واکسیناسیون بیش از یک‌میلیون نوبت‌سر علیه بیماری‌های دامی گیلان

با اشاره به شعارجهانی دامپزشکی در سال ۲۰۱۳ با عنوان پیشگیری از طریق واکسیناسیون، سازمان دامپزشکی را یک سازمان حیاتی عنوان کرد و در ادامه از تعطیلی ۳۲ کشتارگاه سنتی در استان خبرداد.

واکسیناسیون بیش از یک‌میلیون نوبت‌سر علیه بیماری‌های دامی گیلان

به گزارش ۸دی نیوز، سهراب عاقبتی در نشستی با اصحاب رسانه به مناسبت روز ملی دامپزشکی با اشاره به  شعارجهانی دامپزشکی در سال ۲۰۱۳ با عنوان پیشگیری از طریق واکسیناسیون،سازمان  دامپزشکی را یک سازمان حیاتی عنوان کرد ودر ادامه از تعطیلی ۳۲ کشتارگاه سنتی در استان خبرداد و افزود: با تعطیلی ۵ کشتارگاه دیگر استان گیلان اولین استان کشور خواهد بود که کاملا    با کشتارگاه های صنعتی فعالیت خواهد کرد.

وی با اشاره به اینکه ۶ کشتارگاه صنعتی طیور در استان وجود دارد اظهارکرد: ظرفیت این کشتارگاه ها ۱۸ قطعه مرغ در ساعت است و دو کشتارگاه صنعتی دام با ظرفیت  در هر شیفت کاری ۴۵۰ راس دام  سنگین و ۱۳۵۰ راس دام سبک در گیلان فعالیت دارند.

عاقبتی با تاکید بر اینکه حدود هفت بیماری مشترک دام و انسان در گیلان وجود داردو با این  توضیح که  ۱۱۴ بیماری می‌تواند به انسان منتقل شود  از واکسیناسیون بیش از یک‌میلیون نوبت‌سر علیه بیماری‌های دامی گیلان خبرداد.

مدیرکل دامپزشکی گیلان تصریح کرد :تب سه‌روزه گاوی اوایل خرداد امسال در گیلان وجود داشت و عامل آن ویروس بود.

 وی از مهار تب سه روزه دامی در گیلان خبرداد و یادآور شد :  از یک‌هزار و ۸۰۰ عامل بیماری‌زا، ۸۰۰ عامل در گیلان شناسایی شده است.

وی از دستور کار قرادادن طرح تضمین کیفیت و سلامت فراورده های شیلاتی از سال ۹۰ همزمان با سراسر کشور در دامپزشکی گیلان خبرداد و بیان کرد: این طرح شامل  ۵ قسمت صید و صیادی ،تکثیر و پرورش ،حمل و نقل و فراوری و انجماد ،توزیع و عرضه است و محصولات ابزایان است .

عاقبتی  از صادرات ۱۱۷۷ تن مرغ منجمد ،سوسیس ،کالباس ،جوجه یکروزه گوشتی ،شترمرغ به ارزش ۸۰میلیارد ریال  در ۶ ماه اول سال نخست خبرداد .

مدیرکل دامپزشکی گیلان با این توضیح که تلفات ماهیان گرم آبی گونه کپور نقره ای در سال اخیر رشد یافته است اذعان کرد:اداره کل دامپزشکی گیلان  همزمان با وقوع تلفات وارد عمل شد و با نمونه برداری مستمراز آب و ماهی اقدام به بررسی علل تلفات و ارائه راهکارهای عملی و علمی برای کاهش تلفات شده است.

عاقبتی  با بیان اینکه براساس ماده ۱۸ قانون سازمان دامپزشکی فقط در روز عید قربان کشتار خارج از کشتارگاه بلامانع است تاکید کرد:با هماهنگی شهرداری مرکزی در جاده جیرده برای بازرسی قبل از کشتار معرفی شده است.

مدیر کل دامپزشکی گیلان گفت: شماره های ۰۱۳۱۳۲۲۶۵۱۶ در استان و ۱۵۱۲ در مرکز استان جهت مشاوره برای کشتار بهداشتی پاسخگوی شهروندان هستند.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه