نکونام هم چنان قلب تپنده ایران

کاپیتان تیم ملی فوتبال ایران با آن که ۳۴ سال دارد اما همچنان قلب تپنده تیمش است.

نکونام هم چنان قلب تپنده ایران

به گزارش ۸دی نیوز، خبرگزاری رویترز به تمجید از جواد نکونام، کاپیتان تیم ملی فوتبال ایران پرداخته است. در ابتدای این گزارش آمده است: «ممکن است سن و سال نکونام بالا رفته باشد اما این بازیکن کهنه‌کار همچنان تاثیرگذار بازی می‌کند. او یکی از مسن‌ترین بازیکنان حاضر در رقابت‌های جام ملت‌های آسیا به شمار می‌رود اما هرگز آثاری از افت و کند شدن در حرکت‌ را در چهارمین حضورش در این تورنمنت نشان نداده است. اگر آسیب‌دیدگی غیرمنتظره‌ای برایش رخ ندهد، می‌تواند برای یکصدوپنجاهمین بار برای تیم ملی فوتبال کشورش به میدان برود و او را در رده بازیکنانی قرار دهد که به این تعداد بازی ملی رسیده‌اند.»

در ادامه این گزارش آمده است: «به خصوص این که هافبک تیم ملی فوتبال ایران، نخستین بازیکن ایرانی است که به این مهم می‌رسد. رکورد به تن کردن پیراهن تیم ملی ایران با ۱۴۹ بازی در دست علی دایی، موفق‌ترین و پرآوازه‌ترین بازیکن ایران قرار دارد. دایی که مهاجم پیشین تیم ملی ایران است، با رکورد ۱۰۹ گل ملی، بهترین گلزن تیم ملی ایران و جهان است. نکونام هم با ۳۷ گل در رده چهارم بهترین گلزنان تیم ملی ایران است. هر دوی این بازیکنان بیش از یک دهه در ترکیب تیم ملی ایران به میدان رفته اند. با وجود افتخارهای شخصی که این دو کسب کرده‌اند، هیچ کدامشان در جام ملت‌های آسیا پیشینه قهرمانی ندارند. سه قهرمانی تیم ملی فوتبال ایران در آسیا بین سال‌های ۱۹۶۸ تا ۱۹۷۶ رقم خورده است. زمانی که دوران فوتبال علی دایی هنوز آغاز نشده بود و جواد نکونام نیز به دنیا نیامده بود.»

رویترز در ادامه آورد: «این شاید آخرین شانس برای نکونام باشد تا بتواند به سال ها قهرمان نشدن تیم ملی به همراه حمایت‌های بسیاری که از آنها می شود پایان دهد. ایرانی ها هواداران متعصبی دارند که با حمایت آنها توانستند در دو دیدار نخست شان به پیروزی برسند. آنها دو دیدار نخست خود را مقابل بحرین و قطر پیروز شدند بدون آن که گلی دریافت کنند. ایرانی‌ها در حالی که یک دیدار دیگر از مرحله گروهی باقی مانده است، موفق به صعود به مرحله یک چهارم نهایی هم شدند. آنها دیدار پایانی مرحله گروهی را نیز فردا (دوشنبه) مقابل امارات متحده عربی برگزار می کنند که فقط برای صدرنشینی در گروه است تا مشخص شود کدام تیم باید به مصاف ژاپن برود و کدام تیم باید با عراق دیدار کند.»

متخصصان در زدن ضربه‌های کاشته

خبرگزاری رویترز در پایان گزارش خود نوشت: «ایرانی‌ها با حضور در مرحله حذفی این رقابت‌ها به هیچ وجه ناآشنا نیستند. آنها از سال ۱۹۸۰ تاکنون توانسته‌اند هشت بار از گروه شان صعود کنند اما طی ۳۹ سال گذشته هرگز راهی به فینال نیافته‌اند. بیشتر موفقیت های اخیر تیم ملی فوتبال ایران نیز به خاطر جواد نکونام بوده است. او فقط کاپیتان تیم ملی نیست، که به عنوان بازیساز و یک ضربه کاشته زن متخصص نیز مورد توجه است. او ممکن است از سال ۲۰۱۳ تاکنون برای تیم ملی ایران گلی نزده باشد اما همچنان هسته اصلی این تیم به شمار می‌رود. او همواره و زمانی که بازیکنان جوان ایران کنترل خود را از دست می دهند و عصبانی می شوند، همچنان خونسرد به نظر می‌آید. نکونام در این زمینه می گوید: «تجربه بخش بزرگی از فوتبال است. به تیم کمک زیادی می کند اما وقتی شما در زمین مسابقه هستید، فقط تجربه نمی تواند موجب پیروزی شود.» نکونام بیش از آن که نماد تیم باشد، به عنوان “پیش‌رو” در تیم مورد توجه است. او نخستین بازیکن ایرانی است که به صورت حرفه ای در فوتبال اسپانیا حضور پیدا کرد. او پس از نمایش درخشان در جام جهانی ۲۰۰۶ آلمان موفق شد توجه سران باشگاه اوساسونا را به خود جلب کند. او روی توپ کنترل خوبی دارد و پاس دادن در دستور کارش قرار دارد. با این ویژگی ها، نکونام توانست ۶ فصل در لالیگا بازی کند و در ۱۷۳ دیدار برای اوساسونا، ۲۶ گل وارد دروازه حریفان کند. در سال ۲۰۱۲ او به لیگ برتر ایران بازگشت و با استقلال به نیمه نهایی لیگ قهرمانان آسیا راه یافت. او سال گذشته به اوساسونا بازگشت. عملکرد عالی نکونام موجب شد تا در فهرست بهترین بازیکنان سال آسیا هم قرار بگیرد و در نهایت هم رتبه دوم را از آن خود کرد. او اکنون امیدوار است بتواند جام قهرمانی در آسیا را نیز به خانه ببرد.»

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه