انتقاد تند قربانی از وزیر صنعت، معدن و تجارت

سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، با اشاره به اینکه بیشترین هزینه درمان کشور برای سیگاری‌هاست، گفت: متاسفانه وزیر صنعت، با شهامت اعلام می‌کند که با کارخانه سیگار مارلبرو که شرکتی صیهونیستی است قرارداد امضا کرده است.

انتقاد تند قربانی از وزیر صنعت، معدن و تجارت

به گزارش ۸دی نیوز،‌ محمدحسین قربانی بابیان اینکه بر اساس آخرین آمارها سالانه حدود ۶۵ میلیارد نخ سیگار در کشور مصرف می‌شود، افزود: از این میزان مصرف، حدود ۲۵ میلیارد آن تولید داخل است و ۲۰ میلیارد آن به‌صورت مشترک و با سرمایه‌گذاری کشورهای خارجی در داخل کشور تولید می‌شود و ۲۰ میلیارد نخ آن قاچاق می‌شود.

نماینده مردم آستانه‌اشرفیه در مجلس شورای اسلامی، با انتقاد از قاچاق ۲۰ میلیارد نخ سیگار به کشور، عنوان کرد:‌ این ارقام قابل‌توجه است و کشورهایی که در سیستم بهداشت جهانی هستند از این آمار و ارقام مصرف سیگار در کشور بسیار متعجب می‌شوند این در حالی است که قاچاق ۲۰ میلیارد نخ سیگار بدون هیچ‌گونه نظارت و پرداخت حتی یک ریال مالیات صورت می‌پذیرد.

نماینده مردم در مجلس نهم، با تأکید بر اینکه امروز اغلب کشورهای جهان مصرف دخانیات را مدیریت کرده است، به خانه ملت کرد: بهترین روش برای مدیریت مصرف سیگار، مالیات است؛ در قانون برنامه نیز به این مهم اشاره‌شده که مالیات بر سیگار باید هرسال ۱۰ درصد افزایش یابد؛ در سال ۸۶ برای نخستین بار مالیات بر دخانیات به ۴۰ درصد رسید و آمارهای نشان می‌دهد که در آن سال قاچاق دخانیات به‌مراتب کاهش پیداکرده بود.

قربانی یادآور شد: مالیات بر دخانیات تجربه بین‌المللی است که همه کشورهای دنیا آن را تجربه کردند و ما نیز باید بر این روش اصرار بورزیم چراکه برخی از همین کشورهای اطراف مالیات بر سیگار را به ۸۰ درصد هم رساندند اما متأسفانه نداشتن مالیات بر دخانیات و خرده‌فروشی در ایران باعث شده که امروزه راه به روی بازار قاچاق باز شود.

وی بابیان اینکه بیشترین هزینه درمان در کشور برای افراد سیگاری پرداخت می‌شود، تأکید کرد: سالانه ۷۰ میلیارد تومان برای درمان سیگاری‌ها هزینه می‌کنیم که این رقم قابل‌توجه هستند لذا باور داریم کسانی که مصرف دخانیات دارند باید هزینه‌‌های درمان را خود بپردازند که بهترین روش آن پرداخت مالیات است.

نماینده مردم آستانه‌اشرفیه در مجلس نهم، با تأکید بر اینکه در نظر داریم تا در بودجه سال ۹۴ مالیات بر خرده‌فروشی را لحاظ کنیم،‌ یادآور شد: چنین اقدامی باعث می‌شود که حدود ۲ هزار میلیارد تومان مالیات اخذ کرده که از این میزان مالیات حدود ۷۵ درصد آن در اختیار وزارت بهداشت قرار خواهد گرفت و ۲۵ درصد مابقی نیز در اختیار وزارت ورزش و جوانان و آموزش‌وپرورش قرار خواهد گرفت.

این نماینده مردم در مجلس نهم، ادامه داد: بر اساس تحقیقات انجام‌شده مافیایی که در این زمینه فعالیت می‌کند باعث شده تا قاچاق سیگار در کشور صورت گیرد و به جهت سود سرشاری که از این قاچاق به دست می‌آید این اقدام غیرقانونی همچنان صورت می‌گیرد.

قربانی افزود: متأسفانه وزیر صنعت، معدن و تجارت باشهامت اعلام می‌کند که با کارخانه سیگار مارلبرو که شرکتی صهیونیستی است برای تولید این محصول قرارداد امضا کرده است.

وی تصریح کرد: زمانی که قاچاق سیگار به‌راحتی در کشور صورت می‌گیرد می‌توان گفت که این اقدام به‌راحتی در حاکمیت جای دارد و زمانی که وزارت صنعت با اخذ مالیات بر سیگار مخالفت می‌کند این نشان می‌دهد که با قاچاق سیگار موافق است.

قربانی خاطرنشان کرد: در ترکیه علی‌رغم آنکه در سال ۲۰۱۲ حدود ۱۲ درصد افزایش تولید سیگار داشت اما حدود ۲۲ درصد کاهش مصرف بود اما در ایران هم به افزایش تولید و افزایش قاچاق فکر می‌کنیم هم به دنبال افزایش مصرف سیگار هستیم که این عملکرد ما باسیاست‌ها و برنامه‌های کشور همخوانی ندارد.|تسنیم|

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه