داعش به دنبال هواپیماربایی در ایران بود/ ترور ناموفق دانشمند هسته‌ای با هوشیاری سپاه

سرهنگ باقری معاون عملیات فرماندهی حفاظت سپاه از خنثی‌سازی آخرین عملیات ترور یکی از دانشمندان هسته‌ای توسط صهیونیست‌ها با اقدام به موقع حفاظت سپاه خبر داد. –

داعش به دنبال هواپیماربایی در ایران بود/ ترور ناموفق دانشمند هسته‌ای با هوشیاری سپاه

به گزارش ۸دی نیوز، سرهنگ باقری معاون عملیات فرماندهی حفاظت سپاه در گفت‌وگو با خبرنگار دفاعی خبرگزاری فارس، با اشاره به سی‌امین سالگرد تشکیل سپاه حفاظت هواپیمایی در پنجم دی‌ماه سال ۶۳ گفت: در آن سال ظرف چند ماه قریب به ۵ هواپیما از ایران ربوده شد که ۲ فروند آن مسافری و بقیه در حوزه‌های دیگر بوده‌اند.

وی افزود: لذا در آن زمان امام(ره) به آقای محسن رضایی فرمانده وقت سپاه ابلاغ کردند که حفاظت از هواپیماها به سپاه واگذار شود و تأکید کردند از این پس سپاه را مسئول می‌دانم.

* موفقیت سپاه در ۱۳ درگیری هوایی

باقری ادامه داد: از آن زمان که سپاه این مسئولیت را به عهده گرفت ۱۳۰ مورد اقدام به هواپیماربایی داشتیم که در ۱۳ مورد درگیری‌ شده و هم مهاجمین و هم برادران امنیت پرواز آسیب دیده‌اند اما در هیچکدام از این موارد مهاجمین در عملیات خود موفق نبوده‌اند.

معاون عملیات فرماندهی حفاظت سپاه، تصریح کرد: به همین دلیل در حوزه هوانوردی هیچگونه مسافر خارجی و داخلی در ایران دغدغه امنیت در پرواز را ندارد علت آن هم فقط توانمندی، آموزش و تخصص نیست بلکه سپاه به صورت ارزشی از امنیت پرواز در زمین و هوا حراست کرده و می‌کند.

* برخی‌ کشورهای اروپایی اقدامات سپاه حفاظت هواپیمایی را کپی می‌کنند

باقری در بخش دیگری از گفت‌وگو تأکید کرد: در سازمان ایکائو، سپاه حفاظت هواپیمایی به عنوان یکی از قطب‌های تأمین امنیت در حوزه هوانوردی معرفی شده است.

وی ادامه داد: سپاه پاسداران امروز به عنوان یک الگو در حوزه تأمین امنیت پرواز مطرح است و برخی کشورهای اروپایی امنیت پرواز ایران در زمین و آسمان را الگوی خود قرار داده‌اند و تلاش می‌کنند عیناً اقدامات ما را کپی کنند.

باقری گفت: در کشورهای غربی هرجا بخواهند در این حوزه مثالی بزنند می‌گویند امنیت پرواز را باید مثل ایران در فرودگاه‌هایمان داشته باشیم.

* شرط آمریکا برای پروازهای انگلیس

معاون عملیات فرماندهی حفاظت سپاه، اظهار داشت: به عنوان مثال وقتی در چهار سال پیش تهدید به بمب‌گذاری در فرودگاه لندن صورت گرفت و پرواز لندن-آمریکا به زمین نشست از ۲۰ کیلومتر اطراف فرودگاه را بستند و مسافران ۵ کیلومتر پیاده طی کردند و اجازه ندادند هیچ ماشینی به هواپیما نزدیک شود، در آن زمان آمریکا اعلام کرد پروازهایی که از لندن می‌آیند باید حفاظتی مثل حفاظت هواپیمایی ایران داشته باشند تا اجازه فرود در آمریکا را بدهیم.

* جزئیاتی از هواپیماربایی پرواز تهران-دمشق

باقری در ادامه سخنانش خاطرنشان کرد: آخرین اقدام عملی هواپیماربایی پرواز تهران-دمشق بود و فردی که بخشی از دلیل این کارش سیاسی بود اقدام به ربایش هواپیما کرد که با هوشیاری و دقت‌نظری که دوستان ما داشتند این فرد بازداشت شد و از هرگونه اقدام دیگر بازماند.

وی افزود: این فرد که ایرانی بود به صورت مسافر و کاملاً قانونی وارد هواپیما شده بود و حتی برای ایجاد ارعاب اقدام به کتک‌کاری با مسافرها کرده بود که خوشبختانه بازداشت شد و اکنون مراحل قانونی را طی می‌کند.

* امنیت پرواز در ایران بالاتر از استاندارد ایکائو

معاون عملیات فرماندهی حفاظت سپاه، با اشاره به شیوه‌های آموزشی-حفاظتی در سپاه گفت: هیچکس از اقدامات آموزشی ما آگاه نیست و ما از غربی‌ها الگو نگرفته‌ایم. ما در حوزه آموزش و تجهیزات ابداعاتی داریم و بر اساس استانداردها اقدام کرده‌ایم.

باقری گفت: زمانی که بازرسان سازمان ایکائو به ایران آمدند و از اقدامات ما بازدید کردند اعلام کردند ایران در حوزه امنیت پرواز‌ها بالاتر از استانداردهای ایکائو عمل می‌کند.

* داعش و گروه‌های سلفی بدنبال هواپیماربایی در ایران بودند

باقری در خصوص هواپیماربایی در چند سال اخیر گفت:‌ از سال ۸۹ به بعد هم اقداماتی بوده ولی عملیاتی نشده است و افرادی با انگیزه‌های سیاسی، اعتقادی، روانی و اقتصادی علی‌الدوام در این حوزه برای ما تهدید هستند.

معاون عملیات فرماندهی حفاظت سپاه، تأکید کرد:‌ در حوزه داعش و سایر گروه‌های سلفی نیز آنها در صدد این بودند که بخواهند از این طریق به کشورمان ضربه بزنند ولی خوشبختانه نتوانسته‌اند اقدام عملی داشته باشند.

* تقدیر رئیس جمهور از اقدامات سپاه حفاظت در جلسه اخیر

وی در بخش دیگری از این گفت‌وگو اظهار داشت: رئیس‌جمهور اخیراً در جلسه‌ای از سپاه برای حفاظت از شخصیت‌ها قدردانی و همکاران ما را مورد تقدیر قرار داد و از اقدامات سپاه در این حوزه اعلام رضایت کرد.

* سپاه مسئول رسمی حفاظت از شخصیت‌های هسته‌ای است

باقری همچنین به موضوع حفاظت از شخصیت‌های هسته‌ای اشاره و تصریح کرد:‌ طبق قانون مسئولیت رسمی حفاظت از شخصیت‌های هسته‌ای به عهده سپاه است اما سایر ارگان‌ها نیز در حوزه اختیارات خود وظایفی دارند اما حفاظت از شخصیت‌ها به عهده سپاه است.

* ترور ناموفق دانشمند هسته‌ای توسط صهیونیست‌ها با حضور سپاه

معاون عملیات فرماندهی حفاظت سپاه، گفت: در دو سال اخیر دشمن صهیونیستی اقدام به عملیات ترور یکی از دانشمندان هسته‌ای کرده بود که با حضور به موقع برادران حفاظت سپاه این عملیات خنثی و از آن جلوگیری شد.

* درخواست‌هایی از ۵ قاره برای آموزش حفاظتی از سپاه

وی در ادامه خاطرنشان کرد: ما برای پیشرفت در این حوزه از هیچ کشور یا نهادی استفاده نکردیم اما اکنون درخواست‌هایی از پنج قاره در حوزه آموزش، جزوات درسی و انتقال تجربیات هم در حفاظت شخصیت‌ها و هم حفاظت هواپیمایی از سپاه صورت گرفته است.

باقری اظهار داشت: اگر امروز در حفاظت شخصیت‌ها و هواپیماها آرامش برقرار است دلیل آن نبودن دشمن نیست بلکه هوشیاری برادران حفاظت سپاه است زیرا دشمنان انقلاب از هر زاویه‌ای که بتوانند به دنبال ضربه زدن به ما هستند.

* اعلام رضایت فرمانده معظم کل قوا از عملکرد سپاه حفاظت

معاون عملیات فرماندهی حفاظت سپاه در پایان با اشاره به اعلام رضایت مقام معظم رهبری از عملکرد حفاظت سپاه گفت:‌ ایشان در جلسه‌ای ضمن اعلام رضایت از عملکرد همکاران ما اعلام کردند هر وقت در این حوزه خبری نیست دلیل آن این است که شما کار خود را خوب انجام داده‌اید.

فارس

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه