انتشار سه‌میلیونی کاریکاتور‌ موهن/ نخست‌وزیر فرانسه: با اسلام در جنگ نیستیم

نخست وزیر فرانسه بدون آنکه اشاره ای به اقدام توهین آمیز مجله فرانسوی به اسلام و مسلمانان داشته باشد، تأکید کرد: «ما با جهادی گری و تروریسم در جنگیم…. اما فرانسه با اسلام و مسلمانان در جنگ نیست.»

انتشار سه‌میلیونی کاریکاتور‌ موهن/ نخست‌وزیر فرانسه: با اسلام در جنگ نیستیم

به گزارش ۸دی نیوز به نقل از جام نیوز، مقامات فرانسوی برای پرهیز از عواقب جنگ مذهبی و فرقه ای در کشورشان و همچنین جلوگیری از توقف سرمایه گذاری‌های مالی مسلمانان و خروج منابع اقتصادی آن ها، در سخنانشان بر جدایی میان تروریسم و اسلام تأکید می کنند.

 

 

“مانوئل وال” نخست وزیر فرانسه در پارلمان این کشور گفته است که کشورش درحال نبرد با افراط گرایی و تروریسم است نه با مسلمانان.

 

 

به نوشته سایت بی بی سی، او در پارلمان فرانسه گفت که اسلام گرایان مسلح که ۱۷ نفر را در پاریس به قتل رساندند می خواستند “روح فرانسه” را نابود کنند اما شکست خورده اند.

 

 

با وجود این اظهارنظرها، دولتمردان فرانسوی مانع توهین دوباره مجله “شارلی ابدو” به پیامبر اسلام(ص) و مسلمانان نشده اند.

 

 

مجله شارلی ابدو با نادیده گرفتن احساسات حدود دو میلیارد مسلمان در جهان، در توهینی آشکار، طرح روی جلد تازه ترین شماره خود را به کاریکاتوری از پیامبر اسلام(ص) اختصاص داده است. (منتظر باشید، جنجال جدیدی در راه است!)  این مجله پیش از این در سال های ۲۰۰۶ و ۲۰۱۱ نیز به پیامبر اسلام (ص) اهانت کرده بود.

 

 

رسانه های غربی نوشته اند: شماره تازه نشریه طنز فرانسوی، شارلی ابدو، که هفته پیش شاهد کشتار کاریکاتوریست هایش توسط افراط گرایان بود با کاریکاتور تازه ای از پیامبر مسلمانان در روی جلد منتشر شده است.

 

 

شماره جدید مجله شارلی ابدو با حمایت های دولتی و غیردولتی در تیراژ سه میلیونی چاپ شده است. نسخه جدید شارلی ابدو در شش زبان – از جمله انگلیسی، عربی و ترکی – منتشر می شود.

 

 

“ژرارد بیارد” سردبیر این نشریه به خبرنگاران گفت: «خوشحالیم که مجله درآمده و خوشحالیم که توانسته ایم چنین کنیم، و به این هدف برسیم. سخت بود. چیدن صفحه اول مشکل بود چون باید چیز تازه ای را بیان می کرد، حوادثی که پشت سر گذاشته ایم را منعکس می کرد.»

 

 

رسانه های فرانسوی قبلا کاریکاتور روی جلد این مجله را منتشر کرده اند. واشنگتن پست، فرانکفورتر آلگماینه،‌ کوریرا دلا سرا و گاردین از روزنامه های معروف جهان هستند که این کاریکاتور را چاپ می کنند.

نخست وزیر فرانسه در جلسه پارلمان فرانسه گفت که تظاهرات روز یکشنبه “پاسخی درخشان” به خشونت بود. وی بدون آنکه اشاره ای به اقدام توهین آمیز مجله فرانسوی به اسلام و مسلمانان داشته باشد، تأکید کرد: «ما با جهادی گری و تروریسم در جنگیم…. اما فرانسه با اسلام و مسلمانان در جنگ نیست.»

 

 

او یک رشته تدابیر تازه را در این نبرد از جمله ایجاد “بخش های خاص” در زندان ها برای جهادی ها و نظارت شدیدتر بر اینترنت و رسانه های اجتماعی اعلام کرد.

 

 

او گفت “باید با تدابیر منحصر به فرد به این شرایط استثنایی واکنش نشان دهیم” اما افزود که هیچ اقدامی در انحراف از قوانین و ارزش های فرانسه انجام نخواهد شد.

 

 

ادای احترام اولاند به سه پلیس

 

 

“فرانسوا اولاند” در مراسمی در ستاد پلیس در مرکز پاریس به سه مامور پلیسی که در آن حملات کشته شدند ادای احترام کرد.

 

 

به نوشته سایت رادیو فرانسه، رئیس جمهوری با ترسیم سیمای انسانی و یاد آوری گذشته حرفه ای “کلاریسا ژان فیلیپ”، “احمد مرابه” و “فرانک برنسولارو”، ٣ پلیس کشته شده گفت: این سه تن “یک هدف مشترک داشتند و آن دفاع از شهروندان بود. آنان یک آرمان واحد داشتند و آن خدمت به جمهوری بود.”

 

 

رئیس جمهوری فرانسه در باره “احمد مرابه” گفت: “وی یک فرانسوی مسلمان” بود که “به ارزش‌های جمهوری فرانسه و لائیسیته افتخار می کرد” و بهتر از هر کس دیگر می دانست که فناتیسم “همه جا در جهان، مسلمانان را قربانی خود می کند.”

 

 

وی با اشاره به پلیسی که مسئولیت حفظ جان سردبیر “شارلی هبدو” را بر عهده داشت و در روز ۷ ژانویه به قتل رسید گفت که “وی برای دفاع از آزادی بیان که میتواند تا گستاخی پیش رود” جان خود را داد.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه