عارف از خاتمی عبور کرد/ هراس اصلاح‌طلبان از چندپاره شدن

عارف سال گذشته درخواست خاتمی را دلیل کناره‌گیری از انتخابات عنوان کرده و او را “رهبر اصلاحات” نامیده بود اما اکنون، هم فداکاری و کناره‌گیری و هم رهبری خاتمی بر اصلاحات را یکجا رد می‌کند!

عارف از خاتمی عبور کرد/ هراس اصلاح‌طلبان از چندپاره شدن

به گزارش ۸دی نیوز به نقل از صراط، محمدرضا عارف که اصلاح طلبان از او به عنوان فردی وفادار به این جریان سیاسی و شخص سیدمحمد خاتمی یاد می کردند اخیرا در اظهارنظری، به صورت رسمی رهبری خاتمی بر جریان اصلاحات را رد کرده است.

عارف که بحث ها بر سر نحوه کناره گیری او از انتخابات ریاست جمهوری یازدهم، با وجود گذشت ۱۹ ماه از آن، همچنان هر از چند گاهی در محافل سیاسی و رسانه ای مطرح می شود، اخیرا در مصاحبه ای، در پاسخ به این سوال که “آیا جریان اصلاحات رهبری مشخصی دارد”، به صراحت از نام خاتمی عبور کرد و گفت: “اینکه اسم برده شود نه. رهبری کل جریان با یکدیگر هم‌اندیشی می‌کنند و قطعا در انتخابات به سمت یک رهبری خواهیم رفت. الان جریان اصلاحات فعالیت خود را انجام می دهد و زود است که از الان برای مدیریت جریان در انتخابات بگوییم، که رهبری با کدام مرجع است. ان شا الله این ها زودتر مشخص خواهد شد.”

عارف حتی پا را فراتر گذاشت و امکان تکرار رویدادی مشابه کناره گیری اش در انتخابات ۹۲ را نیز رد کرد. او در پاسخ به این سوال که اگر از شما مثل انتخابات گذشته بخواهند تا کناره‌گیری کنید، آیا شما می‌پذیرید، عنوان کرد: “خوشبختانه به اندازه کافی برای انتخابات مجلس جا هست. حدود ۲۹۰ یا ۳۱۰ نماینده داریم و جا برای همه هست و ان شاالله ماهم در خدمت دوستان خواهیم بود.”

این در حالی است که روایت اصلاح طلبان از نحوه انصراف عارف در انتخابات ۹۲ و هموار کردن راه پیروزی روحانی، همواره حول محور وحدت گرایی او و نیز وفاداری اش به خاتمی می چرخید.

خود عارف نیز در نامه انصرافش به صراحت درخواست خاتمی را دلیل کناره گیری از انتخابات عنوان کرده و او را “رهبر اصلاحات” نامیده و نوشته بود: “ایشان [خاتمی] طی این نامه در مقام رهبری اصلاحات، ادامه حضورم را در صحنه انتخابات یازدهمین دوره ریاست جمهوری به مصلحت ندانسته‌اند.”

اما این بار، نه خبری از وحدت گرایی – فداکاری و کناره گیر – است و نه خبری از رهبری خاتمی بر جریان اصلاحات. این اتفاق در حالی رخ می دهد که اصلاح طلبان در تلاشند مانور سیاسی خود را در روزهای آتی با برگزاری میتینگی شبیه به میتینگ های اصولگرایان در صدر اخبار قرار دهند و حتی صحبت از حضور خاتمی و پیام هاشمی برای این همایش نیز به میان آمده است.

حال باید منتظر ماند و دید آیا عارف – که اکنون چنان وزنی در برخی لایه های اصلاح طلبان پیدا کرده که اصلاح طلبان حتی اگر بخواهند نیز نمی توانند به راحتی او را کنار بزنند – وحدت این جریان سیاسی را به هم خواهد زد؟ و آن گونه که برخی اصلاح طلبان هشدار داده اند با خروج از رویه مورد انتظار این جریان سیاسی، با تک روی، به یک کروبی دیگر تبدیل خواهد شد؟

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه