بررسی عملکرد ۱۹ ماهه رقبای انتخاباتی روحانی

به صورت سریع و گذرا، وضعیت رقبای انتخاباتی روحانی در انتخابات ریاست جمهوری یازدهم را مورد بررسی قرار داده ایم

بررسی عملکرد ۱۹ ماهه رقبای انتخاباتی روحانی

به گزارش ۸دی نیوز،‌ از زمان رقابت کاندیداهای ریاست جمهوری سال ۱۳۹۲ که در نهایت میان ۶ نفر برگزار شد و به انتخاب لب مرزی شیخ حسن روحانی به عنوان منتخب مردم منتج گردید، ۱۹ ماه می گذرد و اینک، علاقه مندان به مسایل سیاسی تمایل دارند تا از نوع فعالیت این روزهای ۵ رقیب انتخاباتی رییس فعلی دولت یازدهم مطلع باشند.

به گزارش پایگاه خبری- تحلیلی “خیبرآنلاین”، به همین منظور به صورت سریع و گذرا، وضعیت رقبای انتخاباتی روحانی در انتخابات ریاست جمهوری یازدهم را به ترتیب آرای کسب کرده در آن انتخابات، مورد بررسی قرار داده ایم.

قبل از آن، ذکر این نکته مهم به نظر می رسد و آن اینکه هر ۵ رقیب انتخاباتی روحانی، برخلاف شکست خوردگان سال ۸۸، در کوتاهترین زمان ممکن، ضمن تمکین به نتایج اعلام شده، حتی به ۲۵۰ هزار رایی که منجر به انتخاب وی گردید، کوچکترین اعتراضی ننمودند و با انتشار بیانیه های تبریک، فضای جدیدی از اخلاق مداری را در سپهر سیاسی ایران گستراندند.

* محمدباقر قالیباف

قالیباف که در آن انتخابات رای ۶ میلیون و ۷۷ هزار و ۲۹۲ نفر از مردم ایران را با خود همراه کرد، پس از شکست مجدد در انتخابات ریاست جمهوری که با انتخابات شورای شهر همزمان شده بود، با توجه به نوع گرایش اعضای جدید شورای شهر تهران، برای جلوس بر کرسی شهرداری تهران راه سختی را طی کرد و او نیز، نهایتا با رای لب مرزی موفق شد محسن هاشمی رفسنجانی را شکست داده و مجددا به عنوان شهردار تهران به فعالیت خود ادامه دهد.چه خبر از این 5 نفر؟

اما با عبور از آن چالش، چند اتفاق در حوزه مدیریت، تصمیم گیری و عملکرد وی طی ۱۹ ماه اخیر به وجود آمده است:

الف) تلاش نفسگیر برای جلب نظر دو طیف حاضر در شورا و همزمان، به کارگیری عناصری از جناح های مختلف در شهرداری تهران که البته این اقدام، انتقاداتی را از سوی گروه های سیاسی با خود به همراه داشته است. این اقدام قالیباف علاوه بر آنکه یک پالایش در تیم مدیریتی اطراف وی به حساب می آید اما نتوانسته نظر مثبت حداکثری و همزمان رقبای انتخاباتی وی و طیف های موسوم به اصولگرا و اصلاح طلب را به همراه داشته باشد. این مساله البته در مدیریت های فرهنگی شهرداری قدری متفاوت است و مدیرانی که در دوره جدید شهرداری قالیباف در حوزه فرهنگی مشغول به کار شده اند، افراد دارای وجهه بوده و نسبت به سایر بخش های شهرداری موفقیت های بیشتری را تجربه کرده اند.

ب) به هم ریختگی در فضای رسانه های نزدیک به قالیباف از پس از انتخابات تاکنون کاملا ملموس است. از دو سایت معروف به دوقلوهای منتسب به قالیباف، یکی از آنها هم اینک در اختیار فردی قرار گرفته که علنا خود را شاگرد سیاسی علی مطهری معرفی کرده و البته همزمان و به صورت زیرپوستی علاقه مندی خود به سید حسن مصطفوی را ابراز می کند. وجود چنین فردی با این دیدگاه در صدر رسانه ای که به قالیباف با شعار مدیریت جهادی نزدیک و منتسب هست، نه تنها کمکی به آینده سیاسی شهردار تهران نمی کند، بلکه بهانه های خوبی را به منتقدان وی می دهد؛ منتقدانی که کلیدواژه انتقادشان از قالیباف، عدم روشن شدن تکلیف وی با برخی افراد و دیدگاه های سیاسی خاص هست.

بحث غیرت دینی در ادارات شهرداری تهران از جمله اقدامات مثبت و البته چالش برانگیزی بود که حامیان دولت و مخالفان قالیباف تا مدتها بر روی آن مانور رسانه ای دادند.

به  هرحال، محمدباقر قالیباف، به مانند ۸ سال قبل از این، طی ۱۹ ماه اخیر نیز به فعالیت در حوزه شهرداری تهران مشغولیت دارد و به نوعی می توان گفت تنها رقیب روحانی است که پس از انتخابات، در حوزه اجرایی فعالیت می کند.

او البته تلاش می کند همزمان با فعالیت اجرایی در شهرداری تهران، فاصله هایش را با سایر رقبای انتخاباتی مانند سعید جلیلی و حتی حدادعادل که انصراف داده بود، کم کرده و البته، از برخی نیروهای نشاندار محسن رضایی نیز در مجموعه تحت نظر خود استفاده کند.

منتقدان قالیباف همچنان انگ فعالیت تبلیغی- سیاسی را به وی وارد می دانند و معتقدند که برای انتخابات های بعدی (مجلس یا ریاست جمهوری) بازهم اندیشه در سر دارد.

* سعید جلیلی

دکتر سعید جلیلی آخرین نفر از کاندیداهای نهایی انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۲ بود که با حضور در وزارت کشور، ثبت نام رسمی کرد. وی از زمان ثبت نام رسمی تا روز انتخابات تنها ۲۰ روز فرصت داشت و این در حالی بود که رقبایش، بعضا از ماهها قبل سفرها و برنامه های تبلیغی خود را آغاز کرده بودند. نکته جالب توجه پیرامون جلیلی اینکه در مناظرات انتخاباتی، وی هدف حمله مشترک روحانی، ولایتی و برخی دیگر از کاندیداهای انصراف داده و باقیمانده در عرصه رقابت قرار گرفت و علیرغم این مساله و تبلیغات بسیار اندک و فرصت زمانی بسیار کوتاه، موفق شد ۴ میلیون و ۱۶۸ هزار و ۹۴۶ نفر را با خود همراه کند.
چه خبر از این 5 نفر؟
روند مذاکرات سابق به ریاست وی، مهمترین مساله مورد نقد از سوی رقبای انتخاباتی جلیلی قرار گرفت که حامیان او موفق نشدند در فرصت زمانی کمتر از دو هفته ای تبلیغات، به تبیین مسایل و پاسخ به انتقادات هسته ای برآیند؛ و این در حالی بود که علاوه بر مسایل هسته ای، جلیلی حتی فرصت نکرد برنامه های گسترده اقتصادی، فرهنگی و … خود را به اطلاع مردم برساند و تنها در لابلای مناظرات انتخاباتی و چند سفری که به برخی شهرستان ها داشت، نمایی از همه آنچه که در سر داشت، را به تصویر کشید.

با این همه، دکتر جلیلی طی ۱۹ ماه گذشته، دو حکم جدید از امام خامنه ای دریافت کرد؛ حکم نخست در تاریخ ۲۱ شهریور ۹۲ صادر شد که طی آن، جلیلی به عضویت در مجمع تشخیص مصلحت نظام منصوب گردید. در حکم دوم نیز از طرف ولی امر مسلمین به عنوان عضو شورای راهبردی روابط خارجی منصوب شد؛ شورایی که قبل از این، علی اکبر ولایتی یکی از اعضای آن بود.

همزمان با این دو حکم، حضور وی به عنوان نماینده امام خامنه ای در شورایعالی امنیت ملی که در ۸ تیرماه ۱۳۸۷ صادر شده بود، نیز ادامه داشت و بدین ترتیب، مجموع انتصاباتی که طی این مدت از جانب ولی امر مسلمین برای سعید جلیلی صادر شده، در میان رقبای انتخاباتی روحانی، برای وی یک رکورد محسوب می شود.

جلیلی برخلاف انتظار بسیاری از منتقدانش، طی ۱۹ ماه گذشته کمترین ورود را به مساله مذاکرات هسته ای دولت یازدهم داشته است و تنها در سخنرانی هایی که به عنوان مدعو در آنها شرکت کرده است، به بیان خاطراتی از مذاکرات هسته ای زمان خود و نیز، بیان کلیاتی از خطوط قرمز نظام و لزوم مقاومت در برابر زیاده خواهی های دشمن بسنده کرده است که همین مساله، یک امتیاز مثبت اخلاقی برای وی به حساب می آید.

کلیدواژه حامیان دکتر جلیلی عبارتی است که از سوی یک مقام ارشد نظام خطاب به وی مطرح شده است: “من در ایام انتخابات به خاطر حجم سفرها نگران سلامتی شما بودم و مطمئنم شمابرای انجام تکلیف آمده بودید؛ حضور انقلابی شما یک زمینه خاص حزب اللهی را به میدان آورد. ببینید چگونه می شود این جمعیت ۴ میلیونی که به شما به عنوان نماد مقاومت رای داد، را به هم پیوند داد و شما نخ تسبیح باشید تا این جمعیت رشد و گسترش یابد. با این جمعیت می شود کارهای بزرگ انجام داد و اینها که به شما رای دادند، رایشان متفاوت بود و در این فضای فشار خارجی ها تبعات آن را پذیرفتند.”

سعید جلیلی طی مدت ۱۹ ماه گذشته، علاوه بر حضور فعالانه در ماموریت های سه گانه ای که از جانب امام خامنه ای دریافت کرده است، به عنوان استاد دانشگاه امام صادق(ع)، تدریس خود را پی گرفته و همزمان، با توجه به دعوت های پرشماری که از شهرستانه های مختلف نسبت به وی به عمل آمده، تلاش می کند تا ضمن حضور در آن محافل، به تبیین گفتمان انقلاب اسلامی و ایفای همان نقش معروف “نخ تسبیحی برای جوانان حزب اللهی” مبادرت ورزد.

* محسن رضایی
چه خبر از این 5 نفر؟
کاندیدای ادوار ریاست جمهوری که با یکبار حضور در رقابت انتخاباتی و انصراف در روزهای آخر و دوبار حضور تا پایان رقابت ها و عدم موفقیت در جلب نظر مردم شهره اهل سیاست شده است، در سال ۹۲ نیز با کسب ۳ میلیون و ۸۸۴ هزار و ۴۱۲ رای توانست از میان ۶ کاندیدا، جایگاه چهارم را به خود اختصاص دهد. او در این انتخابات نیز مانند سال ۸۸، تنها موفق به کسب ۱۰ درصد آرای مردم شد که این مشابهت نیز در نوع خود جالب توجه است.

رضایی همچنان دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام است و طی ۱۹ ماه گذشته نیز، به جز یکی دو مورد اظهارنظر پیرامون مسایل داخلی، فعالیت خاصی از وی مشاهده نشده است. فرمانده اسبق سپاه البته در هفته دفاع مقدس سال جاری تلاش کرد با بازکردن صندوق خاطرات ناگفته اش، به برخی اتهامات و شایبه هایی که چندین سال است پیرامون جنگ و عملکرد وی مطرح بود (مانند نامه معروفش به رفسنجانی) دست به افشاگری زده و از خود دفاع کند.

محافل سیاسی از او که یکبار شکست در انتخابات مجلس را نیز در کارنامه خود دارد، به عنوان کاندیدای بالقوه انتخابات های آتی یاد می کنند اما رصد فعالیت های رضایی و تیم سابقش حکایت از آن دارد که انسجام حامیان وی، پس از شکست در انتخابات سال ۹۲ از هم گسسته شده است.

* علی اکبر ولایتی

بسیاری رفتار انتخاباتی او را یکی از موثرترین عوامل رای آوری شیخ حسن روحانی در انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۲ می دانند. کاندیدایی که تحت عنوان ائتلاف ۱+۲ با قالیباف و حدادعادل هم‌قسم شده بودند که از این جمع در نهایت فقط یک نفر تا آخر باقی بماند اما در روزهای پایانی منجر به انتخابات، خود را از دسترس بزرگانی همچون آیت الله مهدوی کنی(ره) نیز خارج کرد تا انشقاق در جریان موسوم به اصولگرایی به نفع روحانی (کاندیدای رفسنجانی) در بالاترین شرایط حفظ شود.

این اقدام وی، باتوجه به سوابق طولانی حضور ولایتی در عرصه سیاسی کشور، در نهایت تنها ۲ میلیون و ۲۶۸ هزار و ۷۵۳ نفر را با خود همراه کرد اما این تعداد رای باعث نشد تا رفسنجانی، نسبت به ولایتی و رفتار وی بی تفاوت بماند. به همین منظور، حکم ریاست بر مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام که قبل از این در اختیار روحانی بود، از سوی رفسنجانی برای وی صادر شد. بدین ترتیب، ولایتی تنها کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری یازدهم بود که از سوی هاشمی رفسنجانی برای وی حکم ماموریت صادر شده است.

چه خبر از این 5 نفر؟

او که از منتقدان جدی تیم مذاکرات سابق در جریان مناظرات انتخاباتی به حساب می آمد، طی ۱۹ ماه گذشته تلاش کرده است تا از عملکرد تیم مذاکراتی دولت یازدهم در حد توان حمایت کند اما سخنانی ولایتی در آبان ماه سال جاری که گفت “ایران به تعهداتش عمل کرد اما آنها بر تحریم افزودند”، موجی تازه ای از انتقادات را نسبت به رفتار انتخاباتی وی به راه انداخت.

این روزها همسویی ولایتی با ناطق نوری برای اهدافی که غالبا با دیدگاه های رفسنجانی مطابقت دارد، بر همگان روشن شده و به این دو نفر، باید نفر سومی را نیز اضافه کرد که همینک، بر مسند ریاست یکی از قوای کشور جلوس کرده و می کوشد تا حزبی جدید را با توجه نکته فوق راه اندازی کند.

* سید محمد غرضی

چه خبر از این 5 نفر؟مسن ترین کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری دوره یازدهم، در آن انتخابات فقط توانست ۴۴۶ هزار و ۱۵ رای را کسب کند. وی، به تناسب رایی که کسب کرده، طی ۱۹ ماه گذشته نیز به جز چند مصاحبه رسانه ای، فعالیت چشمگیری دیگری نداشته است. او البته در این مصاحبه ها نیز نسبت به برخی اقدامات دولت یازدهم انتقاداتی مطرح کرد.

با توجه به فعالیت بسیار کم وی، پیرامون غرضی نمی توان مساله خاصی را ذکر کرد و تنها تکرار این نکته برای او کفایت می کند که ریاست هیات مدیره شرکت مشانیر به عنوان شرکت مشاور وزارت نیرو، احتمالا تنها فعالیت این نفر آخر انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۲ به حساب می آید.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه