ریشه فتنه ۸۸ در دنیاطلبی و رفاه زدگی دولتمردانی بود که دنبال پایان جنگ بودند اینها باورداشتند می توان با قدرتهای ظالم دنیا سازش کرد و با گرگها زندگی کرد

آنچه در فتنۀ ۸۸ کمتر به آن پرداخته شده است، مظلومیّت رهبر عزیزمان است که در این فتنۀ سیاه و شوم، به تنهایی بیشترین لطمات روحی و فشارها را تحمّل کردند و با کمال تأسف و تأثر دوستان ناباب، چه بیها که باب کردند و چه ظلمها که نکردند.

ریشه فتنه ۸۸ در دنیاطلبی و رفاه زدگی دولتمردانی بود که دنبال پایان جنگ بودند اینها باورداشتند می توان با قدرتهای ظالم دنیا سازش کرد و با گرگها زندگی کرد

به گزارش ۸دی نیوز، مصاحبه اختصاصی روشن خبر با دکتر سید احمد ذبیحی مسئول بسیج اساتید جهاددانشگاهی گیلان درباره فتنه ۸۸:

همانطور که استحضار دارید در چند دهه بعد از انقلاب اسلامی، فتنه ۸۸ یکی از پدیده های مهم و اثرگذار در تاریخ انقلاب بوده است که کمابیش هنوز بر مسایل داخلی و بین المللی در ابعاد سیاسی و اقتصادی موثر است . به نظر شما فتنه ۸۸ در چه عواملی می تواند ریشه داشته باشد؟

5486
برای پاسخ به این سوال باید به سال ۵۷ برگردیم حدود سه دهه قبل. پدیده ای بزرگ منطقه و جهان را لرزاند که هنوز اثرات آن پابرجاست. انقلاب اسلامی با قدرت یک رهبر الهی و ملتی بزرگ توانست شالوده بنیان ظالمانه جهان سلطه را درهم بریزد و مسیر تاریخ را تغییر دهد. ارکان مستکبرانه جهان دوقطبی در هم ریخت و بنای جامعه مردم سالاردینی در استبداد زده ترین مناطق جهان بنیان گذاشته شد. انقلاب اسلامی از آغاز با یک رویارویی سنگین و مهیب با جهان سلطۀ شرق و غرب روبرو بود. ولی اراده الهی آن بود که ملت ایران  با نفس مسیحایی امام عزیز، تاروپود حکوت جائرانه ستمشاهی را هم بپیچند و در مهمترین بخش تاریخ بشر، طلائیه دار نجات انسانها از چنگال زرو زورو تزویر شوند. استکبار هربار با دسیسه و مانعی سعی در نابودی وحذف و یا انحراف انقلاب از مسیر خود داشت ولی ملت بزرگ ایران با بصیرت و اراده ای پولادین  در پرتو رهبری خمینی کبیر خاکریزها را فتح کردند.

دشمن پس از شکست در جنگ سخت ۸ ساله از ملت ایران به جنگ نرم روی آورد. در این میدان بسیاری از مدعیان دیروزکم آوردند آنان به دنبال مفرّی برای آسایش، امنیت و آرامش رفتند. دشمن از همین جا شروع کرد. حالا می رسیم به پاسخ پرسش شما ! ریشه فتنه ۸۸ در دنیاطلبی و رفاه زدگی دولتمردانی بود که دنبال پایان جنگ بودند تا راحت زندگی کنند و راحت حکومت کنند. اینها باورداشتند می توان با قدرتهای ظالم دنیا سازش کرد و با گرگها زندگی کرد. این گرایش به تدریج در بین افراد بیشتری به خصوص آنها که در زمان دفاع مقدس حتی از دور دستی بر آتش نداشتند طرفدار پیدا کرد. کم کم فرهنگ و افکار غیر دینی و بعد هم در دوره اصلاحات ضد دینی در دانشگاه، سینما ، کتاب و جامعه نفوذ کرد. به طوری که رزمنده بسیجی به خاطر دفاع از دین و ناموس و سرزمینش تحقیر می شد و حجاب و نماز و بندگی خدا یک امر شخصی و فردی تلقی می شد. به یک معنی همه چیز می رفت که سکولاریزه شود. باید دین و خداباوری را در پستوی خانه می گذاشتی تا با جماعت ضدانقلاب و معاند همراه شوی و از این بدتر که جریان وابسته و فریب خورده قفل نکبت بار غرب را نه فقط برفرهنگ و سیاست و جامعه زده بود بلکه این قفل بر دستآوردهای علمی جوانان این مرز و بوم و به صورت نمادین بر صنعت انرژی هسته ای کشور زده شد تا برای پژوهشگران درس عبرتی باشد. اما ملت بیدارایران در سال ۸۴ باردیگر با رجعت به فطرت الهی و انسانی خویش با تکانی شدید اختاپوس قوی جثه و هزار رنگ فرهنگ غرب را از روی دوش خود بر زمین زد و نشان داد که با هوشیاری اوضاع را زیر نظر دارد و در زمان لازم اقدام خواهد کرد.

