درآمدهای حاصل از فروش نفت را در محاسبه ی نرخ ارز وارد می کنیم

کارشناس مسائل بانکی با بیان این که مسئله ی نرخ ارز پیچیدگی هایی دارد گفت: مولفه های متعددی بر نرخ ارز تاثیر می گذارد که تعیین دقیق نرخ ارز نیاز به بررسی های کارشناسی و تخصصی دارد، اما آن چیزی که اهمیت دارد آن است که نرخ ارز تابع عرضه و تقاضاست.

درآمدهای حاصل از فروش نفت را در محاسبه ی نرخ ارز وارد می کنیم

به گزارش ۸دی نیوز، حیدر مستخدمی حسینی کارشناس مسائل بانکی با بیان این که مسئله ی نرخ ارز پیچیدگی هایی دارد گفت: مولفه های متعددی بر نرخ ارز تاثیر می گذارد که تعیین دقیق نرخ ارز نیاز به بررسی های کارشناسی و تخصصی دارد، اما آن چیزی که اهمیت دارد آن است که نرخ ارز تابع عرضه و تقاضاست.

وی با اشاره به این که جو روانی بر نرخ ارز تاثیر گذار است، گفت: انتظار داریم دولت یازدهم روی روش و الگوی تعیین نرخ ارز کار کند.

این کارشناس مسائل بانکی با اشاره به این که سه روش برای تعیین نرخ ارز وجود دارد افزود: یکی از الگوها این است که کل درآمدهای حاصل از فروش نفت را در محاسبه ی نرخ ارز وارد کنیم و عددی را که بدست می آید به عنوان نرخ ارز مبنای محاسبه قرار دهیم که قطعا این نرخ ارز نرخ پایینی خواهد بود.

مستخدمی حسینی یادآور شد روش دیگر این است که فقط میزان درآمدهای ناشی از صادرات غیرنفتی را در محاسبه ی نرخ ارز در نظر بگیریم و درآمدهای ناشی از فروش نفت برای نسل های آتی سرمایه گذاری کنیم که در این مدل نرخ ارز بالا خواهد بود.

وی تاکید کرد: روش سوم این است که دولت بخشی از درآمدهای حاصل از فروش نفت را در اختیار داشته باشد و آن را در کنار بخشی از درآمدهای غیر نفتی قرار داده و نرخ ارز را محاسبه کند.

این کارشناس مسائل بانکی با اشاره به این که دولت و مجلس دربودجه ۹۲ توافق کرده و نرخ ارز را حدود ۲۵۰۰ تومان درنظر گرفته اند گفت: در واقع در اقتصاد مدل سوم برای محاسبه ی نرخ ارز بر پایه ی قدرت برابری خرید مناسب است.

مستخدمی حسینی با اشاره به این که در سال ۸۱ اتحاد ملی در کشور برای یکسان سازی نرخ ارز ایجاد شد بیان کرد: با کمک سران سه قوه از سال ۸۱ تا دو سال گذشته تقریبا نرخ ارز تک نرخی بود اما پس از آن به دلیل افزایش نرخ تورم، ارز هم مشمول تورم شد، ولی میزان تورم ایجاد شده روی نرخ ارز پیاده نشد وی افزود: از سال ۸۱ تا ۹۰ ارزش پول ملی به طور متوسط ۱۴ درصد کاهش یافت و در مقابل ارزش ارز هم حدودا ۵ درصد مشمول تورم شد.

منبع: باشگاه خبرنگاران

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه