ادعای خبرگزاری غربی: موافقت ایران با خروج مواد غنی شده از کشور/ پس از نابودی و اکسید هفت تن اورانیوم، آیا نقشه جدید نابودی مواد باقیمانده طراحی شد!؟

آسوشیتدپرس مدعی شده ایران پذیرفته است که میزان قابل توجهی از ذخایر اورانیوم خود را به خاک کشوری ثالث منتقل کند تا بر این اساس یکی دیگر از خواسته‎های غرب برای عقیم کردن برنامه هسته‎ای ایران محقق شود.

ادعای خبرگزاری غربی: موافقت ایران با خروج مواد غنی شده از کشور/ پس از نابودی و اکسید هفت تن اورانیوم، آیا نقشه جدید نابودی مواد باقیمانده طراحی شد!؟

به گزارش ۸دی نیوز، خبرگزاری امریکایی آسوشیتدپرس در خبری فوری به نقل از دو دیپلمات ناشناس، مدعی شده ایران پذیرفته است که میزان قابل توجهی از ذخایر اورانیوم خود را به خاک کشوری ثالث منتقل کند تا بر این اساس یکی دیگر از خواسته‎های غرب برای عقیم کردن برنامه هسته‎ای ایران محقق شود.

به گزارش رجانیوز، آسوشیتدپرس در این باره نوشته است که ایران و آمریکا به توافقی دست یافته‌اند که بر اساس آن تهران مواد هسته‌ای خود را به روسیه انتقال می‌دهد.

برخی منابع می‌گویند ایران و آمریکا به توافقی موقت دست یافته‌اند که بر اساس آن قرار است تهران بخش اعظم مواد هسته‌ای قابل استفاده برای ساخت تسلیحات اتمی! را به روسیه انتقال دهد.

این خبرگزاری امریکایی، توافق مذکور را یکی از توافقات گفتگوهای اخیر پس از تمدید هفت ماهه توافق‎نامه ژنو اعلام کرده است.

دو دیپلمات روز جمعه در گفت‌وگو با خبرگزاری آسوشیتدپرس مدعی شدند که مذاکره‌کنندگان در گفت‌وگوهای هسته‌ای که در ماه دسامبر (۲۶ آذرماه) برگزار شد برای اولین بار توانستند به دستورالعملی دست یابند که ضمن مشخص کردن حوزه‌های توافق احتمالی، رویکردهای مختلف برای حل مناقشات باقی‌مانده را هم مشخص می‌کند.

این در حالی است که پیش از این نیز زمزمه‎هایی از طرح انتقال مواد خام به یک کشور ثالث برای نابودی ذخایر اورانیوم غنی شده ایران بعنوان یکی از مطالبات طرف مقابل در مذاکرات به رسانه‎ها درز کرده بود.

بنابر آنچه مدیرکل آژانس بین‎المللی انرژی اتمی در آخرین گزارش خود از ارزیابی روند یکساله فعالیت هسته‎ای ایران ارائه کرده است، پس از توافق ژنو و در یک سال گذشته، تمامی ۲۰۰ کیلوگرم ذخیره ۲۰ درصد ایران اکسید و یا رقیق شده و نزدیک به هفت هزار کیلیو مواد غنی شده زیر پنج درصد ایران نیز، اکسید و یا به اورانیوم طبیعی تبدیل شده است.

حال مشخص نیست با این توافق قرار است نهایتا طرف مقابل و مذاکره‎کنندگان ایرانی به باقی ماندن چند کیلو ماده غنی شده در اختیار ایران رضایت بدهند!؟

این در حالی است که خروج مواد غنی شده از کشور، یکی از ۵ خط قرمز توصیه شده به تیم مذاکره‎کننده در جریان مذاکرات یکسال گذشته بوده است.

در همین حال ساعاتی پس از انتشار این گزارش، یک منبع نزدیک به تیم مذاکره‎کننده هسته‎ای، با تأکید بر اینکه توافقی با آمریکایی‌ها صورت نگرفته، خبر آسوشیتدپرس را مضحک و جوسازی مغرضانه رسانه‌ای خواند، اما هنوز مقامات روسی و امریکایی درباره این خبر اظهار نظری نکرده‎اند.

گفتنی است، هفته گذشته و پس از تصویب تحریم‎های جدید امریکا علیه کشور روسیه، این کشور اعلام کرد تحریم‎های امریکا بی‎پاسخ نخواهد ماند و ممکن است در روند فعالیت روسیه در پرونده سوریه و مذاکرات هسته‎ای ایران، تغییراتی صورت پذیرد.

برخی تحلیلگران انتشار این خبر را تلاش برای باقی ماندن روسیه در مسیر فعلی و عدم تغییر مسیر نیز تحلیل کرده‎اند.

به نظر می‎رسد لازم باشد تیم مذاکره‎کننده به دور از مخفی‎کاری‎های یکسال گذشته، به صورت شفاف اعلام کند در مذاکرات وین ۱۰ و مذاکرات اخیر، چه توافقاتی در دستور کار قرار گرفته است. شاید زمان آن فرا رسیده باشد که مردم را محرم بدانیم!

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
مارلیک
دم روحانی گرم. بالاخره داره توافق حاصل میشه تا این تحریم لعنتی برداشته بشه و چرخ زندگی مردم بچرخه. شما دلواپسان لطفا دلواپس نباشید و دوباره شروع به سم پاشی نکنید چون اکثریت مردم ایران حامی و پشتیبان این دولت هستند.روحانی مچکریم
مری در پاسخ به مارلیک
خخخخخخخ شادی واسه خودتا
فری
چه ایرادی داره که توافق بشه؟ این مواد غنی شده تا الان چه سودی واسه ما داشته؟! کسی می دونه؟!
در حاشیه