به نظر شما در این برهه چرا قدرتهای استکباری وارد شدند و بی پروا در امور ایران مداخله کردند؟

چرخش قدرت از گروه سکولار و وابسته به غرب به سمت نیروهای اصولگرا و ارزشی زنگ خطر را برای جهانخواران به صدا درآورد و باز استکبار برای استیلای خود بر منطقه و حساس ترین بخش جهان به دسیسه و اغوا متوسل شد. گروههای غوغا سالار، دنیاطلب و پرادعا اگر چه از دموکراسی دم می زدند اما تحمل جامعه مردم سالار دینی را نداشتند از این رو ملتی که راه استقلال و آزادگی را  انتخاب کرده بود به پوپولیستی بودن محکوم شد. دنیای سلطه به خصوص انگلیس و آمریکا از یک سو منافقین و معاندین ضد انقلاب خارجی و از دیگر سو مخالفین و دگراندیشان و خود خواهان داخلی را با پیوندی نامبارک مرتبط می کند زیرا  قرار است شکوه و عظمت نظام و انقلاب و  جمهوری اسلامی و مردم سالاری دینی و همه آرمانهای امام و شهدا و تمام آزادیخواهان جهان از هم فرو پاشد. قرار است همه امیدها به یاس تبدیل شود و باردیگر سیاهی نه بر کشور و ملت که بر اسلام و جهان سایه افکند. قرار است نزدیک به سه دهه مردانگی و مجاهدت و ایستادگی در مقابل استکبار خاکستر شود و قهقه مستانه دشمنان بر این کشور و ملت شنیده شود. قرار است خون پاک دهها هزار شهید در تاریکی سیاه فتنه لگدمال اربابان انگلیسی آمریکایی و صهیونیستی شود. رمز این عملیات سیاه “تقلب” است.  این رمز ناشگون متاسفانه از زبان افرادی شنیده شد که هنوز هم باورش مشکل است. کوتاه فکری، خودبینی و لجاجت و خودپرستی چقدر!! مگر ممکن است فقط و فقط برای کسب قدرت، ضدّیت و لجبازی با سرنوشت یک ملت بازی کرد. غرور و منیّت آدمی را از قلّه به درّه ساقط می کند. خواه بنی صدر، خواه هاشمی، خواه احمدی نژاد. به هرحال فضای جامعه را چنان مشوّب کردند که فقط مردم با ایمانی که از مقتدایشان پیروی کردند در امان ماندند. این هیاهو و آشوب که چند ماه طول کشید باردیگر آزمونی بود برای مردان راه خدا و همه عاشقان انقلاب و شهدا. بعضی سقوط کردند و بعضی صعود. ریزش و رویش، مردان را از نامردان و کسان را از ناکسان جدا کرد. غوغا سالاران همچو کف روی آب محو شدند و آزادگان همچو صخره در ساحل مواّج آرام بودند چرا که با ” الا بذکر الله” مطمئن بودند. این فتنه، آزمایش سخت و آبرو بر باد ده بود. آنان که به دروغ خود را در صفوف مجاهدان راه خدا جا زده بودند امتحان می شدند بعضی با سخن و بیانیه و بعضی باسکوت در صف منافقان قرار گرفتند و به یکباره با ملحدان و کافران و مشرکان و همه جنایتکاران تاریخ در یک سنگر قرار گرفتند. آزمون سختی بود بسیار سخت تر از دوران بنی صدر و سخت تر از دوران جنگ.

چطورکودتای مخملی جنبش سبز کشف شد؟ چه چیزی باعث خنثی شدن توطئه دشمنان و بیداری ملت شد؟

در این فتنه بزرگ و شوم  بار دیگر ملت بزرگ ایران ثابت کرد مرد میدان های سخت و آزمایشهای بزرگ است.مردانه ایستاد و از حریم انقلاب و دین و ولایت حمایت کرد. نه با فریب و حیلۀ دشمنان اغوا شد و نه با حقّه و نیرنگ نخبگان خودباختۀ داخلی راه را گم کرد. از حماقت و بلاهت دشمنان همین بس که در این فتنۀ سیاه دست خود را رو کردند و به مقدّسات و ارزشهای دینی و الهی مردم تاختند. ملت مسلمان و حسینی ایران نشان دادند که در مقابل هتک حرمت مقدّسات با هیچ کس شوخی ندارد. بعد از اینکه در روز قدس به فلسطین مظلوم و در ۱۶ آذر به امام امت و لایت فقیه و در روز عاشورا به اباعبدالله تعرّض شد تار و پود فتنه را در هم پیچیدند و فتنه انگیزان را در زیر پای خود له کردند. ۹ دی شکوه بیداری و عزّت ملّتی بود که به جهانیان نشان داد برای حفظ ارزشهای دینی و مذهبی خود مردانه پای انقلابش ایستاده است. ۹ دی ظهور قدرت مردم انقلابی ایران در مبارزه با سکولار و لاابالیگری و به پستو بردن دین بود. ۹ دی قبل از آن که سیاسی و ملّی باشد از ایام الله است. از روزهایی است که اسلام، تشیّع و عاشورا را در این سرزمین بیمه کرد. تداوم  فریاد ظلم ستیزی و اسلام خواهی ملت ایران در ۹ دی ماه ۸۸؛  اربعین حسینی در ۹۳ و اربعین های بعدی است که هر سال از این پس در کربلای حسین (ع) طنین انداز می شود. از آن رو که ۹ دی در حفظ مقدّسات به خصوص فرهنگ عاشورایی نقش داشته است، نباید فراموش شود.

درباره نقش رهبر انقلاب در فتنه ۸۸ توضیح دهید.

اما آنچه در فتنۀ ۸۸ کمتر به آن پرداخته شده است، مظلومیّت رهبر عزیزمان است که در این فتنۀ سیاه و شوم، به تنهایی بیشترین لطمات روحی و فشارها را تحمّل کردند و با کمال تأسف و تأثر دوستان ناباب، چه بیها که باب کردند و چه ظلمها که نکردند. فتنه سازان وقتی بی شرمانه پیکان حملۀ خود را مستقیم متوجه ولایت فقیه و شخص رهبری کردند، وقتی فریاد مرگ بر دیکتاتور سر دادند، منافقان پر ادّعا که دفاع از مردم و قانون و دموکراسی­شان گوشها را کر کرده بود، ندایی سر ندادند که اتفاقا همه این فتنه قبل از اسلامیّت نظام در صدد نابودی جمهوریّت نظام بود. حقیقت این است که اگر با تدبیر و درایت هوشمنانۀ رهبر معظّم انقلاب از آرای مردم در انتخابات صیانت نمی شد، برای همیشه پایه های جمهوریت نظام اسلامی سست شده بود و دشمن فتنه انگیز به خواست خود که نابود کردن ارکان مردم سالاری دینی بود، رسیده بود. شجاعت و دفاع جانانۀ ایشان از آرای مردم به قدری در این فتنۀ شوم و سیاه مهم و ارشمند است که لازم است حقوقدانان و جامعه شناسان، در اهمیّت و جایگاه آن، دهها مقاله و کتاب بنویسند تا شاید بخشی از بزرگی آن شناسانده شود. فکر اینکه نتیجۀ انتخانات کاملا مردمی و قانونی مردم، چگونه با هوچیگری بعضی در معرض تحدید قرار گرفته بود، پس از سالها آزاردهنده است و من متعجّبم که چگونه مدّعیان ابطال انتخابات آن دوره هنوز خود را در جایگاه دفاع از آرا و حقوق مردم نشان می دهند. رهبر عزیزمان در برابر آن همه ظلم و حرف مفت یک تنه ایستاد و بدون حتی یک عمّار، با صلابت و روشنگری ملّت را از آن غبار جهل و پراکندگی به نور و یگانگی هدایت کرد. یادمان نمی رود که چگونه فتنه تار و پود وحدت مردم را در جامعه از اداره تا خانواده، از هم پاشیده بود و اختلافات و تفرقه، زنگ خطر تشتّت و افتراق را در جامعۀ اسلامی به صدا درآورده بود.

فتنه ۸۸  چه اثرات سوء و خسارت باری بر امنیت و اقتصاد ایران داشت؟

از اثرات سوء و منفی که جریان فتنۀ ۸۸ بر کشور و جامعه گذاشت، خسارتهای اقتصادی در داخل و در سطح بین المللی بود. گذشته از آنکه برای مدتی، بازار در تهران و شهرهای بزرگ دچار رکود و تعطیلی شد و از این طریق، خسارات بسیاری به افتصاد مردم وارد شد، با آشوبهای سال ۸۸ دشمنان اوضاع را به خیال خام خود، برای ضربه زدن به انقلاب اسلامی مناسب دیدند و علاوه بر فشارهای سیاسی، تحریمهای اقتصادی را وارد مرحلۀ جدی و عملی کردند. با تصویب قطعنامه های پی در پی در سازمان ملل و ایجاد هماهنگی های منطقه ای و جهانی، ضربه ای سنگین بر پیکر رو به رشد اقتصاد ایران وارد کردند. از سوی دیگر به لحاظ امنیتی، از اوضاع داخلی بهره بردند و با استفاده از گروه های تروریستی صهیونیستی و با همکاری منافقین، دانشمندان هسته ای ما را به شهادت رساندند و گروههای ضد انقلاب تروریستی پژاک را در غرب و ریگی را در شرق کشور تجهیز و برای ضربه زدن به منافع ملی و امنیّت کشور، تحریک کردند. اگرچه به حول و قوّۀ الهی و با دعای حضرت صاحب الامر و درایت و هوشمندی رهبرفرزانه انقلاب اسلامی ، مردم بزرگ ایران مسیر خود را با قدرت ادامه می دهد و تجربۀ بزرگی از این فتنه آموخت ولی باید پذیرفت در این پدیدۀ شوم که شاید با هشت سال جنگ تحمیلی قابل مقایسه باشد، سرمایۀ بسیاری از دست رفت که امیدواریم خداوند از ذخایر لطف و رحمت خود جبران کند.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه