع بیاید و اطلاع دهد و عدم اطلاع یک جرم است.»

مدیرعامل باشگاه پرسپولیس گفت: «اگر من مدیرعامل متوجه شدم داوری از ما تقاضای پول کرده است آیا باید بگویم بروید پول را به داور بدهید تا سند بدست بیاورم یا باید بیایم قبل از هر اقدامی به مسئولان فدراسیون اطلاع دهم واقعا این مساله برای ما مشخص نیست.»

وی تصریح کرد: «اگر قرار است من به عنوان مطلع حرفی را مطرح کنم پس چرا باید متهم شوم و برای من محرومیت در نظر بگیرند.»

وی اظهار کرد: «در ماجرای محسن قهرمانی شخصا وارد شدم و حضوری به فدراسیون آمدم و نظرات خود را هم به صورت مکتوب ارایه دادم اما متاسفانه در حال حاضر دو نفر از باشگاه محروم شده اند که به عنوان شاهد در کنار ما به فدراسیون آمده بودند.»

* پروین: از صحبت های صالحی امیری لذت بردم

علی پروین گفت: «پس از دیدار با صالحی امیری از صحبت های او در خصوص حضور مردم در ورزشگاه ها لذت بردم و ۲۰ سال بود این حرف ها را مطرح می کردم.»

عضو هیات مدیره باشگاه پرسپولیس اظهار کرد: «او از ما می خواست که کاری کنیم هواداران به ورزشگاه بیایند و اگر اتفاقی هم رخ داد مساله خاصی نیست و این حرف های من بود.»

وی ادامه داد: «ما به صالحی امیری پیشنهاد دادیم پرسپولیس را به ما اجاره دهند و یک ریال هم پول نمی خواهیم زیرا کسانی هستند که حاضرند خیلی راحت برای این باشگاه هزینه کنند.»

سرمربی اسبق پرسپولیس در خصوص این که آیا به گفته مرتضی فنونی زاده در یکی از دربی ها از استقلالی ها خواسته است به پرسپولیس گل نزنند، گفت: «این حرف ها در فوتبال صحیح نیست و تبانی در این رشته وجود ندارد و مطمئن باشید اگر استقلالی ها می توانستند ما را ۶ تایی می کردند.»

* نظرسنجی و پایان برنامه

علیپور و رویانیان در حال صحبت کردن بودند که تیتراژ برنامه نود پخش شد و برنامه این هفته ۹۰ بدون نتیجه گیری و حتی بدون نمایش آمار نظر سنجی در ساعت ۲:۲۵ بامداد سه شنبه به پایان رسید.

لازم به ذکر است نظرسنجی برنامه در خصوص گل برتر ۲ ماه اخیر فوتبال ایران بوده که گل آندو به بوریرام بیشترین رای را به خود اختصاص داد و پس از آن گل سیدصالحی که با پاس گل صادقیان همراه بود دوم شد.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه