روحانی دوره پسا فتنه را کلید زده است/ اصولگرایان برخلاف اصلاح‌طلبان توانستند جریان انحرافی خود را طرد کنند

دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه با بیان اینکه روحانی دوره پسافتنه را کلید زده، این دوره را دوره رفتار در چارچوب نظام، قانون اساسی، ولایت فقیه و اصل قرار دادن نهادهای قانونی دانست و گفت: ماهیت فتنه مصلحتی و تسامحی نیست و باید در این حوزه حساسیت ویژه ای داشته باشیم

روحانی دوره پسا فتنه را کلید زده است/ اصولگرایان برخلاف اصلاح‌طلبان توانستند جریان انحرافی خود را طرد کنند

به گزارش ۸دی نیوز،  محمد جواد لاریجانی معاون بین الملل و دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه در نشست ماهانه جامعه اسلامی مهندسین اظهار داشت: در این انتخابات جریان اصولگرا در ظاهر موفق نبود و کاندیداهایی که بر چسب اصولگرایی داشتند رای نیاوردند. جریان اصلاح طلب جرات نکرد وارد میدان شود اما بین پهلوانی که به میدان می آید تا آنکه دور میدان دنبال هیاهوست تفاوت بسیاری است. اصلاح طلبان امکان تحرک وسیع در خود را نمی دیدند.

دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه با بیان اینکه اصولگرایی فقط به دنبال برد یا باخت در انتخابات نیست گفت: جریان اصولگرا را از دید ظهور انحراف مقایسه می کنم، جریان اصلاح طلب حول محور حاج احمد آقا شکل گرفت و اوایل انقلاب نیز بسیار فعال بودند اما در دل این جریان اصلاح طلب یک انحرافی پیدا شد و آن گرایش سکولار بود.

وی با تاکید بر اینکه این جریان سکولار مورد علاقه غرب بود و جریان اصلاح طلب نتوانست انحراف را مهار کند اضافه کرد: اصلاح طلبان خود را به انحراف سپردند و فتنه ۸۸ جریان اصلاحات را به مسلخ برد. شکل گیری فتنه ۸۸ به دلیل عدم کنترل و اداره این جریان در بحث انحراف بود که بسیاری از افراد در این میان لکه دار شدند و دشمن را نسبت به کشور امیدوار کردند، هرچند شکست فتنه به عنوان فتح الفتوحی به حساب آمد و این جریان توان این را نداشت که انحراف را از خود مهار کند لذا فتنه ۸۸ رخ داد. افراد بسیاری لکه دار شدند و منافع ملی آسیب دید.

لاریجانی در تحلیل رفتار جریان اصولگرایان اظهار داشت: انحراف در همه جا دیده می شود انحرافی که آقای احمدی نژاد و مشایی داشت انحراف داخل اصولگرا بود اما از نوع سکولاریسم نبود و البته اصولگرایان در مقابل انحراف ایستادند. نوع این انحراف از جنس غلو بود و البته اصولگرایان با تمام توان آنرا محکوم کردند.

وی افزود: جریان اصولگرا در داخل خودش بنیه فکری خوبی دارد ما هم می توانستیم به جریان انحرافی بپیوندیم و مشایی رای بیاورد، اصولگرایان در مقابل انحراف حساسند و آن را محکوم می‌کنند که این یک پیروزی برای اصولگرایان است.

لاریجانی با بیان اینکه اصولگرایان انتخابات ریاست جمهوری را واگذار کردند اما وضعیت آنها در شوراها بد نیست، خاطر نشان کرد: فایده تحزب این است که نظام نباخت آنهایی که با تحزب مخالفند خطر بزرگی هستند. در خلا تشکلات سیاسی تشکلات مجازی شکل می گیرد که برای امنیت ملی بسیار خطرناک است و ضرورت تحزب در نظام جمهوری اسلامی بسیار ضروری است.

دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه با بیان اینکه روحانی دوره پسا فتنه را کلید زده است ادامه داد: روحانی برای اینکار شخصیت خوبی است انسان فهیم، تیز هوش و قابل مذاکره ای است و از همه مهمتر این است که به نظام اسلامی معتقد است.

لاریجانی در تعریف پسا فتنه رفتار در چارچوب نظام، قانون اساسی، ولایت فقیه و نهادهای قانونی را اصل دانست و گفت: با این محوریت آنهایی که در فتنه ۸۸ آلوده شدند اگر مشارکتی در آن حادثه نداشتند، قابل اغماض و تسامح هستند.

وی با بیان اینکه ماهیت فتنه مصلحتی و تسامحی نیست، گفت: باید در این حوزه حساسیت ویژه ای داشته باشیم، چرا که روز به روز ابعاد جدیدتری از فتنه قابل مشاهده است.

لاریجانی در تحلیلش از اوضاع کشور عنوان داشت: انتخابات فضای خوب روانی ایجاد کرد و جریان اصولگرا نباید ناراحت باشد چرا که حماسه سیاسی رخ داده است و نظام برنده است. انعکاس انتخابات در جهان مثبت بود و نشان داد جمهوری اسلامی توانمندی مدنی بالایی دارد بنییه اجتماعی نظام ما بسیار قوی است.

وی با بیان اینکه بسیاری از شوکهای اقتصادی ناشی از سو مدیریت دولت قبلی بوده است گفت: اگر مدیریت صحیح نباشد این شوکها به اقتصاد وارد می شود ما نیازمند مدیریت قوی در عرصه های اقتصادی هستیم. دولت قبل به خصوص در یکسال و نیم اخیر گرفتار فضاهای فکری بود و این بهار بهار بازی ها باعث فراموش کردن اصل شده بود.

لاریجانی با تاکید بر اینکه اعتدال بر مبنا یعنی عدل حق بودن خاطر نشان کرد: اعتدال این است که انتظار تصمیم های شگفت انگیز را نداشته باشیم. هر فردی که بخواهد مردم را به تصمیماتش شگفت زده کند معتدل نیست با همین معیار دولتی که شعار اعتدال دارد را می توان ارزیابی کرد.

رئیس ستاد حقوق بشر قوه قضاییه با تاکید بر اینکه دولت معتدل تصمیم ساز است و در پروسه ساختن تصمیم، اعتدال رخ می دهد گفت: دولت قبل تصمیم می گرفت، تصمیم نمی ساخت، تصمیم معتدل تصمیمی نیست که مخالف نداشته باشد انتظار ما از دولت روحانی باید معتدل باشد اینکه بعضی از وزیران صحبتهایی از  تصمیمات ۱۵ روزه یا ۱۰۰ روزه می گویند عجیب است حتی اگر وزرا شوق کار داشته باشند. ما نباید شوک تراپی داشته باشیم.

به گزارش خبرنگار مهر، لاریجانی در ادامه سخنانش با اشاره به اهمیت اقتصادی مقاومتی در آینده گفت: اقتصاد مقاومتی یک چیز من درآوردی نیست بلکه برای رشد کشور حیاتی است حتی برای بهبود در روابط بسیار حائز اهمیت است. آمریکا و اروپا بدترین شرکای اقتصادی هستند خود محور و بزرگ بین هستند و وفا به عهد ندارند. اقتصاد کلید توفیقش در بهبود روابط با غرب نیست کار دیپلماسی مدیریت دشمنی است اگر فکر می کنید بعد از انتخابات آمریکا و دول متحدش فشار را بر ما کم می کنند این یک اشتباه است دشمنی آنها با ما ابعاد وسیع تری دارد.

دبیر ستاد حقوق بشر با اشاره به تحولات اخیر مصر گفت: نهضتها همه منجر به انقلاب نمی شود آنچه در مصر می بینیم انقلابی شکست خورده اما نهضتی پایدار است. علائم این دو با هم فرق دارد حرکتی که در دفاع از مرسی است حرکت خوبی است و نقطه نهضت در اوج است.

وی با تاکید بر اینکه نهضت اسلامی فرزند انقلاب اسلامی است اظهار داشت: این را غرب به خوبی فهمیده اما بعضی از سیاسیون داخلی این را باور ندارند. درست است که سوریه خسارت های فراوانی دیده است، اما چیزی که ساخته می شود ملت بیدار سوریه است که هرگز مانند گذشته نخواهد بود و این برای غرب کابوس بسیار بزرگی است. جمهوری اسلامی یک رهبری داهیانه ای در پیش گرفته است.

لاریجانی با این پیش بینی که ترکیه در ۵ الی ۶ ماه آینده دچار مشکلات داخلی می شود اظهار داشت: در مرزهای ترکیه آشوب وجود دارد و تا چندماه آینده تحولات بسیار مهمی در آن رخ می‌دهد.

لاریجانی در ادامه سخنانش ارزیابی‌اش را از آینده اصولگرایان چنین عنوان کرد: جریان اصولگرا در کشور از نظر بنیه نظر قوی ترین جریان سیاسی کشور است و هیچ جریان سیاسی این استحکام نظری را ندارد. احمدی نژاد فهم نادرستی از انقلاب داشت و به ابلیس شدن سیاست خارجی ما منجر شد، اما امیدواریم دکتر روحانی قدری در سیاست خارجی شان نشاط و تحرک ایجاد کنند تا در سیاست خارجی ما نیز تحولی صورت گیرد.

وی سه پایه نظری جریان اصولگرا را در همیشه دینی بودن اسلام متکی بودن به فقاهت در اسلام و جهانی بودن اسلام دانست و گفت: جریان اصولگرا به خاطر اسلام و امنیت ملی و حفاظت از تجربه بی نظیر ملت در بیش از سه دهه مسیری را آغاز کرده که همان ساختار نظام مدنی جامعه است و اسلام را احیا می کند.

معاون بین الملل و دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه با تاکید بر اینکه جریان اصولگرا در این انتخابات امتحان مهمی را پس داد و آن مقابله با انحراف بوده است گفت: باید این امکانات عظیم را به هم ببافیم کلمات شل و ول و فرهنگ شل و ول نداریم فرهنگ ول انحراف زاست.

منبع: مهر

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه